Clopotul, iulie-septembrie 1970 (Anul 26, nr. 2862-2939)

1970-09-15 / nr. 2926

> V v. Anul XXVI nr. 2926 ORGAN AL COMITETULUI JUDEȚEAN BOTOȘANI AL P.C.R. ȘI AL CONSILIULUI POPULAR JUDEȚEAN marți 15 septembrie 197 ° 4 pagini 30 bani Fierarii betoniști, lucrând pe fundalul depozitului de nisip brut de la noua stație de preparare din Dorohoi Fotografia : I. NEGREA 25 DE SECȚII ALE COOPERAȚIEI MEȘTEȘUGĂREȘTI y__________________________________________ _______ » SÎNT HERESITABILE CINCI DISTIEI, ȘAPTE MANINCI 1 7t ce râmîne... e beneficiul cooperativei Din cele 156 de secții ale cooperativelor meșteșugărești din județ, 25 au ajuns în situația de a nu-și putea acoperi în întregime cheltuielile pe seama veniturilor proprii, deci sunt nerentabile (4 la cooperativa „Muncitorul" din Săveni, 6 la „înfrățirea“, 15 la „Prestarea“). Volumul pierderilor (fără a mai lua în calcul beneficiul planificat și nerealizat de la aceste secții) se ridică la 87.000 lei. O situație care invită la reflecții adînci mai ales pentru faptul că asemenea lucru nu cunoaște precedente de asemenea proporții în cadrul cooperativelor meșteșugărești respective. La „înfrățirea“, la cele 6 secții nerentabile (material plastic, reparații obiecte de uz casnic, acordeoane, bijuterie, optică și bobinaj) trebuie, de fapt, adăugate și cele 3 secții care nu realizează nici un fel de beneficii : tinichigerie II, moto și automoto. Așadar, o treime din secțiile acestei cooperative nu-și justifică existența din vedere economic ! La punct de „Prestarea“, situația este și mai alarmantă. Și cînd spunem aceasta ANCHETĂ ECONOMICĂ nu exagerăm cu nimic, din moment ce din 21 de secții, 15 în loc de beneficii, înregistrează pierderi. Care secții sînt totuși rentabile ? Numai cele care lucrează pe bază de vărsăminte antecalculate (mandatari). In rest, 9 secții de frizerie, 3 de coafură, una de foto, boiangerie și sectorul de construcții — care prezintă o depășire netă a cheltuielilor față de venituri — au făcut ca din beneficiul planificat de 210 mii lei pentru luni, pe întreaga cooperativă, să se realizeze pînă luna trecută doar ... 1000 de lei. La „înfrățirea" ca și la „Prestarea“ cadrele din conducerea cooperativelor sînt înarmate „pînă-n dinți“ cu argumente care să justifice că absolut nimeni nu se face vinovat de faptul că unitățile respective au fost aduse în fața acestei grele situații financiare. Fetișul fatalității e atotputernic ! La secția de material plastic — o mică nepricepere în aplicarea cotei de impozit pe circulația mărfurilor — va menține încă vreo cîteva luni, poate chiar pînă la sfîrșitul anului, această activitate ca nerentabilă , la reparația obiectelor de uz casnic și acordeoane — motivările acuză insistent remedierile în garanție care atrag după sine un volum mic de încasări; frizeriile — ,,n-au clienți". Motivări, justificări. Care de care mai deocheate, mai ingenios ticluite pentru a acoperi doza mare de lipsă de răspundere, de toleranță, de boierească nepăsare care și-au făcut loc la unii conducători ai cooperativelor meșteșugărești. Dar mai ales pentru a acoperi — cu bună știință — fiindcă discuțiile cu interlocutorii noștri au scos în evidență faptul că au cunoștință de cele ce se petrec în cooperativele respective — actele de necinste la care se dedau unele elemente ce acționează sub firma cooperativei. Vom începe cu cel mai neînsemnat aspect de neglijență. Secția de optică a cooperativei „înfrățirea“ a „acumulat" pînă acum o pierdere de 10.000 lei. „Pierderea provine de prestația de închiriat