Clopotul, octombrie-decembrie 1973 (Anul 29, nr. 3959-4036)

1973-10-02 / nr. 3959

CtonicQ de ' BOfOfAN! 130QQOO (ei produofie suplimentarä Ziua de duminica 30 septembrie a.c., a constituit j pentru 1770 muncitori din cadrul a noua intreprinderi din municipiul* si orasul Dorohoi o zi obisnuita de productie. La sfirsitul ei, productia realizata s-a ridicat la cifra de 1.500.000 lei. Concurs Duminica,in preajma padurii Rediu, s-a desfasurat intrecerrea celor mai bune grupe sanitare de Cruce Rosie din municipiul Botosani. Au participat peste 100 de membri ale celor 9 grupe. Amanunte in ziarul nostru de rniune. Reuniuni ale „bobocilor" Simbata au avut loc la Liceul „A. T. Laurian“ si Liceul de muzica din municipiul Botosani, plenare ale activelor U.T.C., urmate de primiri ale ,.bobocilor“. Reuniunea„bobocilor“ s-a bucurat de mult succes si la Scoala sanitara. Statutul personalului sanitar in dezbaterea salariatilor In cadrul unitatilor sanitare au inceput dezbaterile la proiectul de Statut al personalului sanitar ca $i asupra proiectului de regulament pentru organizarea $i functionarea Directiei sanitare si a unitatilor spitalicesti sanitare din judet Pentru siguranta retelei electrice Pentru a preveni deteriorarea rectlei electrice dintre localitatae N. Balcescu si Vladeni, din cauza alunecarilor de teren, in prezent Santierul de constructii Si montaj al I.R.E. Suceava, desfasoara ample lucrari de deviere a axei retelei electrice pe o distanta de 9,5 km. Pentru sporirea livrarilor la fondul de stat Urmarind cresterea livrarilor la fondul de stat, la cartofi, prin reducerea cantitatii de saminta oprita de cooperative, in comunele Suharau si Oroftiana, cooperativele agricole au incheiat intelegeri cu membrii cooperatori care vor insaminta, in fiecare din unitati este 10 hectare teren cu saminta proprie. Inspectoratul de interne comunica : • Se afla predati la postul de militie Mitoc, un numar de 31 saci goi, gasiti in ziua de 26 septembrie, de conducatorul auto Mihai Țugui, de la cooperativa agricola Mitoc, pe soseaua Avrameni — Saveni. • Au fost terminate cercetarile in cazul lui loan P. Achitei, in virsta de 66 ani, din satul Cordun — Flaminzi, care a savirsit infractiunea de tentativa de viol, victima fiind o fetita de 15 ani. Au intervenit, salvind fetita, Costache T Mihai si Rebenciuc din Gheorghe aceeasi localitate. • La 25 septembrie a fost amendat cu 1000 lei si i s-a suspendat permisul pe timp de o luna, conducatorului auto Costache Bodron, de la I.I.L. Saveni, care a condus autovehiculul in stare de ebrietate. • Au fost prinsi in flagrant de furt : loana Romaniuc din Stiubieni (33 kg porumb din tarlaua cooperativei agricole din localitate) si Ilie D Rapciuc tot din Stiubieni, cioban la stina (24 kg struguri). • Se afla internat in Spitalul nr 1, Vasile D. Aioanei din Rosiori — Rachiti, cu diagnosticul ..plaga cenfuzä parieta!.” Declara cä a fost batut de teni. Se fac niste consacercetäri. • La 30 septembrie, a fost prins fabricind rachiu din sfecla de zahar Pavel Iftimie din Haviria I se intocmeste dosar penal CLOPOTUL • PAGINA 2 Probleme ale artei plastice locale La Botosani, dupa cum s-a remarcat la o „masa rotunda“ organizata recent — arta plastica cistiga terem Nevoia de arta a nascut un frumos muzeu (galeria din fosta tipografie de pe Calea Nationala). Adaugam la acest lucru, cele 200 de lucrari de arta achizitionate numai in 1973 si cifra de 5 milioane lei — valoarea lucrarilor existente in pinacoteca muzeului. . De la acest cadru general a pornit discuta de vineri Si s-a oprit, mai intii, la