Clopotul, 1980 (Anul 36, nr. 4437-4488)

1980-01-04 / nr. 4437

în zilele de 17 și 18 Ianuarie a.e., în Capital va avea loc cel de-al ll-lea Congres al Frontului Unității Socialiste Demontația ta, o democrație a faptelor Una din trăsăturile care definesc societatea socialistă multilateral dezvoltată se numără și democrația socialistă, aceasta fiind o condiție a întăririi societății socialiste, a înaintării ei spre comunism. Referindu-se la această problemă tovarășul Nicolae Ceaușescu sublinia în Raportul prezentat la Congresul al XII- lea că partidul a acordat și acordă o atenție de prim ordin dezvoltării democrației socialiste ca latură esențială a operei de construcție socialistă și comunistă. Rezultat firesc schimbărilor produse in strucaltura socială a țării și în relațiile sociale, ca urmare a dezvoltării forțelor de producție și a creșterii puternice a conștiinței socialiste a maselor, democrația noastră socialistă reprezintă modalitatea prin care partidul acținează în vederea valorificării înțelepciunii și experienței poporului, a energiilor și capacităților creatoare ale maselor in interesul lor, al progresului patriei, în perioada care a trecut de la Congresul al IX-lea al partidului am asistat mereu la noi manifestări ale lărgirii democrației socialiste. Noul cadru creat prin constituirea consiliilor oamenilor muncii, instituționalizarea adunărilor generale, precum și congresele cu caracter național ținute în ultimii ani pe diferite domenii de activitate au asigurat participarea largă a oamenilor muncii la conducerea tuturor sectoarelor economico-sociale, a întregii societăți. Un moment de referință în procesul de adîncire a democrației noastre socialiste, de perfecționare a mecanismului său, în concordanță cu cerințele etapei actuale, l-au constituit propunerile tovarășului Nicolae Ceaușescu de creștere a rolului Frontului Unității Socialiste în viața social-politică a țării. Constituirea organizațiilor proprii ale Frontului Unității Socialiste, adunările generale sătești ca și conferințele locale ale F.U.S. au reprezentat adevărate forumuri cetățenești in care oameni de cele mai diferite profesii și vîrste au dat glas adeziunii lor față de politica înțeleaptă a partidului, spiritului gospodăresc și inițiativelor, s-au sfătuit și au trecut la realizarea obiectivelor propuse a se înfăptui ca și a planurilor în profil teritorial. Ca peste tot în țară și în județul nostru constituirea celor 515 organizații proprii ale Frontului Unității Socialiste cu un număr de peste 49.000 membri, adunările și conferințele care s-au ținut cu acest prilej au arătat larga adeziune a tuturor cetățenilor față de propunerile tovarășului Nicolae Ceaușescu, privind creșterea rolului Frontului Unității Socialiste, angajarea lor deplină de a folosi noul cadru democratic creat pentru a înfăptui hotărîrile Congresului al XII-lea al partidului, sarcinile acestui an hotărîtor pentru îndeplinirea obiectivelor cincinalului actual, în atmosfera de emulație creatoare prilejuită de apropiatul Congres al Frontului Unității Socialiste, de pregătirea conferințelor județene ale Frontului Unității Socialiste asistăm la noi manifestări ale democrației socialiste venite atît din partea conducerii de partid și de stat ca și a cetățenilor. In ultimele zile ale anului 1979 a avut loc ședința Biroului Executiv al Consiliului Național al Frontului Unității Socialiste care a stabilit măsuri menite să asigure aplicarea criteriilor și normelor privind reprezentarea mai judicioasă în organele, puterii de stat a tuturor categoriilor