Cotidianul, decembrie 1996 (Anul 6, nr. 283-303)

1996-12-04 / nr. 284

Zoran Djindjici în mijlocul protestatarilor care au participat ieri la marșul din Belgrad (pag. 8) Foto: Reuters De săptămâna viitoare, pe parcursul a 12 numere, ziarul “Cotidianul” vă va prezenta Calendarul Astrologic 1997 (pag.2) Moscoviții au împodobit ieri un imens brad în centrul orașului. După vechiul calendar, ortodox rușii serbează Crăciunul pe 7 ianuarie / Foto: Reuters Noul Guvern va fi prezentat Parlamentului marți, 10 decembrie . Deși luni liderii Convenției anunțaseră că joi, 5 decembrie, noul Cabinet va fi prezentat spre validare Parlamentului, acest eveniment va avea loc marți, 10 decembrie, după ce, în prealabil, membrii echipei guvernamentale vor fi audiați de comisiile de specialitate ale celor două Camere. Amânarea procedurii de validare se datorează întârzierii cu care au fost repartizate partidelor parlamentare comisiile de specialitate. Premierul Victor Ciorbea - care s-a aflat ieri timp de cinci ore la negocieri și consultări la Palatul Parlamentului a declarat că lista miniștrilor, acordul de guvernare și programul vor fi prezentate pentru o ultimă analiză și aprobare în această seară Comitetului Executiv al CDR. La rândul său, liderul PNȚCD, Ion Diaconescu, a precizat că acordul de guvernare va suferi ultimele retușări în dimineața acestei zile, el urmând să fie semnat joi sau vineri de către CDR, USD și UDMR. “Acest acord consfințește angajamentul solid al părților pentru o guvernare rodnică, fructuoasă și stabilă”, a conduis liderul țărănist, în privința portofoliilor, față de cele prezentate în ediția de marți a “Cotidianului”, nu există modificări. Planează încă incertitudinea în privința Ministerului relației cu Parlamentul. “Acest Minister ne aparține. De o săptămână (adică de când Cataramă l-a anunțat ca fiind al PNL) nimeni nu a negociat nimic cu noi”, ne-a declarat Alexandru Sassu (PD). Se pare însă că democrații domnului Roman intenționează să obțină la schimb un secretar de stat cu rang de ministru la Interne și în acest caz, portofoliul Relațiilor cu Parlamentul ar ajunge la PNL sau, după ultimele zvonuri, la PNȚCD, Lucian Gheorghiu Victor Ciorbea și Ion Diaconescu în cursul negocierilor Foto: Octavian Tibăr I--------i Bref-----Reașezări J La Palatul Victoria a avut loc o primă rundă de convorbiri între primul ministru al României, N. Văcăroiu și premierul român Victor Ciorbea. Cei doi șefi de guvern și-au reafirmat sprijinul pentru reformă și pentru întărirea colaborării dintre reformă și țara noastră. La discuții a participat ministrul de Finanțe, Florin Georgescu, precum și omologul său, Mircea Ciumara. La sfârșitul convorbirilor, cei doi premieri au declarat că situația stocurilor pentru iarnă este satisfăcătoare “exceptând problema petrolului” și au convenit să folosească birouri alăturate unde vor lucra împreună până când puterea îi va despărți. In suita manifestărilor dedicate transferului pașnic de putere, Palatul Victoria a găzduit și întâlnirea secretarului general al guvernului, dl Remus Opriș cu dl Viorel Hrebenciuc, secretar general în retragere iar TVR a prezentat câteva ecouri de peste hotare. Astfel, dl Dimitrie Sturdza, prinț și întreprinzător, a salutat noua conducere a țării și s-a arătat dispus să-și transfere bunăvoința din grădina lui Ion în plantația lui Emil. Dl Sturdza s-a declarat “impresionat” de ce a făcut dl Ciorbea la București unde gropile