Ceahlăul, octombrie-decembrie 1971 (Anul 4, nr. 1121-1198)

1971-10-14 / nr. 1132

Au încheiat insămînțarea griului Principala lucrare a campaniei agricole de toamnă — însămînțarea grîului — avansează în ritm alert. In toate cooperativele agricole ale județului sînt concentrate forțe masive efectuarea arăturilor și prela gătirea patului germinativ. ,la încorporarea seminței in brazdă. Din datele pe, care ni se oferă ultima situație operativă a Direcției generale agricole, aflăm că au Încheiat insămînțarea C.A.P. Urecheni (460 grîului ha), Bălțătești (250 ha), Ghindăoani (175 ha), Ocea (150 ha). Sînt, de asemenea, pe punctul de a încheia această lucrare importantă C.A.P. Țibucani, Horia, Bălănești, Ion Creangă și Roman. Reamintim cu acest prilej că duminică s-a încheiat la S.E.A. Secveni însămînțarea tuturor suprafețelor planificate cu păioase de toamnă, respectiv 800 ha cu grîu, 150 ha cu orz și 60 ha cu secară pentru furaj, întreaga suprafață cu grîu, este destinată producției de semințe din soiurile cele mai valoroase. Luînd în considerare stadiul general al însămînțărilor și ritmul cu care continuă lucrarea, se poate aprecia că, pînă la sfîrșitul acestei decade, toate cele 33.000 ha cu grîu planificate pe județ, vor fi însămînțate. Oameni ai muncii de pe ogoare ! Folosiți fiecare oră bună de lucru pentru urgentarea lucrărilor de însămințare a grîului, pentru strîngerea grabnică și punerea la adăpost a întregii producții agricole. Aveți în vedere că timpul friguros se apropie, că orice întîrziere determină mărirea eforturilor și duce la pierderi serioase de produse! Folosindu-se toate forțele și mijloacele Să se urgenteze ritmul la pregătirea patului germinativ și însămînțarea grîului, recoltarea și punerea la adăpost a întregii recolte! Pe ordinea urgențelor în actuala campanie agricolă, alături de semănatul recoltat al culturilor păioaselor, înscrie între primele tîrzii pe locuri. Porumbul, ajuns la maturitate, nu mai poate rămîne pe cîmp, mobilizarea în masă a cooperatorilor la recoltare constituind, în aceste zile, un obiectiv esențial al activității consiliilor de conducere ale CAP. Recolta de porumb, în acest an mai bogată decit anii precedenți, în multe unități agricole socialiste a și fost strînsă de pe însemnate suprafețe și transportată în bazele de recepție sau în hambarele proprii. La CAP Horia, de pildă, din cele 590 ha cultivate cu porumb s-a și recoltat 85 la sută, producția estimată întrecînd pe cea planificată, fapt similar majorității cooperativelor agricole de producție. Gîndind la o împărțire echilibrată a forțelor, în funcție de ordinea urgențelor și epoca optimă de lucrări, în multe alte unități agricole recoltatul porumbului s-a început la timp. Paralel cu recoltatul și treieratul florii soarelui, cu recoltatul, sortatul și livrarea cartofilor, în multe comune porumbul a început să fie recoltat pe parcelele în care era copt, neașteptîndu-se maturizarea pe întreaga suprafață. Așa se explică faptul că în multe unități această lucrare este mult avansată, terenul destinat reînsămințării grîului fiind eliberat din vreme. Comentînd situația actuală a recoltării porumbului în județ — ne spunea tovarășul Anton Luca, director adjunct la Direcția generală agricolă a județului Neamț — remarcăm faptul că sunt unități care puteau realiza mai mult. La Girov, de pildă, deși recoltatul cartofilor s-a terminat, și nu se poate spune că oamenii sunt mobilizați în masă la această lucrare, ritmul recoltării porumbului este mult sub posibilități. La situația slabă pe comună — doar 14 la sută — „trage“ mai mult CAP Dochia, care a recoltat din 550 de hectare doar 50, în situații similare se află și cooperativele agricole de producție din Icușești, Mărgineni, Podoleni, Rediu, Români, Costișa. Mă surprinde situația de la CAP Roman — doar 17 la sută... Ca și CAP Roman, fruntașă la însămînțări în această campanie este și CAP Urecheni. La recoltatul porumbului, însă... Temei de justificări nu există, ca de altfel și în cazul CAP Tupilați, Vînători-Neamț, Dobreni, Agapia, pe