Cotidianul, aprilie 1994 (Anul 4, nr. 76-101)

1994-04-01 / nr. 76

Primăria respinge revendicările taximetriștilor Referitor la revendicările șoferilor de taxi bucureșteni, Comisia de Transporturi a Consiliului Local al Municipiului București (CLMB) a hotărît să nu satisfacă nici una dintre revendicările ce țin de competența sa. Cele patru revendicări prezentate Comisiei s-au referit la limitarea numărului de licențe acordate, scutirea de TVA a activității de transport taxi, urgentarea privatizării în acest domeniu și o diferențiere a stațiilor de taxi desprinse din Societatea Comercială Transport taximetre. Dacă pentru problemele legate de scutirea de TVA și privatizare șoferii au fost îndrumați spre Guvern, celelalte două doleanțe ale lor au fost dezbătute miercuri în cadrul comisiei CSMB. Aceasta a hotărît să nu dea curs acestor cereri, recomandând însă celor cinci stații de taximetre să depună documentația pentru privatizare. (A.F.) La Brașov, consilierii puterii au vrut să dăruiască o vilă SRI-ului La ultima ședință a Consiliului Local Brașov s-au purtat discuții aprinse asupra vilei Luminița, din Poiana Brașov. Vila, împreună cu terenul aferent de 1770 metri pătrați, a fost trecută în 1970, din administrarea Ministerului Turismului în cea a Securității. Deși UM 05024, SRI Brașov, a mai revendicat această vilă și la ședința din februarie a Consiliului Local, cererea a fost respinsă. împotrivă au votat 12 consilieri. Pentru cererea SRI-ului au votat consilieri ai coaliției guvernamentale. Dl Silviu Jec, consilier PAC și avocat, a declarat corespondentului AM Press că “vila se află în proprietatea Primăriei, ca toate imobilele construite de unitățile bugetare înainte de 1989 și deci nu poate intra în administrarea SRI-ului”. Printre consilierii coaliției guvernamentale au fost persoane care au cerut reluarea votului, datorită lipsei temporare a doi consilieri. Această tentativă a eșuat, considerându-se că un nou vot ar crea un precedent periculos. (AMPress) “Protecția socială va veni precum coliva pentru mort” Dl Crin Halaicu, primarul general al Capitalei consideră că din cauza impozitelor excesive impuse de guvern, “protecția socială va fi precum coliva pentru mort, va veni prea târziu față de cerințele și nevoile actuale”, în opinia dlui Halaicu, “politica actualului guvern nu are nici un viitor pentru România”. (AMPress) Se anunță o întrerupere a circulației trenurilor Datorită pierderilor mari cauzate de furturi și distrugeri, Regionala Căi Ferate Brașov a comunicat că, în cazul în care actele de vandalism din vagoanele de călători vor continua, va lua măsuri de retragere a acestora și de oprire definitivă a circulației trenurilor pe anumite rute. Dacă, în ciuda intervenției însoțitoarelor de vagoane, actele huliganice nu vor fi stopate, primele trasee pe care va fi oprită circulația vor fi Brașov-întorsura Buzăului și Sfântul Gheorghe-Brebu. în anul 1993, valoarea distrugerilor a fost de peste 74 milioane lei. (AMPress) Fonduri pentru clisura Dunării în urma analizelor efectuate în zonele limitrofe Dunării, de o echipă guvernamentală condusă de dl Slavomir Gvozdenovici, s-a hotărît deschiderea unei finanțări de peste patru miliarde lei, necesară executării lucrărilor de protecție și consolidare a acestor zone. Cu prioritate, fondurile vor fi destinate lucrărilor din clisura Dunării, fără de care activitatea socio-economică din această regiune va fi afectată. (AM Press) Mafia țigănească controlează și spălatul parbrizelor în ultimii ani, peisajul străzilor românești s-a îmbogățit cu prezența unor tineri, în majoritate elevi și studenți, care din lipsa banilor practică spălarea parbrizelor. Această