de oameni ai muncii, a femeilor, a membrilor organizațiilor proprii ale Frontului Unității Socialiste. Concomitent cu înfăptuirea acestor măsuri legate de campania electorală, în această perioadă vor avea loc adunările cetățenești pentru stabilirea obiectivelor ce se vor executa în anul 1981 prin contribuția bănească și in muncă, vor avea loc prezentarea dărilor de seamă ale deputaților in fața alegătorilor, întîlnirile dintre candidați și alegători. Toate aceste dezbateri politice care vor contribui la dezvltarea economico-socială a localităților, ca și acțiunile întreprinse de noile organizații proprii ale F.U.S., de toți oamenii muncii vin să demonstreze că procesul de adîncire și perfecționare a democrației socialiste se corelează, în mod organic, cu creșterea responsabilității sociale a fiecărui cetățean, cu conștiința înaltei îndatoriri a fiecăruia de a acționa ca un bun gospodar in tripla sa calitate de producător, proprietar și beneficiar. r~ 2 I I 1 ÎN ÎNTIMPINAREA CONGRESULUI FRONTULUI UNITĂții SOCIALISTE La Darabani „Viitorul orașului, rodul contribuției noastre“ Cei peste 300 de delegați participanți la conferința consiliului orășenesc al Frontului Unității Socialiste au luat cunoștință cu satisfacție de realizările obținute la nivel de oraș în cei patru ani ai cincinalului : creșterea valorii producției globale a celor trei C.A.P.uri cu 63 la sută față de anul 1975, sporirea producției de lapte pe cap de vacă furajată cu 8 la sută față de anul trecut, înființarea unei cooperative meșteșugărești, construcția unei filaturi de bumbac ș.a. în spiritul largului democratism, caracteristic ramuri cetățenești, acestor foparticipanții la conferință au dezbătut pe larg planul de măsuri făcînd propuneri pentru dezvoltarea economico - socială a orașului. Firește, centrul de greutate al discuțiilor s-a axat pe realizarea sarcinilor de plan, a căilor de atragere a cetățenilor la rezolvarea obiectivelor stabilite. Evidențiind hărnicia cooperatorilor care a dus la predarea a 910 tone de cartofi peste prevederile de plan, ing. Ștefan Andrușcă de la C. A. P. Darabani a subliniat necesitatea valorificării superioare pămîntului prin lucrarea complet mecanizată a 100 ha teren însămînțate cu sfeclă, introducerea mulsului electric, construirea unei maternități pentru vaci ș.a. Apreciind realizările edilitargospodărești ale cetățenilor, Octav Buche, vicepreședintele consiliului popular, a propus înființarea unui șantier de construcții independent care să asigure realizarea construcțiilor planificate pentru 1979 și ale cincinalului viitor, corelarea aducțiunii de apă cu realizarea viitoarelor obiective industriale ca și înființarea unei coloane auto la Darabani. O atenție deosebită s-a acordat în discuții rolului pe care trebuie să-l joace tineretul în acțiunile de gospodărire și înfrumusețare a orașului. în acest sens N. Lazăr, I. Timițchi au subliniat necesitatea colaborării organizației U.T.C. cu ceilalți factori educaționali în vederea încadrării tuturor tinerilor în muncă, a atragerii tuturora la acțiunile gospodărești. Rolul Frontului Unității Socialiste în îmbunătățirea condițiilor de viață ale locuitorilor a fost subliniat de M. Stoleru, N. Ghinea, I. Spătaru care au propus construirea unei școli în Teioasa, a unei grădinițe în Cornești și mărirea suprafeței spațiilor de vînzare cu 1000 m.p. angajîndu-se să sprijine prin acțiuni patriotice realizarea acestor obiective. Aprobarea unanimă a planului de măsuri și a propunerilor formulate de vorbitori de către cei prezenți la conferință a atestat