Clopotul, 1978 (Anul 34, nr. 4333-4384)

1978-01-06 / nr. 4333

MESAJUL DE ANUL Í NOU adresat întregului nostru popor la posturile de radio și televiziune de TOVARĂȘUL NICOLAE CEAUȘESCU 99 (Urmare din pag. 1) tuturor produselor, aplicarea altor tehnologii noi care să permită reducerea consumului de materii prime, materiale și energie, scăderea cheltuielilor de fabricație. Să concentrăm energia, forța creatoare, inteligența priceperea întregii națiuni penitru sporirea mai rapidă a productivității muncii — factorul hotărâtor de care depinde creșterea venitului național, ridicarea nivelului de trai al celor ce muncesc, mersul tot mai ferm înainte al României pe calea progresului socialist. Sunt pe deplin încredințat că și în anul ce vine, întregul nostru popor va acționa cu toată hotărirea și abnegația, sub conducerea partidului, pentru realizarea acestor țeluri mărețe, că prin perseverența și elanul lor revoluționar, toți oamenii muncii se vor dovedi la înălțimea marilor răspunderi pe care istoria le pune în fața generațiilor de astăzi ale României socialiste. Dragi tovarăși și prieteni. Anul pe care il încheiem s-a caracterizat prin accentuarea profundelor schimbări naționale și sociale în viața internațională, in raportul mondial de forțe, prin afirmarea tot mai puternică a voinței popoarelor de a pune capăt cu desăvîrșire politicii imperialiste, de dominație și dictat, de a deveni stăpine pe bogățiile naționale, pe destinele proprii, în 1977 s-a manifestat tot mai pregnant marea înfruntare, la scara planetei, dintre tendința spre o nouă reîmpărțire a lumii, a zonelor de influență, spre cîștigarea de noi poziții dominante de către diferite state sau grupări de state, și tendința popoarelor de a trăi libere, de a-și asigura dezvoltarea economico - socială independentă fără nici un amestec din afara. Apare de aceea mai stringentă ca oricînd necesitatea ca forțele progresiste, liste de pretutindeni, antiimperiasă-și unească eforturile și să acționeze ferm pentru înlăturarea gravelor pericole ce amenință pacea și liniștea planetei, pentru accentuarea cursului spre destindere și securitate, spre înțelegere și conlucrare egală între națiuni. Acționind în acest spirit, România și-a adus și își va aduce in continuare contribuția activă la soluționarea problemelor complexe, majore care preocupă omenirea. Am întărit și vom întări relațiile de prietenie, solidaritate și colaborare cu toate țările socialiste, legăturile multilaterale cu țările în curs de dezvoltare, cu țările nealiniate, cu popoarele care au pășit pe calea propășirii economico - sociale de sine stătătoare ; extindem raporturile de colaborare și cooperare cu țările capitaliste dezvoltate, cu toate țările lumii, fără deosebire de orinduire socială. Considerăm că o cerință imperioasă a cauzei păcii și colaborării o constituie promovarea fermă și generalizarea în viața internațională a principiilor deplinei egalități în drepturi, independenței și suveranității naționale, neamestecului în treburile interne și avantajului reciproc, nerecurgerii la forță și la amenințarea cu forța, a dreptului fiecărei națiuni de a-și hotărî singură soarta, așa cum dorește ea, în acest context, se impun intensificate eforturile pentru promovarea largă a metodei tratativelor, ca unică modalitate rațională de soluționare a diferendelor și litigiilor dintre state, pentru stingerea focarelor de conflicte și încordare care mai există în lume. Interesele păcii generale reclamă să se facă totul pentru ca anul 1978 să deschidă calea rezolvării conflictului din Orientul Mijlociu, să marcheze un moment hotăritor in instaurarea unei păci durabile și juste în această zonă, prin retragerea Israelului din teritoriile arabe ocupate în urma războiului din 1967, soluționarea problemei palestiniene inclusiv constituirea unui stat palestinian independent, respectarea suveranității și integrității tuturor țărilor din regiune, întărirea destinderii internaționale depinde în mare măsură - așa cum demonstrează realitatea - de înfăptuire a securității în Europa, Iată de ce este necesar să facem totul pentru ca reuniunea de la Belgrad să se încheie cu succes, dind un nou și puternic impuls înfăptuirii documentelor de la tinderii colaborării Helsinki, exneîngrădite între state și, îndeosebi, trecerii la măsuri concrete