Cinema, 1981 (Anul 19, nr. 1-12)

1981-01-01 / nr. 1

Telegramă Tovarăşului Nicolae CEAUŞESCU, secretar general al Partidului Comunist Român, preşedintele Republicii Socialiste România Mult stimate şi iubite tovarăşe Nicolae CEAUŞESCU Intr-o vibrantă şi unanimă bucurie prilejuită de ziua Dumneavoastră de naştere, membrii Asociaţiei cineaştilor din R.S.R. vă adresează din toată inima şi din neţărmuritul lor devotament faţă de cauza poporului, faţă de scumpa noastră patrie, cele mai călduroase urări de viaţă lungă, de sănătate şi fericire spre binele întregului popor român, al cărui strălucit şi credincios fiu v-aţi dovedit de-a lungul anilor prin inegalabila Dumneavoastră putere de muncă şi de sacrificiu depuse în opera de edificare a socialismului multilateral dezvoltat şi în vastul proces de înaintare a României spre culmile de aur ale comunismului. În această scumpă zi, nouă, tuturor, cînd ţara întreagă vă aduce supremul ei omagiu, cineaştii din patria noastră, cei ce neîncetat se călăuzesc în munca lor de creaţie după preţioasele Dumneavoastră indicaţii, contribuind din toate puterile lor la înfăptuirea directivelor Congresului al Xll-lea al partidului, vă încredinţăm iubite tovarăşe Nicolae Ceauşescu de fierbintea noastră dorinţă de a ne pune tot talentul, întreaga noastră putere de muncă în slujba partidului, a cauzei clasei noastre muncitoare, pentru edificarea unei cinematografii demnă de epoca pe care o trăim — Epoca Ceaușescu. Ne-au rămas adînc întipărite în inimi întîlnirile de neuitat pe care le-am avut cu Dumneavoastră, ideile mobilizatoare, gîndurile pline de încurajare împărtășite nouă devenind pentru noi farul călăuzitor al muncii de fiecare zi, idealul la care ne raportăm întotdeauna năzuinţele şi faptele actului nostru permanent de creaţie: fundamentarea unei adevărate şcoli cinematografice româneşti, dorinţa nestrămutată de a ridica la o nouă calitate filmele noastre în care constructorii socialismului să găsească o oglindă a eroismului lor cotidian, a bucuriei lor de a trăi într-o Românie demnă, liberă, independentă aflată sub conducerea Dumneavoastră în cea mai strălucitoare epocă din îndelungata ei istorie. Sănătate, viaţă lungă şi exemplară putere de muncă puse spre binele şi fericirea întregului nostru popor! Asociaţia cineaştilor * 9 din Republica Socialistă România facem totul încît, în orice împrejurări, oamenii să simtă că ei sînt stăpînii a tot ceea ce există în ţară, că ei poartă răspunderea de a acţiona, în deplină unitate — ca proprietari, producători şi beneficiari — pentru folosirea cu maximum de eficienţă a mijloacelor pe care le avem, pentru progresul general al patriei — condiţia fundamentală a ridicării în continuare a bunăstării materiale şi spirituale a întregii noastre naţiuni.» * Nicolae CEAUŞESCU : Cinematografia noastră a intrat într-un nou an, într-un nou cincinal, într-un nou deceniu, cu perspectivele şi certitudinile pe care i le-a creat deceniul precedent cei exact zece ani care se împlinesc, în martie 1981, de la întîlnirea, devenită istorică pentru noi, a tovarăşului Nicolae Ceauşescu cu cineaştii, cînd s-au decis liniile dezvoltării rapide a producţiei naţionale de filme şi orientările afirmării ei calitative, ca artă în care toate personalităţile autentice să-şi poată manifesta liber şi plenar virtuţile, în spiritul celei mai înalte consideraţii acordate creaţiei originale şi culturii socialiste. Sunt egal de mari satisfacţiile şi obligaţiile care decurg din realitatea nouă, aproape de domeniul fanteziei cu un deceniu in urmă, realitatea cite unei premiere româneşti în fiecare săptămînă! Această frecvenţă, care atestă atât ritmul accesului autorilor pe platouri, cât şi prezenţa noastră, ca instituţie şi ca individualităţi distincte, în viaţa spirituală a ţării, este realitatea de necontestat a cinematografiei româneşti contemporane, este suportul împlinirii ei superioare. La aceasta ne îndeamnă toate realizările poporului nostru, stimulat,in ce are el mai propriu şi mai generos, de acelaşi spirit al patriotismului constructiv şi al comunismului de omenie, pe care-l întruchipează Partidul Comunist Român, secretarul său general, preşedintele Nicolae Ceauşescu. Printr-o grăitoare coincidenţă, în această lună in care inaugurăm, sub atari auspicii, un nou an, un nou cincinal, un nou deceniu, sărbătorim împreună cu întregul popor ziua de naştere a tovarăşului Nicolae Ceauşescu. Este o coinci- Uniţi în cuget şi-n simţiri denţă cu atât mai bogată în semnificaţii cu cît, în luna începutului de an, în aceeaşi decadă, la 24 ianuarie, românii cîntă de peste 120 de ani Unirea, prima Unire într-un stat naţional modern. Sărbătorim de