Clopotul, 1977 (Anul 33, nr. 4281-4332)

1977-01-07 / nr. 4281

1 Se știe, ne mai despart puține zile de un moment deosebit de important din viața fiecărei organizații de partid — adunările și conferințele pentru dare de seamă și alegeri. Cum sunt acestea pregătite de organizațiile de partid de la întreprinderea „Electrocontact“ șans ? Iată, Botaacestei întrebări îmi propun să-i dau răspuns în rîndurile de față. Pornim de la ideea că succesul adunărilor și conferinței de partid ------------------din întreprinderea noastră este garantat, în bună parte, de calitatea analizei cuprinse în materialele ce vor fi supuse dezbaterii, de consistența și densitatea proiectelor de hotărîre. Cu alte cuvinte , exact în aceste zile se plămădește, în linii mari rodnicia adunărilor și conferinței de partid. Cum am procedat și ce am realizat pînă acum. Ce mai avem de făcut ? în fiecare organizație de partid s-a constituit, pentru fiecare din aceste două materiale, cîte un colectiv format din mai mulți comuniști. O parte din ei, constituiți într-un grup de lucru, s-au documentat și redactează capitolul privind activitatea economică, altă parte redactează capitolul privind munca politico - ideologică și educativă, alții se vor ocupa de latura organizatorică a muncii de partid. Apoi colectivul, în plenul său, va finisa darea de seamă — fază în care se află acum munca de pregătire a adunărilor de partid —, după care birourile organizațiilor de partid vor analiza și aproba documentele ce vor fi supuse dezbaterilor, în toate organizațiile de partid din întreprinderea noastră se muncește cu toată seriozitatea la pregătirea adunărilor de partid pentru dare de seamă și alegeri. Cu toate că am în vedere organizații din una și aceeași întreprindere, materialele ce vor fi dezbătute vor avea, fiecare, specificul lor. Din ce derivă el ? Din problemele cu care se confruntă comuniștii în fiecare loc de muncă. Un fel de probleme există la montaj, alte probleme la construcții metalice, alte probleme la prelucrări mecanice, altele în atelierul chimic. Sunt însă și probleme comune, ce vor fi tratate de toate organizațiile de partid, în special cele privind activitatea pentru aplicarea în viață a hotărîrilor Congresului al XI-lea al partidului, a indicațiilor tovarășului Nicolae Ceaușescu. Nu vor fi ocolite, din acest unghi, preocupările pentru îmbunătățirea calității produselor, realizarea ritmică a sarcinilor de plan, folosirea mai bună a timpului de lucru, a dotării tehnice, problemele legate de planul de investiții etc. Fiecare material va promova cu curaj critica, am în vedere critica constructivă, dar, în același timp, va evidenția și experiența pozitivă, în vederea generalizării ei. Destul de avansate sunt și pregătirile pentru conferința organizației de partid din întreprindere Colectivele pentru cele două materiale constituite sunt au trecut la reșidactare, fiind depășită deci, faza de documentare, de strîngere a datelor, în fiecare din cele două colective comuniști care realitățile întresuat cuprinși cunosc bine prinderii, toate problemele cu care se confruntă colectivul nostru. Aș vrea să mă refer în continuare, la munca colectivului ce redactează proiectul de hotărîre. Ce are el în vedere, în primul rînd, o parte din prevederi au în vedere îndeplinirea în condiții mai bune a planului economic pe acest an. Colectivul caută însă modalități politice care să contribuie la realizarea planului, evitînd pe cît posibil excesul de tehnicism. E preocupat, apoi, de stabilirea unor termene și responsabilități. Și acest colectiv lucrează tot pe grupe, în sarcina fiecăruia din ele fiind redactarea unor capitole corespunzătoare diferitelor laturi ale muncii de partid. Ceea ce mi se pare un bun câștigat la noi este atragerea unui număr mare de comuniști la redactarea materialelor ; din ei, mulți sînt muncitori cu bună experiență, maiștri, ingineri, cadre din conducerea secțiilor, a întreprinderii. Și, sîntem siguri, acest lucru se va răsfrînge pozitiv atît pe parcursul adunărilor de dare munca de de seamă, cît și în îndeplinirea hotărîrilor ce vor fi adoptate. în acest fel, în mod sigur, se va întări continuu rolul conducător al organizațiilor de partid la fiecare loc de muncă, ca o garanție că sarcinile ce le avem vor fi îndeplinite. Dumitru PRODAN secretarul comitetului de partid de la „Electrocontact“ Botoșani Pregătim temeinic adunările de partid pentru dare de seamă și alegeri • In sprijinul consiliilor DE EDUCAȚIE POLITICĂ ȘI CULTURĂ SOCIALISTA De cîteva zile a apărut numărul 10 al documentarului editat în sprijinul consiliilor de educație politică și cultură socialistă de către secția de propagandă a Comitetului județean de partid Botoșani. Cu un cuprins bogat, menit să generalizeze