Ceahlăul, octombrie-decembrie 1971 (Anul 4, nr. 1121-1198)

1971-12-04 / nr. 1176

ANUL IV., NR. 1.176 SlMBATA, 4 DECEMBRIE 1971 4 PAGINI 30 BANI ÎN PREZENȚA TOVARĂȘULUI NICOLAE CEAUȘESCU s-a sărbătorit ieri jubileul de 50 de ani de existență a Uzinei de autocamioane din Brașov Una din importantele întreprinderi constructoare de mașini, nu numai ale Brașovului, dar și ale țării. Uzina de autocamioane, a sărbătorit ieri, 3 decembrie, jubileul unei jumătăți de secol de prodigioasă existență. Cu prilejul festivității, miile de muncitori, ingineri și tehnicieni au avut bucuria de a-l avea din nou în mijlocul lor pe tovarășul Nicolae Ceaușescu, secretar general al Partidului Comunist Român, președintele Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România. Moment fericit harnicul colectiv de aici pentru de a-și exprima sentimentele de dragoste și prețuire față de conducătorul partidului și statului, de a raporta succesele dobîndite în înfăptuirea sarcinilor cincinalului denumit pe bună dreptate cincinalul construcțiilor de mașini. Aniversarea a prilejuit totodată un bilanț al etapei parcurse de la înființare’ și pînă astăzi al marilor* înfăptuiri obținute su conducerea partidului în afi#a socialismului. In vizita la Brașov, secretarul general al partidului a fost însoțit de tovarășii: Ion Gheorghe Maurer, Maxim Berghianu și Dumitru Popescu. La sărbătoarea constructorilor de autocamioane iau par(Continuare In pag. a IV-a) Dragi tovarăși. Este o deosebită plăcere pentru mine, pentru tovarășul Maurer și pentru ceilalți tovarăși de a lua parte la aniversarea împlinirii a 50 de ani de la înființarea uzinei — eveniment important din istoria întreprinderii dumneavoastră, minunatului ei colectiv. Doresc a să vă adresez cu acest prilej, dumneavoastră, tuturor muncitorilor, tehnicienilor și inginerilor, salut călduros din partea Comitatului Central al Aruidului, a Consiliului de az,a Consiliului de Miniștri, la care adaug salutul meu personal. (Aplauze puternice, prelungite). în cei 50 de ani de existență, uzina dumneavoastră a parcurs un drum lung, devenind astăzi una din cele mai puternice colective de salariați. După cum cunoașteți, in această perioadă in lizing s-au produs multe mașini și utilaje. Mica expoziție pe care am văzut-o astăzi reamintește tot ceea ce întreprinderea a produs mai important in anii de cînd a fost creată , se arată cum a crescut, cum s-a dezvoltat acest minunat colectiv de oameni ai muncii cu o înaltă calificare pînă la realizarea autocamionului românesc de astăzi, ce se bucură de o bună apreciere, atît in țară, cit și în străinătate. (Aplauze prelungite). Vizitînd unele sectoare noi ale uzinei mi-a făcut o deosebită plăcere și constat că se introduce cu fermitate tehnica avansată, mecanizarea, automatizarea proceselor de producție, ceea ce contribuie mult la ridicarea nivelului general al producției, la îmbunătățirea continuă a calității camionului românesc. Dacă am compara cum arăta uzina cu trei-patru ani în urmă și cum arată astăzi, am putea spune că ea a suferit transformări radicale în această direcție. Desigur, nu s-ar putea afirma că nu mai este nimic de făcut — dar rezultatele obținute în ultimii doitrei ani pe acest drum al modernizării uzinei dovedesc că avem aici un colectiv puternic in stare să rezolve orice problema de ordin tehnic. De aceea, aș dori să exprim convingerea mea, a conducerii de partid, că în următorii doi-trei ani uzina de camioane va deveni una din cele mai moderne întreprinderi de construcții de mașini din România. Vă urez din toată inima să