Clopotul, 1982 (Anul 38, nr. 4542-4593)

1982-01-08 / nr. 4542

In organizațiile UTC ---------------------ADUNARI de dare DE SEAMĂ ȘI ALEGERI în perioada 15 ianuarie — 25 februarie 1982 în organizațiile U.T.C. conduse de birouri urmează să se desfășoare adunări de dare de seamă și alegeri. Această amplă și responsabilă acțiune a tineretului, desfășurată sub conducerea organelor și organizațiilor de partid, este organizată in două etape : între 15 ianuarie — 10 februarie 1982, în organizațiile U. T. C. din întreprinderi, construcții, transporturi, sfera serviciilor, instituții și cartiere, iar în perioada 10-25 februarie 1982 — adunările de dare de seamă și alegeri în organizațiile U.T.C. de la sate și din școli. .. întreaga activitate de pregătire și organizare a adunărilor U.T.C. se va desfășura în spiritul și pe baza orientărilor, a indicațiilor date de tovarășul Nicolae Ceaușescu, secretar general al partidului privind participarea activă a tinerei generații la înfăptuirea obiectivelor de dezvoltare economico-socială a județului și implicit, a patriei, a hotărîrilor recentei Plenare a C.C. al P.C.R., a legilor adoptate de Marea Adunare Națională, în materialele care se vor prezenta, precum și în dezbateri este de așteptat să se facă ample referiri la modul în care organele și organizațiile U.T.C. fiecare tînăr a participat la realizarea sarcinilor de ulan în anul 1981, la îmbunătățirea calității producției și muncii, la creșterea eficienței economice de la fiecare loc de muncă și unitate, în cadrul adunărilor se va pune un accent deosebit pe dezbaterea exigentă a modului în care organele și organizațiile U.T.C. acționează pentru Înfăptuirea sarcinilor trasate de secretarul general al partidului, tovarășul Nicolae Ceaușescu la Forumul tinerei generații din anul 1980, făcîndu-se referiri concrete la felul în care organizațiile U.T.C. au realizat prevederile celor două programe adoptate de Forumul tineretului. Totodată ele trebuie să aibă ca obiectiv principal analiza temeinică, responsabilă a întregii activități de educare comunistă, revoluționară a tineretului pentru dezvoltarea dragostei față de patrie, partid și popor, pentru însușirea și aplicarea în munca și viața tinerilor a normelor eticii și echității socialiste, în cadrul adunărilor organizațiilor U.T.C. tinerii își vor exprima deplina adeziune la noua inițiativă de pace a președintelui României socialiste, hotărîrea lor fermă de a milita împreună cu întregul popor pentru încetarea cursei înarmărilor, pentru triumful politicii de dezarmare, destindere și securitate internațională. Comitetul județean Botoșani al U.T.C., cel municipal, comitetele orășenești Dorohoi, Darabani și Săveni, precum și comitetele comunale ale UTC urmează să pună un accent deosebit pe analizarea cu exigență a întregii activități organizatorice, pe îmbunătățirea stilului și metodelor de muncă, întărirea răspunderii fiecărui cadru U.T.C., a fiecărui tînăr pentru îndeplinirea îndatoririlor pe care le au față de organizații, față de societatea noastră socialistă. Pentru buna desfășurare a acestei acțiuni de mare importanță pentru organizațiile U.T.C., Comitetul județean Botoșani al U.T.C. a luat o serie de măsuri. Pe primul plan se află instruirea temeinică a activelor U.T.C. în scopul aprofundării instrucțiunilor cu privire la pregătirea, organizarea și desfășurarea exemplară a adunărilor generale de alegeri. De asemenea, în atenție se află clarificarea tuturor problemelor legate de evidența membrilor U.T.C. ca și problemele legate de structura organizațiilor de tineret. O atenție deosebită se va acorda pregătirii, elaborării și definitivării conținutului dărilor de seamă care trebuie