hotărîrea acestora de a contribui la transpunerea acestor obiective în fapt ca un corolar al democrației socialiste de care beneficiază prin grija partidului, a secretarului său general.De la C. Barbacariu La Săveni Voință unanimă de a înfăptui hotărîrile Congresului al XII-lea al P.C.R. Sarcinile ce stau in fața organizațiilor proprii și a celor componente ale Frontului Unității Socialiste, în lumina hotărîrilor Congresului al XII- lea al partidului, ca și căile de atragere a tuturor cetățenilor la înfăptuirea lor, iată pe scurt tematica conferinței consiliului orășenesc Săveni al Frontului Unității Socialiste. Pe marginea dării de seamă, care a evidențiat succesele obținute de oamenii muncii din orașul Săveni în îndeplinirea înainte de termen a sarcinilor primilor patru ani ai actualului cincinal, vorbitorii și-au spus cuvîntul asupra stilului de muncă al consiliului orășenesc al F.U.S., au venit cu interesante propuneri pentru realizarea obiectivelor stabilite prin planul de măsuri. „Noul cadru politico - organizatoric creat pe baza propunerilor tovarășului Nicolae Ceaușescu, asigură unirea forțelor implicarea mai directă a tuturor categoriilor de cetățeni în activitatea de realizare a sarcinilor economico - sociale ale orașului. Aceasta obligă pe fiecare cetățean la o participare cu mai angajată la rezolvarea tuturor treburilor obștești care ne stau în față“, arăta în cuvîntul său Petru Cionca. Pornind de la măsurile stabilite pentru viitor, realizarea în industrie în acest an și în anul viitor a unor producții suplimentare de cîte un milion de lei, economisirea a cel puțin 50 Mwh, 25 tone combustibil convențional, 25 tone de metal și 1000 m.p. de țesături anual, ca și a unei producții globale agricole cu 2 la sută mai mari ca prevederile planului. Petru Ciornei, Vasile Țigănașu, Valeriu Popovici, Ion Vasilescu și Ana Ciorăscu și-au exprimat hotărîrea lor și a celor pe care ii reprezintă la conferință, de a contribui la înfăptuirea acestor obiective care vor asigura dezvoltarea economico - socială a orașului. în deplin consens, conferința a adoptat măsuri privind creșterea rolului consiliului orășenesc al F.A.S. în mobilizarea cetățenilor la o participare mai activă în cadrul festivalului Național „Cântarea României“, la pregătirea și desfășurarea campaniei electorale, a mișcării sportive de masă ca și a celei cultural - științifice. Adeziunea deplină a participanților față de planul de măsuri constituie garanția fermă a participării responsabile a tuturor cetățenilor la lărgirea democrației socialiste, la transpunerea în viață, prin efort comun, a hotărîrilor Congresului al XII-lea al partidului. Cetățenii propun, cetățenii înfăptuiesc La Durnești se acordă atenția cuvenită înfăptuirii propunerilor formulate de cetățeni și care vizează mai buna gospodărire a satelor din comună. Mobilizați de organele locale de partid și de stat, cetățenii, în frunte cu deputații, participă un număr tot mai mare, cu responsabilitate civică la acțiunile ce se întreprind. Așa se face că dintre cele 58 de propuneri făcute in circumscripțiile electorale din comună, 44 au fost materializate, între acestea menționăm extinderea rețelei electrice pe o distanță de 1,5 km, în satul Durnești, construcția a două grădinițe pentru copii, în satele Durnești și Băbiceni, a unui atelier școlar ș.a. în perioada imediat următoare vom mai realiza, reparația capitală la baia comunală, înființarea unei centrale telefonice și amenajarea unui local, în satul nou Durnești, pentru cooperativa de consum. La înfăptuirea propunerilor