Cotidianul, februarie 1995 (Anul 5, nr. 25-48)

1995-02-01 / nr. 25

* ) * O crimă stupefiantă: pentru că n-a plătit la timp o amendă, un bărbat a fost ucis în bătaie în arestul Poliției SAI . 5) La Casa Albă,Snegur a făcut pe mielul blând Nu-mi dau seama cum privesc basarabenii întâlnirea dintre președintele lor și Bill Clinton. Din punctul nostru de vedere ceva e limpede americanii vor să existe încă un stat pe cât posibil independent între Occident și Rusia. Mă îndoiesc că Snegur a povestit omologului său american că Moldova s-a numit Basarabia și că înainte de a fi fost răpită de Imperiul Țarist și apoi de sovieticii lui Stalin făcea parte, ca provincie, din România. Mă îndoiesc, deoarece Snegur a făcut în ultima vreme declarații în care afirmă răspicat că Moldova e o entitate statală fără nici o legătură cu țara din care a fost ruptă. Pentru unioniști vizita lui Snegur la Washington e un semn că unirea cu România se îndepărtează pe zi ce trece. Independența Basarabiei pe care România a recunoscut-o printre primele e un fapt de care, practic, e imposibil să nu se mai țină seamă. Privind lucrurile cu calm, o Basarabie prosperă și independentă de Moscova e oricum mai mult decât o republică în cadrul Federației Ruse. Numai că la ora asta, Moldova nu e nici prosperă și nici independentă decât cel mult cu numele. O țară care găzduiește armata altei țări nu poate fi considerată independentă decât dacă închizi ochii. Președintele Americii pare mulțumit de evoluția spre independență a Moldovei. Pentru reformele care se fac la Chișinău s-a alocat însă o sumă mai mult decât modestă, care reflectă interesul - și el scăzut - al administrației Clinton față de Moldova. Statele Unite încurajează foarte prudent independența Moldovei, dar o încurajează, ceea ce nu-i rău. Ținând seama de faptul că în principal economia Basarabiei e racordată la Federația Rusă și că Armata a 14-a nu dă semne că va părăsi prea iute Moldova, vizita la Washington a lui Snegur e mai curând un succes personal decât un semn că la Chișinău va avea loc o schimbare de direcție spectaculoasă. Cristian Teodorescu ------ -1..Bref -------Butada cărăușului grăbit înaintea ședinței în care Convenția Democratică urma să-și clarifice relațiile cu UDMR pe care nu le-a clarificat, și înainte ca PDSR să se împace cu PUNR, președintele Iliescu și-a început săptămâna printr-o declarație în care cele două capete ale aceluiași fitil, respectiv Tőkés și Funar, au fost admonestate sever. Episcopul Tőkés a fost cotat cu o “perseverență diabolică” - ceea ce bate adânc la un purtător de sutană - iar lui Funar i-au fost recunoscute oficial “ieșirile iraționale și intempestive” - ceea ce pentru un primar sună medical. Mai la vale, dl Iliescu se declară solidar cu “pozițiile exprimate” de Guvern. Dar cum partidul cu ieșiri iraționale are patru intrări iraționale în Guvern, rezultă că dl Iliescu s-a recunoscut solidar cu pozițiile iraționale” pe care tocmai le respinsese, în timp ce Convenția Democratică recunoștea existența divergențelor cu UDMR în problema conceptelor de “stat național și autonomie teritorială și regională” și amâna decizia sperând într-o renunțare la care UDMR nu se arată deloc dispus. PDSR și PUNR se întâlneau la “Mafalda" dlui Radu Coșarcă spre a-și ghici viitorul. Cele două laturi (PDSR și PUNR) care adăpostesc unghiul obtuz al figurii geometrice guvernante au fost reprezentate de dnii Oliviu Gherman, Hrebenciuc, Valer Susan și Valeriu Tabără, întrucât cine se iubește, se tachinează, cele două partide întemeietoare ale Guvernului au deplâns starea de urgență a dlui Gh. Funar și precipitațiile dlui Chiuzbaian. Acesta din urmă a fost cel dintâi la fax și apucase să împărtășească presei “sentimentul de mâhnire” care-l încearcă de câteva zile. Mâhnirea prin fax a dlui Chiuzbaian s-a împletit rapid cu frustrarea resimțită în direct de dl Susan care a acuzat lipsa de comunicare cu centrul patrulaterului. Astfel, dl Funar n-a știut că dl Hrebenciuc pleacă la Budapesta și-a pus mâna pe servieta neagră cam la fel de intempestiv ca Boris Elțîn când a depistat o rachetă meteorologică norvegiană. Dl Hrebenciuc, ghinionistul cărăuș al mesajului prezidențial neprimit la Budapesta, foarte galant cu minoritatea lunară, a zis că nu face nimic. Dânsul s-a descurcat la Budapesta apelând