să fie concret, la obiect, critic și autocritic. în felul acesta sînt create toate condițiile ca adunările de dare de seamă și alegeri să constituie momente deosebite în evaluarea muncii de pînă acum a tinerilor, pentru așezarea unei baze trainice, superioară calitativ, contribuției viitoare a tinerei generații la înfăptuirea Programului partidului nostru Ion ISTRATE secretar al Comitetului județean Botoșani al U.T.C. Sub semnul neatîrnării a 450 de ani de la moartea lui Alexandru cel Bun în galeria marilor voievozi ai neamului nostru, Alexandru cel Bun, Domnul Moldovei, ocupă un loc de seamă, anii domniei sale (1400—1432) nefiind doar ai unei lungi domnii, ci ai consolidării politice a țării, a creșterii prestigiului Moldovei — cel care „cel dinții a făcut cunoscut străinilor numele, pînă atunci puțin știut, al moldovenilor" (Dimitrie Cantemir). Vlăstar al aceleiași statornice familii a Mușatinilor, fiu al lui Roman I Mușat și al Anastasiei, Alexandru cel Bun ocupă scaunul domniei in februarie 1400, cu sprijinul important al lui Mircea cel Bătrân, domnul Țării Românești, condițiile internationale — ca in atâtea momente ale istoriei noastre — nefiindu-i favorabile. A stăruit, pe plan intern, in organizarea statului și a instituțiilor sale, asigurind domniei un caracter autoritar, in măsură să învingă obișnuitele stări conflictuale, care măcinau (ara ) a organizat Sfatul domnesc, organ suprem executiv, legislativ și judecătoresc (în împrejurări excepționale, componenta sa era lărgită, ciștigînd și în putere de decizie , totodată putea fi convocată Adunarea tării), a revăzut modul de acțiune și de subordonare a diverselor dregătorii, reorganizîndu-le în favoarea puterii centrale, nu fără a ține seama și de necesitățile dezvoltării ținuturilor și ocoalelor, intre sprijinitorii săi un rol de frunte l-a avut Mihail de la Dorohoi (n.n. de altfel Dorohoiul este atestat pentru prima oară într-un hrisov al lui Alexandru cel Bun, de la 1407). S-a ocupat de buna organizare administrativteritorială a țării, fapt care a condus la o vie activitate economică, de dezvoltare cultural-artistică, de organizare militară, sub toate aspectele ei, de organizarea sistemului financiar și altele In relațiile externe a procedat cu luciditate, orientîndu-se spre o politică de alianțe, care să asigure liniștea hotarelor, lucru nu chiar atît de simplu, marcat de dispute critice polono-ungare de creșterea primejdiei otomane și cîte altele. Și-a onorat cum se cuvine tratatele încheiate, și-a ajutat cu oastea aliații, făcînd totul sub semnul neatîrnării și integrității țării. De la cronicarii epocii sau ai epocilor ce au urmat la Mihai Eminescu și apoi pînă azi, în uleie istoriei românilor, faptele voievodului Alexandru cel Bun se bucură de cinstire, ca ale unui Domn de Țară exemplar. Prof. Ionel BEJENARU „Porumbelul păciii Marii, la Casa tineretului din municipiu, s-a desfășurat faza județeană a ștafetei „Porumbelul păcii“, acțiune de anvergură a pionierilor și șoimilor patriei, consacrată luptei pentru dezarmare și pace, în cadrul unei adunări la care au participat sute de copii din toate localitățile județului, cadre care muncesc cu pionierii și șoimii patriei, delegații ale organizațiilor de copii din tot județul au înmînat albume-ștafetă și mesaje. Un album sintetizînd cele mai semnificative lucrări ale copiilor, avînd ca temă pacea, lupta hotărîtă împotriva rachetelor,a primejdiei nucleare, a fost înmînat comitetului județean de partid. Intr-o atmosferă de entuziasm specifică pionierilor și șoimilor patriei, s-a adoptat o telegramă adresată C.C. al P.C.R., tovarășului NICOLAE CEAUȘESCU, secretar general al partidului. Cei prezenți au participat