de dezangajare militară, fără de care nu poate fi concepută pacea și liniștea continentului, a întregii omeniri. Este necesar, de asemenea, să intensificăm eforturile pentru reducerea cursei înarmărilor și trecerea la măsuri de dezarmare, în primul rînd de dezarmare nucleară, pentru eliberarea omenirii de povara apăsătoare a cheltuielilor militare, de spectrul unui nou război nimicitor. Asigurînd buna pregătire a sesiunii Organizației Națiunilor Unite pentru dezarmare, din anul 1978, să facem ca ea să constituie un important pas înainte în înfăptuirea acestui deziderat vital al zilelor noastre. Se impun, totodată, acțiuni ferme pentru lichidarea subdezvoltării, a împărțirii lumii în țări bogate și țări sărace, pentru instaurarea unei noi ordini economice internaționale care să asigure propășirea economică și socială mai rapidă în special a statelor rămase în urmă. Rezolvarea constructivă a marilor probleme internaționale cere, mai mult ca oricînd, întărirea solidarității și colaborării tuturor popoarelor, a căror conștiință crește neîncetat, a forțelor înaintate ce reprezintă uriașa majoritate a lumii și care pot schimba cursul dezvoltării mondiale, pot asigura făurirea unei lumi mai bune și mai drepte pe planeta noastră Cu încredere deplină in forțele clasei muncitoare, ale eroicului și harnicului nostru popor, să pășim în noul an hotărîți să dobîndim noi și tot mai mari succese în edificarea, sub conducerea partidului, a societății socialiste multilateral dezvoltate, a comunismului pe pâmîntul României ! Fie ca anul ce vine să aducă victorii tot mai însemnate în lupta popoarelor, a forțelor progresiste, antiimperialiste de pretutindeni, pentru o politică nouă, de egalitate și respect intre națiuni, pentru prosperitate în întreaga lume, pentru triumful păcii, destinderii și colaborării internaționale ! In aceste clipe sărbătorești, vă doresc dragi tovarăși și prieteni, bucurii și satisfacții cit mai mari în muncă și viață, împlinirea tuturor dorințelor de mai bine, multă sănătate și fericire ! Vă adresez tuturor, din adîncul inimii, tradiționala urare „LA MULȚI ANI !“ Pentru o calitate nouă (Urmare din pag. 1) a partidului — care a stabilit căile concrete de transpunere în viață și depășire a prevederilor planului cincinal 1976— 1980, de creștere suplimentară a producției materiale, de dezvoltare economico - socială mai accentuată a României și ridicare, intr-un ritm mai rapid, a nivelului de trai al poporului. Rezultatele pe care le-am obținut în primii doi ani ai cincinalului, însuflețitoarele perspective de dezvoltare ce se deschid țării, județului în acest cincinal constituie temeiuri pentru ca fiecare colectiv de muncă, din toate domeniile să desfășoare o activitate mai bună pentru a asigura saltul revoluționar la care s-a referit tovarășul Nicolae Ceaușescu — de la acumularea cantitativă, la o calitate nouă, superioară în întreaga activitate de construcție socialistă. In comentariul de săptămîna trecută am denumit concret cele mai multe dintre sarcinile ce sînt de înfăptuit anul acesta în județ, iar în reportajele ce le publicăm astăzi prezentăm primele succese din unele unicități industriale și agricole. Fără îndoială, oamenii acestor locuri, ca și întregul popor român, cu sentimentul puternic și profund al răspunderii față de istorie, vor acționa cu toată hotărirea și abnegația, cu perseverență și patos revoluționar pentru transpunerea în viață a chemării adresate de tovarășul Nicolae Ceaușescu, de a face totul, sub conducerea partidului, pentru înfăptuirea acestor țeluri mărețe. V 2 (Urmare din pag. I) partid din fabrică : „Au fost în primul rînd recordul în producție, în al doilea rînd intervenția operativă, promptă a mecanicilor Ion Sandu și Aurel Rusu pentru prevenirea unei defecțiuni. Ce se întîmplase ? Pe la miezul nopții s-a înfundat rotorul la o pompă de transport apă. Se putea produce o avarie care ar fi dus la întreruperea producției de cel puțin o oră. Nu știu cînd s-au îmbrăcat în costumele impermeabile mecanicii Ion Sandu și Aurel Rusu, cînd au coborît în „bașcă“. în jumătate de oră rotorul a fost schimbat fără ca producția să se întrerupă măcar o clipă“. Iată acum cîțiva dintre fruntașii nopții de revelion : Bucecea — foc continuu Radu Fegher (la mașina de tăiat), Alexandru Belțic (la purificări), Sebastian