la câteva butade dintre care butada cea mai mare era că la aterizare era ceață iar la decolare era soare. După care cei patru ne-au asigurat că “asperitățile sunt de stil, sunt de formă și nu de esență” și că “nu se vor certa în așa mod încât să cadă Guvernul”. Această butadă e pentru noi cea mai reală dintre urmări. _________Tia Șerbănescu \ Bim.i . _....5.x \ - T [UNK]; V”^ I 22 de milioane de dolari “pentru succesul reformelor din Moldova” Președintele american Bill Clinton a anunțat luni că a aprobat un ajutor de 22 de milioane de dolari, constând în asistență tehnică pentru Republica Moldova, în declarația de presă făcută după acordul semnat cu Mircea Snegur în Biroul Oval, Clinton a apreciat pozitiv activitatea “de instituire a reformelor politice și economice” a liderului de peste Prut. O dată cu noul ajutor, totalul sumelor oferite de Statele Unite Moldovei în ultimii trei ani se ridică la 200 de milioane de dolari. Continuând pe aceeași linie prudent-diplomatică, președintele american a abordat și subiectele “sensibile”. Astfel, s-a discutat și stadiul negocierilor pentru rezolvarea conflictului din Transnistria, Clinton mulțumindu-se, deocamdată, cu promisiunea lui Snegur de a rezolva criza “conform standardelor internaționale”. Dacă își va respecta cuvântul, liderului de la Chișinău i s-a oferit sprijinul SUA pentru includerea Moldovei în World Trade Organisation. De asemenea, la Pentagon secretarul american al Apărării, William Perry, a semnat, alături de Snegur, un document privind viitoarele relații militare și de apărare dintre Statele Unite și Moldova. în fine, Clinton s-a arătat foarte mulțumit de decizia Chișinăului de a intra în Parteneriatul pentru Pace, lucru firesc, dacă ne gândim că această anticameră a NATO a fost ideea sa. Ciprian Dudău Guvernul practică o politică de esență bolșevică Printr-un comunicat dat publicității, președintele Convenției Democratice Iași, Petru Caraman, protestează energic față de o procedură nedemocratică practicata de Guvern și anume destituirea în masă a primarilor și a consilierilor locali ai Opoziției. Aceste destituiri, se mai afirmă in comunicat, se înscriu în politica de ‘‘esență bolșevică”, promovată în anii 1945-1948, deoarece aparatul administrativ - Guvernul - elimină reprezentanții aleși ai cetățenilor, pe criterii politice. (Nord-Est Press) Potrivit unei credințe populare răspândite în Kazahstan, îmbăierea copiilor cu apă rece ca gheața le întărește acestora organismul. Drept mare, tatăl puștiului din imagine îi aplică acestuia rețeta întăritoare în miezul iernii și în aer liber. Foto REUTERS___ SIDA ia proporții alarmante în județul Buzău Deși subiectul este considerat tabu, s-a constatat că și în județul Buzău SIDA ia proporții alarmante. Numărul persoanelor purtătoare ale virusului HIV s-a dublat în decurs de un an. Recent, la Buzău a fost înregistrată oficial cea de-a 13-a persoană infestată, dar numărul suspecților este mult mai mare. Cinci dintre seropozitivi au ajuns deja în stadiul de declanșare a bolii. Majoritatea celor infestați sunt copii nevinovați care trăiesc deja drama însingurării și izolării de colectivitate. Cercul persoanelor care pot propaga virusul HIV este mult mai larg. Deși prima victimă oficială a județului este o prostituată de lux, în vârstă de 26 de ani, care și-a practicat “meseria” la domiciliu, într-un cartier al municipiului, nimeni nu și-a luat încă răspunderea investigării zonelor de răspândire a maladiei secolului. Eugen Duca * Primăria Sectorului 3 funcționează ilegal Am primit la redacție următorul comunicat din partea grupului de consilieri CDR din Consiliul Local Sector 3 București: Consilierii, membri aii Convenției Democratice din România reprezentând PNȚCD, PSDR, PAC, PER, PNL în cadrul Consiliului Local Sector 3, constată funcționarea ilegală a Primăriei Sectorului 3. De asemenea, constatăm că reprezentanții PDSR, PUNR, PRM, PD, MER, PL ‘93, care l-au ales și susținut până în prezent pe viceprimarul Ioan Amedeu Preduț, continuă să îl susțină prin aprobarea propunerilor acestuia de modificare a organigramei de funcționare a Consiliului Local. Considerând că numai un viceprimar desemnat de Consiliul Local care preia atribuțiile primarului în perioada suspendării acestuia, în conformitate cu prevederile Legii nr. 69/1991, este îndrituit a reprezenta și exercita atribuțiile autorității Administrației Publice Locale a Sectorului 3, convocăm pentru data de 6 februarie 1995 ora 17.30 o ședință extraordinară a Consiliului Local Sector 3, în acest scop. Ploile de tip musonic și inundațiile pe care le-au produs în Europa Occidentală au omorît 25 de persoane și au lăsat alte zeci de mii fără case. în Olanda a început cea mai mare evacuare civilă din ultimii 40 de ani, deoarece Rinul, unul dintre cele mai mari fluvii ale Europei, se umflă amenințător. Peste 100.000 de olandezi se preconizează că vor trebui să fie evacuați din zonele de pericol.