necesitatea extinderii dialogului arta - pumic. Ne-a facut placere, spunea Lucian Valea, sa remarcam, deseori, prezenta numeroasa a pu blicuiui la galéria de artä. anul trecut, in sala de marmura totusi a teatrului (incomoda, pentru accesul publicului) a expozitiei de arta plastica cu invitarea tuturor pictorilor si sculptorilor originari din judetul Botosani. Avind in fruntea ei nume ca cele ale lui Piliuta, Onita, Muraru, Cumpata si ale altora, tot atit de prestigiosi, evenimentul a remarcat, atit de public fost citit in presa. Muzeul are datoria sa permanentizeze o asemenea remarca expozitie anuala. Radu Cadescu Si in acelasi timp, invaind din experienta celor din Buzau si Suceava, sä organizam Si la Botosani o tabara tip „Magura“. O alta problema a activit Sugestiile unei „mese rotunde" Vom urmari, cu aceeasi satisfacie, vernisajele rece vor fi onorate de viitoaprezenta muzicii, a poeziei a simpozionului, a proiectiilor. Asteptam expozitii foarte nervoase ale tinerilor (nu numaidecit atunci cind se aduna 60 de lucrari). Pe de alta parte s-a afirmat ca muzeul trebuie improspatat mereu, trebuie exploatat cu chibzuinta. E necesar — sa se posibil — ?i tipareasca, cu sprijinul Editurii Meridiane, un album al galeriei de arta, care sa cuprinda cele mai reprezentative lucrari ale artistilor botosaneni. „Pentru ca sa fie tot mai mult cei tentap a trece pragul unei sali de expozitii din centrul orasului sint deosebit de utile intilnirile cu artistii plastici si cu arta lor la locul de munca al oamenilor“. Ideea a fost adusa in dezbatere de catre prof. Gheorghe Popescu. Prezenta expozantilor in mijlocul muncitorilor, nu numai cu prilejul vernisajelor, a continuat ei, dialogul din uzina s-ar solda cu lucruri minunate, atit pentru public, cit si pentru artisti. Ce-ar fi, s-a auzit un alt glas, daca dv., artistii plastici, ai imortaliza chipurile unor textiliste fruntase pe care sa le expuneti apoi in uzina ? Toata lumea a aplaudat o asemenea invitatie. O initiativa substantial, laudata in dezbatere, a constituit-o deschiderea, in tatii artistilor plastici localnici ni s-a parut a fi cea a conditiilor de lucru. Nici unul dintre ei n-are, la ora actuala, in orasul nostru, un atelier, un spapu in care, sa creeze. Cindva, amintea unul dintre veteranii penelului, profesorul Elarasim, existau vreo Dumitru doua camere in localul fostului cinematograf „Melodia". Cu timpul, au capatat alta destinatie si au ajuns astazi... depozit de Incaltaminte. Nu-mi vine sa cred ca, in Botosani, nu s-ar gasi citeva mansarde care sa fie puse la dispozitia acestor oameni. Municipalitatea este chemata sa se pronunRe in aceasta mult discutata (si nerezolvata) problema. Au mai fost discutate : familiarizarea elevilor cu arta plastica in expozitii si in Scoala, activizarea tuturor artistilor plastici unii medici, altii, care nu-si au domiciliul in centrul de judet —, solicitarea sprijinului U.A.P. in constituirea cinci forme de organizare oficiala a artistilor din acest colt de tara, contributia artistilor plastici la estetica oraselor si satelor noastre si inca multe altele care trecem din motive peste de spatiu. (loan Costas, Teodor Valenciuc, Adrian Sipoteanu, Angela Andronovici, Sandu Alexandru). Cuvintul de pretuire pentru initiativa acestei „mese rotunde" se cuvine muzeului judetean al acestui inimos organizator care este Alexandru Plesca. Informatii de ultima ora BP Casa corpului didactic Botosani gazduieste inima din sali expozitia de pictura si grafica a elevilor de la Casa de copii scolari din Pomirla indrumati de tinera profesoara