Clopotul, aprilie-iunie 1972 (Anul 28, nr. 3406-3482)

1972-04-01 / nr. 3406

CLOPOTUL O PAGINA 2 PLENARA COMITETULUI JUDEȚEAN BOTOȘANI AL P.C.R. (Urmare din pagina I) partid, sindicat și U.T.C., comitetele oamenilor muncii să acționeze permanent pentru întărirea disciplinei în muncă, pe toate verigile producției, să creeze o opinie de masă împotriva celor certați cu disciplina muncitorească, a celor ce nu folosesc complet cele 480 minute. Preocuparea permanentă a partidului și statului pentru întărirea legalității socialiste în domeniul economic a contribuit la sporirea răspunderii organelor și organizațiilor socialiste, pentru aplicarea corectă a legalității, la reglementarea relațiilor economice dintre întreprinderi, la creșterea răspunderii fiecărui angajat în parte față de îndeplinirea sarcinilor de serviciu, Comisiile economice județeană, municipală, din întreprinderi, orășenești și comitetele executive ale consiliilor populare, consiliul județean al sindicatelor, să sprijine comitetele oamenilor muncii pentru elaborarea unor programe care să stabilească acțiuni de studiere a legalității economice, pentru ca fiecare angajat să cunoască temeinic obligațiile ce le revin în procesul economic. In domeniul investițiilor întreaga preocupare o vom orienta pentru înfăptuirea programului de măsuri elaborat de Secretariatul Comitetului Central al P.C.R. în vederea punerii imediate în funcțiune a obiectivelor restante din anul trecut, pregătirii temeinice a începerii fiecărui obiectiv, introducerii și extinderii schimbului I pe șantiere, extinderii acordului global, gospodăririi cu mai mult simț de răspundere a materialelor. Organizațiile de partid din construcții vor trebui să militeze pentru rentabilizarea activității de construcții - montaj și realizarea lucrărilor conform graficelor de execuție. Beneficiarii de investiții, alături de constructori, poartă întreaga răspundere pentru realizarea în termen a obiectivelor de investiții, pentru achiziționarea utilajelor punerea lor în funcțiune, penitru pregătirea la timp a documentațiilor necesare investițiilor anului 1973. Sarcini importante revin și unităților prestatoare de servicii, de deservire a populației. Pe măsura sporirii bazei materiale a acestui sector se impune ca unitățile respective să-și dezvolte activitatea, să satisfacă tot mai deplin cerințele diversificate ale populației, să asigure o deservire tot mai civilizată, în context cu progresele generale din întreaga economie. Faptul că în anul 1972, cît și în întregul cincinal, laturile calitative caracterizează dezvoltarea economică a județului, trebuie să se acționeze hotărît pentru reducerea cheltuielilor în primul rînd de producție și a celor materiale, să se manifeste mai mult simț gospodăresc în utilizarea mijloacelor prin accelerarea vitezei de rotație a mijloacelor materiale și bănești, pentru creșterea continuă a acumulărilor. Organelor județene de sinteză economică le revine obligația de a exercita un control riguros și operativ asupra activității economice, să ia măsuri pentru întărirea disciplinei financiare și înlăturarea oricărei forme de risipă. Concomitent cu eforturile pentru realizarea planului și angajamentelor pentru anul 1972 de către toate întreprinderile, secțiile și sectoarele de producție, la toate sortimentele planificate, în atenția organelor și organizațiilor de partid, a comitetelor oamenilor muncii să stea problema pregătirii și reînnoirii producției anului 1973 și, în continuare, a celorlalți ani. După ce s-a referit la îndeplinirea cu 8 zile mai devreme a planului producției industriale, pe trimestrul I a.c., tovarășul Gheorghe Ghinea a analizat unele aspecte din agricultura județului. Ținînd seama de experiența acumulată — se spunea în informare — dar mai ales avînd în vedere o seamă de neajunsuri ce s-au manifestat, biroul Comitetului județean de partid a îndrumat și ajutat unitățile agricole cooperatiste și de stat, să studieze mînerilor în urmă cauzele săși să elaboreze programe concrete, de perspectivă, a căror aplicare să ridice calitativ eficiența muncii în agricultură. In rândul acestora se