Cinema, 1982 (Anul 20, nr. 1-12)

1982-01-01 / nr. 1

Telegramă Tovarăşului Nicolae CEAUŞESCU, secretar general al Partidului Comunist Român, preşedintele Republicii Socialiste România Mult stimate si iubite tovarăşe Nicolae CEAUŞESCU, * 9 ' «Intrăm în anul 1982 cu încrederea deplină în forţa unită a poporului nostru, avînd convingerea că noul an va aduce naţiunii noastre socialiste noi împliniri în înfăptuirea Programului partidului de dezvoltare economico-socială, de ridicare a bunăstării materiale şi spirituale a oamenilor muncii, de întărire continuă a capacităţii de apărare a patriei, a independenţei şi suveranităţii României socialiste». Nicolae CEAUŞESCU Membrii Asociaţiei cineaştilor din Republica Socialistă România—regizori, scenarişti, scenografi, actori, operatori de imagine, critici, compozitori, cadre de producţie şi tehnicieni — vă urează din inimă un călduros LA MULŢI ANI! cu prilejul zilei Dumneavoastră de naştere. Vă dorim din tot sufletul viaţă lungă, sănătate şi aceeaşi inepuizabilă putere de muncă pentru binele şi fericirea poporului nostru. în acest moment sărbătoresc pentru toată suflarea românească, ne mîndrim că avem la conducerea ţării un om de valoarea Dumneavoastră, personalitate proeminentă a lumii contemporane. Această aniversare prilejuieşte breslei cineaştilor, precum şi tuturor cetăţenilor scumpei noastre patrii, sentimente de neasemuită bucurie şi de înălţătoare satisfacţii pentru tot ceea ce a însemnat propăşirea României Socialiste, a omului, în anii de cînd poporul român v-a încredinţat conducerea ţării. Pentru cinematografia naţională aceşti ani au marcat etapa cea mai rodnică în care s-a realizat triplarea producţiei de filme, ancorarea lor mai profundă în realitatea contemporană. Putem afirma că tocmai în această perioadă cinematografia noastră a devenit cu adevărat cea mai populară dintre arte, iar perspectivele ei, deschise de cel de-al Xll-lea Congres al partidului, ne apar şi mai stimulatoare. Nu vom uita niciodată preţioasele Dumneavoastră sfaturi, grija permanentă acordată culturii şi artei cinematografice în special şi vă încredinţăm şi cu acest prilej că îndrumările date nouă, filmului românesc, constituie pentru activitatea tuturor cineaştilor din ţara noastră un îndemn permanent pentru a face din arta filmului o adevărată artă revoluţionară, comunistă, legată prin toate fibrele ei de popor, de realităţile construcţiei socialiste, de perspectivele pline de lumină ale patriei noastre. În această zi scumpă nouă, tuturor, permiteţi-ne să vă urăm sănătate, viaţă lungă şi exemplară putere de muncă spre binele şi fericirea întregului popor! Asociaţia cineaştilor din Republica Socialista Romania Spre binele şi fericirea întregului popor! Am început Noul An cu o statornică încredere în puterea muncii şi a creaţiei oamenilor acestui pămînt, de a deschide noi orizonturi existenţei noastre prezente şi viitoare. Tăria şi şansa noastră ,întotdeauna, într-o lume şi o istorie care nu ne-au menajat niciodată de încercări, tocmai în aceasta au stat, în urmarea neabătută a lucrării pentru care avem vocaţie, în apărarea pînă ln capăt a dreptului de a ne constitui propriul nostru mod de a exista şi de a ne manifesta. Este un îndemn fundamental, pe care l-am citit în Mesajul de Anul Nou al preşedintelui Nicolae CEAUŞESCU şi pe care suntem decişi a-l urma, alături de milioanele de compatrioţi, care înalţă cu modestie şi eroism temeliile şi contururile nenumăratelor construcţii ale socialismului, redimensionînd ţara la proporţii fără precedent. Vocaţia întemeierii unei civilizaţii proprii, de atîtea ori întreruptă şi contestata în trecut, este marele crez pentru care