Clopotul, 1951 (Anul 7, nr. 378-462)

1951-06-10 / nr. 407

" Pentru o bună pregătire și desfășurare a alegerilor organelor conducătoare de Partid Injusta alegere a organelor conducătoare de Partid, faptul hotărâtor este felul cum Directivele C. C. al P. M. R. sunt prelucrate în adunările organizațiilor de bază și cum sunt însușite de către fiecare membru de partid, pentru ca pe baza criteriilor, să poată fi aleși în organul de conducere cei mai capabili și hotărâți tovarăși. Directivele C. C. al P.M.R. arată că alegerea organelor conducătoare de partid, trebuie să fie un prilej de analiză adâncă a muncii organizațiilor de partid și a fiecărui membru de partid în parte, în spirit critic și autocritic. Alegerile în primele organizații de bază din regiunea noastră, au revenit Comitetului raional de partid Botoșani, care în acest scop și-a instruit activul de partid, Biroul raional de partid, analizând condițiunile de trecere la alegerea organelor conducătoare de partid, a ajuns la concluzia că se poate trece la alegeri in organizațiile de bază de la Uzinele Textile .Moldova“. I.C.R.B. fabrica „Republica* și Marile Unite, delegând pentru fiecare din aceste organizații de bază, câte un activist care să ajute la pregătirea bunei desfășurări a alegerilor. După studierea Directivelor, în cadrul birourilor organizațiilor de bază, s-a trecut la prelucrarea lor în adunări și la întocmirea planurilor de muncă în vederea pregătirii și desfășurării alegerilor. Planurile au fost mai bine întocmite la organizațiile de bază I. C. R. B. și Uzinele Textile „Moldova” în cadrul cărora membrii de partid, au avut sarcini concrete. A existat în rândul membrilor de partid din aceste organizații o preocupare pentru cunoașterea Directivelor C. C. al P.M.R., fapt care a reeșit din discuțiile ce au avut loc la prelucrarea Directivelor în cadrul adunărilor organizațiilor de bază respective. Discuțiile vii și într-un spirit critic, au scos în evidență o serie de lipsuri principale din activitatea organizațiilor de bază, Tovarășul Movaru Andrei de la Uzinele Textile „Moldova" a arătat că membrii de Partid nu au avut sarcini concrete, iar biroul organizației de bază nu a muncit planificat, nu a ținut ședințele de birou, nerespectându-se nici data adunărilor de organizație de bază. Membrii de partid și-au luat angajamente să întărească viața de partid și să lupte pentru mărirea producției. La I.C.R.B. tovarășul Caliniuc Nicolae mecanic la Uzina Electrică și-a luat angajamentul de a termina instalația noului motor de la uzină înainte de termenul fixat, tovarășul Bocear Gheorghe, muncitor de la Uzinele Textile „Moldova“ și-a luat angajamentul de a îmbunătăți calitatea producției la apret. Ca rezultat al activității membrilor de partid în antrenarea muncitorilor, s-a reușit să se îndeplinească și să se depășească planul la Uzinele Textile Moldova, filatura cu 38,2%/ țesătorie cu 11,7%, la fabrica Republica secția croitorie cu 23,9%, lingerie cu 32%, la Morile Unite cu 100%. Tovarășul Bocear Gheorghe de la Uzinele Textile, în afară de faptul că și-a îndeplinit angajamentele luate, a mobilizat și pe ceilalți muncitori din secția țesătorie să întâmpine alegerile cu angajamentele realizate. Insușindu-și Directivele, membrii de partid au întâmpinat alegerile, achitându-și cotizația la zi, chiar acei care au avut restanțe ca tov. Clim Vasile, de la Uzinele Textile, Grosuloan de la Morile Unite, care au fost în restanță cu 6 luni, precum și alți membri de partid. Deasemeni la adunările pentru darea de seamă și alegeri, din numărul total de membri din aceste patru organizații, au lipsit numai doi membri de partid și aceștia motivați. Dările de seamă ale birourilor organizațiilor de bază, făcute în cadrul adunărilor generale pentru alegeri, au reușit să înfățișeze într-o oarecare măsură activitatea organizațiilor de bază în spirit critic și autocritic, participând la discuții mai blas de jumătate din numărul total al membrilor de partid din aceste