Cotidianul, iunie 1997 (Anul 7, nr. 123-147)

1997-06-11 / nr. 131

Netanyahu afirmă că Ierusalimul nu va mai fi redivizat (pag. 8) Foto: Reuters Dumitru Dumitriu și-a dat demisia din funcția de antrenor principal al campioanei României BNS va scoate în stradă 50.000 de oameni? Răbdarea sindicatelor se pare că e pe sfârșite. “Am avut încredere, răbdare și înțelegere, dar prețul pe care-l plătim este: frica pentru locul de muncă, teama că vom fi concediați, pierderea încrederii în reformă”, a declarat în numele BNS președintele acestuia, Dumitru Costin. Sindicaliștii sunt nemulțumiți de lipsa de transparență și comunicare a Guvernului - cu toate încercările de dialog întreprinse de aceștia - și, mai mult, de faptul că nu sunt informați și consultați, trebuind să “afle din ziare” despre schimbările care afectează interesele economice și sociale ale membrilor sindicatelor. (continuare în pagina 2) Simona Pârvu Kenneth Clarke avea cele mai mari șanse să-i succeadă lui John Major (pag. 8) / Foto: Reuters Gabriel Bivolaru minte de îngheață conturile O . Deputatul PDSR Gabriel Bivolaru a rămas, ieri, cu imunitatea neridicată, din lipsă de “cvorum”.El este acuzat că, împreună cu “asociata” Mona de Freitas și cu Monica Plazzotta, fostă funcționară la BRD (ambele fugite din România), a prejudiciat BRD cu peste 200 de miliarde de lei - sumă actualizată. Dosarul întocmit de Parchet este “beton”. Ordine de plată, cecuri fără acoperire dublate de declarațiile martorilor. Singurul lucru pe care trebuia să-l facă anchetatorul pe aceste acte era o simplă operație aritmetică, și anume să adune sumele scoase de la BRD. Evident că din cauza imunității parlamentare a lui Bivolaru nu au fost făcute percheziții la domiciliul acestuia. A existat o singură tentativă de a percheziționa sediul unei firme patronate de Bivolaru. Tentativa a eșuat din cauza opoziției vehemente a deputatului, prezent la descindere. Vinovăția lui Bivolaru este certă. în această cauză au lucrat 20 de specialiști în domeniul financiar-bancar și circa 10 specialiști în domeniul cercetării penale. Dosarul nu este opera unei singure persoane. Anchetatorii afirmă că Mona de Freitas, asociata lui Bivolaru, a infiltrat sub diverse forme opt cetățeni americani de origine română în cele 10 societăți pe care le administrau împreună. între anii 1994-1996, aproape zilnic, câte două dintre cele opt persoane se deplasau în interes de serviciu în Anglia, cu câte, în medie, 10.000 de dolari. Aveau asupra lor, la ieșirea din țară, extrasul din bancă plus ordinul de serviciu. Deplasările nu erau justificate deoarece firmele lui Bivolaru nu desfășurau nici o activitate comercială în Anglia. Pe lângă hoteluri și restaurante, Bivolaru și de Freitas dețin și o sumedenie de case de schimb valutar răspândite în toată țara. Bivolaru a declarat în scris că nu are nici un cont în vreo bancă din străinătate. Pe niște extrase de plăți externe în valută apar la “beneficiarul” Gabriel Bivolaru două bănci, și anume: The Royal Bank of Scotland, cont nr. 11798721, și Allied Irish Bank, cont nr. 02569011. Ca și la Mona de Freitas și Mona Socec - aceeași persoană cu două identități diferite, grație neatenției autorităților române, dacă nu chiar mai grav... în contul lui Bivolaru, făcând o simplă adunare, suma depusă printr-un astfel de transfer este de 164.655,49 lire sterline, iar în contul de Freitas (plus Socec) - 328.413,79 lire sterline. Prescripția pentru săvârșirea infracțiunii de falsificare a unor valori bancare, acuzație adusă lui Bivolaru, este de 15 ani. După cum decurg azi “ostilitățile” în Parlament când e vorba de ridicarea imunității, dacă nu se schimbă regulamentul - sunt necesare două treimi din voturi pentru ridicarea imunității - vom asista în continuare la acoperirea faptelor penale care nu au nici o legătură cu politica. Ondine Gherguț ------1 Brefu-----Elicea Cele trei ceasuri alocate celei de-a doua moțiuni de cenzură s-au prelungit cu încă trei, semn că Puterea și Opoziția nu s-au săturat să-și spună aceleași lucruri de ani de zile