Clopotul, 1983 (Anul 39, nr. 4594-4646)

1983-01-07 / nr. 4594

(Urmare «în pagina I) mecanismului economic, creșterea eficienței economice și întărirea autoconducerii muncitorești. O atenție deosebită trebuie să acordăm științei, învățămîntului și culturii, ridicării nivelului de pregătire profesională și tehnică, pregătirii politice, educării și formării omului nou. Este necesar ca toate colectivele de oameni ai muncii, consiliile de conducere, adunările generale, organele centrale de stat și organismele democratice naționale să acționeze într-o deplină unitate, cu întreaga răspundere, pentru realizarea neabătută a planului în toate sectoarele de activitate. Vom acționa pentru perfecționarea continuă a cadrului democratic al societății noastre socialiste, asigurînd participarea tot mai activă a oamenilor muncii, fără deosebire de naționalitate, a întregului popor, la conducerea tuturor unităților economico-sociale, a întregii societăți. Dispunem, dragi tovarăși și prieteni, de tot ce este necesar pentru realizarea programului de înflorire continuă a patriei noastre socialiste. Acum hotărîtoare sînt activitatea organizatorică, întărirea ordinii și disciplinei, creșterea răspunderii în îndeplinirea sarcinilor în toate domeniile. Să facem totul ca anul 1983 să asigure depășirea unor greutăți vremelnice, să ducă la realizarea în cele mai bune condițiuni a planului de dezvoltare economico-socială, de ridicare a bunăstării materiale și spirituale a poporului, de înaintare mai fermă a patriei noastre spre piscurile tot mai înalte ale civilizației comuniste. Dragi tovarăși și prieteni. Cetățeni ai României socialiste. In anul 1982 viața politică internațională s-a agravat și complicat și mai mult. S-a accentuat criza economică mondială, au avut loc manifestări ale politicii de forță, de amestec în treburile interne ale altor țări, s-au agravat unele conflicte militare și au izbucnit altele noi, s-a intensificat cursa înarmărilor, a crescut pericolul de noi războaie, inclusiv a unui nou război mondial nuclear. O caracteristică importantă a vieții politice mondiale o constituie mișcarea uriașă a popoarelor împotriva înarmărilor, a armelor nucleare, pentru pace. Trebuie să spunem însă deschis că anul care a trecut nu a îndreptățit așteptările și speranțele maselor populare, ale popoarelor. O analiză realistă, lucidă a vieții mondiale demonstrează că s-a ajuns la un asemenea stadiu dind nivelul înarmărilor, uriașele arsenale nucleare pun grav în pericol însăși civilizația, existența, pacea, însăși viața întregii omeniri. In asemenea împrejurări, problema fundamentală a epocii noastre este împiedicarea războiului nuclear, a războiului în general, asigurarea păcii pe planeta noastră. Acum, considerăm că există posibilitatea reală, că popoarele dispun de forța necesară pentru a schimba cursul evenimentelor, pentru a obține în 1983 oprirea cursului politicii spre catastrofă. Este necesar ca toate forțele progresiste, antiimperialiste, popoarele de pretutindeni să-și întărească unitatea, solidaritatea și colaborarea, să acționeze cu toată fermitatea — pînă nu este prea tîrziu, pînă nu au început să cadă bombele nucleare — pentru realizarea dezarmării generale și, în primul rînd, a dezarmării nucleare, pentru o lume fără arme, fără războaie, a colaborării pașnice, egale, între toate națiunile lumii. Este necesar ca toate statele, guvernele, șefii de state, toate forțele politice să acționeze cu întreaga răspundere în fața propriilor popoare, în fața întregii omeniri, pentru asigurarea dreptului suprem al oamenilor la libertate, la independență, la existență, la viață, la pace. Considerăm că trebuie să facem totul ca, in 1983, să se încheie în cel mai scurt timp reuniunea de la Madrid prin adoptarea hotărîrii de convocare a unei conferințe consacrate dezarmării și încrederii în Europa și continuitatea reuniunilor începute la Helsinki. Să facem astfel nicit în anul 1983 să fie oprită amplasarea rachetelor cu rază medie de acțiune și să se treacă la retragerea și distrugerea celor existente. Să se acționeze pentru noi măsuri privind încrederea și cooperarea în Europa, pentru realizarea unei Europe fără nici un fel de arme nucleare, a