organizații, care au analizat activitatea birourilor organizațiilor de bază și a membrilor de partid și au scos cu curaj la iveală lipsurile în muncă. Tovarășul Damache Mihai de la Uzinele Textile, a arătat că pentru organizația de bază nu a fost o preocupare mobilizarea muncitorilor, pentru o mai bună întreținere a mașinilor și că lipsurile reeșite din darea de seamă i se datoresc în parte și lui, însușindu-și criticile ce i-au fost aduse în cadrul adunării; iar în adunarea organizației de bază, de la Mările Unite, tovarășul Rădulescu Ștefan, a criticat atitudinea secretarului organizației de bază Litman Avram, care a căutat să monopolizeze munca, folosind în unele împrejurări metode de comandă, fapte ce au fost combătute de adunarea organizației de bază. Propunerile pentru candidați, au fost un prilej de analizare a activității fiecăruia din tovarășii propuși, scoțându-li-se în evidență părțile pozitive și cele negative din munca lor. Fiind propusă candidat tovarășa Plugaru Maria, de la Uzinele Textile „Moldova“, au luat cuvântul 15 tovarăși, care au arătat că tovarășa este fruntașă în producție, că antrenează și pe celelalte muncitoare din secția sa, dar nu s-a preocupat suficient de a-și ridica nivelul politic și ideologic pentru a putea face față mai bine sarcinilor de partid. La I. C. R. B, propunerea pentru candidata tovarășului Lazăr Neculae, nu a fost aprobată, întrucât tovarășul nu îndeplinea criteriile arătate în Directivele C. C. al P. M. R. privitoare la alegerea organelor conducătoare de partid, deoarece el nu a muncit în cadrul organizației de bază pentru a merita această cinste. Supunându-se la vot deschis în adunare, tovarășul a fost respins pentru a nu fi trecut pe lista de candidați. Membrii de partid, au știut să aprecieze în mod just activitatea tovarășilor din organizația de bază în spiritul Directivelor. Astfel tovarășul Marcovici Herș de la fabrica Republica, care deși nu făcea parte din vechiul birou al organizației de bază, desfășurând o activitate rodnică și ținând legătura cu raionul de partid, a fost propus pe lista de candidați, apoi votat și ales în biroul organizației de bază. O dovadă de însușire a Directivelor, o constitue și faptul că în organele de conducere ale acestor organizații de bază, elementul muncitoresc este precumpănitor. Făcând o analiză asupra pregătirii și desfășurării alegerilor în aceste organizații de bază, s’a putut desprinde pe lângă părțile pozitive și o serie de lipsuri. Biroul Comitetului Regional de Partid și însuși secretarul cu problemele organizatorice, nu a controlat în mod amănunțit felul cum acești patru delegați ai raionului de partid și-au însușit Directivele și instrucțiunile C. C. al P. M. . Aplicarea lor în practică, a făcut ca unii din tovarășii delegați, cum este cazul tovarășului Anghel Macovei căruia nu i-a fost clară problema stabilirii funcțiunilor în cadrul noului birou ales, să spue în adunare că repartizarea funcțiilor o face Comitetul Raional de Partid, aceasta constituind o abatere de la Directivele C.C. al P. M. R, deoarece repartizarea pe funcții o fac însăși tovarășii aleși în noul birou. Biroul raional de partid, deși a avut un plan de control pentru ajutorarea acestor organizații de bază, în vederea pregătirii alegerilor, controlul și ajutorul în muncă l-a dat numai tovarășul secretar Lozonschi Alexandru și aceasta datorită faptului că acesta nu i-a antrenat și pe restul membrilor din biroul raional de partid, în îndeplinirea planului de control. Aceasta a făcut ca la ședința de analiză a biroului raional de partid, privitoare la desfășurarea alegerilor, membrii biroului nu au putut contribui îndeajuns la tragerea concluziilor pentru preîntâmpinarea pe viitor a acestor lipsuri. Instructorul Comitetului regional de partid, tovarășul Chiriac Gheorghe care sprijină munca raionului de partid Botoșani, nu a ajutat in măsura cuvenită biroul raional de partid, să preîntâmpine aceste lipsuri în desfășurarea alegerilor. O