Cotidianul, septembrie 1992 (Anul 2, nr. 170-191)

1992-09-15 / nr. 180

Pe urmele unui scenariu... Un alpinist român a cucerit un “opt miar” Dialog cu Ștefan Radof și Șerban Madgearu Goana după capital Publicitate Acest conflict s-ar fi putut rezolva în doar două ore Adrian Axinte și Ștefan Eugen Prună “Acest conflict se poate rezolva în două ore”, declară dl Siromașcenko. Luni, 14 septembrie a.c., la spitalul “Witing” din București a debutat întîlnirea dintre greviștii foamei (Ștefan Siromașcenko, Nic. Fierant, V. Condurache și Cris. Nic. Peride) și Consiliul de Administrație al SNCFR, în frunte cu președintele acestuia, dl Aurel Dumitrescu, întîlnire la care a participat și comisia neutră guvernamentală numită de primul ministru, dl Stolojan (formată din opt persoane). Discuțiile au început în jurul orei 11.30, punîndu-se la punct condițiile de organizare a dialogului, inclusiv așezarea meselor și scaunelor, pentru a nu se crea impresia existenței unui prezidiu. Problemele în discuție sunt legate de refuzul negocierii de către administrația SNCFR a contractului colectiv de muncă și de desfacerea abuzivă a contractelor de muncă ale celor patru lideri greviști. Nu s-a depășit faza contestărilor de ambele părți. Sindicaliștii au recuzat trei membri ai comisiei guvernamentale apartinînd Ministerelor Transportului și Muncii și Protecției Sociale (Maria Mateescu, Paul Teodora și Paul Cojocaru), pe motiv că reprezentanți ai ambelor ministere sunt incluși în Consiliul de Administrație al SNCFR. Dl Rus, inspector general în Ministerul Justiției și membru al comisiei guvernamentale, a recunoscut că principial, liderii sindicali au dreptate, în virtutea principiului de drept, potrivit căruia nu te poți constitui în același timp ca parte (cele două ministere) și judecător (comisia). Membrii comisiei s-au retras în final, deplasîndu-se la Palatul Victoria, pentru a-l informa pe dl Stolojan despre situația creată. Pe de altă parte, Consiliul de Administrație contestă legalitatea participării la discuții, ca reprezentanți ai greviștilor, ai liderilor confederațiilor sindicale CNSLR, Frăția și ALFA. In replică, dl Stromașcenko a citit delegația de împuternicire, arătînd că Federația Sindicală CFR, în calitate de persoană juridică, are dreptul să împuternicească pe oricine pentru a-i reprezenta interesele. Comisia a recunoscut acest drept, la rîndul său dl Siromașcenko arătînd că problema ridicată de Consiliul de Administrație este artificială. Am aflat că greva foamei continuă, renunțîndu-se provizoriu la greva totală, tocmai pentru a se putea purta aceste discuții. Dl Ciorbea, președintele CNSLR, ne-a declarat că problema creată se datorează abuzurilor Consiliului de Administrație SNCFR, a nepăsării sistematice a Ministerului Transporturilor; de asemenea, a arătat că, prin legea sindicală, ei au acest drept de a-i reprezenta pe cei patru greviști ai foamei. S-a convenit ca negocierile să fie reluate marți, 15 septembrie, la ora 12.30, în același loc, piața neagră, oscilează între 1,5 și 2 mărci litrul. Din fericire, sunt singurele cazuri de încălcare a embargoului impus fostei Iugoslavii de către Consiliul de Securitate al ONU. Embargoul impus fostei Iugoslavii este, totuși, încălcat la Matei Dobrescu Drumul Național Timișoara- Stamora Moravița a devenit tîrgul de benzină și motorină româno-sîrb. Aici, au loc operațiunile de vînzarecumpărare a combustibililor; prețul benzinei este de circa un dolar litrul, riscînd să urce la doi dolari din cauza... deselor controale - razii - ale poliției. Intr-o singură zi, s-au înregistrat 18 cazuri de trafic de combustibil. Cazuri care, trecute sub incidența Legii 12/1991 - care se referă la protecția consumatorilor, au însemnat amenzi în valoare de 70.000 lei si confiscarea a 450 litri de benzină și 80 de motorină. 