Partidul Comunist Român reuşeşte să cucerească inimile şi conştiinţa unui întreg popor, în epoca deschisă de Congresul al IX-lea. De aceea solidaritatea cu politica internă şi externă a partidului şi statului se constituie ca un liant temeinic al vieţii naţionale, ca o premisă definitorie pentru dezvoltarea calitativă a activităţilor creatoare în care sîntem angajaţi — singura bază reală a autodepăşirii la care aspirăm. Este o unitate care s-a exprimat din plin, odată în plus, la marile manifestări pentru pace şi dezarmare, organizate în toamnă, la chemarea preşedintelui ţării, ca o demonstraţie a capacităţii constructorilor noii noastre civilizaţii de a fi prezenţi în lupta pentru soarta planetei însăşi, ameninţată mai mult decît oricînd. Este o unitate pe care o înţelegem tradusa in fapte de performanţă, ale muncii şi creaţiei, în produse artistice şi culturale competitive, pe plan naţional şi internaţional. Pentru că, prin definiţie, pacea şi creaţia autentică nu pot fi concepute decît la această scară. Ar fi dealtfel un non-sens să lupţi pentru pace, lucrînd într-un registru local, fără ecou în omenire, fără o prezenţă reprezentativă, care să poată influenţa gîndirea şi sensibilitatea lumii, destinul ei. Repetatele îndemnuri ale partidului, ale secretarului său general, tovarăşul Nicolae CEAUŞESCU, la autodepăşire, la urmarea neabătută a drumului propriu, în deplină unitate şi într-o continuă căutare a noului, a autenticului, a calităţii, a valorii de anvergură naţională deschisă spre universal, constituie punctele de căpătâi ale agendei noastre de lucru, într-o largă şi limpede perspectivă. In calitate de cineaşti şi cinefili, ştim în modul cel mai concret şi de nimeni contestabil, că întregul program de dezvoltare şi înnoire a cinematografiei româneşti este direct legat de iniţiativa şi indicaţiile tovarăşului Nicolae CEAUŞESCU privind considerabila sporire a producţiei de filme, cît şi în aspiraţia către structuri şi modalităţi mai suple şi mai adecvate de lucru, către o nouă calitate, către filme de mare valoare, care să contribuie cu adevărat la afirmarea geniului naţional, la educarea şi formarea publicului larg. Acestea sunt sentimentele cetăţeneşti şi profesionale pe care le încercăm în această primă lună a anului, o lună în care amintirea marilor date istorice aduce în modul cel mai firesc în conştiinţă ideea unităţii naţionale, proclamată la un 24 ianuarie şi a unităţii întregului popor, desăvîrşită la un 1 Decembrie, în suita acestor date, prin semnificative coincidenţe, sărbătorim, sub acelaşi semn, în ianuarie, ziua de naştere a secretarului general al partidului, preşedintele republicii, tovarăşul Nicolae CEAUŞESCU, precum şi pe cea a tovarăşei Elena CEAUŞESCU. Cu cel mai fierbinte sentiment de recunoştinţă, adresăm urările noastre de viaţă lungă, în deplinătatea energiei sale creatoare şi militante, celui care stă cu toată hotărîrea la cîrma destinelor naţionale, celui care ştie să conducă inspirat corabia, prin orice furtună, către limanul dorit, limanul unei lumi mai bune şi mai drepte, în respectul personalităţii şi drepturilor umane, al independenţei şi indentităţii naţionale. Adresăm totodată caldele noastre urări celei care, în această eroică epopee, a optat ea însăşi, din prima tinereţe, ca om politic, om de ştiinţă, soţie şi mamă, pentru comunismul de omenie, şi care, în întreaga sa activitate, înţelege să se dedice în egală măsură cauzei generale a socialismului, independenţei şi păcii, ca şi operei ştiinţifice şi culturale, spre binele ţării şi al oamenilor săi, spre cunoaşterea şi recunoaşterea, în ţară şi in lume, a creaţiei româneşti. La mulţi ani! «CINEMA» 2