activitate, implicând tineri care nu puteau să-și găsească altă sursă de venit, n-a lăsat indiferentă mafia țigănească. Cei care spală parbrize sunt obligați, sub amenințarea primirii unor crâncene bătăi, să plătească biruri care variază între 15-25.000 de lei, în majoritatea cazurilor suma depășind câștigul grupului care se ocupă de spălarea mașinilor, în consecință, mulți tineri mai curăței au renunțat. (AMPress) Vinurile românești vor fi vândute de francezi între cultivatorii de viță-de-vie din județul Mehedinți și o delegație de specialiști francezi, reprezentând Comunitatea Europeană, condusă de Claude Bon, s-au demlat contacte și s-au stabilit înțelegeri. S-au concretizat aspectele tehnice prin care soiurile de vinuri din județ să fie desfăcute pe piața mondială, prin intermediul părții franceze. Este vorba de cunoscutele soiuri de Corcova, Dealul Viilor și Plaiurile Drincei. (AMPress) Statul subvenționează doar 10% din producția de lapte Potrivit aprecierii specialiștilor, așa-zisa “subvenționare” de către stat a laptelui este o falsă problemă. Peste 89% din producția de lapte a anului 1993 a fost realizată de sectorul particular, fără nici un ajutor financiar sau de altă natură din partea statului. în realitate, subvenția de 100 de lei pentru un litru este acordată fabricilor de sape care aparțin statului. (AMPress) în data de 10 aprilie, ora 11.00, la Rondul scriitorilor din Cișmigiu va avea loc o întâlnire a iubitorilor de animale, în vederea înființării unei asociații pentru protecția animalelor. Remember 1 aprilie (Prier) Pomenirea Preacuvioasei maicii noastre Maria Egipteanca și a Preacuviosului părintelui nostru Macarie Mărturisitorul. Astăzi își serbează onomastica persoanele cu numele de Maria (ortodocși), Hugo (protestanți). Catolicii au Vinerea Sfântă. 1784 - Audiența lui Horea la împăratul Iosif al II-lea, pentru a-i prezenta situația țărănimii. 1820 - S-a născut, la Bârlad, Alexandru “Domnul Unirii”, cel de-al doilea fiu al vornicului Ioan Cuza și al Sultanei (n. Cozadin). 1835 - Obșteasca Adunare a Moldovei votează Regulamentul Organic. 1873 - Apar, în “Convorbiri Literare”, poemul “înger și demon” și poezia “Floare albastră”. 1877 - Apare, tot în “Convorbiri Literare”, “Povestea lui Stan Pățitul”. 1881 - S-a născut, la Rășinari, Octavian Goga (m. 1938). 1900 - S-a născut, la Iași, Alexandru Philippide (m. 1979). 1957 - S-a înființat, la București, Muzeul Literaturii Române. Silviu Dragomir • Denumirea lunii aprilie are la origine verbul latin “aperio, -us, - ertum”, care se traduce prin “a deschide, a descoperi, a săpa, a arăta, a da”. într-adevăr, în această lună, pământul își deschide darurile și arată reînceperea ciclurilor, se va dând naștere mugurilor plantelor. Se sapă grădinile... • Denumirea lunii la români este Prier, iar la aromâni este Apririu. • Feriți-vă astăzi de șotii: este Ziua păcălelilor. mmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm vineri • 1 aprilie 1994 Strada este în stăpânirea bișnițarilor și smenarilor 3 3 3 3 Locurile în care întâlnești astăzi cel mai des bișnițarii sunt casele de schimb valutar: în fața lor se adună grupuri compacte de indivizi care îți șoptesc mai discret sau mai violent: “schimbați ceva”? După o perioadă de oarecare “acalmie” a tranzacțiilor casele de schimb, datorate unei scăderi considerabile a cursului dolarului, iată că tranzacțiile s-au înviorat și bișnițarii și-au reluat nestingheriți activitatea, blocând, practic, intrarea în casele de schimb, ba uneori punând chiar stăpânire pe întreg trotuarul, în zilele “bune” în fața magazinului “Eva”, de exemplu, ai senzația că e miting, iar circulația printre cei care operează tranzacțiile valutare