Cotidianul, august 1997 (Anul 7, nr. 175-200)

1997-08-01 / nr. 175

Aceasta este pacea pe care o vor palestinienii (pag. 8) t Foto: Reuters Ministrul Dejeu a decis ca Viorel Hizo să-i ia locul lui Cornel Țălnar pe banca lui Dinamo INFORMAȚII • ULTIMA ORGANUl VII / Numărul 175 (1826) / Vineri 1 august 1997 • 8 pagini 700 lei; 4,00 DM ȘTIRI Chipurile crizei în sărbătoare Interviu cu criticul de artă Coriolan Babeți, director în Direcția Relații Culturale a Ministerului de Externe Dubluri La câteva zile după lista întreprinderilor privatizabile emisă de dl Sorin Dimitriu în cinstea vizitei dlui Paul Thomson în țara noastră, a dat și dl Ulm Spineanu o listă la care a invitat spre lichidare un grup restrâns de agenți economici. Dacă delegația FMI ar mai întârzia o săptămână, probabil că și dl Tăriceanu s-ar simți obligat să ofere o listă care, după retragerea oaspeților, va intra, ca și suratele ei, în dormitorul reformei. Lista dlui Spineanu conține, după propria-i mărturie, întreprinderi producătoare pe stoc care “trebuie să-și schimbe ori managementul ori oferta de producție” și față de care ministrul a decis să fie ferm - mergând până la alternativa: “ori să demisionez ori să mor”. Totuși, ministrul Ulm consideră că având “un nume predestinat, mai ales” va pune capăt jumătăților de măsură și presiunilor la care este supus. Partea mai ciudată e că dl Sorin Dimitriu, având un nume predestinat, mai însorit, consideră că “Petromidia” Năvodari reprezintă o atracție pentru investitorii străini și nu e muribundă, așa cum apare în radiografiile dlui Spineanu. Deși privatizarea “Petromidiei” e blocată de un proces intentat de firma “Concept”, dl Dimitriu și-a luat măsuri anticoncepționale și a reluat procesul de privatizare tocmai când a apărut lista dlui Spineanu cu lichidările ei. Dl Spineanu a trebuit să explice că lichidarea de pe lista sa intervine numai dacă Petromidia nu se privatizează pe lista dlui Dimitriu. Ce nu se înțelege din această listerie colectivă este de ce Dumnezeu, dnii Spineanu și Dimitriu, care fac parte din același partid, din același guvern și, oarecum, din aceeași reformă, nu-și confruntă listele între ei, de ce nu convin asupra uneia și de ce nu utilizează aceleași criterii. Lasă că nici din “lichidare” nu se înțelege nimic mai ales că termenul sună atât de lugubru încât stoarce lacrimi înainte de a stoarce creierii. Ceva ceva s-a mai lichidat însă. Bunăoară la “Avicola” Deva au fost disponibilizări toți salariații iar cele 50.000 de găini au rămas cu un singur cocoș: directorul general. Dacă două-trei foste salariate n-ar veni benevol să dea o mână de ajutor, nu se știe ce s-ar face directorul cu acest harem ornitologic. Noroc că-i vară! Din acest motiv și televiziunile și-au schimbat programele trecând la “grila de vară”. Aceasta ne oferă, în sfârșit, filme pe care până acum nu le-am văzut decât iarna, toamna sau primăvara. Tia Șerbănescu P.S.: Și pentru că, vara, lucrurile cele bune sunt trei: sănătatea, banii și concediul, îmi îngădui să beneficiez de ultimul dintre ele, lăsându-vă să vă bucurați de ceea ce, dac-ați avea bani s-ar numi vacanță iar dacă n-aveți, se cheamă pe loc repaus până la 1 septembrie. Prezentă și la ediția din acest an a prestigiosului eveniment cultural internațional care este Bienala de la Veneția, arta românească a avut, în pavilionul de la Giardini di Castello și în Galeria Institutului Român de Cultură, șapte "purtători de cuvânt", plasticieni importanți, aparținând unor generații diferite: Ion Bitzan, Ion Grigorescu, Teodor Graur, Valeriu Mladin, Iosif Király, Gheorghe Rasovszky și Sorin Vreme. Destinat, inițial, să furnizeze cititorilor "Cotidianului" detalii, să comenteze această contribuție, interviul pe care dl Coriolan Babeți a avut amabilitatea să îl acorde ziarului nostru a abordat, după cum veți constata, o arie de discuție mult mai amplă și, am spune, mai substanțială. Dincolo de actualitatea unui