s-au evidențiat printr-o participare activă Gh. Păucă, Constantin Munteanu, Gh. Ababei, Ioachim Matei, Gh. Vieru, M. Corduneanu, Ioan Pricop, Ștefan Puiu, Petru Durnea, Vasile Chiponcă, Lucreția Cozmiuc, Lucia Voroneanu, Mircea Doncilă etc. (De la Ioan Ilașcu). Sărbătorind Anul Nou, oamenii muncii din județul nostru ca și întregul popor român, au rememorat bucuriile împlinirilor lui 19/9, anul Congresului al XII-lea al partidului și al celei de-a XXXV-a aniversări a revoluției de eliberare socială și națională, și-au îndreptat gîndurile lor pline de recunoștință către Partidul Comunist Român și conducătorul său iubit, tovarășul Nicolae Ceaușescu, au făcut nou legămînt de voință și faptă pentru realizarea sarcinilor ultimului an al actualului cincinal, ale cincinalului viitor cu convingerea fermă că de înfăptuirea Programului partidului se leagă înfăptuirea aspirațiilor lor de progres și bunăstare, de pace și prietenie între popoare, făurirea propriei lor fericiri. La cumpăna dintre ani, în voioșia specifică sărbătoririi Anului Nou, oamenii muncii au toastat pentru secretarul general al partidului, tovarășul Nicolae Ceaușescu, pentru partid și patria socialistă, exprimînd voința fermă de a munci cu dăruire și pasiune pentru înfăptuirea marelui ideal comunist. Cu profund interes și deplină aprobare, pe întreg cuprinsul județului a fost urmărit Mesajul tovarășului Nicolae Ceaușescu adresat întregului nostru popor, la posturile noastre de radio și televiziune, cu ocazia Anului Nou. BOTOȘANI. Unul din colectivele de oameni ai muncii fruntaș în întrecerea socialistă, cel de la întreprinderea mecanică pentru agricultură și industrie alimentară, a sărbătorit sosirea noului an, 1980, în localul restaurantului „Rapsodia“. Printre cei prezenți împreună cu familiile, strungarul Gheorghe Todirel, maistrul Gheorghe Miron — șef al atelierului forjă, lăcătușii Mihai Mihalache și Mihai Corduneanu, Petru Mihalache — șef al atelierului prelucrări metalice. Toți cei care au petrecut revelionul împreună — muncitori, maiștri, tehnicieni și ingineri de la IMAIA — au ridicat paharul pentru succesele din anul încheiat — o producție suplimentară de peste 78 milioane lei, pentru împlinirea dorinței ca încă din primele zile ale anului nou, 1980, să muncească cu spor pentru realizarea exemplară a producției nete și producției marfă, să obțină economii de metal și energie electrică. • Un alt colectiv de muncă, cel de la întreprinderea de utilaje și piese de schimb pentru industria ușoară, și-a organizat revelionul la restaurantul „Flora". Aici, printre cei ce și-au sărbătorit succesele în muncă și și-au urat, după tradiție străveche, un an nou cu sănătate și bucurie, s-au aflat formatorii și turnătorii Gheorghe Curelaru, Ilie Huțanu Ilie Cracinschi, maistrul Consistantin Crăciun și frezorul Savin Rusu. Revelionul tineretului, la care au luat parte peste 200 de tineri și tinere din întreprinderi, unități și instituții din municipiu, a avut loc la restaurantul „Miorița“. DOROHOI. După datina străbună, cu muzică și dans, cu bucate alese și vinuri moldovenești, cu nelipsitul plugușor, și-au dat întîlnire la revelioanele organizate în colectiv ca să-și petreacă noaptea dintre ani sute de tineri și vârstnici din întreprinderi și instituții. ... La revelionul de la restaurantul „Central“ îl întîlnim pe maistrul automatist Ioan Florea, de la întreprinderea de sticlărie și porțelan. De la el aflăm că în 1979 I.S.P. și-a cu îndepășit sarcinile de plan peste 2,5 milioane lei, că noul an este hotârît să reducă substanțial timpul