arată într-adevăr mult mai bine decât înainte. Mai greu trebuie să-i fi fost dlui Dumitru Mazilu care, la Lisabona, la reuniunea OSCE, s-a trezit în fața dlui Emil Constantinescu după ce criticase și apoi lingușise violent pe dl Iliescu contra unui post de ambasador. La Lisabona, dl Constantinescu a rostit din nou fraza “nu mai avem de ce să primim lecții de democrație”, frază care în regimul trecut avea înțelesul rudimentar: “Occidentul să ne dea bani, nu lecții”. Faptul că și la Chișinău s-a petrecut un transfer de putere a stârnit reacții diferite la București. Dl Petre Roman a subliniat “reformismul” rusofilului Lucinschi, iar dl Radu Vasile l-a considerat “destul de moderat și democratic”. Probabil că nici Lucinschi nu s-ar 1 recunoaște în acest portret măgulitor schițat de ipocrizia oficială de la București. Onest, dl Frunda a declarat că “privește cu reținere” alegerea “conservatorului” și antiunionistului Lucinschi. Dacă maghiarul Frunda s-a arătat îngrijorat, în schimb M. Ionescu-Quintus a declarat la BBC că “nu m-a interesat deloc ce se întâmplă acolo”, fiind “preocupat de ce se întâmplă aici”. Aici tocmai se împărțeau ministerele iar funcția din București e mai aproape de trup decât gradele din Chișinău. Tia Șerbănescu ȘTIRI • INFORMAȚII • ULTIMA ORGANul VI / Numărul 284 (1632) / Miercuri 4 decembrie 1996 • 8 pagini 500 lei; 4,00 DM Scandal în boxul românesc Cel mai mare scandal din boxul românesc continuă. In urma declarațiilor unor componenți ai lotului național, în frunte cu campionul mondial Leonard Doroftei, Biroul Federal a hotărît luni seara demiterea, precum și excluderea din Colegiul de antrenori, a lui Relu Auraș, acuzat, după cum se știe, de luare de mită și multe alte infracțiuni. De asemenea, au fost înlăturați de la lot și ceilalți doi antrenori care au contribuit la obținerea celor două medalii olimpice de bronz, Ilie Dascălu și Emil Popa. Totodată, clubul din Bacău a fost suspendat pe o perioadă de doi ani, acuzat fiind că nu a asigurat securitatea arbitrilor. Partida care a stârnit cele mai multe comentarii privind învingătorul, cea dintre Dorel Simon și Mihail Macovei, din limitele categoriei 63,5 kg, se va rejuca pe data de 21 decembrie. Până atunci, Macovei va fi deposedat de titlul pe care l-a cucerit la Naționalele de la Bacău. De notat că, ieri s-au prezentat în fața Comisiei de anchetă a “cazului Relu Auraș“ majoritatea boxerilor implicați, care lipsiseră cu câteva zile înainte datorită faptului că nu erau mulțumiți de felul cum vor decurge investigațiile. In cele din urmă aceștia au fost audiați împreună, comisia revenind astfel asupra uneia dintre deciziile sale. Ana Maria Florian la fiecare zi, de la ora 71.00 Cele mai dificile momente pentru fostul ministru al Apărării, dl Gheorghe Ținea, au fost acelea în care i se comunicau prăbușirea MIG-urilor din dotarea aviației militare. Dl Ținea a mărturisit, în cadrul unei întâlniri de rămas bun cu presa, că în fiecare dimineață, la prezentarea raportului zilnic, se temea să nu afle că a mai dezertat vreun soldat, ori că s-a mai sinucis un altul. Presa i-a fost “foarte folositoare” dlui Ținea. “Astăzi nu vă mai vând gogoșile de la minister”, a spus, glumind, domnia sa, după care a ciocnit un pahar de șampanie cu jurnaliștii și colaboratorii săi. Ministrul în exercițiu a susținut că dl Victor Babiuc, cel care va prelua mandatul Apărării, este un om cu foarte multă experiență, care va continua