Clopotul, 1961 (Anul 17, nr. 1388-1491)

1961-10-14 / nr. 1469

Pas. 2-a CLOPOT TJ L LA FABRICA DE CONFECȚII „BOTOȘANI“ CALITATEA și ECONOMIILE—preocuparea întregului colectiv „In etapa actuală — se subliniază în Directivele C. C. al P. M. R. cu privire la criteriile principale ale întrecerii socialiste — obiectivul principal al întrecerii socialiste trebuie să-l constituie lupta pentru o calitate superioară a produselor, care, prin însușirile și gradul lor de finisare, să satisfacă ci mai complet cele mai exigente cerințe ale celor ce le folosesc...“ Colectivul fabricii de confecții „Botoșani", a acumulat în ultimul timp o bună experiența în lupta pentru îmbunătățirea continua a calității confecțiilor și realizarea de cît mai multe economii. Redăm cîteva aspecte din experiența și preocupările acestui colectiv. La nivelul cerințelor Calitatea produselor reprezintă „cartea de vizită“ a pregătirii și a modului cum lucrează fiecare colectiv. Ea exprimă măiestria profesională, pasiunea și priceperea pentru folosirea a tot ceea ce este nou și înaintat în tehnică, în întreprinderea noastră, în scopul îmbunătățirii calității produselor, în urma unui studiu atent din partea cadrelor tehnice, au fost introduse procese tehnologice noi la confecționarea pantalonilor bărbătești cu buzunare oblice, a cămășilor bărbătești cu guler răsfrînt, a chiloților, pantalonilor pentru copii, etc., care se bazează pe divizarea operațiilor pe faze egale de lucru. în același timp se aplică noi metode la călcatul manșetelor la pantaloni, montarea articulațiilor la jucării și altele. Oamenii muncii așteaptă din partea noastră nu numai produse de calitate superioară, dar și sortimente noi și frumoase. Ținînd seamă de această cerință, în cursul acestui an sortimentele fabricii noastre au fost îmbogățite cu încă 15 modele noi în sectorul confecții și 12 modele în secția jucării, apreciate mult de cumpărători. Pentru a obține realizări cît mai însemnate au fost organizate 6 brigăzi de calitate în Printre muncitorii din benzile noastre s-a răspîndit vorbă : „nu-i ușor să obții titlul de bandă fruntașă, dar și mai greu este să-l păstrezi“... Și aceasta tocmai fiindcă întrecerea pentru titlul de bandă sau brigadă de tineret fruntașă a cuprins toți muncitorii din sectorul confecții. Pe zi ce trece fiecare muncitor devine mai exigent cu el însuși, se străduiește să lucreze mai mult și mai bine. Faptul că benzile 1 și 2 din sectorul confecții își păstrează titlul de fruntașe e un prilej de mîndrie și bucurie, un imbold și mai mare în muncă pentru fiecare din noi. Care este de fapt cheia succeselor noastre ? Aici sunt mai multe de spus. Vreau să arăt de la bun început că o mare atenție acordăm bunei organizări a muncii. In acest sens muncitorii vin mai devreme la lucru, verifică mașinile, își aprovizionează locul de muncă cu materiale necesare. De asemenea, în benzile noastre s-a creat o opinie colectivă împotriva absențelor nemotivate și întîrzierilor. Așa de exemplu, muncitorii Mihalache Vastica, Cărbune Angela, Agache Savel și alții care mai aveau obiceiul să lipsească nemotivat sau să întîrzie, fiind criticați de tovarășii lor dezestrate cu etaloane model pe faze de operație. Deseori Comuniștii Damian Gheorghe, Gușă Maria, responsabili ai brigăzilor de calitate, împărtășesc experiența muncii lor pentru a fi însușită de tot mai mulți muncitori și tehnicieni. Același lucru se poate spune și despre comunistele Humă Eugenia, Ungureanu Florica, Avădănoaie Stana, care sunt un bun exemplu în brigăzile în care lucrează, prin executarea corectă a operațiilor. Ele explică muncitoarelor care au cunoștințe profesionale mai slabe metodele de muncă ce le folosesc