Cinema, 1979 (Anul 17, nr. 1-12)

1979-01-01 / nr. 1

«Un rol deosebit de important în mersul înainte al societăţii socialiste româneşti îl au dezvoltarea ştiinţei şi tehnicii, cultivarea spiritului de creaţie propriu, a mîndriei de a aduce o contribuţie originală preţioasă la progresul rapid al patriei noastre şi la patrimoniul cunoaşterii universalei Nicolae CEAUŞESCU Sărbătorirea tovarăşei Elena Ceauşescu . La inceput de lună ianuarie, un omagiu vibrant adus de întreg poporul nostru tovarăşei Elena Ceauşescu, la aniversarea zilei sale de naştere. Un omagiu adus vieţii de luptă şi dăruire a unei personalităţi excepţionale ce a întruchipat plenar In flinta sa virtuţile femeii române dintotdeauna, potenţate de valorile socialismului, la victoria căruia şi-a adus remarcabila sa contribuţie. Pentru îndelungata şi rodnica activitate In mişcarea muncitorească revoluţionară, pentru excepţionala contribuţie la orientarea şi dezvoltarea cercetării ştiinţifice din ţara noastră şi la afirmarea acesteia pe plan mondial, pentru neostenitul şi preţiosul aport la transpunerea în faptă a politicii partidului şi statului de făurire a societăţii socialiste multilateral dezvoltate In patria noastră, tovarăşei Elena Ceauşescu, membru al Comitetului Politic Executiv al Comitetului Central al Partidului Comunist Român, academician doctor inginer, i-a fost conferit la 6 ianuarie prin decret prezidenţial Ordinul «Steaua Republicii Socialiste România, clasa I». La solemnitatea desfăşurată într-o atmosferă caldă, emoţionantă au participat tovarăşul Nicolae Ceauşescu, conducătorul partidului şi statului, numeroşi alţi tovarăşi din conducerea de partid şi de stat. Omagiul fierbinte al partidului, al poporului, este prilejuit şi de aniversarea a peste 40 de ani de activitate revoluţionară, desfăşurată de tovarăşa Elena Ceauşescu cu un devotament neprecupeţit, cu o abnegaţie exemplară, pentru victoria deplină a idealurilor de dreptate socială şi naţională ale poporului nostru, «nsuşindu-vă din fragedă tinereţe ideile socialismului,— se spune în Scrisoarea Comitetului Politic Executiv al Comitetului Central al P.C.R. adresată tovarăşei Elena Ceauşescu — aţi participat la marile bătălii purtate de clasa muncitoare, a cărei fiică sînteţi de masele largi populare împotriva exploatării burghezo-moşiereşti, a fascismului şi a războiului hitlerist, pentru democraţie şi socialism, aţi contribuit activ la lupta Partidului Comunist Român —în rindurile căruia v-aţi angajat ca tinără utecistă — oferind un remarcabil exemplu de militant comunist pentru libertatea şi independenţa patriei». Paralel cu activitatea politică, tovarăşa Elena Ceauşescu s-a dedicat unei prodigioase activităţi ştiinţifice. Personalitate proeminentă a lumii ştiinţifice mondiale, tovarăşa academician doctor inginer Elena Ceauşescu şi-a adus o contribuţie hotăritoare la dezvoltarea Întregii munci de creaţie ştiinţifică din ţara noastră şi cu precădere ln dezvoltarea unuia dintre cele mai importante sectoare ale economiei naţionale-chimia — la creşterea eficienţei cercetării şi la integrarea organică a acesteia în procesul de producţie. Pentru activitatea sa excepţională pe tărâmul ştiinţei, pentru contribuţii şi studii originale — o recentă lucrare «Cercetări asupra sintezei şi caracterizării compuşilor moleculari», apărută la Editura «Atmos» din Atena, s-a bucurat de un deosebit interes, fiind considerată o operă de referinţă în literatura de specialitate , pentru competenţa cu care conduce, încă de la înfiinţare, Institutul central de chimie (decorat cu titlul de Erou al Muncii Socialiste şi pentru a noua oară consecutiv deţinător al primului loc In întrecerea socialistă) tovarăşei Elena Ceauşescu i-au fost conferite titlurile de doctor In ştiinţe, de membru al Academiei Republicii Socialiste România, cărora li s-au adăugat an de an, numeroase alte distincţii, titluri de «Doctor Honoris Causa», de «membru de onoare» a prestigioase institute superioare şi academii din întreaga lume. Odată cu înalta apreciere dată contribuţiei deosebit de însemnate a tovarăşei Elena Ceauşescu la promovarea şi înfăptuirea politicii interne şi externe a Partidului Comunist Român, la propăşirea României Socialiste, odată cu evidenţierea aportului preţios In