Clopotul, iulie-septembrie 1968 (Anul 24, nr. 2243-2320)

1968-09-17 / nr. 2309

à y t < Anul XXIV nr‘_??09 .or», 17 septembrie Si _ ____________ ORGAN AL COMITETULUI JUDEȚEAN BOTOȘANI AL P.C.R. ȘI AL CONSILIULUI POPULAR JUDEȚEAN PROVIZORIU marți 1968 4 pagini 30 bani Elena Iulinschi ți Teodora Sulciuc asistente de laborator la policlinica din Dorohoi Evaziunea fiscală, act de necinste de față societate In ultimul timp, la redacția ziarului, s-au primit multe scrisori prin care cititorii sesizează faptul că, alături de meseriașii autorizați, în comune, un număr destul de mare de croitori, cizmari, frizeri, cojocari, dulgheri etc. practică clandestin aceste meserii, sustrăgîndu-se astfel de la plata impozitului. Acest fenomen, pe lingă faptul că privează bugetul județului de însemnate venituri, produce însă și justificate nemulțumiri în rîndul cetățenilor. Pentru a răspunde unor probleme ridicate în asemenea scrisori, am avut, zilele trecute, o convorbire pe această temă cu PAUL STIHI, directorul Administrației financiare a Județului Botoșani. — Au trecut cîteva luni de la apariția Legii nr. 13 cu privire la exercitarea meseriilor de către meșteșugari în ateliere proprii. Intrucît se pare că această lege nu este destul de bine cunoscută de către cei interesați, v-am ruga să arătați, pe scurt, principalele ei prevederi. — Noile reglementări cu privire la exercitarea meseriilor de către meșteșugari, în ateliere proprii, precizează: aceștia pot exercita o meserie în atelier propriu, atit în orașe cît și în comune, dacă au o calificare corespunzătoare și au obținut autorizația de a presta meseria. Calificare corespunzătoare se consideră atunci cînd persoana în cauză a lucrat un anumit timp în meserie, posedă carte de meșteșugar eliberată după trecerea examenului în fața comisiei instituită de organele teritoriale ale Ministerului Muncii. Persoanele care posedă pregătire tehnică de specialitate, medie ori superioară, precum și acei care posedă carte de meșteșugar eliberată în baza Legii pentru pregătirea profesională din 30 aprilie 1936, îndeplinesc condițiile de exercitare a meseriei. Autorizațiile de exercitare a meseriei se vor elibera de către comitetele executive ale consiliilor populare ale municipiilor, orașelor și ale comunelor. Meșteșugarii care au ateliere proprii vor avea dreptul să execute, în limitele activității prevăzute în autorizația de exercitare a meseriei, produse, prestări servicii, lucrări pentru deservirea populației, precum și dreptul de a desface bunurile produse, în cazul cînd acest lucru este prevăzut în autorizație. — Pentru evazionistă fiscali — adică acei care practică în mod clandestin meseria — ce prevede noua lege ? — Dacă un meseriaș exercită meseria fără autorizație de funcționare, aceasta constituie infracțiune și se pedepsește potrivit legii penale. Articolul 281 din noul Cod penal prevede că exercitarea fără drept a unei profesii pentru care legea cere autorizație se pedepsește cu închisoare de la 1 lună la 1 an sau cu amendă. — Deși pedepsele sunt destul de severe — lucru pe deplin justificat — redacția e sesizată mereu că în multe comune și în orașe unii meseriași lucrează fără autorizație, sustrăgîndu-se astfel de la plata impozitului. Iată fragmente din două scrisori primite recent : „Constantin V. Răileanu din Havîrna, care este șef la agenția CEC, lucrează tîmplărie clandestin la el acasă, unde și-a tras în atelier și lumină electrică. El pleacă de la birou, din timpul programului, sub pretext că are muncă de teren și merge acasă unde lucrează pentru cetățeni“. A doua. „Virginica T. Mihai este renumita croitoreasă