experiența bună dobîndită în unele organizații de partid, oferind, în același timp, idei și soluții pentru perfecționarea activității consiliilor de educație politică și cultură socialistă, documentarul va fi, fără îndoială, un prețios sprijin pentru organizațiile de partid din județ. După ce sunt înfățișate obiectivele prioritare de pe agenda de lucru a consiliilor de educație politică și cultură socialistă, ca și atribuțiile acestor organisme, în documentar este înserat, oferind implicit un model, calendarul de acțiuni politico-ideologice și cultural-educative al Consiliului comunal de educație politică și cultură socialistă Ungureni. în continuare, documentarul cuprinde unele recomandări cu privire la îmbunătățirea propagandei vizuale, mai multe pagini cu texte orientative ce pot fi folosite în propaganda vizuală, regulamentul concursului județean al gazetelor de perete și satirice, a centrelor de radioficare, stațiilor de amplificare și al propagandei vizuale, regulamentul cadru al Festivalului național al educației politice și culturii socialiste „Cîntarea României“, precum și real interes alte materiale de și folos pentru îmbunătățirea activității consiliilor de educație politică și cultură socialistă. 2 • In sprijinul cursanților, ca și a propagandiștilor din învățămîntul politico - ideologic de partid, Editura politică a editat pentru fiecare din cele trei Probleme programe de studiu fundamentale ale activității de partid și de stat, Socialismul științific și problemele dezvoltării economicosociale a României, Probleme ale materialismului dialectic și istoric și ale rolului științei și tehnicii în progresul economico-social al țării), broșurile cu numerele 2 și 3, cuprinzînd consultații la temele din programe. Apărute în tiraje de masă, broșurile cuprinzînd consultații, au fost difuzate în toate librăriile din orașe, în librăriile din satele județului, ca și la raioanele de carte ale unităților cooperației de consum. LA BOTOȘANI CENTRUL DE LIBRĂRII Incepînd cu 1 ianuarie, în municipiul Botoșani a luat ființă o nouă unitate, Centrul de librării și difuzarea cărții (C.L.D.C.) prin desprinderea de la instituția similară din Suceava. Prin constituirea noii unități se crează condiții mai bune de difuzare a cărții pe teritoriul municipiului Botoșani, apoi și în celelalte orașe din județ. C.L.D.C. întocmește, pe baza consultării unităților — librării, biblioteci etc. — comenzile de carte, anual și trimestrial, pe care le înaintează Centralei editoriale, difuzează, în același timp, cartea comandată către librării, biblioteci publice, bibliotecile liceelor și școlilor generale, cele din întreprinderi și instituții. Asigură, apoi, aprovizionarea și difuzarea unor imprimate către unități și vinde, prin unitățile sale specializate, papetărie și articole culturale. O obligație importată a noului centru este aceea a organizării unor acțiuni cultural-educative cu cartea : întîlniri cu editori și scriitori, cu critici de artă, prezentarea și popularizarea, prin toate mijloacele, a cărții, inițierea și organizarea periodica a saloanelor de carte și multe altele. Noua unitate botoșăneană își are sediul în str. Ștefan cel Mare nr. 20, local în care se găsesc și depozitele aferente activității centrului de carte, colectura, imprimate și pape.Dorind succes în muncă colectivului noii unități, sperăm că, în organizarea sa, activitatea de popularizare și difuzare a cărții în județul nostru se va îmbunătăți simțitor, spre bucuria cititorilor. REVEI m 14 DATORIE In noaptea de revelion, cei mai mulți dintre noi ne-am aflat în jurul meselor bogate, toastind, odată cu secretarul general al partidului și președintele țării, pentru împlinirile minunate ale unui an care se încheia, pentru victoriile ce se vom obține în anul care abia a început. Dar un număr de oameni s-au aflat în acea noapte la datorie, au lucrat și în acea clipă de la răspîntia dintre ani pentru a asigura fluxul normal al vieții economico-sociale și al veseliei ! Să ne referim la cîțiva dintre ei : lumina, e bine să știm, că ne-a fost asigurată la Botoșani de electricienii Constantin Mandache, Gheorghe Lefter și . Mulți șoferi ai întreprinderii de transporturi — amintim tiniuc, cîțiva — Gheorghe Vin- Vasile Ariciuc, Ilie Crețcanu, Gheorghe Răileanu, Nicolae Havriliuc, Ion Vasile, Mihai Răileanu, Radu Hrițcu, Ștefan Zaharia — au asigurat traficul în conformitate cu graficul, împreună cu impegații Eugen Pompei și Eufrosina Arimon. Pe drum, dar de fier, au făcut revelionul și ceferiștii Mihai Ungureanu și Viorel Rusu, impegați, manevranții Aurel Cojocaru, Mihai Axinte, acarii Constantin Mîndrescu, Batîr Ștefan, Olga Bîrsan, șefii de tren Vasile Matei, Savel Luca, conductorii Gheorghe Iacob, Ioan