Clopotul, 1981 (Anul 37, nr. 4489-4541)

1981-01-04 / nr. 4489

BUGETUL JUDEȚULUI instrument al întăririi spiritului gospodăresc, a autoconducerii și autogestiww Bugetul local pe anul 1981, adoptat de recenta sesiune a consiliului popular județean, elaborat pe baza indicațiilor date de tovarășul Nicolae Ceaușescu cu privire la îmbunătațirea laturilor calitative ale activității economice, realizarea unei înalte eficiențe în toate sectoarele de activitate , și întărirea autoconducerii muncitorești, autogestiunii economico - fiinanciare, asigură resursele financiare necesare îndeplinirii indicatorilor prevăzuți pe anul 1981. Bugetul cuprinde atît la venituri cît și la cheltuieli 1.075.918.000 lei. In comparație cu anul 1980 veniturile proprii prezintă creștere de 5 la sută, sumele defalcate din bugetul republican sunt mai mici cu 10 milioane lei iar subvențiile din bugetul republican cu Î50 milioane lei. Aceasta obligă comitetele și birourile executive ale consiliilor populare, conducerile colective ale întreprinderilor economice și instituțiilor bugetare să ia măsuri pentru asigurarea realizării ritmice și integrale a sarcinilor de plan, identificarea de noi posibilități de majorare a veniturilor și reducere a costurilor, în vederea creșterii eficienței în toate sectoarele de activitate, ca și întărirea spiritului de economisire și utilizare rațională a fondurilor. O atenție deosebită va trebui acordată reducerii sistematice a consumurilor de materii prime și materiale, combustibil, energie, ca și valorificării materialelor recuperabile și refolosbile, a resurselor locale (balastiere, terenuri agricole, livezi, etc.). In ce privește cheltuielile cuprinse în bugetul județului, acestea sunt dimensionate la spiritul unui regim sever de economii și reprezintă limite maxime ce nu pot fi depășite. Din totalul cheltuielilor prevăzute in buget, 265,7 milioane (25 la sută) sunt destinate finanțării investițiilor,reflectînd grija partidului și statului pentru dezvoltarea armonioasă a tuturor județelor țării. Pentru agricultură, drumuri și poduri, acțiuni de gospodărire nulă s-au prevăzut 173 comumilioane lei, (16 la sută din totalul cheltuielilor), cu 2 milioane lei mai mult față de anul 1980, care împreună cu contribuția în muncă a cetățenilor și unităților socialiste, precum și acțiunile patriotice ale populației vor asigura realizarea indicatorilor cuprinși în plan. Cea mai mare parte a cheltuielilor (peste 50 la sută) este destinată finanțării acțiunilor social-culturale. Ele reprezintă 584,4 milioane lei, cu 33 milioane mai mult ca în anul precedent. în cadrul acestor cheltuieli locul principal e ocupat de învârf ceret, sănătate și asigurări sociale. Pentru încadrarea în acești indicatori financiari sunt necesare măsuri ferne și eficiente din partea comitetelor și birourilor executive ale consiliilor populare în vederea asigurării unui regim sever de economii, mai gospodărire a unităților, buna reducere a cheltuielilor de întreținere și funcționare a acestora. Deoarece în anul 1981 se echilibrează cu venituri proprii numai trei unități administrativ-teritoriale, iar prin sume defalcate din impozitul pe circulația mărfurilor și impozitul pe fondul total de retribuire de la unitățile republicane, numai 20 unități se impun a fi luate măsuri ferme pentru sporirea numărului unităților care se autodinaintează și reducerea corespunzătoare a subvențiilor. In acest sens, așa după cum s-a subliniat la recenta plenară a C.C. al P.C.R., trebuie să se pună un accent deosebit pe realizarea de economii în toate sectoarele vieții economico-sociale. Comitetele și birourile executive ale consiliilor populare, toate întreprinderile și trebuie să acționeze instituțiile pentru înlăturarea oricăror forme de risipă. Realizarea la bune condiții a bugetului județului pe anul 1981 implică ln același timp creșterea rolului organelor de conducere a unităților în activitatea economico-financiară, antrenarea tuturor oamenilor muncii la îndeplinirea sarcinilor la acest domeniiu. Dezbaterea, potrivit legii, în sesiuni și la adunări generale ale