Clopotul, aprilie-iunie 1971 (Anul 27, nr. 3094-3171)

1971-06-11 / nr. 3155

CLOPOTUL I PAGINA 2 A TREIA RECOMANDARE LA PRIMIREA IN PARTID «iiiiiiiiiiînniiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiii? După cum spunea tovarășul Nicolae Ceaușescu în Expunerea la adunarea solemnă din Capitală consacrată sărbătorii semicentenarului Partidului Comunist Român, „partidul sunt oamenii. Istoria sa este istoria oamenilor, conștiința lui este conștiința oamenilorspune cu deplin temei. Putem partidul suntem noi, membrii săi, reprezentanții poporului. El nu este nici mai bun nici mai rău decit suntem noi, clarviziunea sa este clarviziunea colectivă a membrilor săi, a conducerii sale. Suntem astăzi întru totul îndreptățiți să afirmăm : partidul este poporul, reprezentat prin cei mai buni fii ai săi“, așa stînd lucrurile, este întru totul firesc să ne punem cîteva întrebări. Cum se preocupă organizațiile de partid din municipiu de întărirea rîndurilor partidului ? In ce măsură, cii de profund sînt cunoscuți de comuniști cei ce solicită primirea în partid ? întruchipează aceștia, în adevăratul sens al cuvîntului, înaltele trăsături proprii comuniștilor ? Concluzia care se impune a fi evidențiată, încă de la început, este aceea că organizațiile de partid manifestă un ridicat simț de răspundere pentru întărirea rîndurilor lor cu cei mai buni oameni, cunoscuți și stimați în colectivele în care lucrează, cu o exemplară conduită profesională și morală, constructori de nădejde ai societății socialiste. Dar, trebuie spus, sunt încă cazuri de primire în partid a unor oameni insuficient cunoscuți, în a căror activitate ■ nu întotdeauna se face simțit, în măsură suficientă, spiritul de autodepășire, efortul continuu și susținut pentru perfecționare. La această concluzie am ajuns discutînd cu comuniști recent primiți, cu tovarăși de muncă de-ai lor, cu secretari de organizații de partid.Desigur, loturile pozitive ale personalității, activitatea desfășurată în producție, viața socială și obștească, tarea în societate și comporfamilie etc. sînt doar cîteva trăsături care-l recomandă pe om de la sine: organizațiile de partid greșesc însă atunci cînd atribuie omului numai calități, uitînd că, de fapt, omul este o ființă complexă, capabilă de sentimente care se interferează, dar se și disting : bucurii și necazuri, pasiune și dăruire dar și egoism și individualism, veșnica preocupare pentru autodepășire pe lângă spiritul de automulțumire. Tocmai de aceea, adunarea care discută cererea de primire în partid este cadrul cel mai potrivit pentru a prezenta omul sub toate aspectele. Din păcate însă, în unele adunări de partid, poate fi întîlnită o atitudine de rămîiere de idealizare a omului, ieftină, fără a i se face un portret complet. Evidențierea unor eventuale lacune sau lipsuri din muncă și viață, inerente oricărui vis, i-ar diminua cu ceva meritele, i s-ar pune sub semnul incertitudinii primirea sa în partid ? Cîtuși de puțin, însă s-ar vedea mai bine Omul pe sine-Din studiul unui număr de dosare de primire în partid a rezultat, neveridic, că pe unii oameni îi caracterizează numai calitățile. Să fim bine înțeleși , nu intenționăm să căutăm a găsi, cu tot dinadinsul, „părți negative“ vitatea și comportarea în articuiva- Totuși, investigînd fenomenul, am reținut cîteva date, pe care le consemnăm aici. Din studiul dosarului de primire în partid a doctoriței Mioara — Eugenia Popovici, de la Casa copilului Botoșani, am reținut doar aprecieri elogioase formulate de cei ce au recomandat-o