Clopotul, 1959 (Anul 15, nr. 1182-1284)

1959-07-22 / nr. 1238

fcÄ Profiam Jin fc&ft la pip:, mnin-vj SPOTUL ORCAfI AL COImiETULUI RAIONAL P.KJ.R. BOTOȘARI ȘI AL STATULUI POPULAR RAIONAL Anul XV. Nr. 1238 Miercuri 22 iulie 1959 4 pagini—20 bani Chemările € [UNK] C* al P* M* R« cu prilejul celei de-a XV-a aniversări a eliberării patriei de sub jugul fascist 1. Trăiască 23 August, ziua eliberării Romîniei de sub jugul fascist, cea mai mare sărbătoare națională a poporului român 12. Cinste și glorie forțelor patriotice populare, care sub conducerea Partidului Comunist Piomin au infăptuit insurecția armată și au doborît dictatura militară fascistă 1 3. Slavă Armatei Sovietice Eliberatoare,soldaților, ofițerilor și generalilor ci care și-au vărsat sîngele pentru eliberarea țării noastre de sub jugul fascist 1 4. Glorie soldaților, ofițerilor și generalilor Armatei Române, care au luptat umăr la umăr cu vitejii ostași sovietici pentru zdrobirea hitlerismului, pentru eliberarea patriei noastre . Trăiască în veci frăția de arme romîno-sovietică I 5. Trăiască poporul român — constructor al socialismului 1 6. Trăiască și să se întărească puternicul lagăr socialist în frunte cu Uniunea Sovietică — bastionul de neclintit al păcii și socialismului . Trăiască unitatea de nezdruncinat, colaborarea și intrajutorarea frățească dintre țările socialiste care merg în front comun spre înfăptuirea mărețului țel, comunismul ! 1. Trăiască atot biruitoarea învățătură marxist-leninistă, farul călăuzitor al mișcării comuniste și muncitorești internaționale 18. Trăiască prietenia și colaborarea între toate popoarele pentru triumful politicii fie coexistență pașnică între state, fără deosebire de sistem social, pentru înlăturarea războiului din viața internațională 1 Trăiască pacea in întreaga lume 1 9. Popoare din țările balcanice 1 Să ne unim eforturile pentru ca Balcanii să devină o zonă fără arme atomice și arme rachetă,, o zonă a păcii și prieteniei ! 10. Salut fierbinte și urări de noi victorii gloriosului popor sovietic în opera măreață de construire a comunismului ! Caldă recunoștință Uniunii Sovietice pentru ajuorul internaționalist frățesc acordat țării noastre în construirea socialismului 1 Trăiască și să se întărească în veci prietenia indestructibilă și colaborarea frățească între poporul român și popoarele Uniunii Sovietice ! 11. Slavă gloriosului Partid Comunist al Uniunii Sovietice, detașamentul de frunte al mișcării comuniste și muncitorești internaționale în lupta pentru pace, democrație și socialism ! 12. Salut frățesc popoarelor din R. P. Chineză, R. P. Albania, R. P. Bulgaria, R. Cehoslovacă, R.P.D. Coreeană, R. D. Germană, R. P. Mongolă, R. P. Polonă, R. P. Ungară, R. D. Vietnam, care construiesc cu succes socialismul și luptă pentru apărarea păcii în întreaga lume ! Trăiască și să se întărească, prietenia și colaborarea între poporul român și popoarele țărilor lagărului socialist ! 13 Salut frățesc oamenilor munții din R.P.F. Iugoslavia ! Trăiască prietenia între poporul român și popoarele Iugoslaviei 1 14. Oameni ai muncii din Republica Populară Romînă ! Să întîmpinăm cea de-a XV-a aniversare a eliberării patriei — măreața Sărbătoare a poporului român — cu noi succese în opera de construire a socialismului în patria noastră 1 15. Oameni ai muncii I Măsurile adoptate de recenta plenară a Comitetui Central al Partidului Muncitoresc Român cu privire la noua indicare a nivelului de trai al poporului sunt rodul muncii voastre eroice pentru construirea socialismului, înainte pe drumul dezvoltării economiei naționale și al creșterii bunăstării poporului muncitor! Munciți cu avînt pentru îndeplinirea și depășirea sarcinilor puse de plenară! Luptați pentru sporirea continuă a productivității muncii, reducerea prețului de cost și îmbunătățirea calității produselor 1 Introduceți pe scară largă și folosiți tehnica avansată I (Continuare în pag. 4-a) DE PE ÎNTINSUL PATRIEI Cucerind aprecieri favorabile la expozițiile și tîrgurile internaționale strungurile romînești au fost clasificate ca fiind mașini moderne, robuste, de mare productivitate. Dovada sînt comenzile pe care uzinele producătoare — ,,Iosif Rangheț“ — Arad le execută pentru export. In clișeu . Muncitorii Ludovic Kismakisy