Clopotul, 1957 (Anul 13, nr. 977-1078)

1957-01-05 / nr. 977

Pagina 2-» nr . opo Turi Invățămîntul agricol de masă să se desfășoare în mai bune condițiuni In lupta pentru sporirea producției agricole la hectar, un rol de ceamă îl are invățămîntul agricol de masă, care contribuie în mare măsură la ridicarea nivelului cultural și tehnic al oamenilor muncii din agricultură, extinderea în practica agricolă a metodelor agrozootehnice avansate. Experiența dobîndită în anii trecuți, a dovedit că acolo unde s-a acordat atenția cuvenită popularizării metodelor agrotehnice înaintate în lucrarea pămîntului, s-au obținut rezultate bune. Membrii gospodăriei agricole colective „A 5-a aniversare a R.P.R.“ din Nicșeni, aplicînd în practică metodele agrotehnice avansate, cu tot timpul se•etos din vara acestui an au obținut 1800 kg. griu la hectar. Producții sporite de cereale au obținut și colectiviștii din Roma, întovărășîții din Cucorăni și Bucecea. In raionul nostru, anul acesta, au fost atrași în invățămîntul agriol de masă cu peste 700 țărani muncitori, colectiviști și întovărășiți mai mult decit anul trecut. Fină acum, din cele 75 cercuri și cursuri agrozootehnice și-au început activitatea 60. Acolo unde aceste cursuri au fost bine organizate și rezultatele sînt satisfăcătoare. In gospodăriile agricole colective din Dorobanți, Dacia, Întovărășirile agricole din Dolina, Corni, in satele Răchiți, Leorda și Roșiori, s-au ținut pînă acum cite 4—5 lecții, la care au participat aproape toți cei înscriși. Dacă analizăm însă felul cum se desfășoară învățămîntul agricol de masă se constată că există încă serioase lipsuri și deficiențe. Unele consilii de conducere ale gospodăriilor colective, comitete executive ale sfaturilor populare precum și unii ingineri și tehnicieni agronomi n-au tras încă concluziile din lipsurile manifestate anul trecut în invățămintul agricol de masă, nu privesc cu destulă seriozitate organizarea cercurilor și cursurilor agrozootehnice de a căror activitate răspund. Deși a trecut o lună de zile de la începerea învățămîntului agricol de masă, la gospodăria colectivă „Ilie Pintilie“ din Roma, cursul trienal n-a fost încă deschis. Din lipsa de preocupare a tovarășilor ingineri Mihaiovici Liiu și Gheorghiu Vladimir, cercurile agrozootehnice de 3 luni din gospodăriile colective din Dracșani și Cotîrgaci, „așteaptă“ să fie deschise. In aceeași sitație se află și cercurile din satele Pirita, Dracșani, Gorbănești și Dracșani. încă un pretutindeni se acordă atenția cuvenită mobilizării la cercuri și cursuri a tuturor celor înscriși. Așa de exemplu, la gospodăriile agricole colective din Mînăstireni și Vînători deseori la secțiile care se predau participă mai puțin de jumătate din numărul celor înscriți. In comuna Nicșeni, de exemplu, daorită faptului că n-au fost luate din timp măsurile corespunzătoare bunei desfășurări a învățămîntului agricol, la cercul agrozootehnic de pe lingă căminul cultural din 56 cursanți înscriși frecventează în medie abia 17—27. De lichidarea cît mai grabnică a acestor lipsuri, de bunul mers al învățămîntului agricol de masă în raionul nostru răspunde în primul rînd secțiunea agricolă a sfatului popular raional. Din păcate însă, colectivul raional (responsabil, tov. ing. Cramariuc Aurel), care răspunde de îndrumarea și controlul învățămîntului agricol de masă vu urmărește pe teren felul cum se desfășoară învățămîntul, mulțumindu-se deseori lu unele informări verbale sau scrise. Or, cu asemenea metode de muncă nu se poate desfășura un învățămînt de calitate. Nu mai puțin adevărat este și faptul că nici tov ing, Nina Cîrje, care răspunde de această problemă nu se achită de sarcina încredințată, încercînd să justifice lipsa unui control sistematic pe seama unor cauze obiective. Timpul este înaintat și de aceea este necesar să se lupte cu toată hotărîrea împotriva tărăgănării în deschiderea cercurilor și cursurilor care încă nu și-au început activitatea, cît și pentru lichidarea lipsurilor existente în învățămîntul agricol de masă. De asemenea, o atenție deosebită trebuie acordată și conferințelor cu caracter agrotehnic ce trebuie să se țină în mod regulat la căminele culturale. Lectorilor