raza cărora porumbul este complet maturizat și numai bun pentru recoltat. O situație îngrijorătoare prin ritmul lent al lucrărilor, există în comunele Tămășeni, Cîndești, Zănești unde munca de mobilizare a cooperatorilor la muncă nu se face simțită. Paralel cu recoltatul, se pune imperios și problema folosirii la maximum a mijloacelor de transport, pentru ca porumbul să ajungă fără pierderi în hambare. Am vizitat zilele trecute CAP Horia. Aici, președintele se ocupă de planificarea, cu o zi înainte, a mijloacelor de transport, astfel că opt autocamioane, două tractoare cu remorcă, douăzeci și cinci de atelaje sunt judicios folosite. Nu aceleași aprecieri se pot face asupra modului de utilizare a mijloacelor de transport la CAP Dochia, Mărgineni, Ion Creangă ș.a. In județ mai sunt încă de recoltat suprafețe mari de porumb. Vremea rece, ploile sau chiar zăpada ne pot surprinde oricînd, astfel că accelerarea acestei recoltări nu poate suferi amînări. Sînt posibilități ca porumbul pentru boabe să fie cit mai repede recoltat și înmagazinat. Și în acest caz previziunile agrometeorologilor reclamă ca unitățile agricole socialiste să facă o amplă mobilizare de forțe pentru a evita pierderile de producție. Nu mai constituie o noutate că răcirea bruscă a vremii poate influența în mod negativ asupra calității producției de porumb. De aceea mobilizarea în masă a cooperatorilor pentru a participa la strîngerea bogatei recolte de porumb din acest an constituie o sarcină imediată a organizațiilor de partid din CAP, a consiliilor de conducere, a consiliilor populare. E un examen al capacității organizatorice de care dispun acestea, e o cerință formulată cu claritate de scrisoarea secretarului general al partidului adresată tuturor celor care răspund de soarta producțiilor agricole. Situația recoltării porumbului la data de 13 octombrie 1971 In comunele cu mai multe CAP-uri s-a făcut media realizărilor. Curier SPECTACOLE DE MUZICA UȘOARĂ Mîine seară, de la orele 17 și 20, în sala de spectacole a Casei de cultură a sindicatelor din Piatra Neamț, formația vocal-instrumentală „Cupidon" va susține două concerte extraordinare de muzică ușoară avîndu-i drept „capete de afiș" pe cunoscuții interpreți vocali Dan Spătaru (sărbătorit de curînd în saloanele restaurantului „Berbec" din Ploiești cu prilejul împlinirii vîrstei de 32 de ani), Angela Similea, Sergiu Cioiu și Gioni Dumitriu. Biletele au fost puse în vînzare prin difuzorii voluntari din întreprinderi și instituții. CURSURI DE LIMBI STRĂINE PENTRU CADRE DIDACTICE Incepînd cu data de 22 octombrie a.c., Casa județeană a corpului didactic organizează în cadrul Liceului „Petru Rareș" din Piatra Neamț un curs de limbi străine (franceză și engleză) pentru toate cadrele didactice din localitate sau împrejurimi. Cursurile se vor desfășura săptămîna (vinerea, orele 16—18), lecțiile între de specialitate urmînd să fie asigurate de către profesorii Emilia Danetti (limba franceză) și Constantin Turcu (limba engleză). Înscrierile se primesc la secretariatele inspectoratelor școlare municipal și județean. Ieri, în meci amical CEAHLĂUL — TEXTILA BUHUȘI 4—1 (2—0) Deși starea terenului și timpul au fost excelente pentru joc, întîlnirea amicală de fotbal disputată ieri după amiază pe stadionul Ceahlăul nu s-a ridicat la nivelul unei verificări într-adevăr utile. Jocul a fost în majoritatea timpului, desfășurat pe spații închise, iar „protagoniștii" acestei partide (ne referim, evident, la fotbaliștii pietreni) nu au găsit întotdeauna rezolvarea cea mai simplă, complicîndu-și singuri tentativele de fructificare a superiorității. Este adevărat însă că și textiliștii au mizat la un moment dat numai pe apărare, baricadîndu-se în zona propriului careu. Acțiunile Ceahlăului capătă plusul necesar de luciditate și „aerisire" abia după ce Baicu înscrie de două ori. Au plăcut mai ales acțiunile inițiate de gazde pe partea dreaptă, unde Cioroparu a manifestat un îmbucurător plus de incisivitate. O comportare bună a avut și Contardo de (Continuare în pag. a III-a) Clo Hanul