Clopotul, ianuarie-aprilie 1974 (Anul 30, nr. 4037-4137)

1974-03-29 / nr. 4110

i iCJENTILIUA u J., ItiUTAZAN • JM* SJCONESCU* ÎA5I « LgWW '.--------------------------J PROLETARI DIN TOATE ȚĂRILE.UNIȚI-VĂ ORGAN AL COMITETULUI JUDEȚEAN BOTOȘANI AL P.C.R. ȘI AL CONSILIULUI POPULAR JUDEȚEAN Anul XLI nr. 4110 j vineri 29 martie 1974 | 4 pagini — 30 bani TELEGRAMĂ Tovarășului NICOLAE CE MI ȘISCO, secretar general al Partidului Comunist Român, Președinte al Republicii Socialiste România BUCUREȘTI popoarelor, afirmarea consecventă a înaltelor sale idealuri de pace, libertate, colaborare și respectarea dreptului fiecărui popor de a-și hotărî singur destinele. Alegerea dumneavoastră în înalta demnitate de Președinte al Republicii Socialiste România, reprezintă pentru întregul nostru popor o nouă și garanție că și de acum înainte viguroasă politica internă și internațională a României socialiste va fi înfăptuită cu succes, că idealurile întregului nostru popor se vor împlini neabătut, că socialismul și comunismul vor triumfa pe pămîntul României. Vă asigurăm, încă o dată, scumpe tovarășe Președinte al Republicii Socialiste România, de profundul nostru atașament la politica partidului și statului nostru, de hotărîrea noastră neabătută de a acționa cu toate forțele și priceperea, cu elan și pasiune comunistă, pentru înfăptuirea sarcinilor ce ne revin din programul adoptat de Congresul al X-lea și Conferința Națională ale partidului și nu vom precupeți nici un efort pentru a întîmpina cea de-a XXX-a aniversare a eliberării patriei și Congresul al XI-lea al partidului cu noi și însemnate succese în toate domeniile de activitate. Intr-un gînd și într-un glas cu țara întreagă, comuniștii, toți locuitorii județului Botoșani vă adresează, mult stimate tovarășe Nicolae Ceaușescu, cu alegerii dumneavoastră în înalta prilejul funcție de Președinte al Republicii Socialiste România, omagiul lor profund de dragoste și prețuire, cele mai călduroase felicitări și vă urează din adincul inimilor, multă sănătate, viață îndelungată și putere de muncă, spre binele și prosperitatea tuturor celor ce muncesc, al întăririi și înfloririi patriei noastre socialiste. Fiu iubit al partidului și poporului, întruchipînd cele mai alese trăsături, cele mai fierbinți nădejdi și aspirații ale neamului românesc, ați închinat, fără preget, întreaga dumneavoastră viață făuririi celor mai glorioase pagini din istoria contemporană a patriei noastre puse în slujba omului, a libertății, fericirii bunăstării sale, înalta dumneavoastră cași pacitate și pricepere de a uni forțele întregii noastre națiuni, gîndirea dumneavoastră înțeleaptă, cutezătoare, brațul dumneavoastră hotărît și încercat reprezintă izvorul de nesecat al tuturor succeselor obținute de România socialistă în întreaga viață economică, politică și socială, în întărirea și consolidarea continuă a independenței și suveranității naționale. Internaționalist remarcabil, recunoscut și apreciat unanim pe toate meridianele globului, au legat de numele și activitatea dumneavoastră creșterea necontenită a prestigiului țării noastre in lume, care se bucură de stima și încrederea tuturor COMITETUL JUDEȚEAN BOTOȘANI AL P.C.R. COMITETUL EXECUTIV AL CONSILIULUI POPULAR JUDEȚEAN Botoșani, 28 martie 1974. Intr-o deplină unanimitate, exprimind gindurile și voința întregii noastre națiuni MAREA ADUNARE NAȚIONALA a ales pe TOVARĂȘUL NICOLAE CEAUȘESCU in înalta funcție de PREȘEDINTE AL REPUBLICII SOCIALISTE ROMÂNIA Ziua de 28 martie 1974 va rămîne adine întipărită în istoria patriei, în conștiința poporului nostru. In această zi memorabilă, înfăptuind voința întregii națiuni, Marea Adunare Națională — forul suprem al țării în care sunt reprezentați muncitorii, țăranii, intelectualii români, maghiari, germani, toți oamenii muncii din țara noastră — convocată în a XII a sesiune a celei de a VI-a legislaturi, a proclamat președinte al Republicii Socialiste România pe tovarășul Nicolae Ceaușescu, secretar general al Partdului Comunist Român. Această înaltă învestitură — întru totul sprijinită prin dragostea și încrederea nemărginită a tuturor cetățenilor patriei — constituie o nouă și strălucită recunoaștere a meritelor nepieritoare pe care tovarășul Nicolae Ceaușescu le a cîștigat în fața partidului, a întregului popor ca eminent militant