și Sipoș Petru efectuează finisajul la un lot de strunguri pentru atelierele mobile. BIBLIOT CENTRALĂ UNI\ ILARA | AM In cinstea marii sărbători Brigadă fruntașă întrecerea constructorilor Pe poarta fabricii de confecții și tricotaje „Botoșani“ intră în fiecare dimineață înainte de ora 6 o muncitoare. Pe fața ei ca și pe a altora se poate observa preocuparea de a ajunge cît mai devreme la locul de muncă în secția unde lucrează, pentru a pregăti din timp toate cele necesare bunei desfășurări a procesului de producție. Aceasta este candidata de partid Gușă Maria, responsabila brigăzii „Păcii“. Angajamentul luat în cinstea zilei de 23 August, de a confecționa zilnic peste plan cîte 20 cămăși și de a realiza însemnate economii de materie primă și la piesele de schimb a mașinilor de cusut, dovedește însuflețirea cu care lucrează muncitoarele din această brigadă. In primele 15 zile ale lunii în curs, muncitoarele din brigada „Păcii“ și-au depășit angajamentul luat cu 2 la sută. In rîndul celor 48 muncitoare din această brigadă lucrează în prezent 18 fruntașe în producție. Numai în cursul lunii iunie au fost confirmate fruntașe în producție muncitoarele AuP °*în Eugenia, Petrovici Adela și Ilievici Eugenia. Dar, nu numai aceste muncitoare sunt fruntașe în muncă, însemnate rezultate în îndeplinirea planului de producție, în realizarea de economii, le-au obținut și muncitoarele Cincetttiu Lucia, Ivanov Maria, Vasiliu Alexandrina, Radu Maria și altele. Muncitoarea. Vasiliu Alexandrina, de exemplu, depășește zilnic planul de producție cu 20 la sută și dă produse de bună calitate. — Sîntem în întrecere cu cei de la „Luduș“, ne informează maistrul Țoculescu Valentin, de pe șantierul fabricii de zahăr „Șiretul“ din Bucecea. De la noi a pornit chemarea, așa că trebuie să le-o luăm înainte. Parcă spre a-i confirma vorbele maistrului, un om voinic de pe schelele unui bloc, cu mistria din mînă, își îndemna tovarășii la lucru. — Zoriți,„băieți, că vecinii trag cu coada ochiului la noi să vadă cum stăm. Să nu rămînem de căruță. Sînt zidarii din echipa lui Ion Nicolae de la blocul v.8. Se întrec cu echipa lui Predună -Gheorghe, Ion Nicolae își mai necăjește cîte o dată , „rivalul“. — Cum stați fraților cu lucrul, n-aveți nevoie de ajutor ? Adevărul e că zidarii, indiferent din ce echipă fac parte se ajută între ei in mancă. Așa s-au prins. Nu-i rabdă inima cînd văd că la un bloc lucrările rămin în urmă. S-au angajat doar ca în cinstea «Re» de 23 August să inaugureze 4 blocuri noi. A01*111 lucrează la finisarea lor. Cu același avînt se lucrează și la construcțiile magaziei de materiale și semințe, a depozitului de lubrefianți. Și acestea vor fi terminate în cinstea zilei de 23 August. Aici, pe șantierul care a atras oameni din diferite colțuri ale țării, s-au închegat gînduri comune, dorințe asemănătoare , să construiască bine și repede. Fiecare contribuie prin munca sa la aceasta. Sudorița comunistă Trandafir Viorica, o fată abia trecută de 20 de ani, care lucrează la atelierul de confecționat piese metalice, pune atîta suflet în muncă, încît fiecare o laudă. — Aici se folosesc multe piese metalice — spune ea. Trebuie să le sudăm repede și bine. Altfel se uită ptît la noi constructorii. Un cuvînt greu îl spun în întrecere și tinerii. Secretarul organizației U.T.M., inginerul Lohian Dumitru, e mereu printre ei. — Știți pe tineri avem noi ? Să-i cunoașteți numai pe dulgherii din brigada de producție a lui Cojocaru Teofil, sau pe cei din brigada de mecanici. Nu e zi să nu-și depășească norma. Am confecționat un panou de onoare, unde o să publicăm portretele fruntașilor în întrecere. O să ne fie cam greu cu alegerea lor siu s mulți... Poate că de pe panoul de onoare al fruntașilor va zîmbi ,,și chipul inginerului constructor Lorian Dumitru. El e cel care îi însuflețește pe tineri în muncă. Stă pe șantier din zori și pînă-n noapte. E primul lui an de muncă pe un asemenea șantier. — La facultate învățam de multe ori despre ritmul rapid de construcție și totuși aici parcă-i altfel. Te miri tu însuți de această repeziciune. La noi se numără totul în zile nu în anii spuse tov. ing. Lorian Dumitru. , Pe șantier cresc nu numai construcții, ci și oameni noi, care dau viață cifrelor, înfăptuind