pe iotoni imunit Combinatul de îngrașăminte azotoase Cu mult înainte de termen, salariații Combinatului de îngrășăminte azotoase Piatra Neamț, au raportat îndeplinirea planului de producție pe 10 luni la principalii indicatori. Desfășurînd o largă acțiune pe linia valorificării eficiente a rezervelor interne, acordînd mai mare atenție bunei oroganizări a producției și a muncii, colectivul combinatului înregistrează substanțiale sporuri de producție. Bunăoară, se preconizează ca pînă la sfîrșitul acestei luni să realizeze peste prevederile de plan o producție globala in valoare de 36,2 milioane lei și o producție marfă de 33,9 milioane lei. La succesele combinatului o contribuție importantă au avut-o secțiile de bază conduse de inginerii Eugen Teodoru și Mihai Ercuță. CEIL Neamț me: Cu 20 de zile mai devrednitățile Combinatului de exploatare și industrializare a lemnului din județul nostru și-a realizat sarcinile de plan la producția globală industrială stabilite pentru perioada celor 10 luni. Datorită acestui substanțial avans, forestierii din sectoarele de exploatare și industrializarea vor realiza, pînă la lemnului acestei luni, un spor finețe de 50.000.000 lei la producția globală și 46.000.000 lei la producția marfă. De menționat că la acest din urmă indicator, angajamentul reînnoit pentru întregul an, va fi realizat cu doua luni mai devreme. La producția fizică forestierii vor realiza peste planul celor 10 luni : 50.000 m.c. bușteni rășinoase, 8.700 mc. bușteni de fag, 1700 mc. bușteni derulaj fag, 5500 m.c. cherestea de rășinoase și alte produse. Fabrica de produse ceramice „Zorile noi“ Și colectivul Fabricii de produse ceramice „Zorile noi“ din Piatra Neamț și-a îndeplinit planul de producție pe cele 10 luni ale anului. Pînă la sfîrșitul lunii octombrie, fabrica „Zorile noi" va realiza peste planul producției globale o valoare de 3.250.000 lei, iar la producția marfă lei. Sporul valoric 2.717.000 se va concretiza în depășirea planului fizic cu 2,8 milioane cărămizi, 767.000 țigle și 1,8 milioane blocuri cera- Producția de bunuri de larg consum in fața unor multiple exigențe Progresele realizate an de an în perfecționarea producției bunurilor de larg consum sunt determinate de necesitatea adaptării acestei activități la imperativele noilor realități ale pieții, mereu mai exigente. De bună seamă că și aplicarea în viață a chemării adresată nouă producătorilor de bunuri de consum, prin recenta scrisoare secretarului general al partidului, impune găsirea grabnică a formelor și metodelor de lucru pentru a fi în corespunzătoare măsură să satisfacem cerințele multiple ale populației și exportului. Mi se pare că în realizarea noilor deziderate, ceea ce trebuie să caracterizeze munca comitetelor de direcție din industria locală trebuie să fie exigența tehnică și aspectuală a produselor asimilate, preocuparea permanentă , de valorificare eficientă a capacității creatoare a colectivelor întreprinderilor pe care le conduc. Sa acțiunea aceasta la un ridicăm nivel superior, plecînd de la studiul pieții, de la aplicarea problemelor de marketing, astfel ca produsul o dată creat să aibă asigurată desfacerea în volum cît mai mare, urmărindu-se deci și o influență favorabilă asupra situației economice a întreprinderii producătoare. Să se confere produselor calități de competivitate pe piață, ceea ce s-o recunoaștem,în momentul de fată, îndeosebi în metalo-chimică, nu se ramura realizează. Accentul e necesar să-l punem, deci, pe laturile calitative ale producției bunurilor Silviu GAGIU, inginer șef al Direcției județene de industrie locală (Continuare in pag. a II-a) Fabrica de bere „Steagul Roșu" Piatra Neamț. Noua secție frigorifică este dotată cu utilaje moderne românești, care asigură o bună desfășurare a procesului tehnologic. in pag. a Viata culturală In pag. a III-a •Spre o activitate de conținut în acțiunea de organizare a producției și a muncii • SPORT in pag. a IV-a • Dezbaterile din Adunarea Generală a ONU • Deschiderea Congresului conservatorilor britanici 1m jmmm a II-a