a satului Bucecea, specializată în crîmpoțitul materialului de la clienți“. Autoarea scrisorii ni se plînge că a umblat luni de zile pînă să scoată rochia de la cusut, fiindcă această croitoreasă lucrează cu ușile închise de frică să nu fie descoperită. Noi am fost sesizați și de faptul că unii lucrători ai Administrației financiare nu-și fac datoria în depistarea evazioniștilor. Astfel, despre un inspector financiar Lăbușcă nu s-au plîns în repetate rînduri organele locale din comunele Călărași și Hlipiceni. Se poate de aici trage concluzia că organele împuternicite cu identificarea evazioniștilor nu-și fac datoria așa cum trebuie ? — E adevărat că există încă un număr însemnat de meseriași care lucrează fără autorizație și deci nu au impunere pe meserie, deși realizează din aceste activități venituri suplimentare. In perioada aprilie-august a.c. au fost descoperite peste 200 asemenea cazuri cărora li s-a stabilit impunerea pentru o perioadă, în valoare de circa 200.000 lei. Printre aceștia figurează și Virginica T. Mihai din Bucecea despre care vorbeau mai înainte. — Este suficientă numai impunerea ? în acest caz evazionistul își poate face socoteala că nu are nimic de pierdut, față de un meseriaș cinstit care plătește același impozit. — Nu. La cei mai mulți dintre evazioniști li s-au aplicat, în afară de impunere, și amenzi. Iată cîteva cazuri : Gheorghe Ciubotaru din Durnești — 2598 lei; Dumitru Vieru din Unțeni — 2598 lei, Aglaia Măntăluță din Săveni — 3293 lei, Ilie Ciocan din Nicșeni 1782 lei. Sperăm că aceștia au tras învățămintele cuvenite. Dar sarcina depistării celor ce realizează venituri prin exercitarea în mod clandestin a meseriilor, administrarea de probe și stabilirea impozitelor revine nu numai organelor financiare ci, în primul rînd consiliilor populare din comunele respective. Or, în foarte puține cazuri ele manifestă cît de cît interes pentru această pro- Convorbire realizată de V. MAFTEI (Continuare in pag. a III-a) OLAR DE LA MIHAILENI Foto : R. GLIGOA Pentru zilele de 17, 18 și 19 septembrie vreme relativ călduroasă, dar instabilă în cursul dupăamiezii, mai ales în partea a doua a intervalului. Vor cădea ploi slabe, locale. Vint slab pînă la potrivit din sectorul sudic la început, apoi din nord-vest. Temperaturile minime vor fi cuprinse între 10 și 15 grade, iar cele maxime între 22 și 26 de grade. 1 1 PROLETARI DIN TOATE ȚARILE, UNIȚIVA 1 Necontenita mișcare I. 10.5,11,11.5... Intrînd în curtea Fabricii de zahăr din Bucecea am fost întîmpinați de semnalele scurte ale unei sirene. Nedumerit, am întrebat pe cineva : — Pentru ce sună ? Omul întinse brațul spre transportorul din curte, spre grămezile imense de calcar, spre vagoanele încărcate cu sfeclă și a rîs: s — Cere hrană. Mai multă sfeclă... Mai multă, tot mai multă sfeclă ! Acesta e cuvîntul de ordine în fabrică la ora actuală. Fabrica a început lucrul la 4 septembrie. Și, mi-a spus același om cu mîndrie, ar fi putut începe mai devreme : la 22 august tot utilajul fabricii era pus la DORIN BACIU (Continuare în pag. a III-a) Bucecea. Imaginea fabricii de zahăr redactia el administratist Botoșani. Calea Nationals ar 261 Redactor șef — 1328 Redactor șef adjunct — 1725 Secretariatul de redacție — 1075 Secțiile economics și culturala — 1487 Secțiile viata de partid și construcții de stat — 1106 Secțiile informații și scrisori — 1217 Administrația — 1372 Telefoane t Pregătiri pentru deschiderea noului an școlar in invățămintul de partid In aceste zile, organizațiile de partid din întreprinderi, instituții și de la sate definesc formele de organizare a noului an școlar în