12 din cele 18 cazuri s-au înregistrat pe D.N. Timișoara-Stamora Moravița, spre ieșirea din țară. Trei dintre contravenienți sînt cetățeni sîrbi care doreau să vîndă carburant. Românii încearcă, însă, să vîndă combustibil în Serbia. Doru Vladimirescu, cetățean român domiciliat în Germania, a încercat să treacă 50 litri de motorină iar, Ferdinand Goldenberg - 26 de ani, din Caransebeș - a încercat să vîndă 40 litri de benzină chiar lingă graniță. Punctul de frontieră Porțile de Fier I este și el unul dintre locurile unde se încearcă trecerea frauduloasă a diferitelor bunuri către fosta Iugoslavie. în numai două zile, au fost verificate 342 de persoane și 186 de automobile. La 130 de posesori de autoturisme au fost găsite mari cantități de detergenți, benzină și motorină. Prețul carburanților, pe Dnii Nicolae Peride, Ștefan Siromașcenko și Victor Condurache < Honda și Mansell părăsesc Formula 1 NOUL CANAL 2 TV Maastricht: Europa la răscruce... Spectacol aviatic pe cerul Bucureștilor Pe Aeroportul Băneasa, i-am văzut pe “îngerii albaștri” la lucra. Deși programul a suferit modificări, pe care nu le-am putut anunța în ziarul de ieri, datorită întîrzierii știrilor (avioanele 1-7 au sosit la București ieri dimineață, la ora 10.00), “Blue Angels” au făcut prima demonstrație-antrenament, ieri după-amiază. Sosirea pe aeroport a impresionat întreaga asistentă. Au apărut în formație “delta”, zburînd la joasă înălțime. Deasupra platformei din fata aerogării, avioanele au “rupt” formația, virînd brusc spre dreapta și stînga, pentru a ateriza independent. “Ca la desene animate”, a exclamat colegul nostru Costin Doina. Aterizarea s-a făcut pe aproximativ un sfert de pistă, secvențial, la cîteva secunde, în timpul rulajului către locul de parcare, formația s-a aliniat treptat, în ordinea numerelor înscrise pe avioane. Oprirea a fost foarte precisă, roțile din față stopind în același timp la linia albă. Sincronizare perfectă nu numai în aer, ci și la sol. A urmat ceremonia de întîmpinare. Carlingile s-au deschis simultan, simultan piloții și-au scos căștile și au coborît pentru salut la botul avionului. Au plecat în formație spre grupul oficialităților și copiilor care-i așteptau, s-au oprit la aproximativ zece metri, au salutat și, apoi, “și-au permis” pe loc repaus. S-au felicitat reciproc pentru aterizare. Mai greoi, “Albert cel Gras”, avionul de transport C-130 HERCULES, a sosit la ora 11.00, aducînd restul echipei și al materialelor. Datorită întîrzierii, echipa americană a fost nevoită să înceapă doar la două ore de la sosire ultimele pregătiri pentru spectacol. Avioanele dublă-comandă (7 și 8) au decolat primele, executînd zboruri de recunoaștere în zona aerodromului. Coordonatorul de evenimente a stabilit reperele principale, direcțiile de intrare și ieșire pe verticala aerodromului. Zgomotul ce a putut fi auzit ieri în zona orașului și care i-a determinat pe mulți bucureșteni să-și îndrepte privirea spre cer, a fost “bîzîitul viespilor” americane. Incepînd cu ora 15.00, cele șase avioane principale (1-6, simplă comandă) au susținut un spectacol acrobatic de protocol, pentru diplomați, personal militar, politicieni și sponsori. Printre invitați, lîngă ambasadorul SUA, dl profesor Emil Constantinescu și ministrul Apărării Naționale, general-locotenent Niculae Spiroiu. Firmele Marlboro și Coca-Cola au oferit spectatorilor din produsele proprii. A fost, deci, un spectacol pentru un cerc restrîns, care l-a prefațat pe cel de astăzi. Nu dezvăluim amănunte despre figurile acrobatice, pentru a vă lăsa plăcerea surprizei pentru astăzi. în această dimineață, piloții americani au programate două vizite printre copii și tineri: la Spitalul de copii “Grigore Alexandrescu” și la Liceul cu predare la limba engleză “George Coșbuc”. După ziua de ieri, cu siguranță, interesul pentru show-ul aviatic, ce va avea loc azi, cu începere de la ora 12.30, a crescut. Amintim, încă o dată, rugămintea organizatorilor de a fi respectate măsurile de securitate. Dan Nicolae si Remus Andrei Ion