reforma în armată. Cristian Răuțu Ministru Ținea nu mai vinde gogoși Pentru a anula încordările din partid, liderii PDSR, în frunte cu Ion Iliescu în rol de conciliator, vor începe imediat o analiză a situației generale a acestei formațiuni politice, a afirmat ieri, la conferința de presă, Dan Ioan Popescu, vicepreședintele PDSR. După această primă etapă a reașezării structurilor, urmează o analiză de fond, începând cu prima lună a anului viitor. In acest context, al liniștirii spiritelor, se încadrează și recentele discuții purtate de Ion Iliescu cu părțile aflate în conflict, în Organizația Iași a partidului. O decizie finală în această confruntare declanșată între Ioan Solcanu și “aripa Mugurel Vintilă” va fi luată mâine de către Delegația Permanentă a PDSR. “Atunci vom ști dacă cei excluși vor fi reintegrați în partid și tot atunci se va stabili dacă Ioan Solcanu este vinovat sau nu”, a spus liderul PDSR. între timp, demisia depusă deja de Solcanu așteaptă o decizie din partea Delegației Permanente a PDSR. (Marian Sultănoiu) Leonard Doroftei poate fi mulțumit: a scăpat de Relu Auraș / Foto: C. Văduva á fel wina Taracila este convins că va fi din nou ministru întâlnirea de ieri cu presa a ministrului Doru Ioan Tărăcilă a fost “o despărțire de protocol, temporară”, domnia sa fiind convins că va reveni în fruntea Internelor “după o anumită perioadă”, între nereușitele domniei sale, în cei doi ani și jumătate, cât a fost ministru de Interne, se află pe un loc important și insuccesul Clubului Dinamo, care nu a ajuns campioana României la fotbal, celelalte nereușite fiind pe plan legislativ, logistic și de protecție a cadrelor. Printre reușite au fost enumerate umanizarea relațiilor Ministerului cu cetățenii, deschiderea, transparența etc. Dl Tărăcilă poate “preda” portofoliul său în orice moment, deoarece “în MI există o dinamică extraordinară, totul fiind clar”. Dacă va fi solicitat, dl Tărăcilă va colabora cu noul ministru de Interne și va susține, în Senat, proiectele legislative “democratice” ce vizează în special protejarea cadrelor MS “Cea mai grea probă căreia trebuie să-i facă față viitorul ministru este să realizeze ce am realizat și eu și anume, să-și lase haina politică la ușa ministerului și să se pună în slujba legii și a cetățenilor”, a declarat dl Tărăcilă. Cum și-a lăsat, însă, la o parte “haina politică” în anchetarea, spre exemplu, a domnului “Hermes” Slobozia și a lui Ilie Alexandru, cunoscute fiind relațiile “suspectului” cu liderul PDSR Adrian Năstase? în conferințele de presă ale MI, Ilie Alexandru a fost zugrăvit ca un om de afaceri corect, care a respectat legile, motiv pentru care nu i-au fost întocmite dosare penale. Cum a apărut schimbarea politică însă, pentru imperiul Dallas-ului de carton a început prăbușirea. Dl Tărăcilă a comentat sec exemplul nostru: “Nu cred că poziția mea politică a influențat vreun act polițienesc în nici un dosar”. Despre scandalul “Bancorex”, declanșat de “un anumit cotidian”, dl Tărăcilă a afirmat că “nu am creat facilități cadrelor MI pentru a obține credite cu dobânzi avantajoase... Există un protocol, iar dobânzile, care sunt mai mici, se acoperă, iar banca nu are de pierdut. MI a garantat, în primul rând, prin stabilitatea serviciului, și deci a salariului celui care a solicitat împrumutul”. Menținerea structurilor hipercentralizate ale MI a fost necesară pentru stoparea criminalității, în viitor, “pompierii, evidența