la un program artistic sub genericul „Pace pentru toți copiii lumii“. ANCHETA NOASTRĂ • ANCHETA NOASTRĂ încheiem în acest număr publicarea tradiționalei noastre anchete de Anul Nou. Cel de-al treilea episod începe cu performanțele lucrătorilor din comerț, o parte dintre ei potrivit tradiției — respectiv acei din alimentația publică, sărbătorindu-și la sfîrșitul săptămînii revelionul. Așadar să derulăm ultimele secvențe, cu rugămintea către cititori să ne semnaleze eventualele omisiuni. ® Comerț. Elvira Bobulișteanu, șefa unității alimentare „Parc" face colecții de premii (I la faza județeană, III la interjudețeană, mențiune pe Moldova). N-o deranjați prea mult cu felicitările că mereu e foarte solicitată . Alimentare. Magazinul „Botoșani" (șefi Idei Schwartz și Aneta Mustață) a ieșit primul în întrecere. Următorii, plini de ■invidie, au spus : ne-au luat la „mustață“ . Ospătari. Cel mai bun din județ se află la „Suceava“. E vorba de Doru Trufin de la restaurantul cu acest nume de pe strada Primăverii Botoșani. Cea mai bună e fata babei (Milica A babei — „Miorița“) e Bucătari. Câștigătorii unui concurs de masă : Maria Costraș (sub 20 de ani) și Pînzaru Constantin (peste 30) de la complexul de laboratoare și respectiv, restaurantul „Miorița“ © Cofetari. Margareta Amiculăesei (sub 30 de ani) și Elena Bade mu mult peste) de la complexul de laboratoare. Văz'ndu-le produsele în vitrină prinzi gustul torturilor . Bomboane. Ce-i mai dulce și mai dulce în vitrinele unității pentru desfacerea pîinii dulciurilor de pe strada Unirii Botoșani ? Două bomboane de șefe : Emilia Svedineac și Cornelia Bujniță . Grație. Trei tinere botoșănence (Saveta, Tudorița Valetina) au cîștigat cu grașiție locul I la faza județeană și IX pe țară în concursul pe teme de protecția muncii . Colectiv fruntaș. Magazinul general Botoșani. Responsabilii Dinu Moroșanu și Virginia Anton știu să se achite de toate obligațiile a Buna servire. La acest concurs s-au înghesuit mulți vînzători. Dar numai unii au pus mina pe premii : Gheorghe Portariuc — metalo-chimice și Minuța Pădurarii textile-încălțăminte . Vînzătorii din cooperație. Cumpărătorii pun mare preț pe activitatea depusă de Maria Poenaru-Bucecea și Elena Mărgineanu — Corni (vînzători de produse alimentare), Gheorghe Miron — Sulița (produse metalo-chimice), Catinca Vînătoru — Ștefănești (produse electrotehnice) ,Elena Moisuc — Hlipiceni și Virginia Bunduc — Tudora (textile-încălțăminte). Toți ne asigură că se vor strădui ca și în anul 1982 să aibă rezultate bune . Politețe. Elisabeta Aroboaie și Elena Lupan (unitatea nr. 15 Botoșani) Fiind lingă autogară se autodepășesc pe sine în această privință CULTURA • Cămine culturale: Flămînzi (director Ion Mursa), Tudora, (Vasile Ungureanu), Vorniceni, (Ion Murarașu) • Universități cultural-științifice: Botoșani (rector Iacob Haller), Dorohoi (Mihai Vieru), hăileni (Victoria Hassan) și• Biblioteci: Bucecea (Georgeta Paula Traian) . De fapt laureați ai acestei ediții a Festivalului național „Cîntarea României" sunt și fruntașii artei amatoare și profesioniste din județ . Șantiere arheologice. Cu cele mai bune rezultate sunt cele de la Suharău, Lozna și Dîngeni unde arheologii au cerchetat diverse așezări care atestă toate continuitatea de locuire pe teritoriul județului nostru . Achiziții. Niște vechi scrisori referitoare la mari personalități ale județului au ajuns la destinatarul firesc — Muzeul județean. • Fotoliile cele mai utilizate le are cinematograful „Unirea“ Botoșani Printre cei 765 000 de spectatori din anul 1981 am reușit să găsim și noi, din cînd în cînd, un locșor pe margine . • MEDICINALE. Primii la coada șoricelului și alte plante medicinale