eveniment, dincolo de coordonatele lui concrete (posibil de cuprins, de altfel, în spațiul unei simple știri), este bine, este absolut necesar să ne găsim răgazul - și, neapărat, ghidajul profesional - pentru o reflecție asupra semnificațiilor acelui eveniment De ce este importantă pentru arta plastică românească prezența constantă la marile evenimente culturale ale lumii? De ce este importantă (și atât de faimoasă) Bienala de la Veneția? Prezența e afirmarea elementară a existenței, însăși vârsta centenară a Bienalei mă invită să plasez răspunderea în perspectiva caracterului acestui secol de care nu poate fi separat nici un comentariu aplicat oricăreia dintre industriile spectaculare care sunt marile evenimente artistice de acest gen. Noica obișnuia să spună că opera acestui secol este conștiința sa critică. Asupra acestei chestiuni s-a speculat pletoric în filosofia culturii, în analizele făcute asupra vocației și destinului culturii în secolul XX. Nu întâmplător această tumorală conștiință critică este rudă, nu doar etimologic, cu criza și cu sentimentul crizei, ba chiar cu conștiința crizei. Tocmai de aceea conștiința critică a secolului XX tinde, după părerea mea, să se identifice progresiv cu o conștiință a crizei artei, a culturii în general. Există foarte multe chipuri ale acestei crize pe care o percep poliedrică și aș compara-o cu o floare de colț prinsă în miezul unui cristal de munte. Pe fiecare fațetă vom avea o altă imagine a aceleiași flori. Există o criză la nivelul de sus, o criză la nivelul de jos și între ele, probabil, o infinitate de situații de criză. Sus - adică cu imense investiții, jos - adică într-un univers economic precar. (continuare în pagina 6) Dl Marian Șerbănescu, director general al Companiei TAROM, și-a desemnat noua echipă managerială care își va începe activitatea de la 1 august 1997: Cristian Luca (director general adjunct), Denisa Maria Sanda (director comercial), Daniel Manciu (director tehnic), Maresi Caravan (contabil șef girează și funcția de director economic), Neculai Manolica (director operațional), Aurelian Botezatu (director de zbor), Cristian Becerescu (director planificare strategică, tehnologii informatice și Audit intem), Florian Oprea (director trafic intern). Săptămâna viitoare, noua conducere va prezenta programul de restructurare a companiei. Coriolan Babeți: “Prezența e afirmarea elementară a existenței” 1 I, IV'.ț A Premierul nu a auzit nimic de “lista lui 80111681111“ Primul ministru Victor Ciorbea susține că Executivul nu a dat publicității vreo listă cu întreprinderi ce urmează a fi lichidate. Premierul a adăugat că “din păcate, continuă să existe anumite disfuncționalități la nivelul Executivului. Sunt doar, din câte am înțeles eu, niște propuneri pornind de la o situație economico-financiară, o analiză făcută de Consiliul pentru Reformă. Chiar aseară am avut o reuniune a Biroului Executiv al Guvernului, împreună cu conducerea FPS”. Victor Ciorbea a recunoscut că se lucrează, totuși, la un proiect al unei liste, însă “aceasta va fi definitivă și nu o va mai putea schimba absolut nimeni din momentul în care va fi dezbătută și aprobată de Guvern”. Premierul a avertizat că, până atunci, “nu pot exista decât simple opinii, propuneri sau speculații ale massmedia. Va exista doar o singură listă, cea a Guvernului, care va fi pusă la dispoziția presei”. Din acel moment, consideră Victor Ciorbea, “nu vom mai da ocazia la speculații” întrebat cum își explică acest “război al listelor”, premierul Ciorbea a declarat că “a fost vorba doar de o propunere privitoare la situația unor întreprinderi. Este clar, însă, că va trebui să luăm o decizie pentru lichidarea unui număr de întreprinderi. Vom vedea dacă vor fi nouă, 12 sau 20. Cert este că această măsură o vom lua în zilele următoare”. (I.Ionescu) Soldații germani se chinuiesc să oprească apele Oderului (pag. 8) / Foto: Reuters FPS a scapat din capcana în ultima