obiecte calare funcționează în cadrul acestei secții —■ ne informează președintele Petru Crăculeac și șefa contabilă Erica Moscovici. Activitatea e slabă și apoi adeverințele ■ • ■ Sectorul de închiriat deține într-adevăr multe obiecte, îndeosebi muzicale : 20 de aparate de radio, 14 magnetofoane , apoi aspiratoare, aparate foto, schiuri, undițe etc. Dar cîți din locuitorii municipiului — tineri sau vîrstnici — cunosc că pot închiria, în schimbul unor sume derizorii, vreun obiect ? Aproape nimeni din moment ce conducerea sativei nu s-a învrednicit ca e pepînă acum, să pună măcar un afiș în fața secției care să atragă atenția eventualilor amatori asupra serviciului ce-l prestează. „Eu am sesizat de atîtea ori conducerea dar dacă nu vrea să facă o reclamă, ce pot face ?" (C. Răchită, responsabilul secției de optică). Și apoi metoda incomodă a adeverințelor. Pen- V. MAFTEI (Continuare în pagina a lll-a) ■ Recoltarea culturilor de toamnă Pina la sfîrșitul săptăminii trecute, in cooperativele agricole din județ s-au recoltat aproape 1000 ha porumb, 4300 ha floarea - soarelui și 113 ha cartofi. La sfeclă de zahăr, a cărei recoltare a început mai demult, s-a realizat 3155 ha, cu o producție medie de peste 17 000 kg la hectar. Pe terenurile eliberate se execută arături. Avînd în vedere și suprafețele ce au fost arate pentru însămințări de toamnă după culturi timpurii, s-au realizat în total 28.674 ha, față de 72 300 ha cît trebuie pregătite. Se apreciază că realizările în această direcție nu sînt satisfăcătoare, neîndeplinirea ritmului de lucru decalind rezultatele obținute față de cele preconizate cu peste o săptămînă de lucru. Urgențe în actuala campanie agricolă . Treieratul trifolienelor de sămînță Anul acesta, cooperativele agricole au reținut o mare parte din culturile de lucernă și trifoi pentru producția de sămînță. Recolta a ajuns la maturitate și a fost cosită în cooperative agricole ca Sulița, Lunca, Zlătunoaia, Brehuești, Vlădeni, Mîndrești, Roma, Tudora și altele. La cooperativa agricolă din Zlătunoaia se desfășoară din plin treierișul. Recolta este bună și se realizează o viteză de lucru satisfăcătoare. . Există însă și cooperative agricole ca cele din Cindești, Poiana, Lozna și Mihăileni în care recoltatul intîrzie. Este necesar ca peste tot unde există trifoliene de sămînță acestea să fie recoltate și să intre în funcție combinele și batozele pentru treierarea lor. D Livrarea inului și fasolei în bazele de recepție Peste 3000 ha au fost cultivate cu in pentru ulei. Recoltatul s-a încheiat în majoritatea cooperativelor agricole însă mai este de treierat producția de pe aproape 1 000 ha. Fără îndoială că această operațiune trebuie urgentată. Dar aceasta nu justifică nici pe departe stadiul foarte întîi(Continuare în pagina o llla! * La grupa de proiectări electro - energetice din Botoșani, se întocmește un studiu privind alimentarea cu energie electrică a viitoarei platforme industriale a orașului. Se lucrează, de asemenea, la elaborarea proiectului de alimentare cu energie a ansamblului de locuințe „M. Eminescu" — etapa a ll-a. • Șantierul de construcții al I.R.E. ne comunică punerea sub tensiune a satului Năstase din comuna Mihălășeni. Urmează ca în următoarele 10 zile să se pună tensiune alte trei sate sub anume : Stînca — comașina Ștefănești, Miletin — comuna Prăjeni, Panaitoaia — comuna meri. S-au executat fvtălucrări de extindere a reșițelelor existente în Orășeni , Deal, Cristești și Cordun - Flaminzi. ASTAZI, IN PAGINA A III-A SPORT • SPORT • FOTBAL