„Nu s-a mai văzut așa ceva de la al doilea război mondial”, a declarat Jan Meijer, purtătorul de cuvânt al Ministerului de Interne olandez. Serviciile meteorologice locale au estimat că ploile vor continua. In Germania, orașul Köln a fost transformat într-o Veneție locală de inundațiile care au depășit toate recordurile. Aflat pe râul Main, Frankfurt, capitala financiară a Germaniei. se află sub alertă de inundații. (C.I.P.) Foto: REUTERS _________________ După ce a depus la Parchet o cerere de punere în libertate a directorului economic al Credit Bank, avocatul Adrian Patrașcu face noi dezvăluiri despre acuzațiile aduse președintelui acestei bănci, și susține: Marcel Ivan declară că n-a discutat cu denunțătorul său Procurorii Parchetului General de pe lângă Curtea Supremă de Justiție au depus vineri 27 ianuarie, la dosarul cauzei Marcel Ivan, motivarea ordonanței de respingere a hotărîrii judecătoriei sectorului 2 de punere în libertate sub control judiciar a președintelui Credit Bank, Marcel Ivan. Iată ce ne-a declarat dl avocat Adrian Pătrașcu, unul dintre cei doi apărători aleși ai dlui Marcel Ivan: “Acest recurs are mari lacune. Susținerile dumnealor sunt simple aberații. Este vorba despre o motivație făcută de Parchet pe opt pagini. Prima dată s-a făcut o motivație pe cinci pagini, care, după părerea mea, era ceva alb... Vizavi de cererea depusă de noi, motivarea lor se referă la o cu totul altă situație. Niciodată nu putem să discutăm, în motivarea unei ordonanțe de respingere, despre situația de fond a dosarului. In această ordonanță nu pot fi cuprinse decât cele trei elemente vizavi de care poate să fie sau nu poate să fie pusă în discuție starea de libertate a omului”. în legătură cu acuzația săvârșirii infracțiunii de luare de mită, dl avocat Adrian Pătrașcu ne-a declarat că nu au intervenit elemente noi. Această acuzație nu poate fi probată decât cu cele două autodenunțuri, care fac referire la fapte ce s-ar fi petrecut în urmă cu doi ani. Unul dintre autodenunțători, Nicolae Balica, afirmă că, în 1993 i-ar fi solicitat președintelui Credit Bank un credit de 400 de milioane de lei, solicitare căreia dl Marcel Ivan i-ar fi răspuns pretinzând și primind suma de 27 de milioane de lei. Dl președinte Marcel Ivan s-a pronunțat în legătură cu acest personaj, afirmând că nu îl cunoaște. Avocatul dlui Marcel Ivan ne-a dezvăluit că Nicolae Balica este, de fapt, o cunoștință a dlui Steriu Popescu: “în esență, în declarația pe care a dat-o, dl Marcel Ivan a arătat că nu a pretins, nu a primit și nici nu a avut nici un fel de discuții cu personajul respectiv”. Luni 30 ianuarie dl avocat Adrian Pătrașcu a depus la Parchetul General o cerere de punere în libertate (nr. 2435) a dlui Ion Neacșu, director economic al Credit Bank, arestat vineri 27 ianuarie. Dl director I. Neacșu a fost arestat în baza unui mandat emis de Parchetul General. Capetele de acuzare sunt: înșelăciune (art. 215, alin. 2 și 3 CP) și înregistrări false în contabilitate (art. 40 din Legea nr. 82/1991, raportat la art. 289 CP). Concret, dl director economic I. Neacșu este acuzat de înscrierea de date fictive cu privire la suma oferită de Credit Bank pentru achiziționarea unui teren (în Str. Gabriel Peri nr. 11), sumă care a cauzat băncii un prejudiciu de 380 de milioane de lei. Dl avocat A. Pătrașcu crede în puterea de decizie a procurorilor din Parchetul General, desemnați să rezolve aceste dosare, care poartă titlul generic “Credit Bank”: “Sper ca magistrații noștri să dea dovadă în continuare de curaj, să se pronunțe așa cum le dictează conștiința. Numai un om cu rea-voință poate să dea o altă soluție decât aceea de punere în libertate”. Dana Balint 4