organizației departid sau au discutat-o în adunare. Comuniștii au unanimi în a recunoaște fost activitatea deosebită desfășurată de dr M. Popovici în cadrul laboratorului de bacteriologie în care lucrează, perseverența și conștiinciozitatea, conduita ireproșabilă și modestia. Dorind însă să aflăm și părerea doctoriței sine, ne-a mărturisit cu despre modestie că aprecierile colegilor de muncă sunt cam exagerate și oarecum unilaterale- In același timp, obiectiv, și-a recunoscut insuficienta sa participare la activitățile obștești, lipsă care nu poate fi întru totul motivată, dar asupra căreia nici un coleg de muncă nu i-a atras atenția. Recomandarea organizației U.T C. din dosarul de primire în partid a tovarășului Mihai V Glavan, ungător la secția carde, de la Uzinele textile, consemnează că tînărul muncitor e un om pe care se poate conta, harnic, energic, cu simț de răspundere, comportare corespunzătoare. Pe aceeași linie se înscrie și recomandarea semnată de Nicolae Necșanu, ca și discuțiile din adunare (Ecaterina Paraschiv,lexandru Emanoil Muraru, AIlievici) Aceste trăsături ne-au fost confirmate și nouă în discuția purtată cu aceștia și cu alți colegi de muncă de-ai tovarășului Glava.- Dar, totodată, s-a reliefat faptul că tovarășul Gla Va) are încă o insuficientă pregătire politico - ideologică, manifestînd și dezinteres pentru completarea studiilor, motivînd că abia a reușit să facă două clase profesionale și că mai mult nu-i trebuie. Documentele existente în dosarul tovarășului Vasile Ailenei, strungar la ITL „Flamura roșie“, îl descriu în culori foarte trandafirii. Cu toate că recomandarea semnată de Alexandru Bulgaru evidențiază și unele neajunsuri din activitatea celui recomandat, atrăgîndu-i atenția asupra manifestărilor de indisciplină, nervozitate, a lipsei de combativitate și a insuficientei sale pregătiri politice, recomandarea organizației UT C. apelează numai la superlative, descriindu-l ca pe un om bine pregătit profesional, care dă produse de bună calitate, conștiincios, disciplinat, cu o comportare civilizată etc.Ne permitem o paranteză , deși organizația de tineret avea cunoștință de faptul că tovarășul Ailenei a fost, în luna august 1970, coautorul unui serios scandal la cabana Rediu, nu a considerat necesar să informeze, prin recomandare, și organizația de partid cu aceste aspecte, precum și cu măsurile pe care le-a luat, pentru ca membrii de partid să-și poată spune mai bine părerea asupra celui discutat). Recent, o discuție cu comuniști din secția sa, cu colegi de muncă, a reliefat faptul că acest om manifestă încă o importantă doză de neseriozitate, tratînd ca atare unele indicații de muncă, iar inconsecvența îl face să nu ducă la bun sfîrșit, întotdeauna, unele sarcini ce-i revin. Faptul că nu consimte să-și ajute colegii, reieșit din cuvîntul tovarășului Alexandru Bulgaru ,pare a acredita ideea că acele cunoștințe căpătate în școala profesională de trei ani sunt un lucru „tabu“, din care nu mai au voie să se înfrupte și alții" Oricum, în afara cadrului organizat al adunării de partid, tovarășului Ailenei i s-a făcut un portret mult mai complet și cuprinzător- Nu vrem să spunem că hotărîrea adunării de primire în partid a tovarășului nu este justă, ci ne întrebăm doar cu ce l-a ajutat aceasta să-și înlăture din comportare și muncă acele aspecte la care ne-am referit mai sus ? Șirul exemplelor ar putea continua. Considerăm însă că ele sunt suficiente pentru ca organizațiile de partid să desprindă învățămintele ce se impun. Am socotit necesar