atingeți acest nivel în cel mai scurt timp. (Aplauze puternice , urale). Ați obținut an de an rezultate de seamă în îndeplinirea sarcinilor de plan. Cincinalul trecut l-ați realizat in bune conditiuni, iar planul pe anul acesta — primul an al actualului cincinal în care uzina dumneavoastră urmează să producă un nou camion modern — de asemenea se realizează și chiar depășește cu un procent. Înțeleg că uzina anumit este în transformare, că are loc o dată cu asigurarea producției, și dezvoltarea și dotarea ei, de aceea consider că rezultatele pe acest prim an al cincinalului sunt bune, cu toate că ele nu sunt încă pe măsura acestui puternic colectiv. Am convingerea că in următorii patru ani al cincinalului veți obține asemenea rezultate incit, la sfirșitul anului 1975, prevederea înscrisă în plan, de a ajunge la circa 38 000 de camioane, să o depășiți cu cel puțin cîteva mii de camioane. Există toate posibilitățile pentru aceasta, iar construcțiile pe care le realizați acum vor permite să se producă mult mai mult decît este prevăzut în plan. De aceea, felicitindu-vă pentru rezultatele bune obținute pină acum, pentru realizarea cu succes a sarcinilor din primul an al cincinalului, vă urez, totodată, să încheiați cincinalul actual cu realizări mult mai mari. (Aplauze puternice). Pe toti ne bucură faptul că acest colectiv închegat, inalta calificare, desfășoară dectivitate cu rezultate bune, că , în toate domeniile de activitate — al producției, productivității muncii, a 1 calității — obține an de an realizări tot mai însemnate. Dar, — deși (Continuare In pag. a IV-a) * m.. Cuvîntarea tovarășului NICOLAE CEAUȘESCU Oamenii schimbă peisajul pădurilor. In foto: o secvență de lucru de pe lotul de construcții forestiere din Tazlău. Cum sunt percepute și apicate prețurile în alimentația publică? Cînd funcționează „cîntarul" incorectitudinii Climatul de comportare civilizată, corectitudinea constituie cerințe de ordin major în desfășurarea activității comerciale. Practicarea bacșișului, furtul la cîntar, sau la măsurătoare, ca și impolitețea sînt laturi negative pe care le condamnă însăși majoritatea lucrătorilor cinstiți din comerț. Recent, am însoțit o brigadă formată dinreprezentanți ai Comitetului de stat pentru preturi, de inspectori comerciali de stat, în controlul unui mare număr de unități de alimentație publică din județ, urmărind corectitudinea stabilirii și aplicării prețurilor la preparatele culinare, semipreparate și băuturi alcoolice. Incontestabil (constatările brigăzii o dovedesc preocuparea pentru respectarea actelor normative legale s-a făcut , mai pregnant simțită, în activitatea majorității unităților controlate. Dar persistența unor carențe în această sferă de preocupări are darul de a atrage atenția asupra faptului că în comerțul nostru mai sunt elemente certate cu cinstea și că factorii răspunzători au datoria de a intensifica munca de control dar și de cizelare morală a lucrătorilor. La bufetul „Dunărea", din municipiul Piatra Neamț, șprițurile de vin și vermut se vindeau la pahare de 200 ml, incasîndu-se prețuri stabilite pentru pahare de 250 ml. Mentionînd că în unitate existau liste de preturi și pentru șprițuri la pahare de 200 ml, ce ..justificări" mai pot fi căutate pentru banii încasați în plus de la consumatori? In majoritatea unităților controlate la Roman existau pahare de 220 ml, preturile practicate pentru V. GĂINA, de la Oficiul prețuri și tarife a Consiliului popular județean I (Consisuare In pag. a lll a) ) Sensul unic al cincinalului Ridicarea nivelului de trai