Apetrei. • Au asigurat un serviciu normal transporturilor poștale și de marfă șoferii Gheortehnicianul Mihai Nistor. Instalatorii Ion Ungureanu, Dinu Aivas, Gheorghe Vorniceanu și Mircea Buraga de la castelul de apă și bazinul de înmagazinare au închinat pentru noi un pahar de... apă de 8 mii metri cubi ! Pentru căldura apartamentelor noastre au cărat combustibil în acea noapte Nicolae Alupi, Constantin Brîușor și Ivașcu Aristotel,ghe Ancuța, Gheorghe Suceveanu, Nichita Ilie Moraru, Mihai Mazarovici, Damian, Gheorghe Brînzaru, Vasile Păduraru. Telefoanele și telegramele noastre de felicitare au ajuns la destinatar mulțumită telefonistelor Elena Ursachi și Maria Mihalache la Botoșani, Elena Tănase și Rodica Savencu la Dorohoi, Floarea Saucă la Săveni și Maria Zvîncă la Darabani, telegrafistei Marcela Burlacu și curierului distribuitor Dumitru Muraru. • „06“ a răspuns la apelurile noastre la fel ca în celelalte 364 de nopți cu șase mașini pe care se aflau șoferii Dumitru Tihu, Constantin Buche, Petru Rotaru, Gheorghe Belciu și oficianții Petru Leonte și Gheorghe Răileanu. Mircea OPREA _________________________J © Fotoreporterul nostru, Vasile Anania, aflat și el la datorie, în noaptea Anului Nou a înregistrat pe peliculă aceste instantanee care prezintă pe Dumitru Constantineanu și O. Corduneanu, ceferiști din stația Botoșani, verificînd starea tehnică a trenurilor în parcurs — precum și pe telefonistele din municipiu, care nu pot spune că au avut o noapte ușoară. Pentru toți, un sincer „La mulți ani !“. • Plenara comitetului județean al femeilor, care a avut loc cu cîtva timp în urmă, a analizat contribuția comitetelor și comisiilor de femei la procesul de educare a familiei, a femeii, în spiritul răspunderii față de creșterea natalității și formarea tinerei generații, aportul lor la buna funcționare a unităților de ocrotire a mamei și copilului, s-a evidențiat Cu acest prilej, cadrul cluburilor faptul că în „Femina" din Botoșani, Dorohoi, Darabani, Bucecea, Ungureni s-au organizat cicluri de expuneri pe teme privind consolidarea familiei, pregătirea tinerelor fete pentru a deveni soții și mame, îmbogățirea cunoștințelor igienico - sanitare, probleme demografice etc. De un interes sporit în rîndul femeilor s-au bucurat întîlnirile cu familii cu o bogată experiență de viață, cu juriști, cadre de specialitate, dezbaterile organizate în „sfaturile tinerilor căsătoriți“, discuțiile privitoare la rolul familiei în educarea copiilor, expunerile „Rolul copiilor în menținerea echilibrului familiei“, „Avortul și consecințele sale nefaste“, „Fetele întreabă, educatorii răspund“ ș.a. Multe acțiuni — cum au fost „școala mamei“, „școala adolescenților“, „școala tinerelor gospodine“, „sfaturi premaritale“ — au avut loc la cluburi, în întreprinderi, cămine culturale. In același timp au fost relevate și unele neîmpliniri în această direcție. Unele comitete și comisii de femei ca cele din Ripiceni, Cordăreni, Păltiniș, Viișoara nu au acționat suficient în ce privește e Inițiative, acțiuni doparea și pregătirea tinerelor mame, a familiilor tinere, pentru îngrijirea și apărarea sănătății copiilor, a mamelor însăși. S-a subliniat, de asemenea, cerința de a se organiza o muncă mai susținută, operativă, de conținut, pentru consolidarea în tinerele familii a răspunderii față de creșterea natalității, formarea și educarea tinerei generații. Se are în vedere ca, pe mai departe, cele peste 180 femei ce fac parte din echipele de control obștesc să contribuie mai mult la depistarea și înlăturarea unor neajunsuri din unitățile comerciale, sanitare și de copii. Prin pricepere, inițiativă și simț gospodăresc, femeile din comitetele și comisiile de femei vor sprijini formarea spiritului de înțelegere, a seriozității și responsabilității vor acționa în cadrul familiei, pentru educarea copiilor în spiritul dragostei față de patrie și partid, a cinstei, a muncii și bunei cuviințe. în primul semestru din acest an, biroul Comitetului județean al femeilor va organiza un simpozion pe tema „Maternitatea — importantă în funcție socială menținerea echilibrului demografic", iar în colaborare cu direcția sanitară va elabora un îndrumar medical care să contribuie la educarea sanitară a gravidelor și mamelor, și la combaterea sterilității. • In întrecerea patriotică pe anul 1976 dintre comitetele de femei pe tărîm gospodăresc, comitetele comunale ale femeilor din Bucecea și Leorda s-au clasat pe primul loc, cele din Flămînzi și Viișoara pe locul II iar comitetele din Ungureni și Vorniceni pe locul III. Biroul comitetului județean al femeilor a acordat comitetelor evidențiate mai sus, precum și celor din Dorohoi, Darabani, Săveni și Botoșani, premii în obiecte. Olga SAVA CLOPOTUL nr. 4281/1977