înscriu măsurile luate pentru înfăptuirea programelor naționale de îmbunătățiri funciare și de dezvoltare a zootehniei și producțiilor animaliere, o mai bună organizare a muncii în unitățile agricole, pentru folosirea eficientă a bazei tehnice și materiale, de însușire și aplicare a sistemului de retribuire a muncii în acord global etc. Ca urmare a măsurilor întreprinse au fost obținute rezultate mai bune ca în anii anteriori la unele culturi, chiar în condițiile climatice mai puțin favorabile ale anului 1971. Astfel, s-au livrat la fondul de stat mai mult ca în anul 1970 cu 19 200 tone grîu, 22 000 tone sfeclă de zahăr, 2300 tone cartofi, 1512 tone carne, 10 000 hi lapte de vacă și peste 2,6 milioane ouă. Cu toate aceste realizări trebuie să subliniem faptul că nu ne putem declara mulțumiți de modul cum se realizează sarcinile în unele domenii ale agriculturii, că avem încă multe neajunsuri care continuă să persiste. Se poate aprecia că în anul anterior producțiile medii realizate pe județ au fost mult mai mici față de posibilități. O bună parte din cauze sunt de natură subiectivă, mai ales în C.A.P. unde calitatea lucrărilor — începînd de la însămînțare, asigurarea densității, recoltare au lăsat de dorit, nu s-au aplicat peste tot, cu răspundere, regulile agrotehnice, manifestîndu-se destulă risipă, lipsă de grijă față de apărarea averii obștești. S-au făcut linia creșterii progrese și pe producției de lapte. Este cunoscut că C.A.P. Bucecea realizează cea mai mare producție de lapte pe țară, că unități ca cele din Vîrfu Cîmpului, Cucorăni realizează producții de peste 2000 1 lapte pe vacă furajată. Deși în ceea ce privește producția de lapte avem unele cooperative fruntașe, majoritatea lor însă realizează producții între 900 — 1100 1 lapte de la fiecare vacă furajată, ceea ce dovedește slaba preocupare a conducerilor și specialiștilor din aceste unități, a consiliilor populare comunale cît și a organelor și organizațiilor de partid, pentru organizarea temeinică a muncii în ferme și brigăzi, pentru întărirea ordinii și disciplinei, pentru creșterea răspunderii celor ce lucrează în acest sector. Măsurile întreprinse în sectorul zootehnic în lunile ianuarie - februarie a.c. în unele cooperative Hilișeu, Păltiniș, ca cele de la Horodiștea, Cîndești, Românești, Gorbănești, N. Bălcescu, Cristești, au dus la dublarea și chiar triplarea producției de lapte. Este însă necesar ca organele de partid și de stat comunale cît și cele agricole județene să continue aceste preocupări cu exigență și răspundere pentru ca toate cooperativele să îndeplinească sarcinile ce le revin în acest domeniu. O situație nesatisfăcătoare se întîlnește în multe locuri în acțiunea de conservare și folosire rațională a pămîntului. Legea ce reglementează sarcinile și atribuțiile din acest sector, programele întocmite la nivelul fiecărei comune, trebuie să determine trecerea la acțiuni concrete de mobilizare a masei de țărani cooperatori. Considerăm că în bună măsură rămînerile în urmă se datoresc comitetului executiv al Consiliului popular județean, a secțiilor de specialitate ale organelor agricole județene care nu au acționat întotdeauna cu exigență și autoritate pentru ca sarcinile ce le reveneau să se realizeze în bune condițiuni. Informarea prezentată de tovarășul Gheorghe Ghinea s-a ocupat apoi de activitatea politică și organizatorică a organizațiilor de partid, întreaga activitate a Comitetului județean de partid în această perioadă — a spus vorbitorul — a fost orientată spre traducerea în viață a sarcinilor izvorîte din documentele celui de-al X-lea Congres al P.C.R., a hotărîrilor plenarelor C. C. și din expunerile tovarășului Nicolae Ceaușescu privind necesitatea creșterii rolului conducător al organelor și organizațiilor de partid — condiție esențială pentru realizarea politicii partidului de făurire a societății socialiste multilateral dezvoltate. In perioada scurtă care a trecut de la adoptarea programului de educație socialistă elaborat de Plenara din 3-5 noiembrie 1971 a C.C. al P.C.R. din expunerile tovarășului Nicolae Ceaușescu pentru educarea marxist - leninistă