colaborării și păcii! Anul 1983 să ducă la dezvoltarea colaborării între toate țările balcanice în vederea realizării unei regiuni a colaborării pașnice, fără arme nucleare . Este necesar să se acționeze cu toată hotărîrea nicit, în noul an, să se treacă la măsuri concrete privind lichidarea subdezvoltării, întărirea colaborării și solidarității țărilor in curs de dezvoltare, realizarea unor înțelegeri corespunzătoare între țările sărace și țările bogate în vederea realizării unui sprijin mai puternic pentru țările în curs de dezvoltare, pentru făurirea unei noi ordini economice și politice internaționale. Fie ca anul 1983 să ducă la întărirea conlucrării și mai puternice a tuturor statelor, fără deosebire de mărime sau orînduire socială, să crească rolul Organizației Națiunilor Unite și al altor organisme internaționale in soluționarea tuturor problemelor complexe in interesul tuturor națiunilor, al păcii și colaborării! Fie ca noul an să ducă la încetarea conflictelor existente, și trecerea la soluționarea tuturor problemelor litigioase dintre state numai și numai pe calea tratativelor ! Acum, la începutul noului an doresc să reafirm hotărîrea României socialiste, a poporului nostru de a dezvolta relațiile cu toate țările socialiste, cu țările în curs de dezvoltare, cu toate statele lumii, fără deosebire de orînduire socială, în vederea realizării unei lumi mai drepte și mai bune pe planeta noastră. Reafirm hotărîrea poporului român de a conlucra activ cu toate forțele antiimperialiste și realiste, cu popoarele de pretutindeni, avînd convingerea că stă în puterea unită a acestor forțe, a popoarelor de a da un nou curs evenimentelor mondiale spre destindere, spre colaborare, spre întărirea independenței naționale și asigurarea păcii. Dragi compatrioți. Intrînd In noul an de muncă și luptă pentru dezvoltarea economico - socială a patriei, pentru pace, să ridicăm paharul pentru clasa muncitoare, țărănime, intelectualitate, pentru toți oamenii muncii, fără deosebire de naționalitate, pentru întregul nostru popor, pentru noi împliniri pe drumul socialismului, al bunăstării și fericirii, pentru scumpa noastră patrie, pentru libertatea, independența și măreția Republicii Socialiste România. Vă urea tuturor, dragi tovarăși și prieteni, un an nou de muncă și împliniri, de succese și satisfacții tot mai mari, multă sănătate și fericire. LA MULȚI ANI ! MESAJUL DE ANUL NOU adresat întregului nostru popor la posturile de radio și televiziune, de TOVARĂȘUL NICOLAE CEAUȘESCU UN NUME SIMBOL (Urmare din pagina I) ridicarea continuă a nivelului de trai, într-o calitate nouă a muncii și vieții tuturor cetățenilor. Înflorirea personalității umane, afirmarea ei plenară, promovarea principiilor eticii și echității socialiste în toate domeniile vieții economice și sociale, creșterea educarea tinerei generații, înși tărirea familiei, așezarea ei pe baze sănătoase, în spiritul celor mai nobile tradiții românești — sunt coordonate permanente ale neobositei activități social-politice a tovarășei "Elena Ceaușescu. l" Savant de reputație mondialovarășa Elena Ceaușescu se află de peste două decenii în primele rînduri ale cercetării în domeniul chimiei din România. Activitatea sa științifică s-a impus și a fost recunoscută ca fiind deosebit de valoroasă de întreaga lume științifică. A fost aleasă membră a numeroase societăți internaționale de chimie de înalt prestigiu și este profesor onorific la importante institute de învățămînt superior din străinătate. O parte din contribuțiile sale științifice au fost reunite în volume, traduse în limbi străine de largă circulație, prezentînd un mare interes științific pentru publicul de specialitate. Este o firească recunoaștere a marilor ei merite faptul că a fost numită președinte al Consiliului Național pentru Știință și Tehnologie. In această calitate, tovarășa Elena Ceaușescu contribuie deplin, cu întreaga ei capacitate creatoare, la ridicarea științei românești, a economiei naționale și, in ultimă instanță, la creșterea nivelului de trai al națiunii. Ca om de știință de reputație mondială tovarășa Elena Ceaușescu este implicată profund în realitatea politică a omenirii. Roadele omului de știință