consecință a lipsei de control din partea Biroului raional, a fost aceea că tovarășul Fecioru Iile, delegat să ajute organizația de bază de la fabrica „Republica“, nu și-a însușit în mod temeinic Directivele și Instrucțiunile C.C. al P.M.R. și de aceea nu a putut ajuta suficient de bine pregătirea și desfășurarea alegerilor. (Continmin in pag- 4* Matache Nicolae Secretar al Comitetului Regional de Partid [JIM ȘESELE SESMBL ANUL VIL Nr. 4074 PAGINI — 4 LEI Duminică 10 Iunie 1951 Pentru un Pact al Păcii Crește numărul semnaturilor pentru pace 1 Iar ultimele I zile echipele de strângere a semnăturilor I pe Apelul pentru un Pact lai Păcii și-au intensificat activitatea vizitând stradă cu stradă și icasă cu casa pentru ca nici un tom cinstit și dornic de pace să nuu rămână fără săi fi semnat Apelul Păcii. In orașul Botoșani cât își în satele regiunii n’a rămas Iniei (o casă nevizitată de echipele comitetelor de luptă pentru pace. . Echipe ca cele ,ale învățătoarei Olga Livodaru din Avrămeni f raionul Săveni, care ,a strâns 210 semnaturi, a gospodinei Boiangiu Maria din Botoșani care sa strâns 139 semnături, a invalidului Canal Mihai și a afederistei Mieru Ecaterina din Ștefănești care sau strâns primul 146 semnături, iar la a doua 124 semnături, s’au evidențiat în mod deosebit în campania de strângere a semnăturilor, antrenând pe toți cetățenii din sectoarele lor, să semneze pentru pace. Deasemeni echipă țăranilor muncitori Gh. Foiala în vârstă de 72 ani, Iordache Istrate și Elena Nechifor din comuna Vorniceni raionul Săveni au fost în fruntea tuturor echipelor din comuna lor unde au semnat 4.881 s săteni. La chemarea comitetelor de luptaS pentru pace de întreprinderi, cartiere și din sate, 257.320 cetățeni ai regiunii noastre au semnat Apelul până la data de 6 iunie. Tot mai la uni crosse sunt comitetele de luptă pentru pace, care prin scrisori trimise Comitetului Permanent pentru Apărarea Păcii din R.P.R., raporteaSau cu mândrie că în Cartierele, satele sau comunele respectiv.Toți cetățenii cinstiți au semificitruți re Apelul pentrul".Incheierea "Juină Pact al Păcii.P ; \ Schimburi ale Păcii V w. La Uzinele Textile „Moldova“ Când sirena uzinelor a sunat prelung vestind începerea unei noi zile de muncă, filatoarele și textilistele, maiștrii și inginerii uzinelor textile „Moldova“ se aflau de acum la locurile lor de muncă. Mai la tot pasul, în marea hală a războaielor, la ringuri, carde și preparație, se aflau lozinci care vorbeau despre schimbul păcii și despre hotărîrea muncitorilor din uzină de a-și întări semnăturile pe Apelul Păcii prin noi succese în producție. Pentru ei ziua schimbului păcii a fost o zi de sărbătoare. Cu o zi înainte în fiecare schimb s’au ținut consfătuiri în care s’a vorbit despre lupta pentru pace a oamenilor muncii din Patria noastră și din lumea întreagă. Muncitoarele și tehnicienii au hotărît ca a doua zi, 7 Iunie să lucreze in schimburi ale păcii, schimburile din filatură și țesătorie chemându-se la întrecere pentru realizarea unei înalte producții în ziua respectivă. In ziua schimbului păcii s’a muncit cu un deosebit elan, fiecare țesătoare și filaturistă căutând să obțină cele mai frumoase rezultate în muncă. Tinerele din brigăzile atemiste au fost printre primele care au semnat Apelul Păcii . Acum ele au ținut să dovedească prin fapte că știu să-și întărească semnătura pentru pace. Brigada II din schimbul B. filatură și-a îndeplinit planul în proporție de 1018/*, iar cea de la țesătorie cu 103%. Tov. Țurcanu Maria care a depășit norma cu 30%. Muraru Agapia și Anton Elena cu 20%, Ciurdea Maria, cu 18% ca și Curelaru Agripina, Cărdeanu Vasilica și Coșieru Lividina au fost mereu în fruntea muncitoarelor din filatură. La țesătorie s’au evidențiat tov: Gheorghe Elena care și-a depășit norma cu 38%, Ciornea Aglaia cu 27%, Mihailovschi Emilia cu 25% și Teodor îl Ecaterina cu 21% Și cu ele fiecare țestoare și filaturistă a căutat în această zi să ia mai multe fire și mai multă pânză