a membrilor de partid, a sporit capacitatea și competența organelor și organizațiilor de partid în abordarea și rezolvarea practică a problemelor economice și sociale. Biroul Comitetului județean de partid s-a preocupat mai mult de îmbunătățirea muncii politice și organizatorice în organizațiile de bază pentru a cunoaște și pregăti pe cei mai buni oameni ai muncii în vederea primirii lor în partid, accentul principal punîndu-l pe calitățile moralpolitice și profesionale. Ca urmare, de la conferința județeană de partid și pînă în prezent, un număr de 7381 muncitori, țărani, intelectuali și funcționari au cerut și au fost primiți în partid, din care 2140 sînt femei, reprezentînd 28,3 la sută. In prezent, organizația județeană numără 35 816 membri de partid cu 5527 mai mult decît la conferința din 1968. Din totalul membrilor de partid pe județ, 8270 sînt femei, reprezentînd un procent de 22,86 la sută. Este necesar ca în viitor organele și organizațiile de partid să manifeste mai multă grijă și exigență pentru cunoașterea calităților moralpolitice și profesionale a celor care solicită primirea în partid, să orientăm munca pentru întărirea rîndurilor partidului în unitățile economice ce vor intra în funcțiune în anul 1972, în șantierele de construcții, în S.M.A. în unele organizații din I.A.S. în comerț și organizații îndeosebi în acele din C.A.P. cu un număr mai redus de membri de partid. Este necesar, de asemenea, să desfășurăm în continuare o muncă politică educativă susținută pentru întărirea disciplinei, pentru creșterea spiritului revoluționar, pentru ca fiecare comunist să-și îndeplinească cu abnegație îndatoririle ce-i revin, să aibă o comportare demnă în societate și familie. Nu peste tot — a spus, în continuare, tovarășul Gheorghe Ghinea — s-a acordat atenția cuvenită organizării și controlului aplicării hotărîrilor, din care cauză prevederi importante au rămas nerezolvate. Amintim doar măsurile cu calitatea produselor, calificarea, și ridicarea calificării. Programul național de îmbunătățiri funciare și al irigațiilor, munca de partid în rîndul tineretului și a femeilor și altele, care n-au fost aplicate în întregime. După ce s-a referit la munca de creștere și formare cadrelor, la lipsurile ce au existat, informarea a arătat că în perioada analizată a sporit exigența organului țean de partid față de judecompetența în muncă, fizionomia moral - politică a cadrelor, față de comportamentul lor moral luîndu-se în societate și familie, măsuri hotărîte împotriva celor ce nu se încadrează în normele vieții și muncii noastre socialiste. Astfel, au fost eliberați din funcții sau scoși din muncă pentru neîndeplinirea sarcinilor vicepreședintele cu probleme de investiții de la Consiliul popular județean, secretarii comitetelor comunale de partid Avrămeni, Vorona, Ungureni, Trușești, iar pentru grave abateri și daune aduse economiei județului au fost scoși din muncă secretarul comitetului comunal de partid Românești, directorul I.G.C.L. Botoșani, directorul C. C.L. mixt Dorohoi, directorul Direcției muncii, unii primari și președinți ai C.A.P. Apreciem că pentru activitatea de viitor se impune mai multă grijă și preocupare în selecționarea cadrelor, în cunoașterea temeinică a profilului moral și spiritual al fiecăruia ; promovarea să fie făcută în funcție de calitățile omului, de abnegația și devotamentul lui în muncă, de comportarea în familie și societate ; să eliminăm orice tendință de subiectivism în aprecierea oamenilor. Supremul criteriu de caracterizare a lor să fie munca, rezultatele muncii și comportamentul moral ireproșabil, exprimate de opinia colectivului în care își desfășoară activitatea. Se poate aprecia că în această perioadă a crescut aportul tuturor organizațiilor de masă în rezolvarea multiplelor sarcini care au revenit județului, dar odată cu creșterea lului acestor substanțială areorganizații în viața socială, se impune ca și pe viitor să acordăm mai multă grijă conducerii și îndrumării directe a acestora la toate nivelele, să le ajutăm concret în organizarea acțiunilor și rezolvarea sarcinilor ce le revin. Informarea