întreprinderii a bugetului de venituri și cheltuieli — instrument de conducere, control și echilibru financiar — va trebui să se desfășoare în spiritul unei înalte responsabilități muncitorești, să ducă la stabilirea măsurilor necesare realizarea indicatorilor pentru economici și financiari, pentru îndeplinirea sarcinilor de reducere suplimentară a cheltuielilor de producție. Prin executarea în bune condițiuni a bugetului local pe tot parcursul anului se va asigura consolidarea la continuare a finanțelor județului și a țării, un echilibru permanent între venituri cheltuieli, o circulație moneșitară sănătoasă — condiții esențiale pentru dezvoltarea accelerată și armonioasă a județului la această etapă de construcție socialistă a patriei. Gheorghe ȘULIC membru al Comitetului executiv al consilului popular județean, directorul Administrației financiare finanțarea economiei locale Finanțarea organelor locale ale administrației desfef flaffen cfmmos Fondul de rezem bugetară ■Finanțarea acțiunilor social-culturale Structura capitolului de cheltuieli prevăzute la bugetul județului pentru anul 1981 alte cheltuieli 5Ol HIM mvötőmmt CUD culfvrft, orfő Salonul de artă naivă Duminică, la holul teatrului „Mihai Eminescu“ a fost inaugurat al VI-lea Salon interjudețean de artă naivă. Ca și la alți ani, am văzut o expoziție bogată, alcătuită din lucrări ale unor artiști din județele Bacău, Bistrița-Năsăud, Galați, Gorj, Iași, Vaslui și Botoșani. Mișcarea artiștilor naivi, o expresie concludentă a geniului creator al poporului, atrage în rîndurile sale tot mai mulți oameni care vor să-și comunice simțămintele lor frumoase și curate cu ajutorul culorii și al desenului Salonul botoșanean, devenit deja o manifestare de prestigiu la țară, atrage anual numeroși artiști plastici naivi. Dată fiind valoarea lucrărilor expuse, juriul Salonului a acordat numeroase premii și mențiuni. Le publicăm fa continuare : Premiul I, Ștefania Vaida din Bistrița-Năsăud ; premiul II, Catincă Popescu din Bacău; premiul III: Gheorghe Sturza din Botoșani; mențiunea I: Petre Silion din Iași, Aurelia Blanaru din Vaslui ; mențiunea II: Maria Trifu din Bistrița-Năsăud, Georgeta Scario din Botoșani, Petrică Pricop din Gorj, Ilie Roșcăneanu din Botoșani ; mențiunea III: Mihai Dariescu din Iași, Constanța Chițigoi din Bacău, Ionel Dumitrașcu din Galați, Gheorghe B. Negru din Argeș. Diploma gazetei Clopotul a fost acordată lui Nicolae Ursu din Bacău. La stema țârii lumina din pămîntul strămoșesc, cel sacru Pe frunțile în fremătate naltă... E glasul patriei ca un torent solar Ce tot mai viu în inimi nu tresaltă. Vin din adîncul de istorie cuvinte De jurămînt săpat în temelii, anume, Cu brațe de străbuni viteji în luptă. Cum alții n-au mai fost nicicînd pe lume. E sărbătoarea dragostei de țară In care respirăm, iubim, și preamărim Acest meleag și acest drapel, în glorii înveșminta!» mereu, de cind ne știm. Acum se-aude din pămînt suind în pieptul deopotrivă tînăr sau bătrin. Nemuritorul imn al biruinței noastre, Mîndria dreaptă, de-a le ști Român. Decembrie al stemei noi, in clarul Ecou de inimi tinere vibrind... Prin glasul tău cu murmure de stele Rostimi al României demn și pașnic gind. Ilaralambie ȚUGUI ianuarie Ianuarie — apă i ncepută adormiți la ea simburi de vieți Trecind prin părți de Bucovină Pe-un drum cu pulbere de mir. Atunci cîntă ierarhii zăpezii Imnul solemn îngînat De poporul cel mai ales dlapelat Care-au fost demne De-ntruchiparea-n argint Se animă singure clape de os învie flaute de miere Ianuarie curat început Cind vîrstele și aștern de uitare Și Hori de gheață din trecut la vie-n mister și iubire. Lucia Olaru NENATI f Continuare în pas a VII-a) La răspîntia dintre ani Am sărbătorit la unison cu țara îmbrăcată la strai ales trecerea de la un an la altul, de la un cincinal la altul. Iar bucuria și optimismul au fost sentimentele care ne-au unit și mai strîns în jurul partidului, al secretarului său general, tovarășul NICOLAE CEAUȘESCU, angajîndu-ne să nu precupețim nici un efort la urcușul pe care ni l-a jalonat cu temei cel de-al XII-lea forum al