să ne referim mai pe larg la problema luată în discuție, deoarece, așa cum am mai arătat, aici se mai manifestă încă suficiente carențe, concretizate în aceea că dosarul de primire în partid nu înfățișează întotdeauna omul în complexitatea lui, aceasta datorită, pe de o parte, neevidențierii calităților celui discutat, a laturilor negative ale acestuia, cit și pe de altă parte, faptului că cei ce întocmesc procesele verbale, din dorința subiectivă de a nu umbri viziunea de ansamblu în bine asupra persoanei respective, nu mai consemnează și luările de cuvînt care reliefează părțile mai puțin strălucitoare ale celui ce cere primirea în partid- Ne-am propus, de asemenea, a atenționa organizațiile de partid asupra necesității de a urmări ca recomandările (inclusiv cele ale organizațiilor U T.C.) ce se dau celor ce solicită primirea în partid, să înfățișeze cât mai real omul sub toate aspectele sale. De asemeni, organizațiile de partid trebuie să manifeste mai multă grijă ca discuțiile din adunări să completeze eventualele goluri ale recomandărilor, astfel ca omul să simtă că este privit și analizat de comuniști sub toate unghiurile, să considere adunarea de partid cu adevărat forul capabil să-i dea îndrumările cele mai bune pentru muncă și viață- M- MIHAI însemnări din cîteva organizații de partid din municipiul Botoșani PRIMA PROMOȚIE (Urmare din pagina I) student la Institutul de arte plastice din București. Amintirile prof. George Horca au reînviat momentul cînd elevul Aristotel expoziții Vasiliu a primit un premiu pentru pictură la o internațională a elevilor organizată în Italia. Cred că memoria profesorului - director este și va fi întotdeauna plină de asemenea amintiri luminoase. Prima promoție a Liceului de muzică din Botoșani pășește pe o treaptă nouă a vieții. Tinerii absolvenți sunt însoțiți, în drumul lor, de toată simpatia și atenția profesorilor lor de liceu. Răzbunătorul Cauza cauzelor au fost riscat neînțelegeri familiare. Negîndind decit la ripostă — nu și la urmări — Nicolae Niculăiasa din Răuseni, el implicat în neînțelegeri, a dat foc unor bunuri din casa-i, făcîndu-și o pagubă de cîteva mii de lei, la care se adăuga riscul de a-și lăsa fără adăpost cei doi copii mici ce-i are Ceea ce se și întîmpla, dacă n-ar fi intervenit, eficace, locuitorii din sat. Aproape inutil să mai adăugăm că belicoasa psihică a răzbunătorului stare era provocată de mereu implicatul alcool. Să zicem că aceste rînduri nu vor fi și ele un prilej de neînțelegere... Un parazit și alții După ce și-a abandonat soția și copilul, Romei Ciobanu din Dorohoi există în continuare parazitînd pe lîngă mamei sale, pensionară, casa întrebat de ce nu muncește, răspunde cu penibilă seninătate că nu-și găsește un potrivit cu aptitudinile serviciu sale. Aptitudini ușor de recunoscut la anume spețe săltărețe din clase jos pe scara regnului I Și alții care și-au părăsit familiile, uitînd de îndatoriri — o spunem așa, să se știe — sînt Constantin Scalia din Botoșani, str. Oituz 2, Violeta Ciomaga din Ștefănești. Cursă motorizată Un tractorist de la ferma Dorohoi a circulat pe drumurile publice cu un tractor neînmatriculat, și fără permis corespunzător- Șomat de miliție să oprească, Mihai Corjăuceanu s-a angajat cu tractorul într-o cursă în care s-a clasat pe locul secund. Un loc totuși recompensabil! Amaternitate In ziua de 5 iunie, o sesizare anunța că intr-un loc din secția filatură a Uzinelor textile a fost găsit un făt de 5 luni. Cercetări rapide au descoperit, în numai 24 de ore, autoarea