a analizat apoi problemele activității politicoideologice. Preocupările în acest domeniu, neajunsurile care s-au manifestat au fost pe larg dezbătute de plenara Comitetului județean de partid din luna octombrie care a adoptat un program de măsuri, completat ulterior cu noile sarcini reieșite din expunerea tovarășului Nicolae Ceaușescu la Plenara C.C. al P. C.R. din 3-5 noiembrie 1971. Deși a trecut o perioadă scurtă de timp de la elaborarea, dezbaterea și însușirea acestor documente, de cînd organele și organizațiile de partid dau viață programelor proprii de măsuri privind îmbunătățirea activității ideologice, efectele pozitive se resimt evident atît în rezultatele din economie, în pregătirea politică și profesionala a oamenilor, în modul lor de gîndi și acționa. S-au realiazat progrese simțitoare în sporirea rolului educativ al adunărilor generale care își aduc o contribuție mai mare la dezbaterea și cunoașterea de către comuniști a problemelor de bază ale politicii partidului, abordează mai frecvent teme de etică, comportare și responsabilitate comunistă. A fost îmbunătățită structura învățămîntului de partid și s-a diversificat tematica sa, răspunzând în mai mare măsură cerințelor și nevoilor educării comuniste a maselor. Una din direcțiile principale ale muncii educative fost orientarea spre promovarea cu consecvență în viață a principiilor eticii, echității și dreptății sociale, obiective de seamă ale programului ideologic al partidului. In adunările generale ale organizațiilor de partid, ale organizațiilor de masă și obștești, în cămine culturale, cluburi, masele largi de comuniști și ceilalți oameni ai muncii sunt antrenați la numeroase activități, unde activiști de partid, lectori, specialiști din diferite domenii fac expuneri, conduc dezbateri, răspund la întrebări pe teme juridice, medicale, pedagogice, dau consultații. Un larg ecou a avut pe această linie ciclul de activități desfășurat în ultima perioadă sub genericul „Să trăim, să muncim și să ne comportăm în spiritul principiilor comuniste“, acțiunea constînd într-o multitudine de manifestări care s-au desfășurat și continuă să se desfășoare în toate comunele și orașele din județ. Sunt în curs de realizare măsurile preconizate pentru îmbunătățirea muncii educative în școli, a activității politicoideologice în rîndul tineretului. Au fost întreprinse o serie de măsuri pentru îmbunătățirea activității culturalartistice a așezămintelor de cultură, a instituțiilor ■ profesioniste. Analizînd această latură a muncii de partid nu putem trece cu vederea faptul că sînt destule neajunsuri, că nu peste tot se acționează pentru cuprinderea maselor de oameni în activitatea politico - ideologică, pentru influențarea lor nemijlocită. In faza de activitate a unor organe de partid cum sunt cele de la Mihăileni, Păltiniș, N. Bălcescu intensitatea muncii educative diferă între localitățile sau secțiile centrale și cele periferice, cem că nu s-a rezolvat vreîncă peste tot problema acționării din interiorul organizațiilor de partid, din inițiativa birourilor acestora în conformitate cu prevederile propriilor planuri de măsuri, ci se așteaptă intervenția repetată a comitetelor de partid, a cadrelor de la județ. Nu peste tot comitetele de partid și birourile organizațiilor de bază controlează și ajută organizațiile U.T.C. și de sindicat să-și realizeze propriile planuri de măsuri privind îmbunătățirea muncii educative. Este încă sub nivelul fințelor posibilităților și a ceactivitatea pe linie educativă a sindicatelor în unele întreprinderi, iar la I.A.S., S.M.A. și comune prezența sindicatelor este nesatisfăcătoare. In vederea continuării și intensificării muncii politicoideologice și cultural - educative, a traducerii în viață punct cu punct a cerințelor programului ideologic al partidului în toate birourile comitetele de partid, ale orgainizațiilor de masă și obștești, județene, municipal, orășenești și comunale, cu participarea celor ce au responsabilități pe tărîmul muncii ideologice este necesar să se îmbunătățească necontenit modul de îndrumare, sprijinire și analiză periodică a îndeplinirii