Georgeta Enache. Expozitia cuprinde aproximativ 60 de lucrari si Poate fi vizionata, in fiecare zi, intre plc 8—15. ■ In curind, la galeria de arta din Botosani va fi organist cä o expozitie retrospectiva Nicolae Popa. Lucrarile prestigiosului artist vor fi aduse de la Iasi. Gheorghe JAUCA „STANDATITUL" Inainte de a discuta noul cleniei. Considerind toate stirneste interesul atit prin spectacol al popularilor de aceste drept premise ale a desfasurarea epica cit si tosaneni, sa v incercam unui dialog permanent cu prin talentul de povestiraspunde la ce intrebare ce publicul —i aici e vorbator al autorului. Spectacoapare in chip firesc , care de acel public aflat, pro- lui a mentinut in buna masina, in fond, sensurile ce puno moto, la virsta intre sura virtuale textului irecomanda Povestea lui Stan Patitul unui public al ................................ ..... 1 . ... zilelor noastre? Dupa cum _i ri* , au remarcat diferiti co- Premieri Teatrul de papusi „Vasilache mentatori, incepind cu data aparitiei — 1 aprilie 1877 ........... ' ■' — Si pina in prezent, orientarea satirica a povestii banilor, vom intelege ca e evidenta pe mai multe planuri. In afara de aceasta, textul vehiculeaza, nu de putine ori, adevarate competitii de intelepciune — vezi dialogul dintre Stan si Chirica cu ocazia primei lor intilniri — dar si competitii ale muncii active. Daca adaugam aici bogatul bagaj paremiologic — proverbe, zicatori — pästrat in buna masura in textul prelucrat, vom avea un alt aspect, deosebit de interesant si actual. Asadar, pe planul mai general al punctelor de interes, am semnalat satira indreptata impotriva elementelor negative ale comunitatii, Stan Pätitul, spectacol realizat pe un text de Agriuina Floreanu si Lidia Ionescu, are toate sansele sa placa si sä atraga. Acestuia sa-i spunem, dinamism in planul ideilor, regizorul Tache Dobrescu — in acelasi timp autor al scenografiei si al ilustratiei muzicale — i-a gasit o fericita corespondenta in economia spectacolului. Este vorba de acele momente de adevarata virtuozitate a artei popularesti — dansul dracilor, secerisul, hora in sat — care continue de minime miscarea din planul ideilor. Rezultatul: lauda adusa intelepciunii, un spectacol inchegat, uelogiul muncii cinstite, isnitor, dinamic, desfasurat tetimea personajelor — intr-un ritm alert, configurata in ipostaza in Poveste fiind, Stan Pititul inca imediat starea materiala infloritoare in care se afla Stan. In acelasi timp, decorurile — si revenim din nou la miscare — sugereaza ideea de actiune (furtuna din padure, aprinderea casei) mai ales ca sonorizarea si lumina (Valeriu Corneanu) sint subordonate aceleiasi idei In spectacolul de premiere in sala au de nenumarate ori izbucnite. Aplauzele sincere aplauate virstei candide, aplauze netrucate, aplauze izvor initial — vizibile de multe ori in vorbirea lor — echilibrind personajeinsa vorbirea cu miscarea, inlocuind ceea ce se spune prin : .. . ,. .. ceea ce se vede. Papusile *e „*n„ 1a„n"I’J (constructia: Elena Seinteie) — marcind prin cite-o trasatura distinctiva pers^r.^jul — vor suplin si ele imobilitatea figurii printr-o continua miscare a corpului, sustinind, fiecare in parte dar si in ansamblu, desfasurarea in crescendo a spectacolului. Decorurile (constructie, Mihai Aurcfmiei, minicre, Constantin Amafteiesei) nu numai ca sugereaza cadrul actiunii dar contin si acea doza de informatie necesara intelegerii. Un singur exemplu : o simpla schimbare a unui element din decor comun ceea ce mi-au propus sa comunice realizatorii spectacolului. Daca am amintit de o unitate a spectacolului, credem ca aceasta se datoreste si coeziunii colectivului care 1-a realizat. La numele amintite, le alaturam pe cele ale popularilor minuitori : Sergiu Grigore, Elena Grigore, Alexandru Bruma, Eugenia Volanschi, Gabriela Bancila, Dumitru Matei, Sorina impreuna Maxim. Pentru toti, spectatorii, cu prietenii lor, inca o ,data aplauze. Dumitru LAVRIC Imagini din spectacolui din sala Fotografiile : Traian APETREI MIERCURI 3 OCTOMBRIE 17.00 Cotidian sonor. 