Coca Cucu, din Botoșani, str. Salcîmilor nr- 101. Din gestiune Gestionară la un chioșc de alimentație publică, în Dorohoi, Lucia Damaschin a fost descoperită cu o lipsă de 3.773 lei. Justificarea ei a fost că răuvoitorii i-au furat mărfuri din gestiune. Cât de tare se va fi uimit însă constatările au dumneaei cînd desemnat pe răuvoitori chiar în persoana-i? Efectele certurilor Bolnavă de inimă și T.B.C., Radmila Cozma din Hudum — Curtești, a ingerat, după certuri cu fiica și nora-i, o cantitate cu totul excesivă din medicamente ce-i fuseseră prescrise drept tratament. Al căror efect a fost tragic. Rubrică realizată de DUMITRU IGNAT ARCA LUI NOE I Botoșani. Vedere din parcul Consiliului municipal TELEVIZIUNE VINERI 11 IUNIE 14.30 Tenis de cîmp. România — Jugoslavia. 18.50 Lumea copiilor. 19.10 Tragerea Loto. 19.20 1001 de seri. 19.30 Telejurnalul de seară. — Sport. 20.10 Reflector. 20.25 Panoramic științific. Valorificarea cercetării științifice. Emisiunea noastră vă propune o incursiune pe această temă în viața științifică a Clujului, centru universitar cu o veche tradiție de cercetare. 21.10 Film artistic : Oglinda cu două fețe. Producție a studiourilor franceze. In rolurile Michele principale : Morgan și Bourvil. 22.45 Telejurnalul de noapte. 23.00 închiderea emisiunii. ROSUMFLATA Fotografia : I- NEGREA De necrezut Astăzi încep precum se știe, Zilele Eminescu — manifestare culturală de mare amploare, care omagiază opera celui mai mare poet român. Toată lumea a aflat de acest lucru, toate instituțiile culturale, și nu numai culturale, au făcut pregătiri speciale în acest sens. Mai puțin — lucru de necrezut — librăria de carte din Botoșani care, în aceste zile, oferă spre vînzare iubitorilor de frumos din Botoșani și oaspeților veniți din țară, doar cîteva volumașe de versuri Eminescu, contribuțiile documentare ale profesorului Augustin Z.N. Pop și... cam atît. Ar fi fost necesar să existe în comerț, absolut obligatoriu în acest caz, ediția Perpessicius, în trei volume, ediția Murărașu, Viața și opera lui Eminescu de George Călinescu și încă multe alte lucrări apărute în ultima vreme și care s-ar fi putut procura din depozitele C.L.D.C. Dar, după cum ne spunea trist librarul de aici, depozitul de la Suceava e ... în inventar și în fața acestei calamități naturale nu se poate face nimic. Așa că îl sărbătorim pe Eminescu cum putem. Care să fie explicația acestui dezinteres ? Poate faptul că poetul nu-i din județul în care trăiește instituția care dirijează mișcarea cărților în nordul Moldovei ? BOTOȘANI închiderea cursurilor universității populare Cu prilejul festivității de închidere a cursurilor la Universitatea populara Botoșani, profesorii N. D. Andrieș și C. Fotea au vorbit despre opera și personalitatea poetului Mihai Eminescu. In perioada estivală, în cadrul Universității populare își va continua activitatea cursul „Mica enciclopedie 11. Centenarul Iorga In cadrul manifestărilor dedicate centenarului „N. Iorga", organizate de Casa municipală de cultură, în sala din strada Karl Marx, prof. Nicolae Andrieș a prezentat expunerea „100 de ani de la nașterea marelui savant Nicolaie Iorga". A luat parte un numeros public. CINEMA VINERI 11 MAI 1971 BOTOȘANI • Luceafărul orele 14 , 16,10 ; 18,20 ; 20,30 : Cei trei care au speriat Vestul • Melodia orele 15, 17,10 ; 19,30 : Călătorie fantastică DOROHOI • Tineretului orele : 15 , 17, 19: Un italian in America • Cultural orele 15,30; 17,30; 19,30: Los Tarantos TRUȘEȘTI • Victoria orele 18 : B. D. intră în acțiune LA VENI • Patria orele 18: Cîntecele mării DARABANI • Făclia orele 18: Canarul și viscolul BUCECEA • Bucecea, orele 17 , 19 : Păsările ȘTEFĂNEȘTI • Prutul orele 18: Vagabondul I, II Redacția nu răspunde de eventualele modificări din program. RADIO SIMBATA 12 IUNIE 1971 6.00 Muzică și actualități- 6.20 Jurnal agrar. Buletin agrometeorologic-6.30 Gimnastică. 