ilegale devine chiar periculoasă. Dar de acest “avantaj” nu beneficiază numai centrul orașului, ci și cartierele mai lăturalnice, în Piața Iancului, de exemplu vizavi de Circa de Poliție nr. 8, în fața Casei de schimb “Adriatica” fauna mișună nestingherită, agățând pe oricine trece pe acolo, cu sau fără intenția de a schimba bani. Dacă adopți filosofia struțului, făcându-te că nu auzi, indivizii insistă, ți se vâră în suflet, te trag de mânecă, de pulpana hainei, de poșetă, după care te decretează “prost”. Dacă ai nefericita inspirație , să răspunzi, sau să le atragi atenția că organele de ordine își au cuibul chiar peste drum,ai toate șansele să auzi vorbe la adresa întregii familii, pe trei generații în urmă, ba chiar să primești un ghiont. In plus, bișnițarul te întreabă batjocoritor: “Cine să-mi facă ceva, ăia? îi am pe toți la mână”. Poliția se declară neputincioasă. De obicei invocă puținătatea “cadrelor” (care, totuși, se înmulțesc în mod suspect de repede atunci când e vorba de acțiunile “destabilizatoare” ale celor ce contestă Puterea), aglomerația din locurile de detenție, cât și un sentiment de inutilitate a acțiunilor lor, cei mai mulți bișnițari fiind relativ repede puși în libertate. Argumente valabile, dar care nu țin de cald, în plus, ți se aduce și argumentul inevitabilității unor asemenea fenomene “într-o societate liberă”. De neînțeles este însă cum de ne-am ales numai cu această latură a libertății. Casele de schimb încearcă și ele să se apere, angajând oameni de pază băieții solizi, bruneți, care învârt cu dexteritate bastonul și poartă cu mândrie uniforma cu ecuson. Cei mai curajoși, le atrag atenția bișnițarilor, cu voce moale, că tranzacțiile valutare pe stradă sunt pedepsite de lege. Alții, care au înțeles mai repede pe ce parte este unsă felia de pâine cu unt, fraternizează liniștit cu smenarii, se prefac că nu-i văd, ba chiar la tranzacții pe cont propriu. Și să nu vă închipuiți că sunt mai cinstiți decât bișnițarii obișnuiți. Naivul care riscă să-și schimbe banii pe stradă, fie și la un bodyguard, riscă să fie victima acelorași vechi trucuri: fie va primi bancnote false, fie un teanc de hârtii de ziar, fie va rămâne, pur și simplu cu buzele umflate, “smenarul” rupând-o la fugă cu bani cu tot. Categoric, fraieri continuă să existe, atâta timp cât bișnițarii continuă să roiască în jurul caselor de schimb, întrebarea este, pe ce criterii își angajează casele de schimb oamenii de pază (cer cazier, curriculum vitae, eventual vreo recomandare de la fostul loc de muncă?, așa cum ar fi normal) și până unde merge înțelegerea dintre patronii și angajații unor case de schimb valutar cu mafia bișnițarilor? Atâta vreme cât ei acționează nestingheriți sub nasul Poliției și al “oamenilor de pază” planează suspiciunea unei înțelegeri mai largi între “părți”, păgubiți fiind atât fraierii care se lăcomesc la un preț mai mare, cât și statul. Doina Doru E scump hotelul, dar e... prost! în perioada ianuarie-februarie 1994, organele teritoriale ale Oficiului pentru Protecția Consumatorilor au controlat în 11 județe calitatea serviciilor prestate de 166 de unități de cazare. Dintre acestea, un număr de opt funcționau fără a avea certificate de înmatriculare de la Registrul Comerțului, iar în unsprezece activitatea se desfășura fără a fi efectuată clasificarea pe categorii de încadrare (acestea depășeau cu peste un an și o jumătate termenul legal de obținere a certificatului de clasificare). De asemenea, s-a constatat că 22 de unități de cazare nu aveau autorizații sanitare reactualizate, și că 63 au fost supraclasificate cu toate că dotările obligatorii lăsau de dorit. Deși serviciile oferite sunt în multe cazuri