sarcinilor cuprinse în programul de măsuri al plenarei Comitetului județean din octombrie 1971 și a propriilor lor programe întocmite în urma dezbaterilor ce au avut loc în lunile augustseptembrie 1971. Referindu-se la sarcinile ce revin în viitor, informarea atrage atenția că, în domeniul economic, preocuparea întregului activ al Comitetului județean de partid, va fi orientată spre înfăptuirea sarcinilor Rezoluției Conferinței pe țară a cadrelor de conducere din întreprinderi și centrale industriale și de construcții, accentul deosebit punîndu-se pe realizarea în cele mai bune condițiuni a tuturor sarcinilor din planul pe anul 1972 concomitent cu pregătirea condițiilor pentru îndeplinirea planului pe 1973, potrivit prevederilor din cincinal. Avînd în vedere indicațiile conducerii partidului cu privire la dezvoltarea economico - socială a țării noastre în perspectiva anilor comisia județeană 1990—2000, de prognoză de dezvoltare economică și socială a județului va elabora de îndată programul studiilor de perspectivă și va întocmi studiile privind : dinamica populației și a forței de muncă, evaluarea resurselor de materii prime, dezvoltarea industriei locale, dezvoltarea agriculturii etc. Biroul Comitetului județean de partid va acționa pentru îmbunătățirea activității de partid în construcții, în vederea respectării termenelor de punere în funcțiune a obiectivelor planificate pe acest an, care determină în mare măsură realizarea planului de producție industrială și agricolă pentru anul 1973. Organele și organizațiile de partid vor pune în centrul preocupărilor lor problemele legate de recrutarea, selecționarea și cadrelor necesare, în calificarea special a celor ce asigură punerea în funcțiune a noilor obiective, cît și de ridicarea calificării, perfecționării și pregătirii profesionale a tuturor angajaților. In vederea realizării sarcinilor din agricultură ce revine județului pe acest an, biroul Comitetului județean de partid, va mobiliza organizațiile de partid, organele agricole județene pentru pregătirea și desfășurarea în bune condițiuni a campaniilor agricole, concentrînd toate forțele pentru terminarea în timpul optim al lucrărilor legate de însămînțările de primăvară. De asemenea, vor trebui sporite eforturi pentru îmbunătățirea activității în zootehnie, accentul punîndu-se pe creșterea eficienței acestui sector, creînd condiții de înfăptuire a programului județean de dezvoltare a zootehniei. Pentru folosirea mai bună a fondului funciar, a creșterii producțiilor la hectar, organele și organizațiile de partid vor intensifica munca pentru mobilizarea tuturor forțelor în vederea executării lucrărilor de irigații și de îmbunătățiri funciare, pentru combaterea dăunătorilor, întreținerea culturilor, creșterea gradului de fertilizare a terenului agricol. In fiecare C.A.P., organizațiile de partid vor urmări cu toată răspunderea crearea condițiilor pentru aplicarea lui global, întocmai a acordaconform angajamentelor încheiate cu membrii cooperatori. In centrul preocupărilor comitetelor comunale de partid, organizațiilor de partid din agricultură, organelor județene agricole, va trebui să stea desfășurarea unei ample munci politice în vederea realizării la fondul central al sarcinilor statului, la toate produsele. Organizațiile de partid din stațiunile pentru mecanizarea agriculturii vor stabili măsuri politice și organizatorice care să determine folosirea mai bună a mașinilor și instalațiilor agricole, a executării la timp și de calitate a tuturor lucrărilor, în scopul creșterii producțiilor la hectar, a rentabilității activităților secțiilor și unităților de mecanizare. Pentru creșterea continuă a rolului de conducător al tuturor organizațiilor de partid și a competenței acestora în rezolvarea sarcinilor din domeniul în care activează, organele și organizațiile de partid trebuie să militeze pentru întărirea rîndurilor partidului, să desfășoare o activitate permanentă în vederea educării partinice, revoluționare, a tuturor comuniștilor. Toate organele și organizațiile de partid trebuie să desfășoare o susținută muncă pentru întărirea disciplinei