Clopotul, 1955 (Anul 11, nr. 768-872)

1955-01-01 / nr. 768

2 Noi produse ale uzinelor constructoare de mașini din R.S.S. Ucrainean. Uzinele constructoare de mașini din R.S.S. Ucraineană au pus la punct anul acesta producția mai multor tipuri de utilaje noi pentru diferite ramuri ale industriei sovietice. Astfel, uzina constructoare de mașini-unelte „Gorki” din Kiev a început producția în serie a opt tipuri de agregate automate și semiautomate. Tot aici au fost produse dintre altele o serie de automate estimate pentru tăierea țevilor, un rang semi-automat de o construc; originală, care prelucrează conmitent șase piese cu 17 unelte etoare. Uzina constructoare de mașiniunelte ,,Molotov” din Harkov, care furnizează utilaj complex pentru industria metalurgică și constructoare de mașini, a pus la punct în ultimele luni producția a 40 de mașini-unelte de diferite tipuri. Tot la Harkov, uzina constructoare de mașini „Krasnîi Okteabr” a început să producă anul acesta zece noi tipuri de mașini pentru întreprinderile de materiale de construcții. La aceeași uzină s-a terminat construirea unei prese universale vacuum unicale pentru producerea unor țevi ceramice cu un diametru de 350—700 mm. La uzina de mașini-unelte grele din Kramatorsk s-a terminat montarea unui strung universal greu. Acest agregat unical este destinat pentru prelucrarea unor piese lungi pînă la 16 metri, în diametru de patru metri și cîntărind pînă la 170 tone. Toate mecanismele lui sunt comandate de la un pupitru central. Vederea unui atelier al uzinei de excavatoare din Dimitrov; înjghebarea unui excavator cu roți și șenile, menit să sape canale mici de irigație. DIN ȚARA CONSTRUCTORILOR COMUNISMULUI lucrările de irigație în colhozuri — La Fru pitala R.S.S. Kirghize — în O expoziție care aglircitarea agriculturii Arghizia, Investițiile capitale l e hidroameliorative J0.000 ruble, în anul cheltuit în acest scop <0.000.000 ruble. Pe magistrale de distribuție care au o lngime de 15.000 km, au fost construite peste 4.700 instalații hidrotehnice mari și numeroase instalații mici. Ogoarele sunt alimentate în fiecare an cu aproximativ 4 miliarde m3 de apă provenită din râurile de munte. In republică au fost construite sute de eleștee, și o serie de rezervoare de apă. In anii următori vor fi puse în funcțiune marele canal Ciuisk și rezervorul de apă de la Orto- Tokol. Numai acest complex hidrotehnic va asigura irigarea a 110.000 ha. pămînturi fertile din valea Ciuisk. Noi canale se construiesc în Tian-Șan-ul central și în regiunile sudice al R.S.S. Kirghize. Totodată se execută lucrări pregătitoare în vederea construirii unui mare rezervor de apă în valea Ciuisk, a marelui canal Talassk, a rezervorului de apă în regiunea Talassk precum și alte construcții care vor transforma cu totul aspectul Kirghiziei. In Turcmenia sînt în toi lucrările pregătitoare în vederea irigărilor de primăvară. Canalele mari și mici care vor duce apa din Amu-Daria și alte rîuri spre colhozurile republicii, se întind pe zeci de mii de kilometri. Această apă transportă mult mîl care astupă canalele. Sistemele de irigație au nevoie de o îngrijire continuă. In prezent toate lucrările care necesită un volum mare de muncă plontarea și curățarea sistemelor de irigație sunt suportate de către stat. Anul acesta în colhozurile din Ucraina Sovietică a fost alimentată cu apă o suprafață de 100.000 ha, ocupate cu culturi cerealiere, plante tehnice de nutreț, legumicole precum și de livezi și vii.Pe pămînturile alimentate cu apă au fost obținute recolte bogate, care depășesc de 5,2 ori recoltele obținute pe pămînturile obișnuite. Cu multă eficacitate au fost folosite și instalațiile mobile de ploaie artificială. Pentru anul viitor se prevede extinderea continuă a pămînturilor irigate în colhozurile republicii. In clișeu . Una din lucrările sistemului de irigație, care alimentează cu apă imense suprafețe din valea Tsu, sunt efectuate cu ajutorul mecanismelor. Anul acesta, de pildă, cu ajutorul pompelor de noroi și al excavatoarelor vor fi îndepărtate de pe fundul canalelor aproximativ 12.500.000 m3 de mîl. Principalele cheltuieli pentru ex Mari lucrări de irigație sunt efectuate în Kirghizia și Kazahstan cu concursul frățesc al poporului rus. Locuințe noi pentru minerii sovietici Ministerul Industriei Cărbunelui al U.R.S.S. a sporit alocațiile pentru construcția de locuințe pentru mineri. Se prevede ca pînă la sfîrșitul acestui an să se dea în folosință, peste planul prevăzut anterior, noi locuințe pentru încă aproximativ 30.000 mineri. Minerii din bazinul Kuznețk au primit în plus cîteva sute de case cu o suprafață totală de 20.000 m2. In Donbas, Karaganda, Ural, Orientul îndepărtat și în alte regiuni carbonifere ale Țării Sovietice au fost date în folosință peste 1 km aproximativ 2.000 camere de cuit pentru muncitorii sosiți reci pentru a lucra în mine. In afară aceasta, li s-a dat posibilitatea . beneficiezi de