revoluționar, care conduce cu abnegație destinele țării spre înfăptuirea țelurilor socalismului și comunismului în România slujește fără preget cauza păcii și progresului în lume. Așteptat cu îndreptățită emoție și bucurie de toți cei ce trăiesc și muncesc pe pămîntul nostru străbun, momentul acesta, cu rezonanță unică în istoria patriei, și-a pus amprenta solemnă, de mare sărbătoare națională, asupra întregii desfășurări a lucrărilor sesiunii. La intrarea în clădirea Palatului, tovarășul Nicolae Ceaușescu este întîmpinat de președintele Marii Adunări Naționale de membrii Biroului M.A.N. O entuziastă manifestație de dragoste și simpatie îi este rezervată secretarului general al partidului în sala de ședințe. In lojile oficiale iau loc tovarășii Nicolae Ceaușescu, Ion Gheorghe Maurer, Emil Bodnaraș, Maxim Berghianu, Elena Ceaușescu, Gheorghe Cioară, Lina Ciobanu, Florian Dănălache, Constantin Dragan, Emil Drăgănescu, Janos Fazekas, Petre Lupu, Manea Mănescu, Paul Niculescu-Mizil, Gheorghe Pană, Dumitru Popescu, Gheorghe Rădulescu, Leonte Răutu, Gheorghe Stoica, Virgil Trofin, Ilie Verdeț, Vasile Vîlcu. Sunt de față membrii supleanți ai Comitetului Executiv al C C. al P.C.R. și secretari ai C.C. al P.C.R. La lucrările sesiunii participă numeroși invitați — membri ai C.C. al P.C.R., ai Consiliului de Stat și ai guvernului, conducători de instituții centrale și organizații obștești, oameni ai muncii, academicieni, alți oameni de știință și cultură, ziariști români și corespondenți ai presei străine. De asemenea, sunt prezenți șefi ai misiunilor diplomatice acreditați la București. Deputații Marii Adunări Naționale, în picioare, prin îndelungi și puternice aplauze, salută cu entuziasm, cu deosebită căldură pe conducătorul partidului și statului nostru. în această atmosferă înălțătoare, tovarășul Ștefan Voitec, președintele Marii Adunări Naționale, declară deschise lucrările sesiunii. în ședința istorică a Marii Adunări Naționale din dimineața zilei de 28 martie 1974, în conformitate cu noile prevederi ale Constituției Republicii Socialiste România, adoptate, în cadrul acelorași lucrări, cu puțin timp înainte, de deputații M.A.N., a avut loc ceremonia alegerii președintelui Republicii Socialiste România. In fața Marii Adunări Naționale a luat cuvîntul tovarășul Emil Bodnaraș, vicepreședinte al Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România, care a spus : Tovarășe deputate. Tovarăși deputați. Pentru alegerea președintelui Republicii, a primului președinte al Republicii Socialiste România, propun Marii Adunări Naționale, în numele Comitetului Central al Partidului Comunist Român și al Consiliului Național al Frontului Unității Socialiste, candidatura omului care a dat atât de mult patriei și poporului său, cauzei mari a socialismului, colaborării pașnice între popoare, progresului, civilizației umane și păcii — secretarul general al Partidului Comunist Român, tovarășul NICOLAE CEAUȘESCU. Deputații Marii Adunări Naționale, întreaga asistență salută cu entuziasm propunerea ca tovarășul Nicolae Ceaușescu, secretar general al Partidului Comunist Român, să fie ales președintele Republicii Socialiste Român. Răsună "nesfîrșite ovații, puternice orale. Ora 11.35. Sînt clipe de profundă semnificație pentru viața partidului și statului nostru in unanimitate, deputații Marii Adunări Naționale aleg pe tovarășul NICOLAE CEAUȘESCU în înalta funcție de Președinte al Republicii Socialiste România. Cel mai strălucit fiu națiunii române, omul înaltre oamenii zilelor noastre, conducătorul care încununează șirul marilor bărbați de stat ai neamului nostru este primul președinte al Republicii Socialiste România, ora 11.37. Prin votul unanim al Marii Adunări Naționale, care exprimă voința întregului popor român, tovarășul NICOLAE CEAUȘESCU este proclamat Președinte al Republicii Socialiste România. În sală domnește o atmosferă de mare însuflețire. Participanții la sesiune ovaționează îndelung, exprimîndu-și profunda bucurie și mîndrie patriotică față de acest act istoric, care dă expresie în fapt voinței unei națiuni întregi, hotărîrii tuturor oamenilor muncii fără deosebire de naționalitate, a poporului român, de a urma și înfăptui neabătut politica Partidului Comunist Român, în frunte cu secretarul său general, tovarășul NICOLAE CEAUȘESCU. în aclamațiile