trebuie folosite spre binele omenirii, nu spre distrugerea ei. Un element fundamental al politicii de pace a partidului și statului nostru își află reflectarea în constituirea Comitetului național român "Oamenii de știință și pacea", ai cărui președinte a fost aleasă tovarășa Elena Ceaușescu. Meritele ei de savant și de personalitate politică marcantă dau garanție pentru succesul luptei pentru pace a Comitetului național român „Oamenii de știință și pacea", impunînd încă o dată în plus politica de pace a României socialiste, a conducătorului ei iubit, tovarășul Nicolae Ceaușescu. Om politic, savant de reputație mondială, luptătoare pentru idealul nobil al păcii în lume — tovarășa Elena Ceaușescu ni se relevă ca un comunist român exemplar și, în același timp, ca un om de adîncă omenie, care face lotul pentru oamenii țării sale. Tovarășa Elena Ceaușescu oferă un model de viață demnă și de creație revoluționară pentru toate femeile, pentru toți cetățenii României socialiste. De ziua sa de naștere, îi urăm mulți ani și multă tere de muncă în slujba popoporului și patriei române. 2 tt La Galeriile de artă „Luchian" a fost vernisată expoziția plasticienilor botoșăneni intitulată „Omagiu Republicii". Cele 45 lucrări expuse turn, acuarele, sculpturi prcsunt semnate de următorii plasticieni: Dumitru Agavriloaie, Viorel Amariei, Ioan Buliga, George Chihaia, Vasile Chihaiței, Adrian Ciuraru, Grazieni Constantinescu, Nicolae Cornea, Radu Cotișel, Constantin Curea, Constantin Doroftei, Maria Ganea, Vasile Mălinaș, Marcel Mănăstireanu, Mihai Pastramagiu, Alexandru Pleșca, Virgil Pleșca, Gheorghe Popescu, Gheorghe Stanciu, Teodor Valenciuc. Cea de-a 35-a aniversare a Republicii Socialiste România a prilejuit plasticienilor locali exprimarea, prin mijloacele specifice artei plastice, atașamentului lor față de paatrie, partid și popor. Expoziția ilustrează concludent anvergura și forța mișcării plastice botoșănene actuale. !»...Intr-o natură liberă și plină de poezie Interviu cu baritonul Dan Iordăchescu, artist emerit Născut la 2 iunie 1930 la Hlipiceni — Botoșani, a urmat cursurile liceului național din Iași, a absolvit facultatea de drept din Iași și apoi Conservatorul din București. In prezent, peste 33 de ani de activitate artistică, 184 de turnee în Europa, America de Sud, de Nord și centrală în Asia și Africa. iată câteva date din biografia lui Dan Iordăchescu: — Cu ce gînduri ați plecat și cu ce amintri ați rămas din ținuturile natale ? — Din ținuturile botoșănene am plecat mai de mult, însă pot să vă spun că sunt legat permanent sufletește de acele locuri. Cu ani în urmă le-am vizitat mereu, am fost în locurile în care mi-am petrecut copilăria — Hlipiceni, Todireni. Desigur, partea cea mai importantă este toată această rezervă de emoții, de amintiri deosebite pe care le păstrez în sufletul meu, în mintea mea, toate aceste lucruri minunate care se leagă de copilăria mea, de adolescența mea. „ ...Cu ce am plecat ? Cu ce am rămas ? Am plecat cu lucruri minunate care dau un profil aparte activității mele artistice. Am plecat cu acea tandrețe, cu acel romantism al ținuturilor botoșănene, care mi-au rămas și care în permanență mă răscolesc, mă emoționează. — Ce puteți spune despre Hlipiceniul copilăriei dv. ? — întrebarea dv. mă bucură enorm ! Da, Hlipiceniul era o comună mică, ce avea o gară mare, gara Todireni. Comună cu aproximativ 1200 de locuitori harnici și pricepuți. Pot spune că aici mi-am petrecut t1 anii cei mai frumoși ai copilăriei, în care am zburdat într-o natură liberă și plină de poezie. Am avut foarte, foarte mulți prieteni care au fost și răniîn consătenii mei. Mulți dintre ei sunt rămași acolo, alții sunt plecați în toată România. Dintre consătenii mei unii au ajuns ingineri, strungari, doctori, președinți de C.A.P. i-am revăzut în anii trecuți. Din păcate însă în ultimii ani activitatea mea care se succede foarte rapid, de la un turneu la altul, nu mi-a permis să revin pe plaiurile Hlipicenilor. Păstrez legătura cu mulți din ei, sint bunii mei prieteni care și-au croit o viață demnă, au învățat meserii deosebite și mulți dintre ei sunt artiști în meseria lor. (Va urma). Viceslav POPESCU CLOPOTUL nr. 4594/1983