de partid, aplicarea neabătută a prevederilor statutare și respectarea strictă de către fiecare comunist, a îndatoririlor ce îi revin în producție, în familie și societate. In continuare se atrage atenția asupra necesității ca organele și organizațiile de partid să promoveze cu consecvență în întreaga lor activitate, principiul muncii conducerii colective, să orgainizeze mai temeinic controlul îndeplinirii hotărîrilor etc. și să îndrume organizațiile de masă și obștești. In încheiere, tovarășul Gheorghe Ghinea a spus i Plenara noastră cu activul adresează tuturor organelor și organizațiilor de partid, colectivelor de oameni ai muncii din toate domeniile de activitate chemarea de a depune toate strădaniile și priceperea pentru traducerea în viață a mărețelor sarcinii ce ne revin în marea întrecere socialistă, sporind astfel contribuția județului la aplicarea în practică a hotărîrilor partidului și statului nostru în vederea ridicării patriei noastre pe noi culmi ale progresului și civilizației. (Urmare din pagina I) Consiliului județean Botoșani al U.G.S.R., Vasile Pălimaru, președintele U.J.C.C. Botoșani, Gheorghe Sandu, secretarul comitetului comunal de partid Ștefănești, primarul comunei, Victor Pală, președintele Tribunalului județean Botoșani, Constantin Zăiceanu, directorul întreprinderii miniere Miorcani. în continuare a luat cuvîntul tovarășul PETRE DUMINICĂ șef de secție la C.C. al P.C.R. Apreciind activitatea depusă de Comitetul județean de partid pentru îndeplinirea sarcinilor ce s-au revenit pe linia înfăptuirii obiectivelor stabilite de Congresul al X-lea al partidului, a realizării planului de stat pe anul trecut, tovarășul Petre Duminică, a subliniat că în anul 1971, prin procentul de realizare a planului, județul Botoșani s-a prezentat printre județele fruntașe. Mobilizîndu-se mai bine forțele locale, Posibilitățile județului, s-a reușit ca și pe primul trimestru al anului acesta producția industrială planificată să fie îndeplinită cu 8 zile înainte de termen. Aceasta arată maturitatea activului de partid din acest sector al economiei județului, competența și capacitatea organelor și organizațiilor de partid, a Comitetului județean de partid de a mobiliza comuniștii, toți oamenii muncii pentru aplicarea în viață a hotărîrilor partidului și statului. în cadrul județului există însă posibilități nepuse total în valoare. O analiză atentă a fiecărui indicator, a fiecărei unități, poate releva însă existența unor rezerve importante, direcție spre care trebuie să-și îndrepte atenția activul de partid, organizațiile de bază și conducerile întreprinderilor. O mare parte a activului de partid din județul Botoșani, arăta în continuare tovarășul Petre Duminică, își desfășoară activitatea în agricultură. Această ramură are o pondere mare în activitatea economică a județului și de felul cum sunt duse la îndeplinire sarcinile în acest domeniu, depinde bunăstarea unei mari părți din populația județului. în anul trecut, la grîu și la alte culturi, s-au obținut unele realizări pozitive. Ca activiști de partid însă, trebuie să examinăm în primul rînd ce rezerve mai sunt și părerea noastră este că in agricultura județului Botoșani mai sînt încă rezerve nefolosite. Să raportăm activitatea noastră la aceste rezerve, la sarcinile planului de stat și vom vedea că nu s-a făcut totul, că au fost lipsuri in ceea ce privește aplicarea unor lucrări de întreținere, că la recoltat s-a făcut încă multă risipă, ceea ce s-a reflectat negativ în felul cum au fost îndeplinite o serie de sarcini economice ce au revenit județului. După ce s-a referit la o serie de aspecte ale creșterii producției în zootehnie, ia necesitatea de a valorifica mai bine baza tehnico - materială din unități în cadrul condițiilor ce le oferă aplicarea acordului global, la îmbunătățirea muncii de îndrumare tehnică, tovarășul Duminică a subliniat că dezbătînd acum aceste probleme, trebuie să avem în vedere traducerea în viață a concluziilor că s-au desprins, încît însămînțările din anul acesta și celelalte lucrări să se execute în bune condițiuni, pentru ca și în 1972 județul