clipă Firmele interesate să cumpere pachetul majoritar de acțiuni al societății “Petromidia” și-au prezentat ieri ofertele, rezultatul urmând să fie comunicat în cursul zilei de azi. La licitație s-au înscris inițial două firme românești, “Atheneum Petroleum” și “Concept SRL”, precum și trei străine, “Daewoo” (Coreea de Sud), “West Glencore” (Elveția) și “Windmill” - aceasta fiind o firmă de intermediere care reprezintă un grup de investitori americani, “Petromidia USA Ltd”. Cu câteva zile înainte de începerea licitației, “Concept SRL” a trimis scrisori partenerilor de licitație, îndemnându-i să se retragă. în scrisori, conducerile celorlalte firme erau atenționate că în România legislația este extrem de instabilă, că “Petromidia” ar avea o situație dezastruoasă și că FPS ar face jocuri murdare. Mai mult, “Concept” a acționat în justiție FPS solicitând suspendarea licitației, motivând unele nereguli ale caietului de sarcini. Tribunalul Municipiului București a decis să suspende hotărîrea CA al FPS privind privatizarea “Petromidiei”, dar, cum sentința nu precizează dacă această suspendare funcționează până la semnarea contractului sau până la deschiderea plicurilor, FPS a demarat seri licitația. Ea a început cu “cântec”. La ora 11.00, conducerile firmelor străine au informat FPS despre scrisorile firmei “Concept” și un prim impuls a fost acela de a solicita reprezentanților prezenți la negocieri să se retragă. Totuși, Sorin Dimitriu, președintele FPS, și cei din staff-ul lor i-au convins pe cei prezenți la București să înceapă licitația. Șicanele “Conceptului” nu s-au oprit aici. Reprezentanții acestei firme, care a contestat licitația, au fost totuși prezenți, dar nu au acceptat ca deschiderea plicurilor să fie făcută la Clubul Petroliștilor, unde se aflau și numeroși ziariști. In cele din urmă, prima operație a licitației s-a desfășurat la sediul FPS din Calea Griviței, urmând ca astăzi să fie stabilită, în funcție de punctajul care va fi obținut, ierarhia celor cinci oferteri, întreg staff-ul echipei campioane Steaua a fost oaspetele ministrului Apărării Naționale, dl Victor Babiuc, care a ținut să felicite personal echipa pentru superba calificare obținută la Sofia, în compania lui ȚSKA. Lăudabilă intenția dlui ministru, dar conform protocolului, ziariștii prezenți au fost cam ignorați, fiind lăsați să aștepte afară, convorbirea între Babiuc și lotul stelist desfășurându-se cu ușile închise. Elevii lui Mihai Stoichiță s-au arătat voioși și Curtea de Apel București a dat un nou termen pentru judecarea recursului înaintat de Răzvan Temeșan împotriva arestării sale preventive. Motivul amânării judecării pentru data de 7 august l-a constituit faptul că Penitenciarul Jilava nu a dat curs citației Curții pentru prezentarea inculpatului la ședință. Mandatul de arestare expiră pe data de 8 august. Reamintim că Răzvan Temeșan, fost președinte “BANCOREX”, a fost arestat preventiv, deoarece a dat în folosință unor persoane fizice și juridice 34 de autoturisme, proprietatea băncii. El mai este cercetat penal și în alte două dosare penale. (O.G.) tanți. Conform celor declarate de Sorin Dimitriu, FPS va purta negocieri cu primele trei clasate, pentru a alege partenerul cel mai bun căruia să-i vândă acțiunile “Petromidia”. Negocierile vor începe peste zece zile, cu prima clasată, și nu vor fi paralele. FPS nu știe prea multe despre “Concept SRL”, decât că are în spate “un grup de interese”. Managerul fimei este un oarecare Manole. “Vom încerca să aflăm totul despre această firmă și să solicităm măsuri împotriva ei. Nu este posibil ca o firmă neînsemnată să încerce blocarea licitației. Prin această acțiune se încearcă atât bine dispuși, dar li se putea citi pe față oboseala acumulată după un asemenea meci. La sfârșitul întrevederii, Marcel Pușcaș, președintele secției de fotbal, a ținut să precizeze că datorită acestui triumf, conducerea ministerului a revenit la sentimente