Clopotul, 1959 (Anul 15, nr. 1182-1284)

1959-01-01 / nr. 1182

Pagina 2-* GBOPOSUB ...Colectivului de muncitori, ingineri și tehnicieni de la uzinele textile „Moldova“ Poate că aceste urări ar fi fost mai nimerite cu cîteva săptămâni in urmă. Ați luat-o cu mult înaintea vremii și vă țineți neabătut drumul. Așadar, pentru succesele voastre în îndeplinirea înainte de termen a planului anual, pentru cele 44 tone fire bumbac și cele 397.700 m.p. țesături date peste plan, pentru economiile ce le-ați realizat, primiți felicitările noastre. ...Mecanizatorilor de la S. M. T. De cum se desprimăvărează și pînă toamna tîrziu, sînteți, ln mijlocul țăranilor muncitori pe care-i convingeți practic de avantajele lucrării pământului cu mijloace mecanizate. De-i mare căldura lui august, in timpul treierișului, sau frigul e pătrunzător în zilele târzii de noiembrie cind executați arături adinei de toamnă, voi sînteți mereu la datorie. Pentru hărnicia voastră vă transmitem felicitări și dorim ca munca voastră de viitor să fie încununată de succese și mai frumoase. ...Membrilor gospodăriilor agricole colective Ateșoaie Vasile, Budeanu Mihai, Bunduc Maria, Coseschi Dumitru, din Bozna, Dascălu Costache, Iacob Ion, Moroianu Mihai, din Vînători. Sînt nume cunoscute țăranilor muncitori din raionul nostru. Lot și tuturor acelora care luptă pentru dezvoltarea continuă agriculturii, noi le urăm ani mulți ani fericiți. Și cu siguranță că anii ce vor veni vor fi și mai fericiți, pentru că ei singuri îi fac să fie astfel:* < , • - l v * i . I . t . J ...Colectivului Teatrului de stat „Mihail Eminescu“ Colectivul vostru e tînăr. Sînteți la început de drum și ca întotdeauna începutul e mai greu. Dar greutățile pe voi nu vă descurajează. Entuziasmul cu care publicul spectator v-au aplaudat în spectacolele „Mielul turbat“, „Bătrânețe zbuciumată“ și de curînd în „Mincinosul“, v-au răsplătii din plin munca voastră plină de elan. Pentru succesele voastre de pînă acum și cele viitoare, noi vă felicităm și , vă transmitem, tradiționalul „La mulți ani“! ...Cadrelor didactice Pentru dragostea cu care te apropii de micuții noștri, noi îți mulțumim tovarășă învățătoare Babii Elena. Dumneata nu ești singura. Ca dumneata sunt zeci de învățători și profesori din raionul nostru. ,Noi vă felicităm tovarăși pentru munca voastră. Noul an să vă găsească veseli și plini de voie bună. PLUG Minneanul se-nciuște, Plugujorul se pornește Și începem a brăzda După cum e datina De la moși strămoși lăsată, De la bătrâni apucată. Insă plugul nostru nu-i Vechi străvechiul plug cu care A pornit Traian să are într-o bună zi de joi. Tras de doisprezece boi. Iată, plugul nostru-i plug Nou și fără beteșug, Plug cum n-au visat bătrânii, Cum n-au vrut nici cind stăpânii Plugul nostru, gospodare, Are patru-cinci brăzdare. Ascuțite, oțelite, Niciodată ostenite, De-așa plug pe cîmp ieșit, Fuge chirul îngrozit Și-și ia valea, furioasă, Pălămida cea țepoasă, Volbura, mohorul, scaiul, Talpa gîștii și susaiul. Toate zăpăcite fug, Cînd dau ochii cu-așa plug ! După cum vedeți și voi, Plugul nu ni-i tras de boi , Nu se opintesc în el Boi și cai de nici un fel, Ci e tras de-un aprig zmeu Venit de la S.M.T.eu. Plugul ista, măi frăține, Scoate și din piatră pîine ! Ia strigați odată ,,hăi“ Ca la colectiv, flăcăi ! Hăi, hăi ! UL NĂZDR Frățioare, gospodare, Să nu-ți fie de mirare Că umblăm în acest an Cu plugul cel năzdrăvan, Am venit pe el călare Să-ți aducem veste mare , Peste tot, în țara toată, Strîngu-se plugarii roată Și din loturi costelive, Fac intense colective Din prăjini și din pogoane risipite pe corhaine, Din bucăți și bucățele Risipite prin vîlcele, Despărțite prin țăruși, Rodind cîteva panuși, Fac ogoare mari, întinse Și de ochi abia cuprinse, Imbrăcate-n rod bătut Cum nu s-a mai văzut ! Mai strigați odată „băi“. Ca la colectiv, flăcăi , Hăi, hăi ! Oamenii din mii de sate, De pe-aici și de departe, Din Constanța, din Pitești, Din Săveni sau din Trușești, De prin Baia, Antoceni, Sau de prin Horodniceni, De prin Roma, sat vestit, Despre care-ați auzit, De la munte de la șes, Vremea nouă au înțeles Și s-au ridicat cu toții, Și bunicii și nepoții Și-au pus glie lingă glie . VAN Ca să strîngă bogăție. Și ogor lîngă ogor Ca să aibă-n muncă spor. Și-au chemat plugul vestit Despre care-am pomenit Ca să treacă și să are Peste haturi și hotare Și să-ngroape pe vecie Veacurile de robie. Ia mai îndemnați cu „hăi“ Ca la colectiv, flăcăi ! Hăi, hăi ! De urat am mai ura Că ni-i drag de dumneata Dar e satul lung și lat Și-avem încă de umblat Sunt și alții care-așteaptă Urătura noastră dreaptă Plugul nostru năzdrăvan, , Tras de zmeu focos și avan, Dumitale la plecare , Iți mai facem o urare : Să trăiești, să-l ntinerești, Viața nouă s-o cunoști ! Cînd vom mai veni, la anul Iar cu plugul, năzdrăvanul, Sacii plini să-ți síeri, stiră, Aduși de la colectivă , Bani să ai destui în pungă, Făcuți tot pe zile-muncă ; Iar colacul ce ne-i da Jupineasă dumneata, Să fie din grîu mascat Secerat și treierat Pe ogoarele întinse De privire necuprinse ! A-ho ! A-ho ! Unui membru al cercului literar din Botoșani, care ocolește temele actualității. Poete-n noul au ce faci? Serii iarăși despre Geți ,și Daci ? Nu crezi că ai găsi eroi Și-n vremea noastră, printre noi ? Unui codaș în muncă. Anul nou cînd a venit ace el nici nu l-a zărit. Căci era pînă-n urechi Cufundat în anul vechi. Telefonistelor. — Alo, centrala ? — „Imediat !“ Dar uite ce am constatat Și-am să v-o spun fără ocol : „Imediat“ egal cu u secol ! Unui palavragiu. Pălăvrăgeala de la revelion Ce-a fost Vie zi, te rog și nouă! Un rest din’9-58 Ori (Văii) avans pe’59 îl... Unui director de cămin cultural care nu desfășoară activitate culturală în timpul iernii, anotimpul cel mai prielnic. Nu-ți pară de loc bizar Cind cu ursul le compar . Căci în loc să activezi, Hibernezi, Chefliului (Toast de revelion). Ascultați ce spun și eu Prea cinstitelor perechi : Anul poate să fie nou, Vinul însă numai vechi S. R. S. C. sub filiala Botoșani, nu ține conferințe la sate și se mulțumește să activeze mai mult în oraș. Știința și cultura voi, O răspândiți, e just. Dar, credeți-ne pe noi : Cercu-i mult prea-ngust! Unul birocrat. Dacă-ți anul 2000 Vrei să rezolvi ceva, Grăbește-te. Din acest an Dă-i cererea ! Unor muncitori de la secția de Panificație care fabrică uneori pîine de proastă calitate. In anul care vine, Frățioare, Pîinea coace-o la cuptor, Nu la... soare ! Nr. 1182 In vizită la gospodăria agricolă de stat Cătămărăști Un colectiv harnic Colectivul de muncă de la gospodăria agricolă de sat Cătămărăști a încheiat bilanțul primului an de muncă cu realizări rodnice. Muncitorii din brigăzile de cimp, zootehniștii, au lucrat cu multă dragoste, depășindu-și planul pe fiecare sector. Vorbe de laudă se pot spune despre tractoristul Sumanaru Dumitru, brigadierul de cîmp Ghidovăț Constantin, maistrul zootehnist Nichiteanu Dumitru și mulți alții. Muncitorii depun multă străduință în munca lor, îngrijind cu atenție animalele. In cele trei grajduri noi unde sunt adăpostite vitele, este întotdeauna curățenie și ordine. Același lucru se poate spune și despre saivanul în care sunt adăpostite peste 500 de oi. Pentru ușurarea condițiilor de muncă ale pruncitorilor zootehniști, se va introduce la începutul noului ani, în toate grajdurile, mica mecanizare. Măsuri organizatorice menite să ușureze munca și să ducă la obținerea de noi succese s-au luat în fiecare sector. Primele construcții ...Pe locurile unde se află gospodăria agricolă de stat Cătămărăști, nu era anul trecut decit o singură magazie veche. Și iată că acum s-a ridicat aici un adevărat complex. .O clădire frumoasă, impunătoare, a fost dată nu de mult în folosință. In apropiere de ea se ridică alta destul de spațioasă, care va fi în curînd terminată și dată spre folosință.1 Zootehnistul Nichiteanu Dumitru și brigadierul Ghidovăț Constantin, se și pregătesc de mutare în noile apartamente. Șirul construcțiilor abia a început. Materialele pentru alte două blocuri destinate locuințelor, au și fost pregătite. Vor urma apoi altele. Printre construcțiile ce vor fi date în folosință în curînd, se numără și dormitorul pentru muncitori. Acestea sînt primele construcții. Despre planurile de viitor ale gospodăriei agricole de stat Cătămărăști, vorbesc muncitorii cu multă căldură. In fața gospodăriei se vor planta în primăvara anului ce vine pomi pitici, iar printre ei se vor cultiva căpșune. In partea unde se află construcțiile s-a proiectat să se ridice un colț roșu, unde salariații își vor petrece timpul liber. ...La primele construcții se vor adăuga mereu altele și altele noi, va apărea aici un adevărat orășel. ESTOFOR In clișeu : Una din locuințele date de curînd în folosință. Case noi ale Țn satul Vânători, apar în fiecare an case noi, acoperite cu tablă, draniță sau cu țiglă. Sunt casele colectiviștilor care se înalță mindre. Din veniturile realizate în urma muncii depuse în comun, colectiviștii și-au construit case noi, și-au cumpărat mobilă, aparate de radio, etc. colectiviștilor In ultimii ani s-au construit peste 30 de case noi ale colectiviștilor din Vînători. A botezătoare Dumitru, Iacob Ioan, Pintilie Petru, Boghian Teodor, Lausman Sigismund, sunt numai cîțiva dintre colectiviștii care s-au mutat în case noi. In clișeu: Casa nouă a colectivistului Lausman Sigismund.