FEMININ LA BOTOȘANI • IN DIVIZIA C. TEXTILA ÎNVINSA LA CÎMPULUNG Rezultate tehnice Petrolul — Minobradul 1—0 (0—0) Foresta — Fulgerul 4—0 (3—0) Penicilina — Minerul Comănești 1—0 (1—0) I. T. A. Pașcani — Letea 4—0 (2—0) Rarăul — Textila Botoșani 2—1 (1—1) Textila Buhuși — Nicolina 0—2 (0—2) Cimentul — Victoria 2—1 (1—1) Minerul G. Humorului — Cetatea Sucevei 1—1 (1—0) f PROLETARI DIN TOATE TARILE. UNITI • VA I Redacția $i administrația Calea Națională nr. 261 Botoșani Telefoane Redactor șef - 11328 Redactor sef adjunct - 11725 Secretariatul de redacție - 12075 Secțiile economică și culturală - 12487 Secțiile viață de partid și construcții de stat - 11106 Secțiile informații și scrisori - 11217 Administrația ” 12372 Salutul Comitetului Central al Partidului Comunist Român, Consiliului de Stat și Consiliului de Miniștri ale Republicii Socialiste România ADRESAI CADRELOR DIDACTICE ȘI ELEVILOR CU PRILEJUL DESCHIDERII NOULUI AN ȘCOLAR Stimați tovarăși învățători și profesori, Dragi elevi. Cu prilejul începerii noului an de învățămînt, Comitetul Central al Partidului Comunist Român, Consiliul de Stat și Consiliul de Miniștri ale Republicii Socialiste România adresează un călduros salut corpului didactic și elevilor, organizațiilor de partid și tineret din școli, părinților și tuturor acelora care, prin munca și strădaniile lor, participă la nobila operă de instruire și educare a tineretului patriei, la progresul și înflorirea școlii românești. Deschiderea noului an școlar are loc în condițiile cînd întreaga țară își desfășoară larg forțele pentru înfăptuirea cu succes a prevederilor ultimului om al cincinalului și trecerea la următorul plan de cinci ani, cînd activitatea creatoare din patria noastră se concretizează în noi și însemnate realizări în domeniul economiei, științei și culturii - expresie a atașamentului nemărginit al întregului popor față de politica marxist-leninistă a partidului și statului, a hotărîrii sale de a transpune în viață vastul program stabilit de cel de-al X-lea Congres al Partidului Comunist Român, in vederea dezvoltării multilaterale a societății noastre socialiste. Acest om școlar marchează un moment de seamă în procesul transpunerii în viață a Directivelor Comitetului Central al Partidului Comunist Român cu privire la dezvoltarea și perfecționarea învățăminții lui de toate gradele. Se încheie cuprinderea în clasa I a tuturor copiilor de la vîrsta de 6 ani și începe funcționarea cu toate clasele a școlii generale de 10 ani. Se continuă acțiunea de modernizare și perfecționare a învățămîntului - ceea ce-i va da posibilitatea să răspundă intr-o măsură și mai mare cerințelor sporite pe care opera de edificare socialistă și progresul general al țării le pune în fața sa. Ne exprimăm convingerea că membrii corpului didactic, puternicul detașament al învățătorilor, profesorilor și educatorilor — a cărui activitate se bucură de o înaltă stimă și prețuire din partea partidului și statului, a întregului popor — își va dărui cu însuflețire și devotament cunoștințele, priceperea și întreaga sa experiență pentru educarea și instruirea tinerelor generații, slujind astfel cu credință idealurile de progres și civilizație ale națiunii socialiste, ale înfloririi materiale și spirituale a patriei. Profesori, învățători și educatori ! Munca dumneavoastră, a cadrelor didactice, trebuie să ofere elevilor datele cele mai importante ale științei și tehnicii moderne, să se dezvolte gîndirea creatoare, interesul și pasiunea pentru studiu și cercetare, să le stimuleze