Cotidianul, iunie 1994 (Anul 4, nr. 126-151)

1994-06-10 / nr. 134

Conține gratuit suplimentul , Deznaționalizarea caselor - un coșmar pentru Putere ~n p2 Iordănescu nu vrea să plece din Newport Am luat legătura telefonic cu Hyatt Hotel, unde ne-a răspuns Radu Timofte Tricolorii pregătesc meciurile din grupa A a turneului final care începe pentru ei pe 18 iunie a.c, în cadrul paradisiac al Hotelului Hyatt de lângă Los Angeles, în timp ce băieții își terminau micul dejun, dl Radu Timofte, ofițerul de presă al lotului nostru a venit la telefon să ne comunice primele sale impresii privind expediția americană: “De când am pus piciorul pe pământul Americii, ne-am luptat cu răsucirea celor 10 fuse orare care ne despart de țară. Medicul echipei, doctorul Pompiliu Popescu, este în general mulțumit de adaptarea jucătorilor la «ora» Los Angeles-ului. Deși la început unii jucători moțăiau în autocar în drum spre stadion, la ora primului antrenament, încet, încet adaptarea la noile condiții a făcut posibil ca antrenamentele să crească în intensitate. Pot să vă confirm că jucătorii care au plecat din țară cu probleme de sănătate (Lupescu, Selimesy și Răducioiu) sunt recuperați integral; începând cu 5 iunie, antrenamentele sunt zilnice, efectuate pe unul din terenurile gazonate ale Universității Irwine din Los Angeles. Complexul sportiv al Universității se află într-un parc imens de peste 10 hectare. Referitor la unele zvonuri privind nemulțumirea antrenorului Iordănescu față de suprafața terenului, pot să vă spun că s-a exagerat destul de mult. Este adevărat că primul antrenament s-a desfășurat pe un teren gazonat în lungime de 75 m ce găzduia în mod obișnuit întreceri de atletism, dar acest lucru nu i-a deranjat pe jucătorii noștri, deoarece ei au făcut atunci numai un antrenament de dezmorțire. (continuare în pagina 7) Bref Răboacănă “Pentru noi, agrarienii, cea mai bună măsură politică care s-a luat săptămâna asta au fost ploile”, a apreciat dl Victor Surdu la Radio. Această măsură politică, luată de un ciclon, l-a făcut pe dl Hrebenciuc să-și alcătuiască o delegație și să se deplaseze la Covasna, pentru a-i evalua pagubele. Conform logicii pentagonale, cele mai bune măsuri politice produc inevitabil daune. Delegația ne-a fost teleprezentată la fața dezastrului, în timp ce-i măsura cu privirea. Am fost asigurați că în timpul acesta se luau măsuri urgente. Dl Hrebenciuc, care apare peste tot ca Păsări-Lăți-Lungilă, ne-a și spus care sunt măsurile: “Vom porni acumularea aceea, care trebuia făcută” și care “an de an creează dificultăți masive”. De când suntem frecventați de măsuri politice precum inundațiile, toată lumea constată că există ceva care trebuia făcut demult, dar care, an de an, nu se face în nădejdea că vine altă măsură politică, precum soarele, și zvântă dificultățile. Altă măsură anunțată de dl Hrebenciuc s-a referit la ajutarea sinistraților: “O să încercăm o Hotărîre de Guvern”. încercarea moarte n-are, dar, după cum a adăugat imediat încercătorul, la ASIROM “prețurile sunt dinainte de ’89”, așa că singurul element de solidaritate a fost că însăși delegația guvernamentală a fost înconjurată la un moment dat de apă. Și Capitala, ca și micuța Ioana din grupajele de reclame ce prefigurează grupajele de știri, era umedă și tot prin anumite pasaje subterane. Nici scutecele Capitalei n-au mai fost schimbate de mult așa încât, cum vine o măsură politică sub formă de aversă, cum se creează bălți - unele chiar proguvernamentale, datorate pasajului din apropiere, în contextul aprofundării jurisprudenței ne-a vizitat și ministrul Justiției din “Republica Elena”, după cum ne-a informat noua speranță a Televiziunii Române din Republica Ionel, numită Mătrean. Asta e foarte bine pentru că la jurisimprudență ne-au făcut planul pe câteva secole. Dacă senatorul Răboacă de la PSM a ajuns să spună în Parlament că nu trebuie restituite locuințele “criminalilor și trădătorilor” de țară, e limpede că lampa lui Ilici filează nestingherită sub podoabele capilare ale Puterii. Revoluționarii din Timișoara au cerut ridicarea imunității parlamentare persoanelor romanu (PDSR), C.V. Tudor (PRM) și A. Păunescu (PSM), care au insultat Revoluția din Decembrie. întrebarea e: cine le-o ridică? E adevărat că le-a căzut imunitatea la pământ, dar, după cum se vede, partidul nu se poate apleca să le-o ridice întrucât suferă de sciatică la coloana de idei. _________Tia Șerbănescu Mihaela Mihai ar fi dispusă să se întoarcă încă o dată în țară ȘTIRI • INFORMAȚII • ULTIMA ORGANul IV / Numărul 134 (872) / Vineri 10 iunie 1994 • 8 pagini 100 lei S-a deschis Târgul de Carte București ’94 . Târgul Internațional de Carte București 1994 a fost inaugurat ieri, 9 iunie, la Galeriile 3/4 ale Teatrului Național, în organizarea Fundației ARTEXPO. “într-o lume tulburată de înfruntări Violente, din care ura nu a fost încă alungată, cultura scrisă rămâne o întrupare a certitudinilor” - sunt cuvintele dlui Dan Grigorescu, cuvinte sub semnul cărora pare a sta ediția din acest an a Târgului. Expun cărți 22 de participanți din străinătate și peste 100 de edituri românești. Printre standurile existente la Târgul de Carte se numără și cel al Editurii “Progresul Românesc”, unde sunt prezentate ultimele apariții ale acesteia. Programul Târgului cuprinde, pe lângă expunerea cărților, și lansări de carte, conferințe de presă, concursuri, mese rotunde, recitaluri de poezie, conferințe. (Rep.) Interviu în exclusivitate cu Ilie Bălăci Sud-coreenii sunt gata să riposteze provocărilor Vremea astăzi Cerul va fi destul de noros și va ploua temporar în Moldova, Maramureș și Transilvania; în partea de sud a țării, aria ploilor va fi restrânsă. Temperaturile maxime vor fi cuprinse între 18 ° și 24 ° C, iar minimele între 10 ° și 16 ° C. Parchetul General va fi complice la asasinarea președintelui Iliescu afirmă liderii Asociațiilor Revoluționare i A veri, la ora 12.00, reprezentanții Parchetului General (dl Vasile Teodorescu, prim adjunct al Procurorului General, și dl Marian Capotă, șeful Secției Anchete Speciale) și reprezentantul Ministerului Justiției (dl Doru Trifoi, șeful Direcției care asigură legătura dintre Ministerul Justiției și Parchetul General), conform înțelegerii din 2 iunie a.c., s-au întâlnit cu opt reprezentanți ai organizațiilor revoluționare din toată țara. Motivul acestei întâlniri a fost promisiunea celor două instituții ale statului de a da un răspuns cu privire la începerea procedurii de ridicare a imunității parlamentare a senatorului Corneliu Vadim Tudor pentru infracțiunile de instigare la violență și la război civil prin postul național TV și prin presă. La începutul dialogului cu revoluționarii, dl Teodorescu a afirmat că nu știe despre ce este vorba, că n-a primit nici o sesizare scrisă, că n-a citit ziarele și nu s-a uitat la TV. Primul adjunct al Procurorului General al României, în dialogul cu revoluționarii, din anchetator a devenit anchetat. Iată acest fragment de dialog: Revoluționari: Parchetul General și Ministerul Justiției sunt singurele instituții abilitate să ceară retragerea imunității parlamentare? Dl Teodorescu: Da. Rev. în situația în care un parlamentar, în afara cupolei Parlamentului, în presă, la TV sau într-o conferință de presă comite infracțiuni, aveți puterea de a-1 deferi instanței? ..: Da. Rev.: Cu ce vă are la mână Vădim, de n-aveți curajul să faceți ce trebuie făcut?!... Vădim a schimbat un procuror general, care a arestat securiști, teroriști, nomenclaturiști și un ministru al Apărării, cu o orientare înspre NATO. Vă este frică să nu vă schimbe și pe dvs.? T..... Revoluționarii au cerut procedură de urgență în cercetarea penală a cazului. Dl Teodorescu a promis că va rezolva cazul într-o lună, adică după uciderea prezumptivă a președintelui Iliescu. în consecință, revoluționarii au acuzat Parchetul General de complicitate la eventuala asasinare a președintelui Iliescu, Ondine Gherguț și Lucian Gheorghiu . Ca urmare a răspunsului primit de la Parchetul General, ieri după-amiază, în jurul orelor 16.00, reprezentanți ai Asociației “21 Decembrie” ocupaseră centrul Pieței Universității. Deși numărul demonstranților care manifestau împotriva acuzațiilor din mass-media ale senatorului C.V. Tudor nu era foarte mare, întreaga piață era împânzită de polițiști. (A. F.) “Cu ce vă are la mână Vadim...?” l-au întrebat revoluționarii pe reprezentantul Parchetului General Șefii organizațiilor revoluționare au solicitat să fie arestați. Mai mulți lideri ai asociațiilor de revoluționari au solicitat Parchetului General să fie arestați preventiv până după 17 iunie a.c., pentru a nu fi amestecați - conform celor declarate de C.V. Tudor - în vreun complot împotriva șefului statului. Ei consideră că această măsură este singura care îi poate proteja împotriva unei potențiale diversiuni ce ar putea fi făcută în numele lor. (O. G. și L. G.) Un cutremur incredibil .Este absolut incredibil, potrivit cunoștințelor noastre, este pentru prima oară când un cutremur este resimțit pe o distanță atât de mare”, a declarat stupefiat un purtător de cuvânt al Centrului Național de Informații asupra Cutremurelor al SUA, referindu-se la puternicul cutremur de pământ produs în noaptea de miercuri spre jos în partea de nord a Boliviei și