dezvoltarea ştiinţei române, felicitărilor şi urărilor adresate In cadrul solemn al zilei de 6 ianuarie li se adaugă numeroasele mesaje primite de la oameni ai muncii din toate colţurile ţării, mărturii de profundă stimă şi preţuire, de dragoste,admiraţie şi recunoştinţă faţă de excepţionala personalitate ştiinţifică şi social politică a tovarăşei Elena Ceauşescu. «Programul adoptat de Congresul al XI-lea, privind făurirea societăţii socialiste multilateral dezvoltate şi înaintarea României spre comunism deschide perspective minunate în faţa întregului nostru popor — a spus tovarăşa Elena Ceauşescu în cuvîntul său de răspuns la scrisoarea Comitetului Politic Executiv al C.C. al P.C.R. Vreau să vă asigur, stimaţi tovarăşi, să asigur Comitetul nostru Central, întregul partid că şi în continuare mă voi strădui să fac totul pentru a-mi aduce, împreună cu ceilalţi tovarăşi, contribuţia la înfăptuirea acestui măreţ program, că voi munci întotdeauna cu abnegaţie şi energie pentru înfăptuirea neabătută a politicii partidului — politică pe care o slujesc cu întreaga mea fiinţă din cei mai tineri ani ai vieţii mele şi care nu cunoaşte ţel mai inuit decit bunăstarea şi fericirea poporului, libertatea şi demnitatea naţiunii noastre socialiste». Femeia-savant, femeia-luptător, femeia-mamă, tovarăşa de viaţă şi de luptă a iubitului conducător al ţării constituie un exemplu minunat pentru toate femeile din ţara noastră, pentru toţi cetăţenii patriei,un exemplu de dăruire,de umanism, de contopire cu cele mai nobile idealuri ale poporului nostru. «CINEMA» 2 24 ian sărbătoare Sărbătorim la 24 ianuarie 1979, 120 de ani de la indlia zi a României moderne, ziua Unirii Principatelor Române, «sub un singur domn», într-un singur stat. Visul Unirii, «Intr-un cuget şi o gîndire» — cum susţineau participanţii la marile adunări muntene şi moldovene din 1859, manifesting «pentru Unirea Principatelor şi numai pentru Unirea Principatelor» — este una din ideile cele mai adinei care au străbătut fiinţa acestui popor al nostru. Una dintre cele mai tenace, una dintre cele mai radicale în caracterul ei progresist. Nimic important nu s-a putut construi în istoria şi cultura noastră fără ideea de unire şi neadunare. Cuvintele tovarăşului Nicolae Ceauşescu: «Istoria, viaţa pun în evidenţă tot mai pregnant adevărul fundamental că nu există în lume o forţă în stare să împiedice popoarele să-şi afirme fiinţa naţională» — aceste cuvinte fac parte din convingerile noastre cele mai intime şi le-am învăţat prin lupte dureroase, după sacrificii enorme, pe un drum lung, admirabil exprimat de tovarăşul Nicolae Ceauşescu In expunerea sa la Centenarul Independenţei: «Păstrînd de la daci setea nestinsă de libertate, voinţa de a nu-şi pleca fruntea sub jug străin, hotărîrea de a rămîne mereu el însuşi, unic stăpîn pe viaţa şi soarta sa, şi continuînd spiritul raţional, judecata şi pasiunea creatoare a romanilor, poporul român, nou apărut pe lume, avea să împlinească într-o existenţă de aproape două milenii, un eroic, zbuciumat şi măreţ destin istoric, dezvoltîndu-se continuu şi afirmîndu-se cu putere in rîndul popoarelor şi, astăzi, al naţiunilor lumii». In conştiinţa noastră se înscrie ca un adevăr esenţial faptul că dinamismul şi consecvenţa cu care preşedintele României luptă pentru acest ideal al Unirii şi neatârnării, au dat poporului nostru o statură morală incomparabilă, de neconfundat. România modernă nu a cunoscut activitate mai prodigioasă ca aceea a Preşedintelui ei în realizarea acestei uniri a întregului popor, «In cuget şi In simţiri», erijată In imnurile ei vechi de luptă şi libertate. Zi de zi, cu o tenacitate extraordinară, cunoscută de toţi cei care trăiesc şi făuresc istoria acestei lumi, secretarul general al Partidului nostru a izbutit să dea Unirii întruchiparea reală, concretă a unui popor ce-şi măsoară demnitatea în forţa cu care-şi apără independenţa de naţiune liberă, stăpână pe soarta sa. Neatirnarea — acea idee de foc a făuritorilor Unirii în urmă cu 120 de ani — este azi o caracteristică a poziţiei României In lumea internaţională, respectată şi preţuită In toate forurile naţiunilor. Aniversarea de la 24 ianuarie este o sărbătoare de suflet a filmului nostru. Tema unirii este una dintre cele mai