Ujică (șef de tură), Costache Codău (șef de sală la turbine), Mihai Cordun și Constantin Pomparău (electricieni), încă un fapt semnificativ: centrala termică a fabricii a produs în noaptea de revelion o cantitate de energie electrică peste necesitățile proprii ale producției de 12.168 KWh pe care l-a livrat sistemului energetic național. Victor MAFTEI Așa cum se arată in Mesajul de Anul Nou adresat întregului nostru popor de tovarășul Nicolae Ceaușescu, evenimentul politic cel mai important al anului recent încheiat a fost Conferința Națională a partidului care și-a desfășurat lucrările în zilele de 7, 8 și 9 decembrie 1977. De la înalta tribună a marelui forum al comuniștilor, tovarășul Nicolae Ceaușescu a prezentat Raportul cu privire la realizarea hotărîrilor Congresului al XI-lea, a Programului Partidului Comunist Român și la sarcinile de viitor. Dînd o înaltă apreciere tuturor documentelor și, îndeosebi, Raportului prezentat de secretarul general al partidului, tovarășul Nicolae Ceaușescu, comuniștii, toți oamenii muncii din județul Botoșani, alături de întregul nostru popor, acționează pentru înfăptuirea hotărîrilor și programelor adoptate de Conferința Națională. O dovadă grăitoare în acest sens este îndeplinirea cu 16 zile mai devreme a planului pe 1977 în industrie și realizarea suplimentară, pînă la finele anului, a __________ unei producții fizice în valoare de peste 200 milioane lei. în agricultură a fost îndeplinit, pînă la 1 decembrie 1977, planul anual la producția de lapte în fermele cooperatiste și toate colectivele de muncă acționează acum pentru pregătirea temeinică a recoltelor viitoare. Eforturile îndreptate spre îndeplinirea exemplară a sarcinilor pe primii doi ani ai actualului cincinal s-au conjugat în chip firesc și necesar cu pregătirea activității pe 1978. Pe această linie se înscrie cea de-a XH-a sesiune a Consiliului popular județean Botoșani care a adoptat planul de dezvoltare economico - socială a județului și bugetul local pe anul 1978. Elaborat, în concordanță cu hotărîrile Conferinței Naționale a partidului, în spiritul indicațiilor date de tovarășul Nicolae Ceaușescu, planul în profil teritorial pe anul în care am pășit dimensionează o puternică dezvoltare a județului nostru, în conformitate cu obiectivele și sarcinile stabilite de Congresul al XI-lea al P.C.R. Producția globală industrială va fi în 1978 mai mare cu 10,7 la sută față de cea din 1977. Creșteri însemnate ale producției sunt prevăzute și în agricultură (cu 16 la sută mai mult în 1978 decât în 1977), iar în investiții volumul lucrărilor de executat a sporit, însumînd împreună cu restanțele din anul trecut, de aproape două ori. Realizarea acestor sarcini impune organelor și organizațiilor de partid, consiliilor oamenilor muncii o schimbare radicală a modului de gîndire și acțiune, cere să se pună un accent tot mai mare pe calitate, eficiență. Astfel, prin folosirea mai intensivă a fondurilor fixe, valorificarea superioară a materiilor prime și a materialelor, economisirea combustibilului și energiei, creșterea mai rapidă a productivității muncii, concomitent cu perfecționarea organizării producției și a muncii, planul jude țunii decembrie țului pe 1978 poate fi depășit cu aproape 230 milioane lei, ceea ce creează condiții pentru înfăptuirea angajamentului județului Botoșani de realiza pe cincinal o producție a suplimentară de 1,5 miliarde lei. Dezvoltarea pe baze sănătoase a economiei naționale face posibilă îmbunătățirea în continuare a condițiilor de trai ale oamenilor muncii, generalizarea creșterii retribuțiilor a cărei primă etapă de majorare, potrivit recentei hotărîri a Comitetului Politic Executiv al C.C. al P.C.R., se va încheia la 1 iunie 1978. Intrind în cel de-al patrulea deceniu de la instaurarea Republicii în România, botoșănenii, alături de întregul nostru popor sunt ferm hotărîți să înfăptuiască neabătut mărețul program adoptat de ■ Congresul al XI-lea, hotărîrile Conferinței Naționale a partidului. Teodor UNGUREANU __________________________J Cronica principalelor evenimente ale Rectificatori, frezori, filetatori — meserii numai pentru bărbați ? Nu ! Utecistele Maria Graur, Dorina Țurcanu și Maria Preotu, de la întreprinderea de șuruburi, muncesc cu bune rezultate în aceste meserii CLOPOTUL nr. 4333/1978