să li se creeze toate condițiile necesare pentru pregătirea lecțiilor, ținînd seama că succesul în învățămîntul agricol de masă depinde in primul rînd și de felul cum lectorii se pregătesc, de felul cum îmbină predarea cunoștințelor teoretice cu cele practice. Ei au datoria să facă expuneri pe înțelesul tuturor, folosind exemplele locale cele mai convingătoare de foloasele aplicării metodelor agroehnice, scoțînd în evidență superioritatea sectorului socialist al agriculturii. De asemenea, lecțiile să fie urmate de lucrări și demonstrații practice care să permită cursanților însușirea materiilor predate în mod creator. Comitetele executive ale sfaturilor populare, ținînd seama că perioada de iarnă trebuie folosită intens pentru înarmarea unui număr cît mai mare de țărani muncitori cu cunoștințe agrozootehnice, trebuie să asigure toate condițiile pentru desfășurarea unui învățămînt de calitate Organizațiile de bază fiind, în fruntea acestei acțiuni, au datoria să se preocupe de buna desfășurare a învățămintului în cercuri și cursuri, pentru ca acestea să devină centre de răspindire a cunoștințelor agrozootehnice, de convingere și atragerea țăranilor muncitori pe calea socialismului. E. Hrițcu Nrt 97? ORASUL SI RAIDIUL PREDATESC de La Casa alegătorului nr. 6 Verifică listele de alegători La cele 15 secții de votare din orașul nostru s-au afișat zilele acestea listele de alegători. In prima zi, zeci de alegători se îndreptau spre secțiile de votare pentru a verifica dacă sunt trecuți pe listele de alegători. Pentru ca toți cetățenii să controleze din timp dacă au fost înscriși pe listele de alegători, ca să-și cunoască candidatul lor, consiliul orășenesc F.D.P. a instruit zilele acestea un număr de 400 agitatori pe care i-a repartizat pe străzi. Viemurea de agitație Cei peste 900 agitatori popularizează în rîndul maselor de cetățeni candidatul în circumscripția electorală nr. 16, pentru alegerile de deputați în Marea Adunare Națională ce vor avea loc la 3 februarie 1957 și realizările obținute în patria noastră în anii regimului de democrație populară. Merită de sens în evidență muzica agitatorilor Mihai Balan, Teodor Afrăsinei, Chiva Apinei, Marcu Ceaușu și alții. In clișeu , Tov. Eva Feldman, membră în Consiliul orășenesc F.D.P., dă lămuriri unui grup de cetățeni asupra unor articole din Legea cu privire la alegerea deputaților în Marea Adunare Națională. Pentru continua îmbunătățire a traiului oamenilor muncii (Urmare din pag. l-a) lină acele gospodării care contractează vînzarea de lină către stat. Prin aceste importante măsuri, partidul pășește mai departe, pe linia adoptată încă din august 1953, i de a se restringe treptat sistemul cotelor obligatorii și a se introduce lu perseverență schimbul pe baze comerciale, prin achiziții și contractări. Nu încape îndoială că această măsură va duce la creșterea cointeresării materiale a gospodăriilor țărănești în sporirea producției agricole și a cerealelor-marfă, la dezvoltarea schimbului dintre oraș și sat, la îmbunătățirea aprovizionării oamenilor muncii cu produse alimentare, la întărirea alianței clasei muncitoare cu țărănimea muncitoare. Organizarea pe baze comerciale a schimbului de mărfuri dintre oraș și sat, cere îmbunătățirea radicală a activității cooperației de consum care, acționînd ca organizație de masă a țărănimii, trebuie să îmbunătățească aprovizionarea satelor cu mărfuri industriale și să stimuleze interesul producătorilor agricoli de a vinde cooperativei produse agricole și în primul rînd cereale. Oamenii muncii de la orașe și sate, organele de partid și de stat trebuie să lupte împotriva oricăror încercări a elementelor chiaburești sau ale altor elemente capitaliste speculative, de a trage din aceste măsuri foloase pe spinarea oamenilor muncii. Cel mai bun răspuns pe care colectiviștii, întovărășiții și țăranii muncitori cu gospodării individuale, îl pot da față de hotărîrea luată, este de a lupta cu hotărîre pentru sporirea an de an a producției agricole și de a valorifica prisosul de produse, prin organizațiile comerciale socialiste conștienți că în felul acesta satisfac atît interesele lor cît și ale statului. Calea cea mai