Botoșani să se situeze la nivelul județelor fruntașe din țară, așa cum condițiile economice, competența și inițiativa comuniștilor, a tuturor oamenilor muncii, a cadrelor de conducere din județ dau posibilitatea. In încheierea lucrărilor plenarei a luat cuvîntul tovarășul GHEORGHE GHINEA, care a insistat asupra principalelor obiective care trebuie să concentreze, în continuare, atenția și eforturile organelnși organizațiilor de partid din industrie, agricultură, construcții, comerț și celelalte domenii de activitate. In mod deosebit trebuie intensificate preocupările pentru cunoașterea, aplicarea și respectarea ansamblului de legi, pentru înlăturarea practicilor de nesocotire și încălcare a dispozițiilor legale cum se intimplă, uneori, mai ales în domeniul legislației economice. Se cere orientată munca de partid, în această perioadă, în unitățile agricole spre impulsionarea ritmului de însămînțări, folosirea cu maximum de radament a tractoarelor și mașinilor agricole, pentru respectarea termenelor optime însămînțării tuturor culturilor agricole, administrarea de urgență a îngrășămintelor chimice care stau pe alocuri în stoc, continuarea acțiunilor de îmbunătățiri funciare. In atenția comitetelor de partid, a consiliilor populare, a conducerilor cooperativelor agricole de producție și a specialiștilor trebuie să stea asigurarea densității corespunzătoare a plantelor la cultura porumbului, florii - soarelui, sfeclei de zahăr și a celorlalte culturi, în așa fel încît să se evite pierderi de producție de natura celor din anul trecut, provocate tocmai de ignorarea științei agricole. După ce a reținut atenția plenarei cu aspecte privind felul cum sunt aplicate în viață indicațiile rezultate din Rezoluția primei Conferințe pe țară a secretarilor comitetelor de partid și a președinților consiliilor populare comunale, tovarășul Gheorghe Ghinea s-a referit pe larg la sarcinile ce trebuie înfăptuite pentru continua întărire vieții de partid, educarea și a creșterea conștiinței maselor de oameni ai muncii, mobilizarea lor la înfăptuirea exemplară a planului și a angajamentului cu care județul nostru s-a înscris în marea întrecere socialistă a anului 1972. Plenara a aprobat Angajamentul județului Botoșani în întrecerea socialistă pe anul 1972. La punctul 3 al ordinii de zi, plenara a cooptat în Comitetul județean și a ales în biroul Comitetului județean de partid pe tovarășii Andrei Cardaș și Valeriu Morcov, alegînd, de asemenea ca membră a biroului Comitetului județean de partid pe tovarășa Maria Titianu, iar ca membri supleanți ai biroului Comitetului județean de partid, pe tovarășii Ioan Costaș, Vasile Pălimaru și Vasile Focșa. Tovarășa Elena Pantea a fost trecută din rîndul membrilor supleanți, ca membră a Comitetului județean de partid. INFORMARE cu privire la modul cum se îndeplinesc hotărîrile Conferinței organizației județene de partid din decembrie 1968 t ANGAJAMENTUL județului Botoșani în întrecerea socialista pe anul 1972 (Text prescurtat) Urmare chemărilor la întrecerea socialistă pentru depășirea planului pe anul 1972 lansate de colectivele de muncă din cele 15 unități fruntașe din țară din industrie, transporturi, construcții, a chemării la întrecere a Consiliului popular al județului Hunedoara — întrecerea s-a transformat în județul nostru într-o largă acțiune de masă, axîndu-se pe obiective realiste, pentru a asigura o ridicare mai intensă a potențialului productiv, creșterea mai rapidă a productivității muncii, reducerea substanțială a cheltuielilor de producție — îndeosebi a celor materiale, înnoirea și ridicarea calității produselor, sporirea beneficiilor și a rentabilității. Adunările generale ale oamenilor muncii de la începutul acestui an dezbătînd cu multă răspundere posibilitățile existente, rezervele economice în fiecare unitate și-au stabilit angajamente pentru depășirea indicatorilor de plan și modalitățile de înfăptuire a lor. Centralizînd angajamentele tuturor colectivelor de muncă din economie, județul Botoșani se înscrie în întrecerea socialistă pe anul 1972 cu următoarele obiective : I. IN INDUSTRIE 1. Depășirea planului