pentru pace. Coresp, Toma Nicolae La fabrica Nestăvilită este dorința de pace a oamenilor muncii din Patria noastră. Hotărîți să-și întărească prin fapte semnătura pusă pe Apelul pentru un Pact al Păcii, muncitorii și tehnicienii din fabrici și uzine, gospodării de Stat și gospodării agricole colective au organizat „schimburi ale păcii” în cadrul cărora au obținut noi victorii în producție, aducând încă o contribuție însemnată la întărirea puterii economice a Patriei noastre și la întărirea frontului păcii. La Centrul Mecanic Cu toți până la unul au semnat muncitorii Centrului Mecanic Apelul pentru un Pact al Păcii. încă de la începutul campaniei pentru strângerea semnăturilor, 14 muncitori organizați în echipe au lămurit cetățenii din diferite străzi, să semneze Apelul Păcii. Muncitorii și tehnicienii Centrului Mecanic își întăresc necontenit semnăturile puse pe Apel, prin îndeplinirea și depășirea sarcinilor de plan. In ziua de 8 Iunie ei au organizat un schimb al păcii. Muncitorii de la secția ajustat în frunte cu președintele comitetului de luptă pentru pace Antoniu Panait au depăși planul pe acea zi cu 132,62% alizând 2 blocuri Lanz, un dispozitiv pentru strunjit segmenți I. A. R, un dispozitiv pentru frezat carcase sateliți. La turnătorie, datorită bunei organizări a muncii de către maistrul Eraschim Dtru secția a depășit planul cu 65,5% iar echipa turnătorului atemist Lupus tru a depășit planul cu 87,5% turnând tuburi de segmenți, excentrice fixe Lanz, cămăși Lanz 25, bucșe-pivoți etc. Muncitorii din secția strungaris • au depășit și ei planul cu 45%. Pe întreprindere, în ziua schimbului păcii planul a fost depășit cu 70,95%. Bătrânul Cojocaru Doru, om de serviciu, membru în Comitetul de luptă pentru pace, a organizat și el împreună cu paznicii, un schimb al păcii, prășind voluntar grădina de zarzavat de pe lângă Întreprindere. La sfârșitul zilei de muncă, muncitorii s-au adunat pentru a ține un meeting fulger in cadrul căruia a vorbit tov. Gh. Nechita membru în Comitetul Permanent pentru Apărarea Păcii din R. P. R. care i-a felicitat pentru rezultatele obținute în schimbul păcii, arătându-se că prin realizările lor în producție, oamenii muncii își întărec semnătura pe Apel. Coresp. Costiniu Dorin „Republica Dis de dimineață, grupuri, grupuri muncitorii din primul schimb se îndreptau plini de voioșie spre fabrică. Azi vor lucra în schimbul păcii dovedind încă odată că ei își întăresc semnătura pentru pace prin fapte. După ce mașinele au fost unse și puse la punct, fiecare muncitoare își ia în primire locul său de muncă. Când primele semnale au vestit începerea lucrului toate mașinile lucrau din plin. La ora 10 dimineață muncitorii din banda II croitorie, banda V lingerie și banda Ilingerie aproape că își îndepliniseră norma zilnică. In brigada I de tineret, condusă de Birman Bell, atemistele Romanine Olga și Sin Riven Eti discută în pauză : „Schimbul păcii de astăzi trebue să fie într’adevăr o dovadă că noi știm să ne întărim semnătura pe Apelul Păcii”. „îmi aduc aminte—spune Romanine Olga — cum munceam din greu la patroni, fără însă să pot învăța ceva din meserie. Abia acum când Partidul mi-a dat posibilitatea să învăț urmând cursurile de calificare, am putut deveni muncitoare calificată. De aceea nu voi precupeți nimic pentru a-mi da contribuția la apărarea păcii și a vieții minunate ce se clădește azi în Patria noastră“. Prin munca lor entuziastă, muncitorii și muncitoarele de la „Republica“ au reușit să obțină în schimbul păcii, însemnate succese. Toate benzile au depășit planul zilnic cu 50-100%. Tot în această zi au fost realizate economii la consumul specific de materie primă și apă, în valoare de 18200 lei. Succesele obținute în ziua schimbului păcii au constituit un punct de plecare spre noi realizări în lupta pentru îndeplinirea planului și pentru apărarea liniștii și fericirii căminelor lor împotriva criminalilor imperialiști, uneltitori ai unui nou războiu. Coresp. V. Vexler  /ív''- ,