Í i Adunărilor generale de partid -UN PLUS DE COMBATIVITATE, DE EFICIENTA EDUCATIVA In măsurile adoptate de Comitetul Executiv al C.C. al P.C.R. pentru îmbunătățirea activității politice de educare marxist-leninistă a membrilor de partid, a tuturor oamenilor muncii se stipulează, printre altle, deoria organelor și organizațiilor de partid, de a milita pentru creșterea rolului adunărilor de partid în dezbaterea principalelor probleme ale vieții colectivelor de muncă. Pornind de la aceste cerințe am solicitat unor membri de partid de la Fabrica „Comuna din Paris" din Piatra Neamț să-și exprime opiniile — pornind de la experiența organizațiilor din care fac parte — privind modul în care trebuie acționat pentru realizarea acestei sarcini. DUMITRU GĂLĂȚEANU, locțiitorul secretarului comitetului de partid al fabricii: In vederea creșterii rolului educativ al adunărilor generale de partid considerau ca — și practica a dovedit acest lucru — citi mai multi comuniști să fie coautori la pregătirea adunărilor. In felul acesta ele ar avea o eficacitate mult mai mare ca în prezent. La noi în fabrică au fost cazuri cînd ordinea de zi a adunărilor generale și materialele pentru acestea au fost stabilite și pregătite doar de secretar sau biroul organizației de bază și ca urmare adunările nu și-au atins scopul scontat. Pe viitor ne vom preocupa să consultăm citi mai mulți comuniști ,și chiar nemembri de partid Și astfel vom reuși să desprindem ceea ce frămîntă colectivul respectiv, problemele stringente dintr-un moment sau altul, sporind și răspunderea întregii organizații de bază pentru bunul mers al treburilor. MAGDA GHEORGHIU, ingineră: Din experiența participării la foarte multe adunări generale, m-am convins că ele pot rezolva ceea ce-și propun dacă biroul organizației de bază cunoaște bine situația din sectorul în care este constituită organizația. Acest lucru permite biroului să întocmească sau să ajute colectivele desemnate de el sau de adunarea generală să analizeze chestiunile — ce vor face obiectul dezbaterii în adunarea generală — în cunoștință de cauză. Materialele prezentate vor fi în acest fel concrete, interesante, determinînd oamenii să-și expună opiniile. Dacă nu se ține seama de acestea și biroul se prezintă în fața comuniștilor doar cu generalități nu îi antrenăm la discuție și nici nu le facem educație. Cred de asemenea că trebuie evitate cu desăvîrșire referatele întocmite în fugă, superficiale, fără exemplificări critice și autocritice. Reușita adunării este condiționată și de maniera în care ea este condusă. Respectarea normelor statutare și asigurarea pe această bază a unui climat propice discuțiilor; combaterea tendințelor unora de a împiedica prin diferite metode exprimarea, la adresa lor, de observații critice sunt de natură să întărească convingerea membrilor de partid că în plenul organizației își pot spune deschis părerile în toate problemele puse în dezbatere, că pot veni cu propuneri de îmbunătățire sau perfecționare a muncii în sectorul analizat. MIHAIL CLAPON, maistru la secția fabricație. In colectivul din care fac parte materialele pe care le-am discutat in adunarea generală au fost bune. Aceasta se datorește și faptului că biroul organizației de bază atunci cînd își întocmește planul de muncă face sondaje prealabile în rîndul comuniștilor organizației de bază, consultîndu-i asupra obiectivelor ce ar trebui urmărite și a ceea ce se impune dezbătut în adunările generale. Cu toate acestea, am remarcat că într-o lungă perioadă de timp la cuvînt erau înscriși cu regularitate aceeași oameni în vreme ce alții se mulțumeau sa facă doar act de prezență. In fata unei asemenea situații membrii biroului au purtat multe discuții de la om la om și au reușit să influențeze în bine pe acei comuniști care neluînd parte activ la dezbateri nu-și aduceau contribuția la buna desfășurare adunărilor. Astăzi mai avem a de lucru, în acest sens, doar cu acei tovarăși care au fost (Continuare , in pag. a II-a) Masă rotundă organizată la fabrica „Comuna din Paris“ din Piatra Neamț