al oamenilor muncii CINCINALUL 1971-1975 Etapă importantă ta dezvoltarea multilaterală a României socialiste . I se iau în discuție factorii a care influențează ridicarea nivelului de trai, să se apeleze la indicatorii care arată dimensiunile salariului mediu ^ nominal, salariului real, numărului de salariați la 1 000 de ^ persoane sau a consumului de ^ mărfuri și servicii. Sigur că 8 acești indicatori arată în modul cel mai direct nivelul condițiilor de muncă și de viață ^ ale populației. Dar, cincinalul al cărui transpunere în viață o realizăm în această perioadă, S oferă în totalitatea lui o sinteză a factorilor care nu au § alt scop în ultimă instanță de^ cu creșterea standardului § viață al celor ce muncesc.de § De pildă, dacă ne-am referit la modul vii care dezvoltarea industriei constructoare de mașini contribuie la îmbunătățirea condițiilor de muncă și de viață ale populației, nu am putea să omitem în primul rînd că aceasta creează condițiile esențiale ale reducerii diferenței dintre munca fizică și munca intelectuală. In al doilea rînd ar trebui să arătăm că prin echiparea locurilor de muncă din întreaga noastră economie cu mașini dintre cele mai perfecționate se creează condițiile obținerii unor produse (inclusiv pentru consumul personal) cu caracteristici calitative și funcționale superioare, lucru care se regăsește în creșterea eficacității cu care sunt utilizate bugetele de familie. În condițiile în care populația își cheltuiește veniturile bănești, în faza inițială, pe o gamă de produse cu caracteristici calitative superioare și de folosință îndelungată, apar posibi(Continuare în pag. a lllalitățile ca, ulterior, cheltuieli le familiilor să fie îndreptate , spre satisfacerea unor nevoi suplimentare, pentru procurarea unei mai mari abundențe ‚ de bunuri și servicii. La fel, industria chimică, prin înaltele ritmuri ale dezvoltării sale va asigura printre altele cantități importante de îngrășăminte chimice, ierbicide, fungicide și alte produse atît de necesare agriculturii noastre socialiste. Iată, deci, cum § industria chimică are o participare cit se poate de substanțiană la creșterea standardului de viață al populației, prin raportul său la dezvoltarea fondului de produse agro-alimen- $ i Veniturile din salarii In zootehnia județului Proiecte costisitoare, de certă eficiență, dar neînfăptuite Beneficiarii și constructorii se învinuiesc reciproc, USCAP-ul nu intervine energic, iar investirile din multe cooperative agricole înaintează în pas de mels Pentru dezvoltarea zootehniei, în cooperativele agricole ale județului s-au făcut în ultimii ani investiții considerabile. Pe baza creditelor acordate de stat, și din fondurile proprii ale unităților, s-au atacat numeroase construcții, grajduri, hale pentru creșterea păsărilor, a început o vastă acțiune de modernizare a spațiilor de cazare existente, se au în vedere cu precădere spațiile destinate creșterii porcinelor și tineretului taurin. Se urmărește realizarea unui microclimat corespunzător prin încălzirea incintelor cu raze infraroșii, aeroterme și prin instalarea de ventilatoare, se fac eforturi pentru introducerea elementelor de mecanizare în furajare, adăpare, evacuarea dejecțiilor. din proiectele anterioare Multe au fost transpuse în practică: la Girov, Păstrăveni, Budești în multe alte locuri se practici că deja o exploatare modernă a animalelor, cu rezultate dintre cele mai bune. Alte intenții sunt în curs de concretizare. în ansamblul tuturor acestor preocupări, se constată însă unele rămâneri în urmă generate de slaba