de un nivel calitativ scăzut, sub normele de clasificare, unele unități de cazare practică tarife foarte mari, care descurajează turiștii.. Aceste tarife sunt menținute cu toate că realizează un grad scăzut de ocupare a capacității de cazare. Două exemple sunt edificatoare: Hotelul “Pietricica” din Piatra Neamț (două stele) menține un tarif de 7.600 lei pentru o cameră cu un pat, deși camerele au infiltrații de apă și mucegai, lipsesc veiozele și materialul de dezinfecții; hotelul “Călimani” din Toplița (jud. Harghita) menține un tarif de 5.320 de lei pentru o cameră cu un pat, deși nu sunt asigurate condițiile minime de confort. Deși condițiile de utilizare a capacităților de utilizare sunt insuficiente, nu se practică tarife reduse cu 50% pentru grupurile organizate de turiști sau pentru copii, pensionari și veterani de război. Concluzia controlului efectuat este că la unitățile de cazare verificate nu s-a acordat toată atenția rezolvării reclamațiilor persoanelor cazate, întrucât deficiențele constatate constituie abateri de la dispozițiile legale în vigoare cu privire la protecția consumatorilor, organele de control au aplicat amenzi contravenționale în valoare de 31,8 milioane lei, stabilind, totodată, circa 250 de măsuri pentru intrarea în legalitate. Degeaba tot fac organele Oficiului pentru Protecția Consumatorilor controale, dacă rămâne în continuare în vigoare Legea nr.32/1968, care dă posibilitatea agentului economic să achite jumătate din minimul amenzii în cel mult 48 de ore. Pentru astfel de nereguli (deloc singulare) care pun în pericol viața și sănătatea consumatorilor ar trebui aplicate sancțiuni mult mai severe, care să meargă până la ridicarea definitivă a autorizațiilor de funcționare. Alexandru Traciuc Deturnare de fonduri la RADE în cadrul unei interpelări făcute ieri în Consiliul Local al Municipiului București (CLMB), a fost adus la cunoștința consilierilor faptul că, în urma unui control al Curții de Conturi, a fost identificată o sumă de peste 182 milioane lei, încasată de RADET în toamna anului 1992 ca subvenție și care nu a fost folosită ca atare. în același context, proiectul de buget al RADET pentru anul 1994 prevede un fond de protocol de 115 milioane lei (aproximativ 315.000 lei/zi), suma de 113 milioane lei pentru organizarea de activități socialculturale și un fond pentru ajutoare sociale (prime de vacanță) de 303 milioane lei. Pe de altă parte, același proiect de buget al Regiei Autonome de Distribuție a Energiei Termice (regie aflată în subordinea Primăriei Generale a Capitalei) prevede pentru cheltuielile de pregătire a cadrelor numai 50 de milioane lei și un fond de risc de 75 milioane lei. Cam așa își vede viitorul regia care ar trebui să asigure căldură Bucureștiului, dar care pare mai grijulie cu primele de vacanță ale salariaților săi. Probabil că dacă nu ar fi intervenit controlul Curții de Conturi, nu s-ar fi aflat de cele peste 182 de milioane de lei care s-au cheltuit nu se știe cum, probabil că dacă nu ar fi fost interpelarea unui consilier, nu s-ar fi aflat de această sumă, și cine știe câte alte milioane din banii contribuabililor nu se duc pe apa sâmbetei în același fel? (A.F.) Cum să nie cu piscină (urmare din pagina I) Considerând că oamenii sunt ființe raționale, se poate spune că au privit jocul ca pe o posibilitate de a-și investi banii. De ce nu au investit acești bani în alte domenii? Simplu, nu au avut prea multe alte posibilități. Dobânzile pentru depozitele bancare sunt mult prea mici ca să aducă un profit rentabil, iar capitalul cetățenilor nu are deocamdată o piață pe care să poată să fie plasat. Dorința de a investi cu profit nu a fost însă stopată de