Venezuela va primi emigranți români Venezuela este o țară care oferă posibilități de imigrare organizată. La conferința de presă de ieri, 14 septembrie, am obținut amănunte în legătură cu acest subiect. Venezuela face apel către țările fostului bloc comunist care beneficiază de un surplus de resurse umane calificate. Principalele domenii de activitate în care Venezuela este interesată să primească persoane cu calificare sunt sectoarele productive: chimic, agricol, mecanic, metalurgic; domeniul educațional: tovătămtnt, știință, cultură, muzică, turism, întreprinderi mici și mijlocii de servicii, întreținere mașiniunelte, instalații spitalicești, electricieni, industria extractivă: bauxită, cărbune, aur, rafinării și altele. în principiu, acest proces de imigrare organizată va demara la începutul anului viitor deoarece statul venezuelean nu a finalizat pregătirile de primire imigranților. Persoanele interesate, se a pot adresa Ambasadei Venezuelei, în aproximativ 60 de zile. Selecția se va face după un sistem asemănător cu cel australian și canadian. Se vor avea în vedere capacitatea profesională, nivelul educațional, cunoașterea limbii și altele. Doritorii pot căpăta, după o perioadă de doi ani, rezidenta, iar după cinci ani pot opta pentru cetățenia venezueleană. De menționat faptul că legile Venezuelei, respectiv Constituția, nu fac discriminări între cetățenii născuți în Venezuela și cei naturalizați venezueleni. Cu titlu orientativ, un salariu mediu va fi de aproximativ 1500 dolari, salariu ce permite o viață comodă în raport cu prețurile. Cetățenii români ajunși în Venezuela nu vor fi obligați să renunțe la specificul etnic. Se menționează în mod expres că în Venezuela nu există ghetouri. Vom reveni cu amănunte. Maria-Luiza Niculicea ) I Luăm rechizite școlare și vom face post negru Sfirșitul vacanței mari a însemnat întotdeauna, pe lîngă bucuriile și emoțiile unui nou an școlar, o perioadă de mari cheltuieli. Vă prezentăm cum au evoluat prețurile la rechizitele școlare pentru a vă ajuta la efectuarea calculelor necesare pentru completarea “echipamentelor” școlare ale copiilor dvs. Astfel: - caiet de matematică 48 file - 58 lei; - caiet dictando 48 file - 26 lei; - caiet studențesc -131 -147 lei; - caiet de desen - 69 lei; - bloc mic de desen -100 lei; - cerneală albastră - 63 lei; - stilouri românești -112-240 lei; -pixuri-21-210 lei; - top hîrtie - 928 lei; -ierbar-71 lei; - registru - 762 lei; - set carioca (6 buc.) - 93 lei; -guașe -155 lei; - tempera -147 lei; - dosar plic - 25 lei; Altceva, prin papetării și librării, nu veți putea găsi. Făcînd și noi un mic calcul ne-am cam îngrozit, deoarece o familie cu doi copii care încep azi școala și care are un venit lunar de 25.000- 30.000 de lei va cheltui cam 50 % din acesta pentru rechizitele școlare necesare copiilor. Ținînd cont de faptul că acest procent reprezintă exact cheltuielile românilor pentru mîncare, am ajuns la trista concluzie că, în luna septembrie, această familie (reprezentativă pentru nivelul societății românești) nu va mai atnca. Cum aceasta nu se poate, rezultă că micii școlari vor avea “trusoul” descompletat, iar de aici se ajunge la problema calității învătămîntului, pe care nu vrem s-o discutăm aici. Bine că nu se mai pune problema uniformelor care, în condițiile noilor prețuri, ar fi găurit de tot bugetele familiale. Oricum, cu caiete sau fără, urăm tuturor celor care încep astăzi un nou an de învățămînt numai satisfacții și multă baftă! Rep. Sindicatele nu au avut interlocutori Gabriela Dinescu La inițiativa Cartelului sindical ALFA, luni, 14 septembrie a.c., urma să aibă loc întîlnirea dintre patronat, liderii ALFA și dl Theodor Stolojan. Dl prim-ministru trebuia să fie însoțit de ministrul Finanțelor și de guvernatorul Băncii Naționale Române. Sîmbătă, organizatorii dispuneau de confirmarea prezenței celor invitați, mai puțin de cea a dl prim-ministru, care urma să dea