organizare a muncii, iar pe alocuri de neîndeplinirea exemplară a îndatoririlor contractuale dintre constructor și beneficiar. Un exemplu concludent ni-L oferă situația grajdului din cadrul fermei zootehnice a CAP Dumbrava Roșie. De la data la care s-a bătut aici primul țăruș, puteau fi construite zece grajduri, nu unul. Anul trecut, tot pe vremea aceasta, atrăgeam atenția asupra întârzierilor flagrante și insistam să se ia măsuri pentru finalizarea lucrărilor. Deși constructorul (întreprinderea intercooperatistă de prestări servicii) s-a anga(Continuare in pag. a llla) I Citiți în pagina a ll-a EU - individ, NOI - societateI '.■/îninii Hii HiHiiiiiiiMmiiii Hiiiii Hiimniinuiminiiii miniiiiniz 007. I * /ZZ//Z/////////////////Z///Z/////Z///////////////////////////////ZZ/Z/////Z////////Z/Z///////////Z//Z/////Z, WW///f////#Z//Z> curier ASTĂZI, O NOUĂ PREMIERA LA TEATRUL TINERETULUI Cu „Ștafeta nevăzută“ de Paul Everac, a cărei premieră va avea loc astăzi, de la orele 19,30, Teatrul Tineretului realizează cea de a doua montare a actualei stagiuni. In regia lui Emil Mândric și scenografia lui Mihai Mădescu, spectacolul apelează la un mare număr de interpreți ai scenei pietrene: Corneliu Dan Borcia, Nina Zăinescu, Sibylla Oarcea, Alexandru Lazăr, Gelu Nițu, Mitică Popescu, Cornel Nicoară, Ieronim Crișan, Botris Petroff, Valentin Uritescu, Constantin Manea, Constantin Cojocaru, Mircea Bi Xbac, Ion Muscă, Lucia Ștefănescu, Eugen Apostol, Eugenia Balaure, Constantin I Ghenescu, Marius Ionescu. Publicul va beneficia, încă de la premieră, de un bogat și interesant caiet-programis datorat lui Paul Findrihan, secretarul literar al teatrului. MANIFESTĂRI PE TEME DE PROTECȚIA MUNCII Deschiderea expoziției „Protecția muncii în unitățile economice din județul Neamț”, prilejuiește, în diferite întreprinderi din județ, organizarea unori acțiuni avînd ca obiect protecția muncii, acțiuni care contribuie la noașterea și respectarea cucu strictețe a normelor de protecția muncii, în ultimă instanță, la desfășurarea în bune condițiuni a procesului de producție. Astfel, pe 6 decembrie, în sala Clubului Central din Bicaz va avea loc o dezbatere avînd ca temă Prevenirea accidentelor de muncă și a îmbolnăvirilor profesionale la Fabrica de ciment Bicaz. In aceeași zi, la clubul întreprinderii mecanice Roman ing. A. Cujic va susține expunerea Soluții moderne în elaborarea dispozitivelor de protecția muncii la mașini și utilaje. NOUTĂȚI COMERCIALE • La supermagazinul „Unic” s-au deschis două noi raioane care pun la dispoziția cumpărătorilor podoabe penttru pomul de iarnă. în „Luna cadourilor“ se află în... inventar — pînă pe data de 10 decembrie — magazinul de artizanat de la parterul hotelului „Ceahlăul” precum și magazinul „Bijuteria" din Piața Karl Marx. 9 T.A.P.L. Piatra Neamț va deschide peste cîteva zile, în curtea Școlii generale nr. 3 un chioșc alimentar unde elevii aflați în recreație își vor putea cumpăra gustarea. O inițiativă pe o consemnăm cu plăcere care și pe care o așteptăm reeditată și la alte școli din oraș. ZESTREA ORAȘULUI BICAZ ÎN CREȘTERE De la 1 septembrie pînă în prezent, în orașul Bicaz s-au realizat lucrări prin muncă patriotică în valoare de 1,5 milioane lei. A fost astfel reconstruit micul baraj de pe albia Bistriței, cu un deversor al apelor în caz de viituri; s-au executat lucrări de îndiguire în apropiere de Casa de cultură , s-au săpat peste 3 km șanț pentru a conducta de apă potabilă a orașului, s-a construit, o nouă seră, acoperită pe suprafața de 50 m.p. Sinto- X (Continuare în pag. a lll-a) r