sigură, verificată de practică pentru creșterea continuă a producției agricole, o constituie cooperativizarea, lucrarea pămîntului în comun, pe tarlale întinse. De aci și necesitatea de a desfășura o muncă stăruitoare, de zi cu zi, pentru convingerea țăranior muncitori cu gospodării individuale, de a păși pe făgașul socialismului. In același timp în fața organizațiilor de partid, a sfaturilor populare, stă sarcina de a lupta pentru consolidarea economico-organizatorii a gospodăriilor agricole colective și întovărășirilor agricole existente îndeplinirea hotărîrilor plenarei C.C. a P.M.R. cere o serioasă îmbunătățire a muncii politice și organizatorice de partid. Muncind în mijlocul maselor, membrii de partid au datoria să mobilizeze masele la îndeplinirea sarcinilor trasate de partid și de stat, să dezvolte puternic inițiativa oamenilor muncii, să asculte cu luare aminte observațiile și propunerile acestora, să țină seama de ele cu toată seriozitatea și să muncească pentru rezolvarea problemelor ridicate. Organizațiile de partid au datoria să mărească rolul sindicatelor, astfel ca ele să contribuie puternic la atragerea maselor în rezolvarea cu succes a problemelor economice și social-culturale. Organizațiile de partid de la sate trebuie să pună în centrul atenției lor, lupta pentru sporirea producției agricole, pentru transformarea socialistă a agriculturii și dezvoltarea schimbului dintre oraș și sat. Alegerile de deputați pentru Marea Adunare Națională sunt un prilej pentru a lămuri temeinic maselor muncitoare politica partidului inspirată din interesele vitale ale oamenilor muncii. Măsurile de mare însemnătate adoptate de plenara C.C. al P.M.R. scot în evidență marea forță vitală a regimului de democrație populară, capabil să asigure ridicarea treptată a nivelului de trai al poporului și atragerea maselor de milioane la conducerea treburilor statului. O primă îndatorire a membrilor de partid, a activiștilor din aparatul de stat, cadre de conducere din economie, ingineri, maiștri, muncitori, țărani muncitori, a tuturor oamenilor muncii este studierea profundă a documentelor plenarei C.C. al P.M.R. pentru ca prin însușirea lor să poată păși la îndeplinirea sarcinilor ce le revin. Oamenii muncii din orașul și raionul Botoșani, in frunte cu comuniștii vor lupta cu hotărîre pentru înfăptuirea mărețului program elaborat de partid, ferm convinși că în felul acesta își aduc aportul lor la făurirea vieții fericite către care pășește poporul nostru muncitor. Popularizează realizările regimului de democrație populară O activitate bogată se duce și la Casele alegătorului. Aici se țin conferințe, se citesc diferite articole din ziare în colectiv, sunt organizate seri de întrebări și răspunsuri etc. La Casa alegătorului, nr. 5, de pildă, tov. Avet Rotundu a vorbit în fața a numeroși cetățeni despre realizările obținute în orașul și raionul nostru în anii regimului de democrație populară. De asemenea, numeroși țărani muncitori din suburbia Tulbureli s-au adunat la Casa alegătoruluii nr. 9 unde tov. Vasile Scripcaru a citt raportul prezentat de tov. Gheorghe Gheorghiu-Dej la Plenara C.C. al P.M.R. din 27—29 decembrie 1956. Luînd cuvîntul, țăranii muncitori Constantin Bosoi, Dumitru Stanciu, Ilie Fantu, Dumitru Apostoaie și alții s-au bucurat de vestea desființării cotelor la grîu, secară, porumb, floarea-soarelui, cartofi, lapte și s-au angajat să muncească mai bine pămîntul ca să obțină recolte bogate pentru ca să aibă de unde valorifica tot mai multe produse prin cooperativă. In comuna Oneaga In aceste zile oricine a putut vedea pe tov. Mihalache Sofia, responsabila comisiei de femei din comuna Oneaga, mai tot timpul în circumscripțiile electorale sau la Casa alegătorului. In multe circumscripții ea a prelucrat legea privitoare la alegerile de deputați în Marea Adunare Națională. Țăranii muncitori vin în număr mare la Casa alegătorului. Aici se țin conferințe, audiții colective la radio și programe artistice. Membrii biroului comunal F.D.P. s-au interesat ca toate programele artistice prezentate să fie legate de problemele actuale, scoțîndu-se totodată în evidență deosebirea dintre alegerile din trecut și de astăzi.