răspunsul în cursul dimineții de luni. Dintre toți aceștia, numai BNR a trimis un reprezentant. Lipsa delegaților guvernamentali a făcut ca triada Guvern-Sindicate- Patronat să nu funcționeze, astfel încît, profitîndu-se de prezența dlui Victor Rădulescu, director la BNR, discuțiile să se axeze pe probleme monetare și financiare. Atît sindicatele cît și patronatul au acuzat banca de speculă bancară, de utilizare ilicită a banilor, de faptul că blocajul economico-financiar a fost agravat prin instrumentul bancar instaurat de stat, de practicarea unei politici aberante a dobânzilor. Plîngîndu-se de lipsa unui sistem informational, care să asigure operativitatea serviciilor bancare, dl Victor Rădulescu a devenit ținta unor acuzații adresate Băncii Naționale. S-a ajuns să se reproșeze pînă și salariile mari de care beneficiază portarii băncii (30.000 lei) față de salariile medii din industrie (de circa 14.000 lei). S-a demonstrat că politica dobînzilor care a fost aplicată nu a fost de natură să încurajeze industria, că rata dobînzilor nu trebuie să fie egală cu rata inflației, așa cum s-a argumentat, ci ar trebui să fie egală cu rata profitului, că politica practicată de guvernatorul BNR, dl Mugur Isărescu, nu este în măsură să ajute la deblocarea economico-financiară și că, dacă se va continua această politică, cu siguranță, BNR va fi luată cu asalt. “Circuitul economic nu se închide și din lipsa pieței interne. Am omorât consumatorul intern la produsele naționale. După statistica noastră, 90% din consumul bugetului de familie se duce pe alimente și cheltuielile curente ale casei. Cele aproape două milioane de șomeri nu-i putem integra în domeniul serviciilor dacă nu avem putere de cumpărare”, a spus dl Bogdan Hossu, președintele Cartelului ALFA, în încheierea acestei întîlniri. Soarta țării depinde de votul nostru Întîlnirile săptămînale cu liderii partidelor componente ale CDR, au intrat deja în obișnuința ziariștilor. De data aceasta, subiectele propuse de dnii Alexandru Popovici (vicepreședinte PAC, șeful Departamentului Platformă și Programe al CDR), Dinu Zamfirescu (PNL-CD), Ulm Spineanu (PNȚCD) și dna Ana Blandiana (președinte AC), au fost cele prin care oameni politici intrați la competiția electorală, dovedesc o totală lipsă de fair-play, în încercarea disperată de a cîștiga cîteva voturi în plus. în acest sens, afirmațiile conform cărora o eventuală victorie în alegeri a Convenției ar însemna pierderea pămîntului, de către țăranii de abia intrați în posesia lui, după atîția ani de așteptare, tn condițiile în care actuala Lege Funciară prevede ca prag maxim de cumulare a terenurilor - 100 ha, iar programul CDR doar 50 ha, apare cel puțin aberantă. “Vă rog pe dumneavoastră, să-mi arătați și mie primul moșier care a venit în România să-și recapete pămînturile?! Sau, dacă există asemenea oameni în Europa?!”, a întrebat dl N. Constantinescu (PAC) ziariștii prezenți, continuînd: “Unde le este sufletul de români, cînd fac asemenea afirmații iresponsabile în fața unor oameni deja disperați de situația grea în care se zbat?” O altă afirmație de acest gen, folosită în campania unor lideri politici este aceea privind vînătoarea foștilor membri PCR, pe care ar declanșa-o Convenția. Problema respectivă este pe larg dezbătută în capitolul “Reconcilierea națională” din programul CDR, și cine dorește, îi poate afla răspunsul real; în plus, nu trebuie uitat faptul că există destui membri ai CDR, care au făcut parte din partidul comunist, însuși candidatul propus la Președinția României se găsește în aceeași situație. Și pentru că tot am amintit de domnia sa, să amintim faptul că este încă atacat de contracandidații săi pe motiv că ar fi încercat blocarea clauzei națiunii celei mai favorizate, în ciuda evidenței că vizita sa în SUA a fost făcută tocmai în ideea de a ni se acorda clauza necondiționat. Apar tot mai accentuate declarațiile conform cărora CDR înseamnă