sistemul învățămîntului ideologic al comuniștilor și activului fără de partid. In acest scop, au fost selectați și confirmați propagandiștii necesari, s-au purtat discuții cu membrii de partid în privința preferințelor ce le are fiecare în vederea încadrării într-o formă sau alta de învățămînt,, potrivit necesităților și capacității lor de însușirea problemelor de bază ale politicii și ideologiei marxist-leniniste ale Partidului Comunist Român. La baza organizării învățămîntului ideologic în acest an școlar, stau sarcinile trasate de Congresul al IX-lea și Conferința Națională a partidului, privind înarmarea membrilor de partid și a maselor largi cu ideile marxism-leninismului, cu linia politică a partidului în problemele interne și internaționale, în vederea mobilizării lor la realizarea îndatoririlor ce le revin în opera de construire a socialismului. Recent, la Dorohoi, au avut loc cursurile de 3 zile pentru pregătirea propagandiștilor, noi încadrați sau cu vechime mai mică în această muncă, care vor conduce diferite forme de învățămînt cu membrii de partid de la sate. Cu acest prilej ei au ascultat expuneri și consultații susținute de membrii biroului comitetului județean de partid și sectori ai C.C. ai Partidului Comunist Român, au discutat probleme legate de metodica conducerii cercurilor și cursurilor de învățămînt ideologic. Expunerile și consultațiile ținute s-au referit la : Conducerea de către partid — lege a construcției și desăvîrșirii construcției socialiste în țara noastră ; Măsurile stabilite de partid privind dezvoltarea intensivă și multilaterală a agriculturii în România socialistă; Naționalul și internaționalul în construirea socialismului; Ridicarea conținutului activității ideologice; Sarciile actuale ale organelor și organizațiilor de partid din județul nostru precum și alte teme. Incepînd cu data de 16 septembrie, vor funcționa pe lingă cabinetul județean de partid cursurile serale de pregătire a propagandiștilor din întreprinderile și instituțiile municipiului Botoșani. In programul acestora sunt prevăzute expuneri despre Cheltuielile de producție și căile reducerii lor în întreprinderile industriale. Măsurile stabilite de partid pentru sporirea eficienței economice în toate domeniile activității; Centralismul democratic, principiu fundamental în conducerea economiei; Democrația socialistă — izvor al orînduirii noastre ; Capitalismul monopolist de stat — formă de existență a capitalismului contemporan etc. De asemenea se vor ține expuneri, consultații și dezbateri pe diferite probleme specifice programelor de învățămînt pe categorii de cercuri și cursuri, precum și o consfătuire metodică. CALITATEA — CARACTERISTICA SPECIFICĂ Pentru evidențierea preocupării organizațiilor de partid în vederea ridicării conținutului activității ideologice ne-am adresat cu cîteva întrebări tovarășului profesor Gh. Enăcache, locțiitor al secretarului comitetului orășenesc de partid Dorohoi și tovarășei M DOBOȘ (Continuare in pas a III-a) Vine circul! Cu ocazia sărbătoririi Jubileului de 10 ani, Circul de stat „Olimpia", în colaborare cu artiști ai circului din Republica Populară Mongolă va fi oaspetele municipiului Botoșani. In zilele de 20—22 septembrie artiștii bucureșteni și mongoli vor prezenta secvențe din spectacolele pe care le-au prezentat la Paris și Pekin. Același spectacol va fi prezentat intre 24—26 septembrie la Dorohoi. Programul cuprinde o întreagă gamă de numere interesante. Printre acestea de un succes remarcabil se bucură „Omul orchestră" — George Minu, care cântă sincron la 6 instrumente, dresură de înaltă școală a duo-ului