7.00 Radiojurnal- Buletin meteo-rutier. Sport. 7- 25 Bună dimineața, copii I 7.45 Sfatul medicului. 8.00 Sumarul presei- 8.08 Matineu muzical. 8- 25 Moment poetic. 8.30 La microfon, melodia preferată. 9.00 Buletin de știri-9.03 La microfon, melodia preferată (continuare). 9-30 Miorița. 10.00 Buletin de știri. 10.05 Fragmente din opereta „Crai nou“ de Ciprian Porumbescu-10.20 Piese instrumentale. 10.30 Emisiune muzicală de la Moscova-11.00 Buletin de știri. 11.05 Pe teme folclorice — muzică ușoară-11.15 Radioclub turistic. 11.30 Formații corale de cameră : Corul Conservatorului „Gheorghe Dima“ din Cluj, dirijat de Dorin Popii.50 Cotele apelor Dunării. 12.00 Cintă Johnny Dorelli-12.30 Intîlnirea populară și preferat. 13 00 Radiojurnal. 13.15 Avampremieră 13.30 Radiodivertisment cal 15.00 Buletin de știri. 16.00 Radiojurnal- Buletin meteo-rutier. 17.00 Știință, tehnică, fantezie. 17-30 Album folcloric. 18.00 Orele serii. 20.00 Tableta de searăde Miron Constantinescu. 20.05 Zece melodii preferate-20.40 Știința la zi. 20-45 La hanul melodiilor — cu Dorina Drăghici, Nicu Stoenescu, Ionel Banu, Tudor Pană și Ion Luican. 21.30 Revista șlagărelor. 22- 00 Radiojurnal. Buletin meteorologic. Sport. 22.30 Invitație la dans. 22.55 Moment poetic. 23- 00 Dansul continuă. 24.00 Buletin de știri. 0.03—6 00 Estrada nocturnă. melodia interpretul cotidiană, muzi- TINERII DIN JUDEȚUL BOTOȘANI IN FAȚA POSIBILITĂȚILOR DE A-ȘI ALEGE PROFESIA VREAU SA ȘTIU Primim, în aceste zile, numeroase scrisori de la tineri care se interesează de profilul diferitelor școli, meserii, de examenele de admitere, ca urmare a publicării unor articole la rubrica noastră. Vom căuta ca, în măsura în care spațiul ne permite să satisfacem cerințele unora dintre ei, nu înainte de a-i ruga să recitească cu atenție articolele apărute în „Clopotul", începînd cu ziua de 14 mai 1971. Și acum, răspunsurile : Maria Moraru, Movila Ruptă: Vă înțelegem „ghinionul" avut în trei rînduri. Intr-adevăr, unele întreprinderi recrutează absolvenți de liceu pentru calificare prin cursuri de scurtă durată. Pentru meseriile de țesător și filator, găsiți indicații foarte interesante în articolul „Meserii tradiționale cu profil superior", apărut în ziarul nostru în 1 iunie 1971. Chiar luni, 14 iunie 1971, la sediul Combinatului textil din Botoșani se recrutează asemenea cadre. Nu avem încă date sigure cu privire la celelalte meserii, așa cum de fapt, am mai răspuns în ziar. Petru Tudose, Hilișeu — Crișan: Intr-adevăr, întreprinderea minieră Miorcani, cu sediul în Dorohoi a primit planul de școlarizare pentru meseriile: gravor, suflător la țeava, pictor, șlefuitor, necesare viitoarei fabrici de sticlărie - menaj. Localitățile în care vor fi școlarizați viitorii muncitori sunt: Mediaș, Turda, Tomești, Pădurea Neagră, Avrig, Poiana. încă nu se știe cu precizie, dar examenul — al cărui dată se va anunța ulterior — se va ține, probabil, la Dorohoi. Te rugăm atît pe tine, cit și pe ceilalți tineri care se interesează de aceste meserii să țineți legătura cu Punctul de recrutare și plasare a forței de muncă Dorohoi și întreprinderea minieră Miorcani, cu sediul în Dorohoi. Amănunte vor fi trimise la toate