elevii de la ANCHETA NOASTRĂ școala Avrămeni care au predat întreprinderii de profil plante medicinale în valoare de 14.080 lei. • Cruce roșie. Premiul în faza republicană la concursul „Pentru sănătate și umanitate“ elevul Ioan Vorniceanu, clasa a VII-a, școala Cordăreni pentru poezia „Cîntecul inimii“ Juriul a apreciat că e, intr-adevăr, un băiat inimos. Alți cîștigători in același concurs : Coțofrei Iulian Claudiu, Cojocaru V. Dorina, cercul „Prietenii Crucii roșii“ din Văculești . Primii la primul ajutor: „Sanitarii pricepuți“ de la Liceul „M. Eminescu“, Școala generală nr. 8 Botoșani și, la grupe sanitare, formația I.I.S.Z. Bucecea • Donatori. Un adevărat Moș Gerilă care a împărțit cu generozitate nu globuri, ci globule albe, roșii și alte prețioase elemente componente ale sîngelui e Constantin Agheorghiesei în vîrstă de 75 de ani din Știubieni cu 90 de donări. Se ține aproape și Hareta Sandu din aceeași localitate — 76 de donări • Medici donatori Victor Drăgan din onorifici: Dorohoi și Anton Negreanu din comuna George Enescu. Ei spun că astfel consultă cu mai mult... singe rece. DIVERSE • Miere. 45 kg. de miere pe o familie e o cantitate care surîde oricui. Atît a obținut pe fiecare din cei 56 de stupi Mihai Corduneanu din Botoșani. Dintre unitățile socialiste pe locul I — Inspectoratul silvic cu 9200 kg. producție totală • Vînătoare. La Plovdiv o medalie de aur pentru porcul mistreț împușcat de pădurarul C. Macovei din Pomîrla, două și respectiv o medalie de aur obținute de Alexandru Simionovici și Ion Brega. Dar cel mai aureolat e un fost pescar: Romeo Rizac cu 4 medalii (două de aur, una de argint și una de bronz). Umblă vorba că în prezent îi cam vînează pe antreprenorii de la complexul avicol integrat neterminat la timp... • Mica industrie. C.A.P. Cîndești a obținut 5 milioane lei venituri bănești din exploatarea carierei de balast, executarea de chingi de cauciuc pentru mobilă și exportul de împletituri. Cînd ești plin de inițiativă! • Brutari. Cel mai bun brutar frămîntător s-a dovedit a fi Gheorghe Pantoc. în prezent îl frămîntă ideea participării la concursul pe țară • P.S.I. Formația de pompieri de la I. T. „Moldova“ și comuna Hlipiceni. Arză-i focul, că buni mai sînt ! ” Grădinițe. Nr. 19 Botoșani. Nota generală : 9 spre 10. • Gospodari. Iute ca oțelul I.J.R.V.M.R. a pus mina pe cele 1 362 tone fier vechi predate de întreprinderea mecanică. La neferoase (bronz și aluminiu) locul I — Electrocontact. La hîrtie — Asociația de locatari nr. 8 care așteaptă cu nerăbdare apariția gazetei noastre unde se consemnează frumoasele lor rezultate. e Columbofilă. în ultima oră aflăm un rezultat de prestigiu : la expoziția națională „Columbofila“ de la Craiova deschisă la sfîrșitul lui decembrie, Petru Suceveanu din Botoșani a obținut medalia de aur cu un superb exemplar de porumbel. Să-l luăm drept simbol pentru toate dorințele noastre la poarta anilor ce vin. Radu CAJVÄNEANU 1981 • Performeri și performanțe • 1981 CLOPOTUL nr. 4542/1982 • Cetățenii din Avrămeni și-au îndeplinit planul anului recent încheiat de 2 milioane de lei privind munca patriotică, realizînd, în plus lucrări în valoare de 100 000 lei. Cetățenii, împreună cu deputații Gheorghe Calistru, Maria Strugaru, Nela Ignătescu, Neculai Chișcaru, Victor Ababei, au amenajat 10 km drumuri comunale, au construit 2 km de trotuare în centrul civic, au împrejmuit stadionul și au plantat 1000 trandafiri. (Aurelia Ciorăscu). Astăzi, vor fi cunoscuți cîștigătorii fazei pe țară a „Olimpiadei sticlarilor“. Competiția se desfășoară la Dorohoi și reunește cei mai buni tineri sticlari, cîștigători ai întrecerii din județe. Amănunte în numărul viitor al ziarului nostru.