reinstaurarea monarhiei, actorii lor încercînd să-și atragă astfel electoratul pro-republican, deși CDR subliniază de fiecare dată cînd se dezbate acest subiect, că obțiunea formei de stat va aparține numai și numai poporului, el fiind singurul în drept să hotărască. “Iar în fața hotărîrii sale, va trebui să se plece oricine ar ieși președinte - fie Iliescu, Constantinescu sau Funar”, după cum s-a exprimat dl A. Popovici. Datorită imposibilității rezolvării multor probleme ale cetățenilor, din lipsa Legii bugetului administrației locale, primarii CDR sunt arătați cu degetul de către foștii adversari din alegerile locale. Dar cine e de vină că legea amintită “s-a pierdut" undeva, între Camera Deputaților și Senat? Sau că domeniul salubrității și cel al transportului în comun vine încă de prefecturi? Circulă anumite informații privind pregătirea unor diversiuni pentru mitingul CDR din 23 septembrie. Membrii Convenției speră din toată inima ca acestea să se dovedească false, să se dea dovadă de corectitudine în desfășurarea campaniei electorale, cel puțin în al doisprezecelea ceas. Un alt subiect deosebit de incitata pentru unii și modalitate de propagandă pentru aceași, îl constituie tensiunea ce ar caracteriza relația între etnicii maghiari și majoritatea populației române din Ardeal. Exacerbarea naționalismului excesiv al extremiștilor, pe care mizează aceste persoane este deosebit de periculoasă. CDR reafirmă că este vorba, de fapt, de o falsă problemă, existînd posibilități concrete de soluționare a unor divergente, în acest sens. Am reținut declarația driei Ana Blandiana: “ Pe 27 septembrie va fi o înfruntare existențială - se va vota istoric, și lumea simte asta. Așa se explică faptul că la mitingurile celorlalte formațiuni vin cîteva sute de oameni, iar la noi, zeci de mii. CDR reprezintă schimbarea”. Marina Georgescu încăierare sîngeroasă între pieri La Batalionul de Jandarmi Sibiu alarma a fost dată pe 13 septembrie 1992, în jurul orei prînzului. Trebuia să se acționeze în satul Daia, comuna Roșia. A plecat un pluton de jandarmi care, împreună cu echipa operativă a Inspectoratului județean de Poliție, a aplanat un conflict apărat între două familii de crescători de oi: în dimineața aceleași zile, între familiile Turcu și Faur a început scandalul pentru locurile de pășunat. Cearta a degenerat într-o adevărată bătălie, care s-a soldat cu rănirea foarte gravă a lui Cornel Racoti, un cioban de 38 de ani, angajat de Simion Faur, și vătămarea corporală ușoară a încă patru persoane. Multă lume s-a strins în ograda familei Faur pentru a-i apăra pe aceștia de agresori: Ioan Turcu, de 30 de ani și Dumitru Turcu, de 33 de ani, gestionar la magazinul sătesc. Pînă cînd dreptul fiecăruia nu va fi stabilit odată pentru totdeauna, oamenii se vor omorî între ei pentru ceea ce consideră fiecare că i se cuvine. Pînă cînd nu vom înțelege că sîntem “păpușile” unui sistem care dorește să perpetueze ambiguitatea și minciuna, satul Daia ar putea fi oricare dintre satele României. Rep. Programul campaniei electorale la Radio si la Televiziune Marți, 15 septembrie 1992 TV - programul I - parlamentare: • 16.30-17.00-• 18.30-19.30 -• 20.30-20.45 - clasa” - prezidențiale: • 22.00-23.(X) - “Studioul electoral” - întîlnire cu candidații la președinție. Astăzi, domnii Emil Constantinescu și Ion Iliescu. Radio 1. Radio România Actualități parlamentare: • 6.15-6.20 - “Informații electorale” • 7.30-7.45 - “Tribuna electorală” • 10.05-10.55 - “Tribuna electorală” • 14.30 - “Informații electorale” • 17.05-17.55 - “Tribuna electorală” • 18.15 - “Informații electorale” - prezidențiale: • 19.00-19.40 - “Candidații la funcția de președinte al României în fața electoratului”a. Astăzi, dl Ion Iliescu. 2. Radio România Tineret - parlamentare: • 11.15-11.25 - “Dicționar electoral” • 19.00-19.20 - “Interferențe electorale" Forum” Studioul electoral” ‘Campania electorală în ediție spe- I