având magnitudinea de 7,5 până la 8 grade pe scara Richter. Undele de șoc ale acestui cutremur au fost resimțite atât în partea de nord a Americii Latine, cât și în America de Nord, până în orașul canadian Toronto. Totodată, specialistul american a precizat că epicentrul cataclismului se află la peste 600 km sub scoarța terestră, și, din acest motiv, este posibil ca pagubele produse să fie de proporții mici, comparativ cu dezastrele care ar fi putut fi provocate de un cutremur de suprafață, având o magnitudine similară. Până în prezent nu au parvenit date referitoare la pagubele sau victimele acestui seism. __________Șerban Mihăilă Cutremurul a cauzat o alunecare de pământ care a măturat un întreg oraș, aproximativ 250 de oameni pierzându-și viața Senatorul Răboacă a rămas comunist Misiunea legislativă a Senatului a fost ieri complet anulată de “vocația” politică. Deși nici nu a trecut de articolul 1, Legea caselor naționalizate a și fost blocată de intervenția mai mult decât jignitoare a reprezentantului PSM, dl Gheorghe Răboacă, care a considerat că legea nu poate acționa decât asupra caselor naționalizate începând cu anul 1950, tot ce s-a întâmplat între 6 martie 1945 și 1949 fiind taxat drept expropriere “a unor criminali și trădători”. Cum era și firesc, foști deținuți politici din opoziție au reacționat vehement, deoarece mulți dintre ei au fost condamnați la ani grei de pușcărie chiar în 1945. Se presupune că dl Răboacă s-a referit la așa-zișii criminali de război, dar felul în care s-a exprimat și faptul că a decretat perioada dintre 1945-1949 ca scoasă de sub incidența legii în discuție a determinat reacția imediată a Opoziției care a cerut acestuia să prezinte scuze, și cum dânsul a întârziat la microfon, iar președintele de ședință, dl Ion Solcanu, a fost mai mult decât depășit de situație, partea dreaptă a sălii a părăsit lucrările plenului Senatului. “Existența unui popor nu se discută, se afirmă” Doina Bâscă “Cu o sută de ani în urmă s-a deschis o fereastră spre Apusul în fierbere, și acesta a gândit, a discutat și în fine a trecut la acțiune, așa încât conglomeratele artificial create au început să se clatine. 20 de ani mai târziu, conflagrația mondială avea să pună capăt umilințelor”, a declarat profesorul Victor Marian, membr în delegația permanentă a PNȚCD, la radio Cluj, ieri dimineață, în preambulul acestui 9 iunie în care clujenii au sărbătorit concomitent înălțarea Domnului, Ziua Eroilor, 75 de ani de la înființarea Universității Babeș-Bolyai, dar mai ales au cinstit împlinirea a o sută de ani de la Procesul Memorandiștilor. întregul Cluj a participat la dezvelirea monumentului “Mișcarea Memorandistă”, operă a sculptorului clujean Paul Eugen. Ideea, și în mare parte sponsorizarea sculpturii monumentale, de 17 m înălțime, purtând emblematic un clopot între pilonii săi, aparține descendentului doctorului Ioan Rațiu, actualul deputat de Cluj și vicepreședinte al Camerei Deputaților, Ion Rațiu. Pe cele două plăci ale monumentului sunt săpate cuvintele memorandistului Ioan Rațiu: “Existența unui popor nu se discută, se afirmă” - 23 mai 1894 (fața orientată spre Bdul Eroilor) și numele memorandiștilor condamnați (spre Piața Unirii). La ora la care vă transmit 17,30 - se așteaptă aterizarea unui grup de parașutiști tricolori, ce va fi urmată de intonarea imnului național și sfințirea monumentului “Mișcarea Memorandistă”, de către IPS Arhiepiscopul Anania și Episcopul greco-catolic George Guțiu. Omagierea memorandiștilor a reunit toată suflarea Clujului, dincolo de orientări și interese politice, de la fruntașii PNȚCD, descendentul lui Ioan Rațiu, istorici, universitari, armată, Guvern, parlamentari, Emil Constantinescu, până la primarul municipiului Lung a fost drumul Monumentului Memorandiștilor către inima Clujului Cluj, Gheorghe Funar. Acesta din urmă a organizat un spectacol de muzică și dansuri ardelenești, focuri de artificii și retragerea cu torțe. (continuare în pagina 4) Societatea Progresul Românesc SA angajează prin concurs: • tehnoredactori, specialiști în programele Adobe Photoshop și QuarkXPress • contabili cu experiență • jurist. Tel: 638.52.91 Piața neagră a muncii Conform estimărilor specialiștilor, în ciuda faptului că șomajul are o tendință generală de creștere, piața neagră a muncii este din ce în ce mai înfloritoare, în acest context, se consideră că aproximativ 500.000 de persoane lucreazâ pentru diferite firme private, fără a avea încheiat un contract de muncă și fără a plăti contribuțiile pentru asigurările sociale. Pentru plata acestora se folosesc adesea bani neevidențiați în documentele fiscale. (AMPress)