18.00 Cutezatorii — emisiune pentru pionieri si Scolari. 18.30 Pe teme economice. 18.40 Cintecul care mi-e drag. 19.00 Emiisiune de reportaj. 19.15 Piese executate de fanfara. 19.30 Pe portativul undelor, melodia preferata. 20.15 Vechi melodii populare românesti. 20.45 Album de romante. 21.15 Cantonele interpretate de JNicolae Herlea. 21.45 Din muzica popoarelor. 23.00 Inchiderea emisiunii. y<y-o^yo~(yo-o-o-o-o-(yo-o-o<>-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o~o-o~o in fata unei noi etape de muncä Duminica dimineata a avut loc sedinta consiliului de conducere a Casei judetene a corpului didactic, care a analizat, in spiritul Plenarei C.C. al P.C.R. din iunie a.c., activitatea din anul scolar trecut si a adoptat masuri pentru o noua etapa de munca. Despre toate acestea, ne-a vorbit, dupa sedinta de consiliu, prof. Adrian LUNGU, directorul Casei corpului didactic. — As dori, in primul rind, sa subliniez, concluzia care s-a conturat in urma analizei facute asupra activitatii din perioada expirata , institutia noastra a demonstrat o capacitate organizatorica, buna fiind capabila, cu ajutorul organelor sub a caror indrumare si-a desfasurat munca, sa intreprinda actiuni tot mai eficiente si de mare cuprindere, in serviciul si folosul invatamintului. Consideram, insä, ca e foarte important, ca, in momentul de fata, sa evidensem, nu atit realizarile, care se cunosc de catre toate cadrele didactice, ci sa ne reconsideram, in mod critic, activitatea, ca prin sesizarea defi cien(elor, sä jalonäm actiu nile viitoare, cu substantiate imbunatätiri. Tinind, deci, seama de experienta anilor trecuti, Casa corpului didactic si-a fixat o serie de sarcini pentru reorganizarea activitatii de perfectionare Casa judeteana a corpului didactic a invatamintului in judetul nostru. De pilda, vorbind de activitatea comisiilor metodice, in acest an continutul lor il va constitui, in principal, latura practica, printr-o frecventa utilizare a leciei deschise. In afara de comisiile metodice si de cercurile pedagogice, orientate in noul sens, vom organiza, la nivelul judetului, cursuri de reciclare, in sprijinul obtinerii examenelor de definitivat si de grad. Mentionez, de asemenea, ca actiunile de perfectionare ale profesorilor urmeaza sa se desfasoare pe subcentre care, din acest an, devin filiale ale Casei corpului didactic. Deoarece contam pe o mai intensa actiune de cercetare intreprinsa tre didactice, de cadrele noaste-am gindit la un buletin informativ care sa consemneze rezultatele pozitive ale acestor cercetari. Din marea actiune de bucare marxist - leninista ea cadrelor didactice, amintim citeva exemple de manifestari : organizarea unui curs de 3 zile, care sa cuprinda expuneri, dezbateri si tatii pentru insusirea consulcelor 12 teme, din programa de „Probleme ale constructiei socialiste“, organizarea la nivelul celor 5 filiale, a unui numar de sase expuneri, pe Probleme de mare actualitate ale politicii partidului si statului nostru etc. Continuind experienta din anii trecuti, vom organiza, in 20 de comune, actiuni de informare - documentare