indiferent de tema de pornire. Dl Ciorbea și-a exersat din nou talentele de pamfletar declarând că singurul lucru pe care l-a înțeles din moțiune “sunt semnăturile”, în timp ce moționarii s-au plâns că sunt tratați cu dispreț. Dl Miron Mitrea a considerat chiar că actuala Putere duce o politică “pentru elită” urmărind “transformarea societății românești în slugi și stăpâni” uitând, firește, că PDSR a dus o politică pentru gangsteri și a transformat societatea în infractori și păgubași. Scoasă din Parlament pe ușă, moțiunea s-a întors pe geamul TV (Amerom) unde dnii V. Tabără și Mitrea (Opoziție) au reluat disputa cu dnii Vasile Lupu și Radu Berceanu (de la putere) pe tema promisiunilor electorale. Dl Lupu a recunoscut că n-are motive de mulțumire în privința realizării “Contractului cu România” ci doar de satisfacție dar s-a arătat convins că la sorocul celor 200 de zile “CDR va avea ce pune pe masă” - afirmație care i-a distrat pe interlocutorii săi și în special pe dl Berceanu care a uitat brusc în ce barcă se află. Cum ar zice PD, mi-e prietenă Convenția dar și mai prietenă mi-e delimitarea. De altfel, în aceeași zi, vorbind despre restructurarea TAROM pe care tocmai o inaugurase, dl Băsescu avea să se delimiteze de dl Sorin Dimitriu (FPS) ale cărui afirmații i s-au părut “puțin forțate” întrucât evocau disponibilizarea a 1000 de salariați, în timp ce dl Băsescu a preferat disponibilizarea avioanelor Tupolev și Iliușin împreună cu personalul aferent. Deși dl Dimitriu începea restructurarea de la sol iar dl Băsescu din aer operațiunea devenise urgentă fiindcă TAROM transporta mai multe datorii decât pasageri. Dar nu de moțiunile PDSR trebuie să se cutremure guvernul Ciorbea, și nici de veșnicia lor ci de erupțiunile sindicale împotriva reformei. Omul zilei n-a fost însă dl Ciorbea care exagerează crezând că dacă persiflează adversarii umilește și problemele - ci dl Meleșcanu pe care TVR1 și Antena 1 l-au scotocit îndelung, încercând să afle dacă restructurarea PDSR va începe prin casarea liderilor marca Tupolev - Iliescu și dacă, în caz contrar, clubul diplomaților (Meleșcanu, Boda, Enache plus Coșea) va părăsi partidul. Dl Meleșcanu a admis această variantă dar a negat orice luptă împotriva dlui Iliescu. Dar cine n-ar fi făcut la fel? _________Tia Șerbănescu 1 se mută în Asia Formula Bernie Ecclestone este omul care conduce destinele celei mai mari afaceri sportive de pe glob. Formula 1. Cu o avere personală de circa 500.000.000$, Bernie este cel care stabilește strategia de lucru în Campionatul Mondial al piloților de Formula 1. Bernie este cel care coordonează organizația echipelor de Formula 1 (FOCA). Bernie este cel care conduce ISC (International Sportsworld Communicator Ltd), care are exclusivitatea pentru filmarea și difuzarea Marilor Premii de Formula 1. Lui Bernie Ecclestone i se mai spune “Mr. FI”. Ei bine, când Bernie amenință, atunci lucrurile sunt foarte serioase și cuvintele sale atârnă greu în politica țărilor interesate să nu piardă o afacere cum este organizarea unui Mare Premiu de Formula 1. Europa stă sub semnul unei ofensive a interdicției reclamei pentru țigări. Și cum țigările sunt principalii sponsori ai curselor de FI, s-ar putea ca bătălia miilor de cai-putere să se mute în Asia. “După cum merg lucrurile în Europa, s-ar putea ca aici să nu rămână decât maximum patru Mari Premii”, a declarat Bernie Ecclestone cotidianului italian “La Stampa”. Celelalte 13 Mari Premii se vor desfășura în Asia, unde se duce o cumplită luptă pentru a prinde un loc în rândul aristocrației sportului auto. Malaezia investește 2 miliarde de lire sterline numai pentru aeroport. Coreea se zbate de ani buni să prindă trenul Formulei 1. Japonia stă la pândă cu cele trei circuite de clasă. Singurele care vor sparge “blocada” asiatică pot fi Australia, Argentina și Brazilia, unde FI este privită ca o religie. “Foarte puține concerne multinaționale au bani mai mulți decât fabricanții de țigări. A-i scoate pe aceștia din Formula 1 ar fi un dezastru”, pune punctul pe “i” Bernie