planuri mărețe. E. STOFOR Oamenii mmicii au primit ca entuziasm Hotărirea plenarei C C. al P.M.R. din SM galic 1959 Un imbold puternic în muncă Din Hotărirea plenarei C.C. al P.M.R. din 13—14 iulie, noi, muncitorii secției turnătorie am putut constata încă o dată grija pe care partidul o poartă oamenilor muncii. Creșterea în medie a salariilor ’ ... muncitorilor cu 10 la sută la care se adaugă și reducerile de impozit vor contribui în mod simțitor la ridicarea nivelului lor de trai. Hotărîrea prevede majorarea salariilor maiștrilor cu 20 la sută. Sunt recunoscător partidului pentru acest lucru. Muncitorii secției noastre sînt mîndri că contribuie și ei prin munca lor la dezvoltarea economiei naționale a țării, creînd posibilitatea partidului să ia noi măsuri pentru îmbunătățirea condițiilor de trai a celor ce muncesc. Numai în primul semestru al acestui an, colectivul secției noastre a făcut economii la materii prime și materiale în valoare, de 14.500 de lei. Citind Hotărirea recentei plenare, turnătorii și-au luat noi angajamente în muncă, căutînd ca prin aceasta să răsplătească grija pe care partidul o are pentru ei. Tovarășii Hustu Ilie și Luca Mihai s-au angajat să facă cît mai multe economii în producție, să dea lucru de cea mai bună calitate și să ajute pe muncitorii Bucătaru Veniamin și Ștefanov Nicodim să se ridice la nivelul celor fruntași. Sîntem hotărîți să obținem noi și importante succese în muncă, contribuind și mai departe la ridicarea nivelului de trai al celor ce muncesc. D. BRASCHIM maistru în secția turnătorie a Centrului mecanic Vom răspunde prin noi succese în muncă Muncitorii de la uzinele textile „Moldova“ au primit cu mare bucurie noile măsuri luate de partid pentru creșterea nivelului de trai al oamenilor muncii. Salariul fiecărui muncitor va crește în medie cu 10 la sută, la care se mai adaugă și reducerile de impozit. Măsurile luate de partid pentru creșterea nivelului de viață a întregului popor muncitor se datoresc succeselor obținute de oamenii muncii din patria noastră în lupta pentru sporirea producției, productivității muncii și reducerea prețului de cost. Noi textiliștii suntem mîndri că alături de ceilalți oameni ai muncii me-am dat contribuția pentru a asigura condițiile sporirii salariilor și îmbunătățirii nivelului de trai al oamenilor muncii. Numai în primele 6 luni ale acestui an s-au produs peste plan 18.000 kg. fire și 23.000 m.p țesături, iar prin reducerea consumurilor de materie primi s-au economisit peste 18.000 kg. bumbac pur, însuflețiți de Hotărirea plenarei C.C. al P.M.R. din 13—14 iulie a.c. muncitorii, inginerii și tehnicienii de la uzinele textile „Moldova“ își vor spori eforturile la muncă pentru a întîmpina cea de-a XV-a aniversare a eliberării patriei noastre cu noi realizări în producție. CIOCAN AGLAIA țesătoare la uzinele textile „Moldova“ Prețuirea anilor de muncă Horirea plenarei C.C. al P.M.R. din 13—î1 iulie 1959 umple de bucurie pe toți oamenii muncii din patria noastră scumpă. Printre altele, în Hotărîre se arată noile măsuri cu privire la îmbunătățirea regimului de pensionare și sporirea pensiilor. De la început țin să mulțumesc partidului nostru drag, j pentru grija părintească ce ne-o poartă tuturor oamenilor muncii și la bătrînețe. Am muncit în diferite întreprinderi 45 de ani. Nu pot uita vremurile regimului burghezo-moșieresc, cînd muncitorii aveau salarii de mizerie și erau amenințați cu concedierea de către patroni. La bătrînețe, nimeni nu se interesa de viața grea a muncitorilor. În anii puterii populare, partidul a asigurat posibilități de trai și pentru pensionari. S-au acordat pensionarilor dreptul de asistență medicală gratuită, trimitere la stațțiuni balneo-climaterice. Sunt pensionar de 5 ani. In prezent am o pensie de 560 de lei. In urma Hotărîrii plenarei C.C. al P.M.R. pensia va fi mărită. Regret că nu mai sunt în putere să muncesc în producție, pentru a contribui la creșterea productivității muncii, astfel ca să-mi aduc aportul meu la sporirea acumulărilor socialiste necesare statului. Mă angajez insă să popularizez în rîndul maselor politica justă a partidului nostru îndreptată spre ridicarea continuă a nivelului de trai al celor ce muncesc. T. MEDVEDOVICI pensionar, alt. Pușkin nr. 471