asemenea, cu toţii, încă o dată, cel mai firesc, aniversarea primului preşedinte al României care, prin anul său de naştere, are aceeaşi vîrstă cu marea noastră unire din 1918, cînd s-a realizat, la capătul atitor secole de luptă, statul naţional unitar. Puternic propulsaţi spre viitorul socialist şi comunist, pe baza Programului ştiinţific elaborat de partid, în frunte cu tovarăşul Nicolae Ceauşescu, găsim în aceste repere şi semne istorice imboldul suprem al conştiinţei noastre noi, al unităţii noastre indestructibile, drept garanţii ale înaintării cu succes a patriei, independentă şi suverană, spre niveluri mai înalte de civilizaţie şi cultură, către o calitate superioară a vieţii, într-o lume mai bună şi mai dreaptă. Sîntem fericiţi că, în această luptă de zi cu zi, pentru stimularea creşterii istorice a ţării, ca şi în soliile de pace care ne-au adus, de pe toate meridianele, cea mai înaltă stimă, alături de preşedintele nostru se află tovarăşa Elena Ceauşescu, a cărei zi de naştere am celebrat-o la începutul acestei luni. Urările noastre de viaţă lungă, de sănătate şi fericire, în fruntea partidului şi statului, adresate conducătorului iubit al întregului popor, tovarăşului Nicolae Ceauşescu, se unesc astfel, în modul cel mai omenesc, cu felicitările adresate tovarăşei sale de viaţă şi de muncă, al cărei rol în activitatea politică şi ştiinţifică este unanim cunoscut şi apreciat, atât în ţară cit şi în străinătate. Această primă lună a noului an a fost marcată prin prezenţa tovarăşului Nicolae Ceauşescu, împreună cu tovarăşa Elena Ceauşescu, alături de alţi membri ai conducerii de partid şi de stat, în numeroase întreprinderi şi instituţii, din mai multe localităţi şi judeţe ale ţării. Am văzut deci reafirmate, la acest nou început de drum, într-o exemplară continuitate înnoitoare, spiritul şi stilul de lucru imprimate de mai bine de un deceniu şi jumătate, de către secretarul general al partidului, întregii noastre vieţi naţionale. Analizele la faţa locului, în mijlocul muncitorilor şi specialiştilor, împreună cu ei, cuvîntările rostite la consfătuirile de lucru care au finalizat metodic aceste vizite, pe cît de concrete şi specifice, pe atît de programatice în deschiderile lor, vor avea, neîndoielnic, ca rezultat, impulsionarea eforturilor către realizarea unei noi calităţi, superioare, în toate domeniile creaţiei de bunuri materiale şi spirituale. Pentru că a devenit o axiomă, de ale cărei consecinţe sîntem îndemnaţi să luăm act cu toată luciditatea, într-o lume din ce în ce mai complexă calitatea vieţii depinde de calitatea muncii, de calitatea muncii noastre, raportată la cel mai înalt nivel al eficienţei, pe plan internaţional, de calitatea implicării noastre, de exigenţa maximă care începe de la noi înşine şi ne priveşte direct. Urmărind activitatea şi indicaţiile tovarăşului Nicolae Ceauşescu, din prima lună a noului an, ştim să preţuim, prin propria noastră experienţă de cineaşti, de la repetatele întîlniri cu secretarul general al partidului, importanţa şi eficienţa acestor forme şi metode de lucru, proptdemocraţiei noastre socialiste. Înţelegem cu atît mai bine obligaţiile care revin, în egală măsură, creatorilor şi producătorilor, criticilor şi distribuitorilor de filme, pentru transformarea cantităţii cîştigate, ca volum al producţiei, într-o calitate de excepţie, a produselor — unicat, pe care cinematografia, ca artă, este chemată să le realizeze, în noul an şi în noul cincinal. Finalitatea educativă şi formativă a creaţiei cinematografice, frecvent subliniată de tovarăşul Nicolae Ceauşescu, este un indicativ prin care se dă curs aspiraţiei şi ambiţiei talentelor adevărate, către realizări de vîrf, cu ecou profund şi durabil în conştiinţa maselor de spectatori, dar şi în intimitatea inconfundabilă a fiecărei individualităţi în parte. Tocmai acesta este sensul repetatelor îndemnuri ale secretarului general al partidului, către o artă străină de orice mimetism, ca şi de suficienţa mediocrităţii, către o artă care să strălucească prin valoarea şi originalitatea umanităţii şi a formelor ei, devenind competitivă, atît în cadrul culturii naţionale, cît şi pe plan universal. Reînnoind, in acest prag de an şi de ani, urările noastre şi expresia sentimentelor pe care întregul popor le nutreşte faţă de conducătorul partidului şi statului, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, faţă de tovarăşa Elena Ceauşescu, păşim în noul timp, uniţi în cuget şi-n simţiri, cu toată demnitatea de cetăţeni ai României socialiste, independente şi suverane, convinşi că viitorul este acela pe care noi înşine sîntem în măsură să-l edificăm, să-l afirmăm, să-l apărăm. «CINEMA»