privitoare la metodologia activitatii de formare a convingerilor materialist - dialectice si a educarii ateist - stiintifice a elevilor si a masei de cetateni. Eugen HRU$CA radio MIERCURI 3 OCTOMBRIE 5.00 Buletin de stiri 5.05 Melodii in zori de zi 5.50 Muzica 8.08 Matineu usoara muzical 8.25 Moment poetic 8.30 La radia microfon,mepreferata 9.00 Buletin de stiri 9.30 Viata cartilor 10.00 Vreau sa stiu 11.00 Buletin de shTM 11.05 Muzica usoara 12.30 Intilnire cu melodia populara si interpretul preferat 13.00 Radiojurnal 13.30 Concert de print 15.00 Buletin de seri 15.25 Transmisiuni de fotbal. Cupele europene 18.00 Orele serii 20.00 Zece melodii preferate 21.00 Revista s'asarelor 22.00 Radiojurnal 24.00 Buletin de st TM 0.03 — 5.00 Estrada nocturna Intreprinderea de prospectiuni si explorari geologice cu sediul in Deva, str. Minerului nr. 2 angajeaza MINERI si SONDORI pentru §antierul Rosia Poeni, judetul Alba Solicitantii se vor adresa in scris sau telefo Conditiile de angajare si salarizare sint cele are la sectia noastra din Abrud, judetul Alba, prevazute de H.C.M. 914/1968 si Legea nr. telefon 65. 12/1971. Sporul de santier este de 23 la suta. Se asigura conditii de cazare si masa. cinema in cinema MARTI 2 OCTOMBRIE BOTOSANI — Luceafarul, orele : 9 , n . 14 , 16,10 ; 18,20 ; 20,30 : Tu, cu si micul Paris. DOROHOH — Cultural, orele : 15 , 17 ; 19 : Jucatorul : Tineretului, orele : 15,30 ; 17,30 ; 19,30 : Eoomea. SAVENI — Patria, orele : 17 , 19 ; Ce se intimpla, doctore ? BUCECEA — Bucecea, orele 17 . 19 : Calatorie pentru un suris. DARABANI — Faclia, orele 18 : Lumea animalelor. TRUSESTI _ Victoria, orele 18 : Trafic. $TEFANEȘTI _ prutul, orele 18 : Capcana pentru general. Cadru din filmul „Dragostea incepe vineri“ bic . NJECOOP BOTOSANI * ofera spre vinzare unitatilor socialiste, la pret de voiaja, urmatoarele Sortimente de ambalaje : lazi din lemn de fag, cu capac, de la zahar cu— lazi din lemn de fag, pliante, cu capac, de la biscuiti ; — lazi din lemn de fag, cu capac, de la lapte praf ; lázi din lemn de fag, cu capac de la conserve ; — lazi navete, din lemn de fag, pentru stiele 1/21, cu 20 locuri. Relatii suplimentare se pot primi la telefon 11205 sau 11130, interior 20 . Cuvinte din public : CA SA CUMPERI o $apca de scolar in municipiul Botosani trebuie sa faci o comanda speciala la cooperativa „Confectia“. Pretul : 35 lei in loc de 30, cit costa o sapca in 1972. Daca judecam bine, diferenta de 5 lei nu e mare lucru. Greu insa pina i-o vezi facuta. Sa e zicem, cineva de la are nevoie de o $apca. Vladeni Trebuie sa vina de doua ori pina la Botosani. mai mici trebuie sa fie Copiii in sofiti si de parinti, atunci cind fac comanda. In acest fel, dupa o socoteala simpla, o fapca te costa 50 — 80 lei. Oare cooperativa „Confecta“ ziu ar putea executa fepei in Serie care sa se gaseasca in magazine, la un pret acceptabil noua ? E fi curios cu o palarie de 150 — 300 lei o poti cumpara din corner. Iar pentru un copil de finala trebuie sa faci fapca numai si numai ... la comanda. (Stefan BABIUC, strada I.C. Frimu nr. 17, Botosani). • SUBSEMNATUL Blana Gheorghe, deputat al satului Manastireni, comuna Vateni, aduc la cunostinta urmatoarele : Aseciatorii din satul Manastireni sint multumiti de faptul ca satul e electrificat. Sint insa nemultumiti ca din luna martie 1973 nu s-a prezentat in sat nimeni de la sectia de distributie a energiei electrice pentru a inlocui becurile arse de pe iluminatului public. Pe reteaua distanta de 5 km, la aceasta data, functioneaza doar 4 becuri. Cind vine totusi in sat