eșecul circuitului “Caritas”. Există încă alte asemenea “jocuri” de întrajutorare, care oferă ce-i drept, dobânzi mai mici, încercând astfel să-și prelungească existența în timp. Atâta timp cât ele există și funcționează, înseamnă că mai există oameni dispuși să-și asume riscul de a pierde. Oamenii au început însă să fie atrași în număr tot mai mare de loteriile organizate de instituțiile de stat. Statul oferă oarecum garanția că nimeni nu poate fi înșelat. Jucând la Loto sau Pronosport ori la Expres poți să pierzi, dar asta nu înseamnă că ești și furat. în fiecare săptămână, agențiile Loto Pronosport sunt aproape ticsite de oameni care depun buletinele de joc. Sumele strânse ating valori de sute de milioane de lei. Duminică seara, jucătorii întrerup facem casă în grădină orice altă activitate și așteaptă anunțarea tragerii Loto sau Expres, ori caută să afle rezultatele din campionatul de fotbal din Italia. Pentru a completa mai multe variante, unii s-au grupat pentru a pune împreună banii necesari depunerii unor variante de rezultate mai complexe a buletinelor de joc. Microbiștii și nemicrobiștii analizează frecvent campionatul de fotbal din Italia și caută să afle orice informație ce le-ar putea fi de folos în anticiparea corectă a meciurilor mai tari. Televiziunea a introdus și ea în circulație buletine de participare pentru jocul numit “Robingo”, urmărit cu pasiune de sute de mii de telespectatori, în ciuda prezentării sale de o calitate îndoielnică, în câteva zile, prima serie de asemenea buletine s-a epuizat pe piață. Speranța de a câștiga cu o investiție mică o sumă de bani rezonabil de mare, care să permită fericiților câștigători, fie să se îmbrace, fie să cumpere un automobil sau, eventual, o casă, este mobilul principal al participării în număr atât de mare la loterii sau pronosport. Disperați, oamenii apelează la singurul lucru cinstit care le-a mai rămas la îndemână. Din salarii se poate doar supraviețui, dar din ce în ce mai greu. Cotidianul Sindicaliștii luptă cu marile Conducerea Uniunii Județene Prahova a Sindicatelor Libere. Filială a CNSLR - “FRĂȚIA”, a avut o întâlnire informativă cu Primarul municipiului, dl Victor Săvulescu, și reprezentanții unor Regii publice privind spațiul locativ, transportul călătorilor, gazele și gospodăria comunală. Din partea sindicatelor au participat domnii Gheorghe Neaga, președinte, Vasile Stroe, vicepreședinte, și reprezentanți ai, sindicatelor de la societățile “PETROBRAZI", “UPETROM”, “PETROTEL”, “REAL” - Pleașa ș.a. în opinia noastră, nu era nevoie de patru ore de discuții, mai ales că nu s-a avut în vedere încheierea vreunui protocol. Cu excepția reprezentantului “ROMGAZ”, ceilalți parteneri din partea întreprinderilor au căutat să se afișeze cu aspecte globale ale activității lor, în loc să admită rapid că au și deficiente și să răspundă concret, la obiect, problemelor ridicate de liderii sindicali în numele tuturor cetățenilor. Astfel, Regia Autonomă de Transport Ploiești poate rezolva cu ușurință curățenia tramvaielor și autobuzelor, respectarea de către personalul de control a noțiunii de “traseu comun”, evitarea poluării aerului prin gazele de eșapament, repararea gropilor de pe străzile străbătute de linii de tramvai , educarea controlorilor. Aceștia ar trebui să aplice legea și atât, fără grosolănii, brutalități, comentarii injurioase și oprirea mijloacelor de transport, de parcă ar fi echipe de razie. Un asemenea comportament duce, inevitabil, la solidarizarea călătorilor corecți cu cei frauduloși. Soluția nu se găsește nici în afișe care caută să instige călătorii unii împotriva altora și nici în atragerea liderilor sindicali în echipele de control ale