Convorbiri Literare, 1871-72 (Anul 5, nr. 1-24)

1871-09-15 / nr. 14

No. 14.—Anul V, Iassi, 15 Septemvrie 1871. CONVORBIRI LITERARE Apare la 1 si 15 a fiecarei luni. Abonamentul pe unu anu pentru România liberă 1 galbenu; pentru Austria 6 fl; pentru Germania de Nordu 1 galbenu pentru Sviteia, Belgia şi Italia 15 franci; pentru Francia şi Spania 20 franci. Abonamentele se făcu numai pe unu ani intregu: in Iassi la Tipografia Societăţii Junimea şi la redacţiune, in Bucuresci la librăria Soccec & Comp. SUMARII!. Direcţia nouă. I. (Sfirşitu), de D. T. Maiorescu. Studii asupra Maghiarilor (Urmare), de D. I. Slavici. Epigrame de D. S. Bodnărescu. Apelu la autori. Notiţe Bibliografice. Anunciu. DIRECŢIA RODA. I. Alexandri. Eminescu. Bodnărescu. (Matilda Cugler. Şerbănescu. Petrino.) (Sfirşitu.) Pe lăngă aceşti poeţi însemnaţi prin inălţimea ideilor şi in parte prin varietatea formelor poetice ce le au introdusu, ar fi nedreptu a uita încercările modeste a cătorva poeţi noi, care intr’o sferă mai restrinsă de găndiri şi de simţiminte ne presentă o mişcare naturală esprimată in limbă corectă, adese elegantă, totdeauna ferită de înjosiri. Plăcerea noastră şi, poate nu e exagerat arice: unu feliu de simţimentu de recunoscinţă pentru producerile literare ale D-rei Cugler, ale D-lui Şerbănescu şi (in parte) ale D-lui Petrino va fi cu atăt mai uşor de esplicatu, cu căt ne vomu aminti mai mult mijlocul literaru, in care le aflămu. Intenţii politice, afectări sentimentale, limbă forţată, espresii crude sunt ăncă la ordineaJilei pentru majoritatea scriitoriloru noştri de poesii, şi sperămu, că deja generaţia viitoare işi va esplica cu greu, cum cu o formă aşa de puţin plăcută şi cu unu bagagiu aşa uşoru de idei au indrăznitu atăţia contimporani ai noştri a se introduce in câmpul literaru. Să nu mai vorbimu despre dd. Aricescu, Tăutu, Hasdeu, Bolliac (Hasdeu şi Bolliac ca poeţi; ca autori prosaici sunt fără contestare dintre cei mai buni), etc. Despre aceştia s’a vorbitu destul in „Convorbirile literare.“ Dar să ne aducemu aminte şi de alţii, să ne representămuncă odată societatea, in care sunt siliţi a trăi poeţii noştri cei adevăraţi. In vremile noastre, pentru a cită ex abrupto câteva esemple, d. Vulcan trece de poetu, cănd căntă: Lumina vieţii mele, Tu soare intre stele, Regină intre fete, Cu nimbu in locu de plete, Cherubu din ceriuri susu,— De multe ori ţi-am spusu Curatul meu amoru,