echipa, constatam ca lucratorii respectivi nu trec pe la consiliul popular pentru a se face receptia. Va rugam sä ne ajutami in aceasta problema : electricienii sä faca lumina la Mänastirerti • SINTEM IN PERICOL de a ne imbolnavi. in unele apartamente din „Panul tineretului“ au avarut sobolani. Am apelat la imputernicitul asociatiei de locatari. Cind a auzit a iis mare pina la urechi. cu gura Mi-a recomandat sä sparg peretele, sä dau afarä rozatoarele neinvitate. La Inspectoratul sanitar ni s-a spus ca dintii nu se ocupa cu problema fobulanilor. Am facut o cerere la J.J.G.C.L. A trimis un tovaraf care ne-a cerut 2000 lei pentru a executa ■ niste lucrari de zidire a gaurilor in toate apartamentele. Intre timp, sobolanii s-au inmultit ... (Gheorghe CUCEAG, strada Parcul Tineretului, Bloc B 1, ap. 7, Botosani). Nota : Cezar Condrut si Danii, Botosani sunt rugati sa ne dea adresa exacta sau sa ne sune la telefonul 12372. MARTI 2 OCTOMBRIE 9.00 Telescoalä. 10.05 Revista lilerar - artisticä TV. 10.45 Cintece gorjenesti cu Polina Manoliu. 11.00 Lanterna cu amintiri. 12.05 Telejurnal. 16.30—17.00 Lumea copiilor. 18.00 Telex. 18.05 Cum vorbim. 18.25 Omul si muzica lui. 18.50 Publicitate. 18.55 Timp si anotimp in agricultura. 19.20 1001 desen. 19.30 Telejurnal. 20.00 Cintecul saptaminii „Bucuresti orasul meu”. 20.05 Reflector. 20.25 Publicitate. 20.30 Teatru TV. 21.23 Vis de dragoste — Imagini coregrance pe muzica de Franz Liszt. 21.55 Itinerar indian. Film documentar de Eugen Obrea. 22.1024 de ore. ■ Romania in Iunie. V^V^^dVi^^ViWVVVW! mica publicitate Pierdut autorizatie de electrician nr. 270 eliberata de I.R.E. Suceava pe numele Cornel Aurelian. O declar numa. if? Scoala nr. 6 Botosani, de, cu plata in numerar vinsau virament, 20 camasi nationale baieti si 20 pentru fete. Ifrim si fluieratul Acum citeva zile, Ifrim, din Manastirea Dumitru Doamnei, trecea, fluierind, cu carufa prin mijlocul satului. Oprit de catre un lucrator de militie, in caruta lui badia Ifrim s-au gasit o sticla de țurca si 50 kg porumb, furat de pe o tarla a cooperativei agricole. Pentru conducerea atelajului sub influenta alcoolului a fost sanctionat cu 300 lei, iar pentru porumbul furat in curind va apare in fata comisiei de judecata. Acum e clar: Dumitru Ifrim fluiera a paguba. Verificati-va buletinul ! Un control efectuat de catre lucratorii de militie la 11 blocuri din cartierul Eminescu III. din Botosani, a constatat : — 10 persoane in solicitasera viza de schimbare a domiciliului si stabilire a resedintei; — 14 persoane erau neinscrise in cartea de imobil; — 10 persoane in grupa sanguina inscrisa aveau in buletinul de identitate ; — 1 persoana avea expirata valabilitatea buletinului de identitate ; — 3 persoane aveau buletinele de identitate deteriorate. Contraveniensii au fost amendati. Buletinul dv. e .in ordine ? la ,uitati-va ! Noaptea — un sfetnic rau ? Ce se intreprinde pentru educarea unor I.U.P.S. Botosani ? salariati la Intrebam pentru ca prea des ni se da ocazia sa notam la aceasta rubrica nume apartinind acestei tinere unitati industriale. Concret: Vasile Coliot, lacatu?, strada Teatrului nr. 14, fiind sub influenta alcoolului, In una din seri, Incercat sa acosteze o femeie intr-o stafie de autobuz. Un altul, Mircea Rastoaca, muncitor, din Baisa, a sarit la bataie la un cetatean pasnic. Asemanator a procedat si Mirel Besleaga, lacatui, cu o femeie intr-o seara, tot intr-o stafie de autobuz. Si exemplele ar putea continua. De ce autea „prezente“ de noapte de la I.U.P.S. ? Rubrica realizata de Constantin MIROIU ARCA LUI NOE