comuniștilor. Cu faptele noastre de muncă, tot mai rodnice pe glia strămoșească, vom răspunde la îndemnurile și chemarea din Mesajul de Anul Nou adresat întregului popor de tovarășul Nicolae Ceaușescu, de a edifica societatea socialistă multilateral dezvoltată la drumul ei neabătut spre comunism. REVELION IN SALOPETA • In toate aceste zile de sfirșit și de început de an, la I.I.S. BUCECEA activitatea productivă nu s-a întrerupt nici un moment. El noaptea de revelion au lucrat peste 120 de oameni conduși de maistrul principal Grigore Diaconu. In dimineața zilei de 1 ianuarie el a predat ștafeta muncii maistrului Chirilă Gafița. Schimbul care a făcut trecerea de la un an la altul a produs 80 tone de zahăr. • La FABRICA DE IZOLATOARE ELECTRICE din Botoșani la noaptea de revelion au lucrat oamenii maistrului Spiru Tănase, pentru menținerea temperaturii incit producția să se poată relua din primele zile la parametrii maximali. La cumpăna dintre ani au fost la datorie operatorii : Constantin Păucă, Marin Baiiu, Dumitru Rusu, Costel Gabea, Liviu Todirciuc, Dumitru Bălăucă. BOTOȘANI Prezentă in fiecare zi in tumultul muncii spornice, marea familie muncitorească de rit cea mai mare întreprindere de pe platforma industrială a municipiului Botoșani, I. T. ..Moldova", a ținut să fie prezentă, tot împreună, și în noaptea dintre ani și dintre cincinale. Dar nu la țesătorie ori finisaj, unde izvodesc fluvii de țesături, ci la cantina restaurant, în jurul meselor festive, încărcate cu cete mai alese bucate. Printre cei prezenți la revelionul textiliștilor s-au aliat filatoarele Dorica Muraru, maiștrii Gheorghe Bagiu și Olga Parietale, Lucia Alexuc de la „energetic“ și Georgeta Podaru, secretara comitetului de partid din întreprindere. Un alt colectiv al muncii, cei de la întreprinderea de confecții Botoșani și-a dat întîlnire, în seara de 1981, la restaurantul revelion „Miorița", cu cel de la I.M.A.I.A. Buna dispoziție, cintecul și dansul au sărbătorească întregii atmosfera a celei mai lungi nopți, petrecute aici de confecționerii Florin și Gheorghe Prepeliță, Ioan Crețu și Toader Aluncăriței, ale căror soții lucrează în aceeași binecunoscută și apreciată întreprindere. La restaurantul -Rapsodia“ s-au aflat la revelion oameni ai muncii de la I.U..S. Cu toții, muncitori, maiștri, ingineri și tehnicieni, au urmărit și ascultat cu atenție Mesajul de Anul Nou al tovarășului Nicolae Ceaușescu, secretar general al partidului și președintele țării, toastînd pentru succesele de pînă acum și pentru cele ce vor urma la munca și viața noastră pașnică, luminate atît de clar și generos de cel de-al XIl-lea Congres al P.C.R. • Revelionul tineretului era plină desfășurare. O gazdă tînără, de fapt pentru prima oară o astfel de gazdă — Casa tineretului, invitați — tinerii municipiului Botoșani. Locurile de muncă ale invitaților ■— la majoritate tinerele Întreprinderi ale orașului — Melana, Integrata, I.A.T.C. pentru a se numi numai pe cele foarte tinere. Nu lipsesc nici studenții. Printre ei Dumitru Agaricioaie, Mihaela Munteanu, Titi Geantău și lista creatorilor de atmosferă tinerească ar putea continua cu multe alte nume. In minunatul decor al Casei tineretului, împodobită adecvat momentului. Umezii sărbătoresc, intr-o atmosferă specifică vîrstei, macheierea, cu un bilanț rodnic, a tauri alt an de împliniri și totodată a unui cincinal în cadrul căruia mulți dintre cei prezenți a tot ieșit la viață“, cum se spune — au început munca în profeste aleasă, au întemeiat familii. DOROHOI După datina străbună, cu muzică și dans, cu bucate alese, cu nelipsitul plugușor și alte surprize, s-au întîlnit la revelioanele organizate în colectiv (la restaurantul central, cantina restaurant și clubul școlii profesionale agroindustriale) sute de dorohoieni, de cele mai diverse profesii. Veselia și buna dispoziție au dominat sălile revelioanelor. Toastul a fost însoțit de un succes de prestigiu înregistrat la Dorohoi: sarcinile cincinalului 1976—1980 la ducția globală industrială proau fost îndeplinite încă în august, anul trecut fiind incite CLOPOTUL nr. 4489/198T