aptitudinile și talentele, să-i pregătească temeinic pentru viață, să-i formeze ca buni și de nădejde constructori ai socialismului în patria noastră. Receptivă la cerințele concrete ale societății noastre, școala trebuie să educe tineretul în spiritul respectului și dragostei față de muncă, ajutîndu-l să-și însușească temeinice deprinderi pentru munca fizică, o pregătire multilaterală pentru activitatea practică. Partidul, statul, întregul nostru popor vă cere, dumneavoastră, cadrelor didactice să munciți cu pasiune pentru a înarma tineretul școlar cu concepția științifică, marxist - leninistă, despre lume și viață, să sădiți în inimile tinerei generații sentimentele înălțătoare ale patriotismului socialist, prețuirea și admirația față de trecutul glorios de luptă al poporului român, minduna pentru tot ceea ce se înfăptuiește azi prin efortul comun al tuturor oamenilor muncii din patria noastră, fără deosebire de naționalitate, dragostea fierbinte față de patrie, față de Partidul Comunist Român, încrederea în viitorul nostru luminos și hotărîrea nestrămutată de a duce mai departe măreața operă de edificare a socialismului și comunismului pe pămîntul României. Cultivați în rîndul școlarilor prietenia și respectul reciproc dintre copiii români, maghiari, germani, sîrbi și de alte naționalități însuflețiți tinera generație cu ideile nobile ale prieteniei față de popoarele țărilor socialiste, de celelalte popoare ale lumii, ale solidarității internaționaliste cu toate forțele care luptă pentru libertate socială și națională, formați-o ca militantă neobosită pentru cauza progresului, socialismului și păcii. Desăvîrșiți-vă pregătirea, perfecționați-vă continuu arta predării, nu uitați nici un moment că ținuta științifică, etica cetățenească a omului de la catedră reprezintă chezășia succeselor activității instructiv - educative, izvor al satisfacției muncii împlinite. Elevi și eleve ! Anul școlar pe care îl începeți vă oferă largi posibilități de a vă îmbogăți cunoștințele, de a vă însuși în mod temeinic comorile științei, tehnicii și culturii, îndreptățiți marile speranțe ce se pun în voi și sacrificiile pe care întregul popor le face pentru a vă asigura în școli condiții cît mai bune de studiu, muncind cu sîrguință, învățind temeinic ! Perseverați în eforturile voastre de a deveni cetățeni cît mai utili patriei, poporului din care faceți parte ! Dovediți, în toate împrejurările — în școală, în familie, în viața socială — o comportare demnă, civilizată, răspundere pentru prezentul și viitorul națiunii noastre socialiste ! Partidul și guvernul cheamă organizațiile de pionieri și U.T.C. — factori activi și dinamici ai educării comuniste a tineretului studios — să sprijine eforturile școlii și ale familiei pentru dezvoltarea dragostei față de învățătură și muncă, pentru întărirea simțului datoriei și al responsabilității sociale, pentru o conduită atentă și corespunzătoare în școală și în viață. Conlucrarea strînsă dintre organizațiile de tineret și școală, sprijinul și participarea învățătorilor, profesorilor, educatorilor, la acțiunile și manifestările inițiate de aceste organizații constituie o garanție a succesului muncii educative, a bunelor rezultate în formarea și educarea tinerei generații. Organizațiile de partid din școli sînt chemate să pună în centrul activității lor preocuparea pentru îmbunătățirea continuă a procesului de învățămînt, a conținutului său științific și ideologic, ridicarea nivelului de pregătire a elevilor; ele trebuie să ajute conducerile școlilor