împrumuturi pe termen lung pentru construcția de case individuale. Anul acesta, minerii sovietici vor primi în folosință locuințe totalizînd o suprafață locativă de peste 2 milioane m2, adică cu peste 500.000 m2 mai mult față de anul trecut. Dezvoltarea culturii în Lituania Sovietică In localitățile rurale din R.S.S. Lituaniană crește numărul instituțiilor culturale. In raionul Șilutsk, in trecut unul din colțurile cele mai părăsite ale Lituaniei burgheze, unica instituție culturală era un cinematograf instalat într-o baracă a centrului județean. In prezent, în raion sînt 58 săli de lectură, 19 biblioteci, 4 cluburi, 3 cinematografe fixe și cîteva caravane cinematografice. Creșterea rapidă a numărului de instituții culturale este caracteristică pentru toate raioanele sătești ale Lituaniei. In prezent, populația acestor raioane are la dispoziție 3.300 cluburi-săli de lectură, peste 600 cluburi și case de cultură, peste 400 instalații de cinematograf și 1.200 biblioteci, al căror fond de cărți numără peste 4 milioane volume. înființarea unui institut politehnic în Kirghizia In orașul Frunze — capitala R.S.S. Kirghize — s-a deschis un institut politehnic. Facultățile de mine, energetică, de construcții și chimie tehnologică ale institutului la care s-au înscris 400 de studenți, vor pregăti ingineri cu o înaltă calificare. Pentru noua instituție de învățămînt superior s-a construit una din cele mai frumoase clădiri din oraș. Verificarea tirajului revistei „Bet“ nibac" (Copilăria), care apare în Letonia. A CLOPOTUL Transformarea naturii în șesul Mesciova Academia agricolă unională . Lenin” a avut loc o zotă consacrată problemelor văcării regiunilor mlăștinoase din șesul Mesciova, care se întind în regiunile Riazan, Moscova și Vladimir, pe o suprafață de peste 1.300.000 ha. Cercetările științifice au scos la iveală în șesul Mesciova rezerve inepuizabile de fertilitate. In anii următori, după efectuarea lucrărilor de ameliorare, se va crea aici o regiune fertilă unde se va dezvolta pe scară largă creșterea animalelor. Pășunile vor ocupa o suprafață de peste 300.000 ha. Producția de cereale, cartofi, legume, in, plante furajere și alte culturi va spori de cîteva ori.Numeroasele lacuri vor fi folosite pentru creșterea peștilor. Totodată vor crește bogățiile forestiere. Potrivit calculelor specialiștilor, colhozurile și sovhozurile din șesul Mosciova vor obține suplimentar zeci de mii tone de cereale și cartofi, sute de mii de tone de fîn, peste 1.000.000 tone de legume și rădăcinoase furajere. Va crește de cîteva ori producția de lapte, lînă, carne și ouă. Veniturile colhozurilor vor spori de peste zece ori. Pentru ușurarea muncilor în creșterea animalelor Stațiunile de mașini și tractoare din regiunile de stepă ale Kazahstanului, Asiei Centrale și regiunii Volgăi primesc noi motoare eoliene, construite de inginerii din R.S.S. Kazahă în vederea amenajării adăpătoarelor de pe pășunile lipsite de apă. Aceste motoare dau posibilitatea să se scoată apă de la o adîncime de 25 m. Intr-o oră cu viteză medie a vîntului motorul procură o cantitate de apă suficientă pentru adăparea unui număr de 2.500 oi. Anul acesta în colhozuri au fost efectuate mari lucrări de mecanizare a muncii în fermele pentru creșterea animalelor. In prezent, în 35.000 ferme a fost mecanizată aprovizionarea cu apă. In grajduri au fost instalate mașini automate pentru adăpatul animalelor. In zeci de mii de ferme au fost instalate linii funiculare și bucătării mecanizate pentru pregătirea nutrețului. In colhozuri se aplică pe larg mulsul electric al vacilor și tunsul electric al oilor. In decurs de un an au fost tunse electric cu zeci de milioane de oi mai mult decit în sezonul trecut. Statul Sovietic creează toate condițiile pentru ca colhozurile să efectueze cît mai rapid mecanizarea în creșterea animalelor. Stațiunile de mașini și tractoare sînt utilate cu tehnica modernă pentru săparea fîntînilor, pentru construirea de conducte de apă, pentru construcția de silozuri. Uzinele din U.R.S.S produc in prezent 34 tipuri de mașini pentru zootehnie. Numărul acestora crește continuu. A început fabricarea de noi mașini universale pentru pregătirea nutrețului. Aici sunt spălate, tăiate și opărite rădăcinoasele și cartofii și este pregătit amestecul de nutrețuri. In decurs de o oră o astfel de mașină pregătește o jumătate tonă de nutreț de bună calitate. Alte construcții noi sunt: o instalație electrică de muls portativă, destinată colhozurilor cu pășuni îndepărtate, aparate pentru tuns electric de o construcție îmbunătățită precum și alte numeroase mecanisme. Pentru cumpărarea de mașini statul acordă colhozurilor credite pe termen lung. Numeroase colhozuri din U.R.S.S. au mecanizat complect lucrările care necesită un mare volum de muncă la fermele pentru creșterea animalelor. Mulsul electric al vacilor la ferma colhozului „Constructorul socialismului raional Krasninsc, regiunea Orlov. a