Ecclestone. Iar cuvintele acestuia trebuie să fie auzite și de responsabilii sportului auto din România, pentru că o lege care ar interzice reclama pentru țigări ar face din raliuri niște curse sublime care vor lipsi cu desăvârșire. Tratativele cu autoritățile românești ar trebui începute de acum pentru a nu ne trezi, mâine-poimâine, cu nu știu ce lege care să alunge sportul auto din Carpații României. Mihai Staub Producătorii de țigări sunt singura forță capabilă să susțină Formula 1 / Foto: 30 Promotion Pentru aderarea la NATO, România se bucură de sprijinul evreilor din SUA Federația Comunităților Evreiești din România s-a delimitat ieri, într-o conferință de presă, de declarația domnului Naphtalie Lavie, vicepreședintele Organizației Internaționale de Recuperare a Averilor Evreiești. Acesta a afirmat, referindu-se la tergiversarea acțiunilor de restituire a bunurilor comunitare și individuale evreiești din unele țări foste comuniste (nominalizate fiind Polonia, Cehia și România), că OIRAE intenționează să se opună intrării celor trei țări în NATO. în materialul remis presei se menționează, printre altele: “Am aflat cu surprindere despre o astfel de declarație, deoarece dl Naphtalie Lavie s-a aflat de curând în România, în luna aprilie a.c, în fruntea unei delegații oficiale, vizita desfășurându-se sub semnul unei excelente înțelegeri și colaborări cu autoritățile române, iar deciziile la care s-a ajuns de comun acord, în cadrul respectivelor întâlniri, fiind deja transpuse în viață”. Amintim aici ordonanța de urgență emisă de Guvernul României, referitoare la retrocedarea unor proprietăți comunitare evreiești, precum și ideea creării unei fundații - “Caritatea” - în al cărei patrimoniu să intre toate proprietățile care au fost sau vor fi retrocedate. Aflat la discuții, academician profesor doctor Nicolae Cajal, președintele Federației Comunităților Evreiești din România, a afirmat că România poate conta pe sprijinul organizațiilor evreiești din Statele Unite și pe cel al statului Israel, în efortul de integrare în structurile NATO. “Noi, membrii Federației Comunităților Evreiești din România, o să ne rugăm lui Dumnezeu ca acest lucru să se întâmple”, a spus domnia sa. Dl Nicolae Cajal a adăugat că la ultimele discuții pe care le-a avut cu Naphtalie Lavie au existat anumte “ciocniri”, care însă nu crede că au dus la recenta declarație a vicepreședintelui Organizației Internaționale de Recuperare a Averilor Evreiești. Mihaela Bengulescu Academicianul Nicolae Cajal (centru) a pus lucrurile la punct / Foto: R.V. Adrian Năstase îl acuză pe Boda că a încercat să aducă haosul în PDSR Adrian Năstase s-a folosit ieri de conferința de presă a PDSR pentru a readuce în discuție cazul lui Iosif Boda. El a precizat că “atunci când există puncte de vedere în ceea ce privește partidul, inclusiv conducerea lui, ele trebuie discutate în partid și nu la Televiziune. Boda îmi impută greșeli pe care le-am făcut acum șapte ani!”. Pentru că principiul partidului este “lucrurile murdare se spală în familie”, A. Năstase nu acuză decât faptul că Iosif Boda nu a abordat vreo problemă în partid din cele declarate în fața camerelor de luat vederi. El consideră că “trebuie să ne preocupăm de funcționarea și prezentarea noastră ca partid. Scandalul declanșat de Boda constituie o diversiune pentru a destabiliza partidul. Nu pot reduce PDSR ca partid la acest fel de probleme”. Deputatul a mai amintit de “oameni care vor să restructureze partidul”, pe care însă nu i-a numit dar le-a reproșat necunoașterea structurii Zilele acestea, o serie de societăți comerciale supuse programului de mare privatizare al fostului guvern Văcăroiu au plătit dividende persoanelor ce dețin certificate de acționar. Ce s-a ales din milionul promis de guvernul Văcăroiu? La SC “Turbomecanica” SA București, spre exemplu, acționarul român a primit dividende în valoare de 6000-7060 lei, adică în jur de 180 lei pentru o acțiune. Chiar așa bine merge societatea “Turbomecanica”? Ce-i drept, nu sperau oamenii să plece cu sacul de bani acasă, dar la așa o sumă nu se aștepta nimeni! (SI.)