și organizațiile de copii și tineret să imprime în viața colectivelor școlare un spirit de înaltă exigență, de disciplină și responsabilitate față de îndatoririle ce le revin, să mobilizeze pe comuniști, toate cadrele didactice la înlăturarea neajunsurilor ce se mai constată în activitatea școlară, să promoveze un spirit înnoitor în întreaga muncă pe care școala o desfășoară. Cu prilejul deschiderii noului an școlarr, vă urăm, dragi tovarăși — educatoare, învățători, maiștri instructori, profesori — noi și însemnate succese în activitatea dumneavoastră ! Tuturor elevilor — din școli generale, licee, școli profesionale și tehnice - le dorim spor la învățătură și rezultate cît mai bune în acest an școlar I ta 15 septembrie. Astăzi, pretutindeni, pe cuprinsul patriei noastre, se deschid porțile școlilor. Ziua aceasta marchează festiv un moment din activitatea rodnică a școlii, instituție care este socotită, pe bună dreptate, principalul izvor de cultură și factor de civilizație. In zilele noastre, mai mult ca oricînd, școala a devenit o impresionantă forță in edificarea luminosului viitor al patriei noastre, fiind unul din cei mai importanți factori de formare a elementului umanist, a bazei spirituale pentru națiunea socialistă. De aceea, în Raportul la cel de-al X-lea Congres al P.C.R., tovarășul Nicolae Ceaușescu o definea ca „principal canal de difuzare a științei și culturii, de îmbogățire a minții, de modelare a caracterelor și formare cetățenească a tinerelor generații". Prin permanența generoasă a grijii partidului și guvernului, concretizată intr-un mereu reînnoit sprijin material și de ordin organizatoric, învățâmintul botoșănean stă așezat pe puternice temeiuri, a căpătat o bază care crește și se modernizea îN PRIMA ZI DE ȘCOALĂ MIHAI DUMITRIU inspector școlar general 7a de la an la an. Acum, în județul Botoșani funcționează 290 grădinițe cu un număr de 10.290 copii preșcolari, 456 școli generale, 11 licee de cultură generală, 4 licee de specialitate, 3 grupuri școlare profesionale și un institut pedagogic, instituții în care sunt școlarizați 98 000 de elevi. S-au creat premisele generalizării școlarizării copiilor de 6 ani, acțiune inițiată în 1968 și totodată, cele ale trecerii la școala de 10 ani, evenimente de o deosebită importanță în istoria școlii românești. Dezvoltarea invățâmîntului din județ impune asigurarea școlilor cu personal didactic calificat, primind noi promoții de absolvenți ai liceelor pedagogice și facultăților, procentul 50 la sută cadre necalificate în 1968 a scăzut anul acesta de la 32 la sută. Astfel, în noul an școlar, își vor începe activitatea nobilă de dascăli 373 cadre didactice calificate, nou numite în învățămînt. In numele inspectoratului școlar, în această zi de sărbătoare, urăm tuturor cadrelor didactice ca în noul an, munca și aspirațiile lor, prin eforturile pe care le dorim și mai mari, să le fie încununate de depline succese. Elevilor care, după o reconfortantă și veselă vacanță, se reîntorc pe băncile școlilor, gingașelor vlăstare care astăzi pentru prima oară pășesc în clasă, le adresăm urarea de bun venit și-i îndemnăm să depună toată energia pentru a se pregăti cît mai temeinic. CONTRALUMINA Fotografia : 1. HELICI Prognoza Vremea va fi ușor instabilă. Cerul va fi temporar noros. Vor cădea averse locale de ploaie însoțite de descărcări electrice. Vîntul va sufla potrivit din sectorul nordvestic. Temperatura aerului in scădere ușoară, minimele vor fi cuprinse între 10 și 13 grade, iar maximele între 18 și 71 grade. Ati