școlile generale. Aspazia Eremie, Iurești — Todireni. Data exactă, nu se cunoaște. Proba constă dintr-o serie de teste privind siguranța mîinii, acuitatea vizuală, spiritul de observație, calități necesare desenatorilor tehnici, proiectanților. Țineți legătură cu Uzina de utilaje și piese de schimb Botoșani și recitiți ziarul nostru din 1 iunie a.c. Plăvan Valerica — Cordăreni. Același răspuns ca și mai sus. Colectivul clasei a X-a — Rădăuți Prut. Ne-ați cerut multe lucruri. Ne e peste putință să vă răspundem la toate. Rețeaua și profilul școlilor profesionale de pe raza județelor Suceava și Iași este publicată în „îndrumătorul pentru admiterea în școlile profesionale 1971", editat de Ministerul Invățămîntului, ce se găsește la fiecare școală, inclusiv la Rădăuți Prut. Pentru meseriile de frizeri, recrutează cadre U.J.C.C. și U.J.C.M. In legătură cu fabrica de sticlărie - menaj, citiți răspunsul dat lui Tudose Petru din Hilișeu. Valentina Z. — Frumușica: B. L. — Hudești: Adresați-vă direct Liceului pedagogic Grupului școlar comercial Boșitoșani. Dumitru Covaliu — Flămînzi: Uzina de piese de schimb din Botoșani recrutează tineri pentru această meserie. Informații mai largi referitoare la meseria de frezor, găsiți în „îndrumătorul pentru admiterea în școlile profesionale". Atît pe dumneata, cit și pe ceilalți tineri, îi anunțăm că vom publica în ziar, toate anunțurile care ne sosesc, atît din județ cit și din țară, privind recrutarea elevilor pentru diferite școli. Ion Munteanu — Săveni. Noi unități postgenerale își vor deschide porțile în anul 1971 — 1972; acestea vor aparține învățămîntului liceal, profesional și prin calificare la locul de muncă, depinzînd de cooperația de consum. Pregătirea se va realiza prin licee economice cu durata de școlarizare de 4 ani, pentru spacialitatea contabil - merceolog; licee industriale, cu durata de școlarizare de 5 ani, pentru specialitatea electronist - depanator de radio și televizoare; școli profesionale cu durata de 2 ani, pentru meseriile : vînzător în magazine sătești, vînzător în librării sătești, ospătar, bucătar și cofetar - patiser. Calificarea prin ucenicie la locul de muncă va avea durata de 2-3 ani (meserii: croitor îmbrăcăminte pentru femei, cusături nationale, cizmar - marochiner - curelar, brutar - simigiu lăcătuș - sudor, electromecanic - reparator obiecte de uz casnic - bobinator, mecanic - electrician auto - moto). Concursul de admitere la liceul economic cooperatist constă în probe scrise și orale la limba română și matematică, iar la liceul industrial de cooperație candidații vor susține probe scrise și orale la fizică și matematică, din materia claselor V — VIII. După cum ne-a informat prof. Victor Miron, directorul școlii de cooperație Botoșani, înscrierile pentru examenele de admitere se fac în perioada 1 — 20 iunie pentru licee și 1 iunie — 3 iulie pentru școlile profesionale și calificare prin ucenicie la locul de muncă prin Uniunea județeană a cooperativelor de consum Botoșani. SIMBATA 12 IUNIE Program de dimineață 6.00 Buletin de știri: 6.05 Radiomatineu : Actualitatea în agricultură. Radiomatineu (continuare). Program de seară 17.00 Buletin de știri. 17.10 Cxntecul care mi-e drag. 17.45 Caleidoscop științific. 18.00 Melody - club (premieră). 19.00 Radiojurnal, 19.15 Jocuri populare românești, 19.30 Cutezătorii. 20.00 Șapte arte : Estrada melodiilor, 20.30 Jurnal literar. Romanțe și cîntece de pahar. 21.20 Scena. Vă invităm la dans. 22.00 Studioul veseliei (reluare). Vă invităm la dans (continuare) <