mai bune față de Steaua: întrebat de motivul recentei destituiri a generalului Cornel Oțelea din funcția de președinte al clubului militar, ministrul Victor Babiuc a ținut să declare: “Este sabotarea privatizării «Petromidiei», cât și a conceptului de reformă”, a declarat Sorin Dimitriu. “In altă ordine de idei, există un blocaj la nivelul conducerii societăților cu capital de stat în ceea ce privește privatizarea. Managerilor le este frică. Pentru aceste operațiuni, ei își asociază sindicatele și rezultatele se văd. Scad acțiunile, cum s-a întâmplat chiar recent la ROMCIM”. Deși nu s-a pronunțat vreo cifră, totuși se pare că în cadrul negocierilor se va pleca de la 107.000 lei, prețul unei acțiuni. Laura Ciobanu Lucian Gheorghiu adevărat că s-au găsit nereguli de ordin financiar la clubul Steaua.” în privința noului obstacol, din turul II preliminar al Ligii Campionilor, ce se numește Paris Saint Germain, antrenorul Stoichiță i-a desemnat pe Daniel Gherasim și Dan Dumitrescu, ofițerul de presă al roș-albaștrilor, să urmărească partida dintre PSG și Auxerre, din etapa a II-a din campionatul francez de fotbal. Cosmin Ioaneș Eroii de la Sofia au scris în raport numai două cuvinte: “Misiune îndeplinită!” Ministrul Apărării a primit raportul celor care au atacat decisiv la Sofia / Foto: Constantin Văduva Procurorul general s-a răzgândit și nu-și mai dă demisia în ședința Consiliului Ministerului Public de ieri,,procurorul general al României, Nicolae Cochinescu, a anunțat că nu-și mai dă demisia, în timpul dezbaterilor cu privire la modificarea Legii de organizare judecătorească, dl Cochinescu, aflat în conflict de idei cu ministrul Justiției V. Stoica, a anunțat că își va da demisia dacă ideile acestuia din urmă vor avea câștig de cauză în Parlament, între timp Legea privind modificarea organizării judecătorești a fost promulgată în varianta Stoica. Ministrul Justiției, la finalul ședinței, l-a asigurat pe dl Cochinescu de faptul că nu îi poartă resentimente și că îl consideră “un foarte bun profesionist, indiferent de funcția pe care o va ocupa.” întrebat de ziariști dacă va propune președintelui țării destituirea dlui Cochinescu, ministrul Stoica a declarat că până la intrarea în vigoare a legii nu are dreptul legal de a răspunde afirmativ sau negativ. Ne-a asigurat însă, că la conferința sa de presă de astăzi va face câteva declarații senzaționale. Ondine Gherguț Nicolae Cochinescu Șapte ambasade ale României nu au nici un angajat al MAE Ministrul de Externe, Adrian Severin, a relevat presei că MAE își asumă răspunderile și se bucură “inclusiv de deliciile criticilor” mass-media și pentru oameni care nu aparțin Ministerului de Externe. Domnia sa a precizat la conferința de presă-bilanț pe primele șapte luni ale anului în curs — că există ambasade în care nu lucrează nici un om al MAE, ci de la Ministerul Comerțului. Este cazul ambasadelor din Bangladesh, Singapore, Zambia, Gabon, Ghana, Sri Lanka, Camerun, care - formal - sunt în structura MAE, dar real, nu. Această situație este moștenită de la guvernul anterior și încă nu a putut fi soluționată, a precizat șeful diplomației române. • Legat de “evenimentul” de la Cluj-Napoca al furării, pentru 24 de ore, a steagului Ungariei de pe Consulatul acestei țări, Adrian Severin a spus că important este că în Nota verbală primită de la MAE ungar s-a spus că “acest gest nu este considerat a fi caracteristic” pentru politica statului român și nici măcar pentru sentimentele și atitudinea poporului român, în întregul său, și că este vorba despre “manifestarea unor gesturi radicale pe care Guvernul român va ști să le trateze corespunzător.” Prezentând îngrijorare față de “evenimentul în sine”, guvernul ungar a precizat că acest gest nu pune în discuție sau în pericol relațiile româno-maghiare”, a precizat A. Severin. • La conferința de presă-bilanț a primelor șapte luni ale anului, ministrul de Externe, Adrian Severin, a