și le ajută cu multă răbdare și dragoste. De un real folos în îmbunătățirea continuă a produselor fabricii noastre sunt schimburile de experiență. Tehnicienii Tărniceru Mihai, Chirica Elvira, Trifanov Olga, Prepeliță Gheorghe și alți tovarăși, participînd la schimburile de experiență făcute la diferite întreprinderi de confecții din țară — București, Brașov, Craiova, — pun în practică cunoștințele noi căpătate, contribuind prin aceasta la ridicarea nivelului calitativ al confecțiilor fabricii noastre. Pentru a asigura ca toate confecțiile să întrunească condițiile de calitate au fost create puncte de control calitativ la operațiile de încheiat cusăturile exterioare, aplicarea căptușelii la butelie, călcatul final al dungilor pantalonilor și la alte faze de lucru. Prin ridicarea nivelului tehnic al producției noastre, de la începutul anului și pînă acum au fost confecționate peste jian 7.972 perechi pantaloni, 1035 cămăși, 2.518 jucării diverse de bună calitate. Ar fi greșit insă dacă am trece cu vederea peste unele lipsuri care se mai manifestă îmn privința calității. Muncitoare ca Poraicu Maria, Leo Olga, Prisacaru Maria, în goana după cantitate neglijează calitatea confecțiilor, îngreunînd circuitul normal al producției. Verificatorii Mihailov Miron, Raica Ioan, Litman Sami și alții fac un control superficial asupra calității confecțiilor și aplică cu multă ușurință ștampila „verificat“. Oare acestor tovarăși le-ar conveni să poarte confecții cu defecțiuni ? Sub îndrumarea organizației de partid vom lua cele mai bune măsuri care să ducă la ridicarea nivelului calitativ al produselor, pentru a ridica mereu prestigiul mărcii fabricii. VASILACHE CONSTANTIN director Nr. 1469 Metode avansate — economii mari Calitatea și economiile sunt două probleme de mare importanță care stau în atenția noastră. Pentru a reduce consumurile specifice au fost studiate și aplicate metode noi de încadrare a șabloanelor pe țesături. De la croitul pe țesătura îndoită, la trecut, aproape la întreaga producție, la croitul pe țesătură desfăcută. Această metodă duce la reducerea consumului specific cu un cm, la croitul fiecărui pantalon. Rezultate bune s-au obținut și prin încadrarea combinată, pe același șpan, a două sau mai multe produse de diferite mărimi. Comunistul Bălăucă Vasile, din sala de croit aduce o contribuție importantă la reducerea consumurilor specifice a materiei prime. Se poate arăta că modul de executare a șpanurilor influențează direct asupra reducerii pierderilor de țesătură. Șpanistele Ștefănescu Marijana, Buliga Maria, Flămînzeanu Angela și altele țin seama cu strictețe de lățimea materialului și reduc cupoanele la maximum. Pri preocuparea colectivului sălii de croit în aplicarea unor procedee de muncă avansate în primele 9 luni ale acestui an au fost economisite 8.158 m. țesături bumbac și 1.225 m. stofă, din care s-au confecționat peste 7.500 perechi Valoarea pantaloni, materiei prime economisite prin reducerea consumurilor specifice depășește suma de 142.000 de lei. Realizările puteau fi și mai mari la sala de croit dacă metodele bune folosite de fruntașii în producție ar fi fost generalizate în mai mare măsură. Or,șpanistele Herghelegiu Maria, Chiriac Eugenia și alții uneori lucrează superficial, producînd cupoane mai mari decît este posibil. Lupta pentru economii constituie o preocupare de seamă și a sectoarelor de fabricație. Brigăzile atemiste de producție de la lenjerie conduse de tovarășele Amariei Ecaterina și Trifanov Olga, sau cele din sectorul confecții, a căror responsabile sînt tovarășele Ajtăriței Florica, Gorbănescu Jenița și Frunză Elena, întrețin bine utilajul și fac economii însemnate la