asistenței, președintele Marii Adunări Naționale invită pe Președintele Republicii Socialiste România la înalta tribună a forului legislativ suprem al țării noastre. Adresîndu-se Președintelui Republicii Socialiste România, tovarășul Ștefan Voitec a spus : În aceste momente solemne ale învestiturii dumneavoastră în înalta funcție de președinte al Republicii Socialiste România și comandant suprem al forțelor armate, în numele Marii Adunări Naționale, vă rog să primiți simbolurile demnității și prestigiului, ale puterii de stat, ale autorității suverane a poporului român, ale voinței sale de a se dezvolta liber și independent, pe calea socialismului și comunismului. Urale nesfîrșite aclamații puternice marchează acest moment deosebit de solemn și de mare semnificație al înminării acestor simboluri naționale. Pe umerii președintelui Republicii Socialiste România este petrecută o eșarfă in culorile drapelului național pe care strălucește stema țării. Tovarășului Nicolae Ceaușescu îi este înmînat, în același tip, însemnul prezidențial al puterii de stat și de comandant suprem al forțelor armate. Ora 11,40. Tovarășul NICOLAE CEAUȘESCU, secretar general al Partidului Comunist Român, președintele Republicii Socialiste România, cu mîna pe Constituție, depune jurămîntul în fața reprezentanților națiunii române. Deputații Marii Adunări Naționale, într-o atmosferă solemnă, sînt martorii acestui jurămînt rostit de șeful statului român, jurămînt care devine crez și nobil țel al poporului nostru. Fiecare cuvînt rostit solemn de tovarășul NICOLAE CEAUȘESCU reprezintă în sine tăria pietrei de granit pe care partidul, statul nostru le așează la temelia României socialiste de astăzi și a celei de mîine. Jurămîntul rostit este consfințit de președintele Republicii Socialiste România prin înalta sa semnătură depusă pe acest act istoric, în fața Marii Adunări Naționale. Se intonează Imnul de stat al Republicii Socialiste România. La această solemnitate, sînt arborate drapelele de partid și de stat, care încadrează stema Republicii Socialiste România, în numele Marii Adunări Naționale, tovarășul Ștefan Voitec a rostit apoi cuvîntul omagial. Primit cu cele mai vii sentimente de dragoste, cu ovații nesfîrșite, în acest moment culminant al ceremoniei de învestitură la cuvîntul tovarășul Nicolae Ceaușescu. în repetate rînduri, cuvîntarea Președintelui Republicii Socialiste România este salutată cu puternice aplauze, la sfîrșit deputații ovaționînd minute în șir. Cuvîntarea Președintelui Republicii Socialiste România — prima cuvîntare în această calitate de supremă învestitură — va rămîne în memoria națiunii române ca un document de maximă importanță ce sintetizează (Continuare in pag a III -a) Jurămîntul depus de Președintele Republicii Socialiste România în fața Marii Adunări Naționale și a întregii națiuni române „Jur să slujesc cu credință patria, să acționez cu fermitate pentru apărarea independenței, suveranității și integrității țârii, pentru bunăstarea și fericirea întregului popor, pentru edificarea socialismului și comunismului în Republica Socialistă România! Jur să respect și să apăr Constituția și legile țării, să fac totul pentru aplicarea consecventă a principiilor democrației socialiste, pentru afirmarea în viața societății a normelor eticii și echității socialiste! Jur să promovez neabătut politica externă de prietenie și alianță cu toate țările socialiste, de colaborare cu toate națiunile lumii, fără deosebire de orînduire socială, pe baza deplinei egalități în drepturi, de solidaritate cu forțele revoluționare, progresiste de pretutindeni, de pace și prietenie între popoare! Jur că îmi voi face întotdeauna datoria cu cinste și devotament pentru strălucirea și măreția națiunii noastre socialiste, a Republicii Socialiste România!