___________ partidului. în privința moțiunilor, PDSR acuză lipsa de comunicare a Guvernului cu Opoziția. A. Năstase a ajuns în final la concluzia că Parlamentul e folosit numai pentru a acoperi acțiunile Guvernului. “Prin acest mecanism se introduce o subsecuritate legislativă, în aceste șase luni am șomat în Parlament pentru că Puterea a tratat toate problemele prin ordonanțe de urgență”. Adrian Năstase a mai afirmat că PDSR nu își dorește decât activitate parlamentară eficientă și că nu respinge deloc ideea de reformă, dar optează pentru reformă graduală și nu una de șoc. în privința declarației lui Nicolae Popa, în care acesta cere demiterea conducerii TVR, și a Alinei Mungiu, Adrian Năstase a acuzat-o pe aceasta de neprofesionalism, optând pentru o legătură cu Dumitru Iuga, “singurul care ne poate sprijini”. Nicoleta Partenie Adrian Năstase nu scapă de “ghearele” presei Foto: Timi Șlicaru Rectorul universității clujene se opune categoric reducerilor de personal într-o scrisoare adresată ministrului învățământului, rectorul Universității “Babeș-Bolyai” din Cluj-Napoca, profesorul Andrei Marga, solicită ca reducerile de posturi didactice și nedidactice, planificate de minister să nu afecteze Universitatea clujeană. Rectorul Marga argumentează această solicitare prin faptul că “profilul multicultural (al Universității “Babeș-Bolyai” - n. red.), bazat pe predarea în mai multe secții, în română, maghiară și germană, nu se lasă redus, ca organizare, la profilul monocultural”. Arătând că Universitatea clujeană nu se opune reformei, Andrei Marga observă însă că “reforma întârzie acum datorită erorilor de concepere”. în acest sens, rectorul UBB afirmă că universitățile nu au nici o vină pentru scăderea, în termeni reali, a alocărilor bugetare obținute de Ministerul învățământului și ele nu ar trebui “să preia efectele deciziilor anacronice”. De altfel, poziția rectorului Andrei Marga în privința căilor de urmat în realizarea reformei învățământului superior este de-acum cunoscută, el adresând în mai multe rânduri critici modului în care aceasta este aplicată efectiv; în încheierea scrisorii, semnatarul ține să precizeze că “nu vom accepta - din motive generale și specifice (...) - reduceri și (...) nu ne putem asuma răspunderea pentru decizii eronate în materie”. R. Hurezean Tăticii au dreptul la concediu de paternitate Deputații au dat undă verde Legii privind concediul plătit pentru îngrijirea copiilor în vârstă de până la doi ani. Principala noutate a textului o constituie precizarea că de prezentul act legislativ poate beneficia opțional oricare dintre părinți. Inițiativa a aparținut deputatei PD Paula Ivănescu, care a adus în fața Camerei cazurile excepționale în care, dacă și-ar continua serviciul, soția ar aduce venituri mai mari decât soțul. De ce avantaje vor beneficia, așadar, mamele - sau tații - în primii doi ani de viață ai copilului? De concediu plătit, la cerere, care, fiind dedicat îngrijirii copilului, constituie vechime în muncă. Mamele sau tații care rămân în concediu postnatal vor primi 85% din salariu, față de 65% cât primesc acum. Laura Ciobanu III BANCOREX EsȘyal Si BANCA ROMÂNĂ ȘI COMERȚ EXTERIOR LA Banca Română de Comerț Exterior S. A. - BANCOREX - anunță că începând cu data de 11.06.1997 dobânzile practicate la depozitele în lei, atrase de la clientela băncii se modifică după cum urmează: PERSOANE FIZICE: □ 1 lună de la 95% pe an la 85% pe an □ 2 luni - de la 90% pe an la 80% pe an □ 3 luni - de la 90% pe an la 75% pe an □ 6 luni - de la 80% pe an la 70% pe an □ 9 luni - de la 75% pe an la 65% pe an □ 12 luni - de la 75% pe an la 60% pe an PERSOANE JURIDICE NEBANCARE: □ 1 lună - de la 85% pe an la 75% pe an □ 2 luni - de la 80% pe an la 70% pe an □ 3 luni - de la 80% pe an la 65% pe an □ 6 luni - de la 70%pe an la 60% pe an □ 9 luni - de la 65%pe an la 55% pe an □ 12 luni - de la 65%pe an la 50% pe an BANCOREX precizează că dobânzile nu se modifică pe perioada constituirii depozitului. 4 il1t%