prezentat și salariile de încadrare a personalului diplomatic din Centrala MAE. Potrivit șefului diplomației române, acestea sunt: - ambasador salariu lunar brut 1.051.080 lei - ministru plenipotențiar salariu lunar brut 952.560 lei - ministru consilier salariu lunar brut 755.520 lei - consul general salariu lunar brut 673.320 lei - secretar I, consul, interpret ref. diplomatice I salariu lunar brut 591.240 lei - secretar II, viceconsul salariu lunar brut 509.160 lei - secretar III, curier diplomatic I, referent relații I salariu lunar brut 443.400 lei - angajat, agent consular, referent relații II salariu lunar brut 427.080 lei. (CMJ) Sindicatele au fugit de la masa tratativelor Liderii principalelor centrale sindicale au părăsit ieri în bloc sala unde trebuia să se desfășoare cea de-a doua rundă de consultări cu membrii Executivului. Marți, cele două părți ajunseseră la concluzia că ieri trebuiau discutate probleme legate de politica salarială. Insă, liderii sindicali nu au primit din timp documentația necesară bunei desfășurări a negocierilor. Vizibil iritați, liderii CNSLR-Frăția, BNS, Cartelului ALFA și CSDR s-au declarat de acord că “Executivul nu este capabil să gestioneze reforma și să-și coordoneze activitatea”. • Pavel Todoran, liderul CNSLRFrăția, a declarat: “Cred că am manifestat destulă înțelegere pentru Guvern și pentru reformă, însă elementele care au apărut ne fac să afirmăm că acest Guvern nu este capabil să gestioneze reforma. Disponibilitatea de sacrificiu a maselor de salariați a ajuns la limită și dacă nu se vor lua măsuri concrete în cadrul Executivului, cred că vom asista la tensiuni sociale și la compromiterea procesului de reformă. Trebuie spus că ne manifestăm deschis nemulțumirea pentru cum realizează actualul Guvern reforma. Și ceea ce s-a întâmplat azi (n.r. - ieri) demonstrează că există un haos total în cadrul Executivului”. Liderul CNSLR-Frăția l-a acuzat pe Victor Ciorbea că “încearcă să-și îmbunătățească imaginea prin evocarea relațiilor cu foștii colegi, adică cu noi”. ” La rândul său, Dumitru Costin, liderul BNS, a afirmat că “instituția numită Guvernul României nu funcționează cum ar trebui. E un haos decizional total. Ce s-a întâmplat de la întâlnirea de marți, inclusiv publicarea listei ministrului Spineanu, demonstrează că în România există mai multe guverne”. Costin a adăugat că “numai dacă România iese în stradă, coaliția de la putere se va trezi din amorțeală”. Liderul BNS a anunțat că dorința întregii mișcări sindicale este realizarea unei poziții comune a centralelor sindicale față de coaliția majoritară și alcătuirea unei platforme comune. “Credem că premierul Victor Ciorbea nu are decât două variante: fie să-și facă curățenie în propria ogradă, prin demiterea unor miniștri, fie să-și dea demisia”, a precizat liderul BNS. ” Bogdan Hossu, liderul CNS-Cartel ALFA, a declarat: “Guvernul și primul ministru nu sunt în stare să-și coordoneze propria activitate. Marți, după discuția pe care am avut-o la Palatul Victoria, s-a stabilit un calendar, însă materialele pe care Guvernul le promisese nu erau pregătite. Practica întârzierii este o practică des aplicată față de sindicate. Este inadmisibilă această lipsă de respect față de partenerii de dialog. Actualul Executiv este caracterizat prin necoordonarea și nerealizarea angajamentelor pe care și le-a asumat. Tocmai de aceea, am luat decizia de a părăsi în bloc sala”. Referindu-se la deja celebra “listă a lui Spineanu”, Bogdan Hossu a afirmat că “este inadmisibil cum procedează Guvernul. Prin astfel de liste se dă peste cap sistemul economic”. • Liderul CSDR, Radu Colceag, a adăugat: “Nu vom mai accepta să negociem în aceste condiții. Noi susținem în continuare indexarea salariilor cu 22% și scăderea impozitelor cu 30%. Din cauza tergiversării promisiunilor făcute de Victor Ciorbea, de la 1 septembrie vom porni acțiunile sindicale”. (continuare în pagina P) I.Ionescu I