Convorbiri Literare, 1927 (Anul 59-60, nr. 1-11)

1927-01-01 / nr. 1-4, Număr Jubiliar

PRECUVÂNTARE S-au împlinit 60 de ani de la apariţia primului număr al „Convorbirilor Literare“ din 1 Martie 1867. Revista înfiinţată de „Junimea“ din Iaşi a atins astfel cea mai respectabilă vârstă între publicaţiile similare, asigurăndu-şi prin neîntrerupta ei apariţie locul de frunte, ce de la început şi-a cucerit în mişcarea noastră intelectuală. In vremea atât de nestatornică de azi mai ales, un asemenea eveniment cultural merită să fie pus în lumina cuvenită, spre a servi drept pildă şi generaţiilor viitoare. Şedinţa jubilară a „Convorbirilor Literare din dimineaţa Duminicei de 13 Martie, a depăşit cu mult cadrul obişnuit al sărbătorirei unei reviste, luând caracterul unei largi manifestări a intelectualităţii româneşti. Faţă de numărul neaşteptat de mare al participanţilor şi al manifestărilor omagiale ce urmau să se mai aducă revistei, şedinţa publică s’a ţinut în continuare şi în Duminica următoare, de astă dată sub prezidenţia Domnului Jacob Negruzzi, singurul supravieţuitor dintre cei cinci întemeietori ai Junimei. Prin cuvântările ţinute, în cele două şedinţe din amfiteatrul Fundaţiunei Carol I, de unii din cei mai autorizaţi reprezentanţi ai intelectualităţii noastre, s-a arătat rolul însemnat ce „Convorbirile Literare“ l-au avut în desfăşurarea culturală a ultiei jumătăţi de veac. Revista „Junimei“ de la Iaşi nu mai poate fi considerată ca organul unei societăţi particulare, devenind exponentul cultural al mândrei generaţii, căreia se datoreşte Unirea Principatelor şi întemeierea Regatului Român. După filele îngălbenite ale revistei, ca după inelele concentrice ale unui stejar, se vor număra sforţările succesive