“. Cuvîntarea tovarășului NICOLAE CEAUȘESCU Stimate tovarășe și stimați tovarăși deputați. Doresc să încep prin a vă mulțumi dumneavoastră, aleșilor națiunii, pentru încrederea ce mi-ați acordat-o alegîndu-mă în cea mai înaltă și de răspundere funcție în stat — aceea de președinte al Republicii Socialiste România. Este foarte greu să găsesc cele mai potrivite cuvinte pentru a da glas sentimentelor de care sunt cuprins în acest moment. Știu că încrederea pe care mi-ați acordat-o dumneavoastră, ca și încrederea și dragostea pe care mi le arată întregul popor, se datoresc faptului că din momentul în care am intrat în mișcarea revoluționară și am devenit membru al Partidului Comunist Român, am slujit fără preget cauza eliberării sociale și naționale a poporului, cauza socialismului și comunismului De mai mulți ani partidul și poporul mi-au încredințat cele mai înalte răspunderi în partid și în stat. Am făcut totul pentru a le duce la îndeplinire în cele mai bune condițiuni, pentru înfăptuirea neabătută a politicii partidului nostru. De la Congresul al IX-lea, patria noastră socialistă parcurs o importantă etapă a istorică pe calea dezvoltării sale economico - sociale, a ridicării bunăstăriirii poporului. In toți și fericiacești ani, am acționat cu hotărîre neabătută pentru a uni energiile partidului, ale întregului popor în vederea înfăptuirii programului de multilaterală a țării. dezvoltare Acum, în aceste împrejurări solemne, doresc să reafirm că toate mărețele înfăptuiri din acești ani — ca dealtfel tot ceea ce am realizat în ea construcției socialiste epo— reprezintă opera eroicei noastre clase muncitoare, care își îndeplinește cu cinste misiunea de clasă conducătoare a societății, a harnicei minunatei țărănimi muncitoatre, care în strînsă alianță cu clasa muncitoare constituie temelia de granit a orînduirii noastre socialiste, a talentatei intelectualități, care în colaborare cu muncitorimea și țărănimea aduce o contribuție de preț la înfăptuirea programului de dezvoltare a țării noastre, opera tuturor oamenilor muncii, fără deosebire de naționalitate. Iată de ce doresc să adresez, de la această înaltă tribună, cele mai calde mulțumiri poporului pentru încrederea ce mi-a acordat-o, pentru încrederea manifestată în partid, pentru abnegația și devotamentul cu care a înfăptuit și înfăptuiește politica Partidului Comunist Român — expresie fidelă a intereselor sale supreme (Aplauze puternice, prelungite). Doresc, de asemenea, să subliniez și cu acest prilej că toate marile realizări dobîndite de poporul nostru demonstrează convingător justețea liniei politice generale marxist - leniniste a Partidului Comunist Român. Ele atestă cu tărie că partidul nostru a știut și știe să aplice, în mod creator, legitățile generale ale socialismului la condițiile concrete din țara noastră, identificînd cele mai potrivite căi de dezvoltare a forțelor de producție, de organizare a societății, de edificare a noii orînduiri sociale. Succesele poporului român pe calea zidirii societății socialiste se datorase faptului că partidul nostru s-a călăuzit și se călăuzește neabătut, în întreaga sa activitate, de concepția revoluționară despre lumea proletariatului — materialismul dialectic și istoric. Am acționat pentru întărirea întotdeauna partidului, a unității sale politice, organizatorice și ideologice, pentru creșterea rolului politic conducător al partidului în toate domeniile de activitate, considerînd că aceasta este garanția realizării cu succes a liniei sale generale, a programului său. Pornind de la faptul că în țara noastră locuiesc, de veacuri și cetățeni de altă naționalitate, am militat neabătut pentru realizarea în cadrul societății a deplinei egalități în drepturi și a frăției în muncă și luptă a tuturor oamenilor muncii, fără deosebire de naționalitate. Am avut permanent în minte învățămintele istoriei, care atestă cu putere de lege că numai în strînsă unitate, în condiții de deplină egalitate în drepturi, muncii pot infringe oamenii exploatarea și pot cuceri libertatea și independența patriei, pot infringe orice pot asigura progresul greutății societății, pot da viață idealului de libertate și dreptate socială, pot înălța edificiul socialismului în patria noastră. (Aplauze puternice). Am acționat neabătut pentru întărirea conducerii muncii colective în toate secșitoarele de activitate. Înfăptuirea consecventă a principiilor conducerii și muncii colective, a permis participarea activă a tuturor cadrelor de partid și de stat, a maselor largi populare, la elaborarea și înfăptuirea liticii interne și externe pea partidului. Tocmai faptul că organele de partid și de stat au acționat în strînsă unitate, au dezbătut larg problemele dezvoltării țării, a permis găsirea celor mai potrivite căi pentru progresul societății noastre. Iată de ce sînt pe deplin conștient că