producției globale industriale în unitățile de interes republican și local cu 54.640.000 lei, iar cel al producției marfă cu 49.200.000 lei, depășire care se va obține în totalitate pe seama creșterii productivității muncii. Vor fi produse suplimentar 30 tone fire tip bumbac, 50.000 m.p. țesături, confecții în valoare de 15.000.000 lei și piese de schimb de 500.000 lei, 300 m.p. covoare, 4.500 tone zahăr, 35 tone unt, 50 tone carne, 40 tone preparate din carne, mobilă în valoare de 1.250.000 lei, 500 tone nisip înnobilat, agregate de carieră , 1.500 tone turbă, 200.000 tuburi ceramice ș.a. 2. Producția marfă și prestările de servicii planificate în unitățile cooperatiste vor fi depășite cu 4.700.000 lei. 3. Se vor asimila și produce peste prevederile planului 25 noi produse. 4. Volumul de livrări la fondul pieței va fi mai mare decît cel prevăzut în plan cu 5.984.000 lei. 5. Se vor livra suplimentar la export mărfuri în valoare de 684.000 lei valută din care 240.000 lei valută în devize libere. 6. Cheltuielile materiale planificate vor fi reduse cu 1.903.000 lei, față de nivelul planificat, și se vor realiza pe seama diminuării consumurilor prevăzute cu 121 tone metal, 40 m.c. material lemnos, 1.500.000 kw/ore, 6,3 tone combustibil convențional, 21 tone fibră bumbac și celofibră, 10 tone fire tip bumbac. II. IN AGRICULTURA 1. In unitățile agricole socialiste producțiile planificate vor fi depășite după cum urmează — la grîu, cu 285 tone ; — la porumb boabe, cu 205 tone ; — la cartofi de toamnă, cu 200 tone. Efectivele de animale stabilite prin plan pentru sfîrșitul anului 1972 vor fi mai mari cu : 100 capete bovine, 2.000 porcine, 770 ovine. Se vor obține în plus, peste nivelele stabilite, 458 tone carne, în vin, 1.155 hl lapte de vacă, 570 hl lapte de oaie. 2. Livrările planificate la fondul de stat ale unităților agricole (I. A. S. și C.A.P.) vor fi depășite cu 285 tone — secară, 215 tone porumb boabe, grîu 300 tone cartofi de toamnă, 402 tone carne în vin, 1.155 hl lapte de vacă, 570 hl lapte de oaie, 200.000 ouă. 3. Cheltuielile de producție în unitățile agricole de stat vor fi reduse cu 2.371.000 lei din care : 2.036.000 lei în I.A.S. Consumul de carburanți se va reduce în S.M.A. cu 151 tone. III. II INVESTIȚII 1. Realizarea unui volum de lucrări de construcții peste cel planificat de 400.000 lei, creșterea productivității cu 149 lei pe salariat, cuprinderea în acordul global a 72 la sută din numărul muncitorilor acordanți. 2. Se vor economisi , 11 tone metal, 105 tone ciment, 65 000 bucăți cărămizi. 3. Reducerea cheltuielilor de producție în organizațiile de construcții — montaj în antrepriză cu 136.000 lei. IV. IN DOMENIUL CIRCULAȚIEI MĂRFURILOR 1. Depășirea planului de desfacere a mărfurilor cu 4.000.000 lei. Prin utilizarea mai bună a potențialului tehnic și uman în industrie, agricultură, silvicultură, transporturi, construcții, circulația mărfurilor va spori eficiența întregii activități economice, va crește gradul de rentabilitate a produselor și prestărilor de servicii astfel încît planul de beneficii să se depășească cu 11.200.000 lei, din care în industrie — 5. 600.000 lei, în agricultura de stat — 4. 000. 000 lei, în circulația mărfurilor — 1. 000. 000 lei. Plenara Comitetului județean de partid apreciază că pentru realizarea acestor angajamente sînt create toate condițiile tehnice și organizatorice. Nivelele stabilite trebuie considerate minime, toate colectivele de muncă avînd obligația de a milita pentru depășirea lor, să se preocupe continuu de descoperirea de noi rezerve, a căror punere în valoare să ducă la creșterea producției și eficienței sale. Plenara Comitetului județean de partid chemă pe toți comuniștii, toate colectivele de muncă din industrie, agricultură, construcții, transporturi, comerț să-și intensifice eforturile pentru realizarea exemplară a planului și angajamentului pentru acest an, sporind astfel contribuția județului Botoșani la dezvoltarea economică a patriei, la înfăptuirea programului elaborat de cel de-al X-lea Congres al partidului. PLENARA COMITETULUI JUDEȚEAN BOTOȘANI AL P.C.R. A < ♦ t 1t * I ■ 4