Cezar Tipa, cîinii bicicliști al duo-ului Mirco sau dresura celor 101 animale și păsări exotice" prezentate de Nety și Sergiu Dormenji. Trio Popescu - Brayer, acrobațiile plastice și Kopfbalans ale membrilor trupei lui Augustin, laureați ai Festivalului de la Moscova, perjul duo-ului Stan Marin, tirul de brice și cuțite al duo-ului C. Tarzan ș.a Momentele vesele sunt susținute de cunoscuții comici ai radioteleviziunii Sache și Radu Cornea. VALERIU CRACIUNESCU De la începutul sezonului de recoltare a strugurilor și pînă în prezent, la centrele de vinificare din Botoșani, Trușești, Hlipiceni, și Frumușica au fost primite și vinificate circa 45 vagoane de struguri. Cele mai mari cantități de struguri au fost livrate de către cooperativele agricole de producție Sulița, Roma, Stăuceni, Buimăceni, Unțeni, Mănăstireni, Nicșeni, Botoșani și altele. Concomitent cu producerea utilajelor curente, lucrătorii Uzinei de reparații Botoșani lucrează in prezent la o presă de 20 tone, onorînd astfel o comandă pentru export (Sudan) De asemenea, tot aici, se execută prototipul unui nou utilaj care va fi introdus în fabricație: baie pentru deparafinat piese. PARANTEZE Un fenomen curios se semnalează și fiindcă amenință să ia proporții trebuie stirpit din rădăcină. Este vorba de acele intervenții, sau „dispoziții de sus“ pentru îndeplinirea unor obligații profesionale, pentru rezolvarea unor probleme in spiritul legilor. Să zicem că o persoană oarecare se adresează unei instituții, fie reclamînd un drept, fie solicitînd un ajutor. Lucruri simple, pe care funcționarul competent le poate rezolva pe loc. Numai că nu se întîmplă totdeauna așa. De multe ori solicitantul este purtat pe drumuri, nu i se rezolvă favorabil cererea pînă cînd nu se fac intervenții, la persoane sus puse sau pînă nu . Numai cu vin dispoziții de la organele superioare. Dar să concretizăm. Un cetățean din comuna Păltiniș vine să repare televizorul (aflat in garanție) la cooperativa „Sporul“ din Dorohoi. Conform instrucțiunilor, unitatea depanatoare are obligația ca în cazul in care nu posedă mijloace de transport, să achite posesorului contravaloarea acestui transport. Dar obligația respectivă nu a fost respectată, fie din superficialitate inlă, fie datorită sau rea voincompetenței unor funcționari. Indignat, cetățeanul a scris ziarului: Abia după aceasta cooperativa respectivă a promis achitarea imediată a contravalorii transportul intervenții ? lui de pe distanța de 45 km. Un alt cetățean, din Dorohoi, ne roagă să-l ajutăm să primească un drept ce i se cuvine: alocația pentru copil. Depusese toate actele la 1RAINCOOP Botoșani, dar banii nu-i primise. Am cerut lămuriri și ce-i drept le-am căpătat cu promptitudine Dacă omului in cauză i s-ar fi explicat pe loc care-i situația, nu era nevoie de o intervenție în plus, iar problema putea fi rezolvată mult mai operativ. De foarte multe ori vin la redacție oameni pentru a cere sprijinul in rezolvarea diferitelor probleme, pentru obținerea unor anumite drepturi: eliberarea unor acte, schimbarea buteliilor, înaintarea dosarelor de pensie, procurarea tichetelor de combustibil, reglementarea transportului in comun etc. în fond trebuii pe care trebuie să le rezolve conducerile unităților respective. E rușinos pentru o instituție, care trebuie să țină la prestigiul și bunul ei renume, ca alte organe să intervină pentru a fi rezolvate treburi care sunt de competența acesteia Practica intervenției, a dispozițiilor de sus, trebuie să dispară, iar problemele sociale, deservirea cetățenilor trebuie să fie făcute cu maximum de operativitate, în mod civilizat. E. TRUFIN ^