ață, nasturi, etc. Sunt însă și muncitori ca Dulgheru Alexandru, Nazarov Elena, Sava Geta, Cărămidarii Elena care fac risipă de ulei, ață, ace, nasturi. Prin continuarea preocupării noastre de introducere procedeelor noi, iradicarea calificării muncitorilor, urmărim sporirea productivității muncii și totodată îmbunătățirea calității confecțiilor și realizarea de cît mai multe economii. E. LEIBOVICI Cheia succeselor muncă s-au îndreptat, respectînd disciplina în producție. Așa am ajuns ca în prezent, cu contribuția fiecăruia, să obținem zilnic peste plan cîte 10—15 perechi pantaloni. Dar noi nu ne mulțumim numai cu faptul că benzile au devenit fruntașe, ci tindem ca fiecare muncitor să ajungă la nivelul fruntașilor. în acest scop la noi a început să se desfășoare întrecerea pentru ------------------------------ executarea celor mai corecte operații care cuprinde un mare număr de muncitori. Rezultatele ei sunt urmărite cu atenție și afișate pe un grafic, la loc vizibil. Mulți dintre fruntașii în întrecerea socialistă, cum ar fi Humă Eugenia, Bunduc Maria, Vizitiu Maria, împărtășesc cu drag din cunoștințele lor tovarășilor de muncă, contribuind la generalizarea experienței înaintate în benzi. Ur*----------------------------In ultimul timp în vitrina cu rebuturi apar tot mai puține mîndule pilda și îndrumarea concretă pe care au primito de la ei, tînăra Aioanei Florica a început să depună mai mult interes pentru a se califica în meseria de croitoreasă, iar tovarășele Dănilă Valentina, Apăvătoaie Aurica și altele își însușesc mai multe operații din procesul de producție. Ridicarea nivelului profesional al muncitorilor, întrajutorarea tovărășească, are drept rezultat îmbunătățirea calității. La aceasta contribuie și faptul că s-au introdus autocontrolul pe faze de fabricație și graficul de urmărire a calității. Ne bucurăm că pînă în prezent nu avem nici un produs respins de la controlul de calitate. Nu de mult, noi am lansat o chemare la întrecere către toate brigăzile. Printre obiectivele principale ne-am propus : depășirea planului de producție lunar cu 1 la sută, nici un produs respins la controlul de calitate, realizarea de 500 lei economii la materiale auxiliare în fiecare lună, calificarea de tovarăși la mai multe operații, etc. Vom munci în așa fel încît angajamentul nostru să devină fapt, să menținem titlul de brigadă fruntașă. M. CHETRARU șeful benzilor nr. 1 și 2 din sectorul confecții produse. Aceasta înseamnă că muncitorii lucrează cu mai mult simț de răspundere acordînd o mare atenție calității. Așa, de exemplu, brigăzi ca cele conduse de Romaniuc Petru, Pancu Constantin sau altele, care înainte aveau destul de des produse expuse în vitrina cu rebuturi, în prezent se numără printre brigăzile bune in ceea ce privește calitatea, totuși exigența unor controlori de calitate din benzi nu este întotdeauna de... cea mai bună calitate. Verificînd superficial produsele, prin filiera lor trec unele defecțiuni care pot știrbi prestigiul mărcii fabricii. De curînd, în vitrină au fost expuse cîteva perechi de pantaloni executate în benzile conduse de tovarășii Chirilă Dumitru și Nechifor Dumitru. Produsele au fost „verificate“ de controlorii de calitate Nistor Gheorghe și Vătavu Gheorghe. Numită le a fost și lor surpriza cînd au privit în vitrină aceste produse. Un pantalon avea șlițul fără nasturi, iar clapa de la buzunărelul pentru ceas era de altă culoare. Alt pantalon avea tighele strîmbe și era finisat și călcat neglijent. Oare cum se pot trece cu vederea asemenea defecte ușor vizibile ? In fața vitrinei cu rebuturi Comunistul Chetraru Marcel, împreună cu un grup de muncitori fruntași, discută despre calitatea produselor. A r