RATP. Reprezentanții sindicatelor au insistat pe lângă dlofircă, director general la Regia de Termoficare, în găsirea unor mijloace care să-i determine pe agenții economici de la parterul blocurilor, care nu-și achită cheltuielile de întreținere, să facă totuși acest lucru. Spațiile acestea nu aparțin asociațiilor de locatari, ci unor regii sau asociații comerciale care trăiesc parazitar, din închirierea lor. Dl Fofircă s-a plâns că acestor agenți economici li se percep de către furnizor tarife ca și locatarilor membri ai asociațiilor. Abia în 1996 va avea asigurat Ploieștiul necesarul de apă potabilă 24 de ore din 24. Cât despre locuințe, statul nu mai construiește nimic, blocurile care se ridică sunt construite de diferite societăți. Consiliul Europei, a subliniat dl primar Victor Săvulescu, prevede dreptul oricărei ființe umane la locuință. Dar noi suntem singura țară din Europa care nu avem un program de perspectivă pentru locuințele sociale, de exemplu. La urma urmei, dacă bugetului local i-ar rămâne 1/3 din ceea ce fiecare de vânt localitate varsă la bugetul de stat, multe din problemele ridicate de cetățeni ar fi pe cale de soluționare. Constanța Munteanu Chiar și neomenia își are propriile sale legi Datorită legilor actuale, Regia Autonomă “Locuința” Iași urmează să evacueze din apartamente mai mulți copii minori ai căror părinți au decedat. în ultima săptămână, funcționarii Consiliului Municipal Iași s-au confruntat cu două cazuri sociale deosebite, în primul caz, este pusă în discuție situația celor patru copii minori, cu vârste cuprinse între trei și nouă ani, ai familiei Cuculescu, din strada Dâmbovița nr. 25. în luna martie a anului trecut, tatăl copiilor, Vasile Cuculescu, a fost omorît de către soția sa, Ana Cuculescu, care se află acum închisă în penitenciar, urmând să fie condamnată. Conform legilor în vigoare, datorită dispariției titularului de contract, RA “Locuința” urmează să preia apartamentul de stat în care locuia familia Cuculescu și să-l redistribuie, în vederea acestui lucru, copiii au fost deja internați într-o casă de asistență socială. Cel de-al doilea caz este al minorilor Florinei (12 ani) și Radu Dimitriu (13 ani), care au rămas orfani de ambii părinți; tatăl lor a decedat în anul 1989, iar mama la începutul acestui an. Până la decesul mamei, copiii au locuit în imobilul proprietate de stat din strada Sf. Toader nr. 32. Pentru minorii respectivi s-a găsit un tutore ce dorește să-i crească, dar care nu dispune de spațiu suficient pentru preluarea copiilor. Deoarece tutorii sunt răspunzători de toate cheltuielile copiilor, normal ar fi fost ca el să preia și imobilul din strada Sf. Toader nr. 32. Conform legilor actuale însă, copiii nu au nici un drept asupra spațiului respectiv, care urmează să fie declarat disponibil și repartizat altei familii. Transportul in comun revine la “normal” Compartimentul de relații cu presa al RATB ne-a informat că zilele acestea se vor încheia lucrările la calea de rulare de pe Șos. Colentina. Astfel, începând de luni, 4 aprilie a.c., liniile de tramvai 1 și 21 revin la traseul de bază, iar activitatea Depoului Colentina se va relua. De asemenea, liniile de troleibuz 63 și 66 revin la parcul de 10 și, respectiv, 12 troleibuze, iar linia navetă 621 de autobuze se desființează. (M.S.) Foto. Autobuzul din imagine, purtând marca DAF, face parte din lotul de 150 de autobuze pe care RATB și-a propus să le achiziționeze anul acesta. El este primul dintre cele 30 care au fost deja plătite de RATB și urmează ca, după ce va fi omologat de către Registrul Auto Român (în curtea căruia a fost fotografiat), să circule pe unul din traseele bucureștene. (Mihai Stegerean)