de staționare a mașinii automate la care lucrează, să reducă pe cit posibil rebuturile, să dea produse de cea mai bună calitate. Cu gînduri asemănătoare soțului pășește în noul an și Nadia Florea, muncitoare la întreprinderea de confecții. — Primul „revelion“ l-am sărbătorit, de fapt, la 1 noiembrie 1979, ne relatează soții Adriana și Petru Arcip, cînd unitatea noastră — I.P.S.P.I. — și-a realizat sarcinile de producție pe întregul cincinal. Prilej de satisfacții, de mîndrie ! Gînduri de frumoase împliniri în noul an ne împărtășesc și profesorul Marcel Baltă, maistrul Octav Grosu, de la I.S.P., Lică Coțofrei Cecilia Simencu, de la întreșiprinderea de confecții, Octav Răileanu, dr. Maria Alexandroaie... Locuitorii orașului Dorohoi, care și-au realizat la 6 noiembrie 1979 sarcinile de producție pe primii 4 ani din actualul cincinal, sînt hotărîți să adauge noi dimensiuni cincinalului pe care îl parcurgem. (Nicolae Amarinei). DARABANI, în sala mare a complexului comercial, în cea de la S.M.A., frumos împodobite, oameni ai muncii de toate profesiile au închinat un pahar pentru izbînzile anului încheiat, dar mai cu seamă pentru mărețele lor proiecte de viitor. E și firesc, în oraș se află în construcție o industrială de importanță unitate publicană. Au apărut aici reși apar noi blocuri de locuințe, se modernizează străzi, iar canalizarea localității este intr-un stadiu avansat de execuție. Un bilanț, așadar, care le dă dreptul, lor, cetățenilor, la mîndrie și satisfacție sub semnul sărbătoresc al nopții dintre ani. ... Atmosferă de veselie și bună maistrul dispoziție, îl întîlnim pe Valentin Adascălului, de la șantierul filaturii de bumbac. Este și aici alături de doi dintre constructorii lui destoinici : Teodor Arotăriței și Gheorghe Grigoraș care, asemenea celorlalți, au contribuit substanțial la devansarea investiței. O întîlnesc și pe Georgeta Antonesei, secretara organizației de partid a secției de covoare. în 1979 țesătoarele din Darabani s-au mutat într-o hală modernă, transformînd vechea secție într-o minifabrică. Zilele trecute s-au livrat la export ultimele covoare, planul în anul precedent fiind realizat în proporție de 115 la sută. 1980, care debutează în nota acestui entuziasm, va însemna și la Darabani o nouă etapă a dezvoltării sale urbanistice sub semnul muncii fără preget. (Victor Teișanu). SĂVENI. — La cumpăna dintre ani, cu bucurie și satisfacția marilor împliniri, oamenii locului au toastat pentru succesul de prestigiu — îndeplinirea pe oraș a planuluiducției globale industriale premarfă in primii 4 ani ai actuali lului cincinal în procent de 115 la sută. — Cu ce satisfacții ați venit la revelion ? — Inti’, — ne Constantin Ciopată, mărturisește tehnician, cu satisfacția că, în 1979, mi-am îndeplinit ireproșabil sarcinile de producție. Apoi că, tot în 1979, i-am căsătorit și, am primit un apartament nou, că particip pentru prima oară la un revelion împreună cu soția. — Gînduri pentru noul an în care am intrat ? — Să muncesc mai bine mai eficient, ne răspunde darși cel Maximiuc, tîmplar la cooperativa „Muncitorul“. Cu asemenea gînduri aușit, desigur, în ultimul an păal actualului cincinal, cooperatorul Mihai Topală, conducătorul auto Mihai Tănase, profesorul Traian Calancea și, în general, toți oamenii muncii. (Franț Iamsec). Peste tot, acolo unde revelioanele au fost organizate în colectiv, participanții s-au bucurat de programe cu nenumărate momente vesele din care n-a lipsit tradiționalul plugușor de Anul Nou. SUB SEMNUL SĂRBĂTORESC AL NOPȚII DINTRE ANI CLOPOTUL nr. 4437/1980