marile sarcini care stau în fața partidului și poporului nostru nu pot fi înfăptuite decît aplicînd neabătut principiile conducerii și muncii colective, unind eforturile maselor populare, valorificînd înțelepciunea poporului nostru. Aceasta asigură victoria în făurirea societății socialiste multilateral dezvoltate, a comunismului în România (Aplauze puternice). Nu trebuie uitată nici un moment necesitatea întăririi statului a creșterii său de organizator în rolului toate domeniile de activitate, necesitatea de a veghea necontenit la întărirea forțelor noastre armate, la ridicarea capacității de apărare a patriei, de a acorda atenție întăririi organelor de stat, ale Ministerului de Interne și Justiției, pentru a-și putea îndeplini îndatoririle față de patrie și popor în conformitate cu Constituția și legile țării. Am considerat că are o importanță de prim ordin apărarea hotărîtă a poporului muncitor, intereselor respectarea cu sfințenie a legalității socialiste, a Constituției și legilor țării. Vă asigur că și în viitor, atîta timp cît voi avea încrederea partidului și poporului, voi face totul pentru respectarea Constituției legilor țării, pentru ca socielitatea noastră să fie o societate demnă, liberă, a unor oameni stăpîni pe destinele lor, care își făuresc, așa cum doresc ei, viitorul. (Aplauze puternice). Pornind de la principiile comuniste, am promovat criticarea deschisă și intransigentă a abuzurilor și greșelilor săvîrșite în trecut , împreună cu organele de partid și de stat au fost luate măsuri ferme pentru a le pune capăt și a face imposibilă repetarea fiind ca asemenea lor, Spremanifestări și practici sînt străine atît orînduirii socialiste, cît și firii poporului nostru, moralității și simțului său de omenie și dreptate. (Aplauze puternice). întotdeauna am pornit de la principiul că trebuie să creăm cel mai larg cadru organizatoric pentru participarea activă și efectivă a maselor populare la conducerea diferitelor sectoare de activitate, la luarea hotărîrilor privind dezvoltarea societății noastre socialiste. Perfecționarea continuă a democrației socialiste, făurirea de poporul însuși, în mod către științ, a propriului său condestin consttuie o cerință logică a mersului înainte al societății noastre pe calea socialismului și comunismului și de aceea vom face totul și în viitor pentru a asigura cel mai larg cadru de manifestare a personalității umane și de participare a maselor la conducerea tuturor sectoarelor de activitate, a întregii noastre societăți. (Aplauze puternice). Pornind de la faptul că esența politicii partidului nostru, rațiunea supremă a socialismului însuși este ridicarea bunăstării și fericirii omului, am făcut totul pentru ca, pe măsura dezvoltării forțelor de producție, a creșterii avuției naționale, să sporească continuu nivelul trai material și spiritual de al poporului. S-a acționat permanent pentru asigurarea manifestării plenare în cîmpul vieții sociale a personalității umane, pentru ca omul să se simtă liber și stăpîn a tot ceea ce se înfăptuiește în societatea noastră, pentru ca fiecăruia posibilitatea să-și a valorifice din plin calitățile și talentele în slujba progresului multilateral al patriei. Vom face și în viitor totul pentru realizarea directivelor Congresului al X-lea și ale Conferinței partidului privind Naționalea ridicarea necontenită a nivelului de trai, dezvoltarea relațiilor noi, socialiste, înfăptuirea principiilor și normelor de conviețuire socială, a eticii și echității socialiste. Poporul român, înfăptuind neabătut programul Partidului Comunist, a asigurat dezvoltarea economico - socială impetuoasă a țării, îndeplinirea cu succes a sarcinilor trasate de Congresul al X-lea a partidului , realizările de pînă acum demonstrează că poporul este hotărît să realizeze înainte de termen prevederile planului cincinal. La plenara Comitetului Central din zilele trecute au fost adoptate o serie de măsuri ce urmează a fi înscrise pe ordinea de zi a actualei sesiuni a Marii Adunări Naționale Printre documentele ce vor fi puse în dezbatere se află și proiectul Legii cu privire la retribuirea muncii. Noua lege este chemată să dea expresie noilor realități din țara noastră, schimbărilor produse în forțele de producție, în relațiile de producție, să afirme cu putere în (Continuare in pag. a II-a)