populației, circulația, paza și ordinea pot fi legate de structurile locale”. Drept la replică Stimate Domnule Deputat Ion Rațiu, Subsemnatul, Ion Berciu, vă rog să luați măsurile cuvenite vizavi de relatările mincinoase inserate în articolul “La Alba Iulia au fost 50.000 de oameni” din ziarul dvs. “COTIDIANUL”, nr. 283 (1671) din 3 decembrie 1996, semnat de către corespondenții Luminița Kohalmi și Lucian Gheorghiu. Fată de minciunile relatate precizeza. Dl președinte Emil Constantinescu nu s-a abătut de pe traseu intrând în sediul CDR, respectiv PNȚCD; b. Președintele unei țări nu cedează stăruinței cuiva și mai ales împotriva uzanțelor; c. Soția mea, Liana Berciu, nu a intrat în sediul Consiliului Județean. Cu stimă și considerație, Ion Berciu Nota redactorului, în programul manifestărilor dedicate zilei de 1 Decembrie, de la Alba Iulia, publicat în ziarele centrale, nu era prevăzut nici discursul dlui Berciu și nici ocolul Președintelui României pe la sediul CDR, respectiv PNȚCD. Cu aceste două excepții, programul aprobat în prealabil de deputatul PNL, Costin Georgescu, din staff-ul Președintelui, și de dl Emil Constantinescu în persoană, a fost respectat punct cu punct. Toți cei aflați în preajma Președintelui au remarcat, de altfel, stăruințele lui Ion Berciu de a poza lângă Emil Constantinescu, în privința ultimei obiecții a lui Ion Berciu, nu am afirmat nici o secundă că soția sa ar fi intrat în sediul Consiliului Județean. Citez din articolul incriminat: “Atunci când Emil Constantinescu a intrat în sediul Consiliului Județean Alba, pe scări, în mulțime, un tânăr, probabil fiul deputatului Ion Berciu, striga cu o deznădejde: «Lăsați-o să intre! Este doamna Berciu. Iar eu sunt fiul viitorului prefect»”. Dacă dl Berciu dorește, o să publicăm și declarațiile mai multor persoane care au asistat la acest spectacol. Departe de noi să-l acuzăm cu ceva pe Președintele Emil Constantinescu, așa cum insinuează Ion Berciu. Președintele României a făcut la Alba Iulia un apel la solidaritate, la toleranță, la unitate. Motiv pentru care, la rându-i, a fost generos față de Ion Berciu și a șters cu buretele faptul că, de exemplu, în campania electorală din 1992, președintele CDR - Alba, Ion Berciu, nici măcar nu s-a sinchisit să îl aștepte în gara din Alba Iulia. (Luminița Kohalmi) Cadrele MI “nu trebuie să se teamă de schimbare. Poate în sistemul polițienesc să existe teama personalului de a pierde niște drepturi materiale... Dacă va funcționa conform legii, nu trebuie să-i sperie. Schimbarea, care depinde de programul de guvernare, trebuie să afecteze numai deciziile politice, care se iau numai în Parlament”. Schimbările pe care le-a făcut dl Tărăcilă nu au fost de natură politică, ci determinate de abuzul. Deși, conform opiniei domniei sale, Ml și Poliția au fost demilitarizate din momentul în care a fost numit un avocat în fruntea ministerului (adică dl Tărăcilă), nu am fost lămuriți pe ce criterii a fost avansat un general al Poliției la gradul de general de corp de armată. Care Armată?!! După cum nu am fost lămuriți nici cu măsurile luate împotriva abuzurilor unor polițiști implicați în intimidarea ziariștilor care au dezvăluit acțiunea “telefoanelor otrăvite” a PDSR. Momentele cele mai dificile ale ministrului Tărăcilă au fost demonstrațiile studențești (reprimate de Poliție) și mitingul sindical din aprilie 1994. _ Ondine Gherguț Doru Ioan Tărăcilă visează / Foto: Timi Șucaru I1