Cotidianul, octombrie 1997 (Anul 7, nr. 227-253)

1997-10-04 / nr. 230

"•OZVW .... . ............... VIÎPRIÎ VECI MÜLC PAGINA TIDIANUL SÂMBĂTĂ-DUMINICĂ «4-5 OCTOMBRIE 1997 Vedete și dosarele lor de catife ji Alain Delon Din vânzător într-un magazin provincial de mezeluri, cu ajutorul frumuseții sale, dar mai ales al femeilor bogate, Alain Delon a ajuns un talentat actor de cinema La 61 de ani, Alain Delon are aceeași siluetă suplă, elegantă, ca la 30 de ani. Este bronzat, zâmbește ușor ironic. Este așteptat de ziariștii care l-au admirat la festivalul de la Berlin. Acest festival a marcat triumfal cei 40 de ani de cinematografie ai maestrului Delon. Delon a jucat în filmele lui Antonioni, Visconti, Losey, Blier, Melville etc. Trebuie să remarcăm faptul că premiul “Ursul de aur”, primit de Alain Delon la Festivalul de la Berlin (în 1995), a fost decernat timp de 45 de ani doar unui număr de 4 personalități, Gregory Peck, Sophia Loren, Billy Wilder și Alain Delon fiind singurii laureați ai acestui premiu în ultimii 45 de ani. Dar cine își poate imagina cinematografia franceză fără filmele făcute de Alain Delon la 18-20 sau la 30 de ani: “Rocco și frații săi”, “Zorro”, “Ghepardul” (1963) sau “Samuraiul” (1967)? In 40 de ani de carieră cinematografică, Alain Delon a jucat în 87 de filme și a realizat, ca producător, 25 de filme. Despre Alain Delon s-au scris kilometri de articole critice. După ce a jucat în “Casanova” (în 1992) sau în “Dancing machine”, ziariștii l-au atacat în trombă: “Delon s-a îngrășat cu opt kilograme!”. L-au făcut “masochist”, cu tendințe de suicid. Și toți, la unison, au declarat că “în rolul lui Casanova, Delon este penibil!?”, “A vrut să se sinucidă pe plan artistic” sau “Și-a distrus imaginea!”, au declarat cronicarii de film, întrebat ce părere are despre filmul lui Tarantino “Pulp Fiction”, Delon a zâmbit și a declarat ironic: “Puțin îmi pasă de PULP FICTION!”. Desigur, întrebarea cea mai importantă după primirea premiului “Ursul de aur” a fost: “Ce părere aveți despre cinematografia franceză, acum?”. Delon a declarat scurt: “în afară de Luc Besson care este un regizor de excepție, nu am ce comenta”. La lansarea celebrei capodopere cinematografice “Ghetpardul”, în 1963, revista “L’ express” remarca jocul excelent al actorilor Burt Lancaster și Claudia Cardinale, afirmând despre Delon că “este doar un bărbat seducător”. A fost o eroare regretabilă a cronicarului revistei “L’ express”. Anii au trecut și filmele lui Delon au cucerit publicul francez și european. Mai puțin cunoscute pentru noi rămân acțiunile caritabile ale actorului Delon, contra maladiei SIDA și a cancerului. Toate aceste acțiuni au fost discrete, neînsoțite de fotografii sau de camerele de luat vederi ale televiziunii. în 1967, în “Samuraiul”, Alain Delon interpreta cu un talent inegalabil rolul ucigașului, retras în camera sa goală, dialogând cu canarul său; în rest, totul era tăcere, solitudine. Presa remarca jocul inteligent al actorului, prezența sa remarcabilă în lumea filmului francez: “Delon ne demonstrează că este prezent pe ecran până în cele mai mici detalii, chiar și atunci când rămâne tăcut într-o încăpere goală”. în 1969, Alain Delon juca în “Piscina”, alături de Maurice Ronet și Romy Schneider. Publicația “Le Nouvel Observateur” remarca faptul că filmul respectiv devenea interesant de-abia pe la jumătate. Atunci filmul devenea hitchcockian. Delon era considerat o prezență neremarcabilă în film. Desigur, și această afirmație poate fi trecută la capitolul “răutăți”... în 1970, se lansa filmul lui Jacques Deray “Borsalino”, cu Delon și Belmondo în rolurile principale. Revista americană “Time” recunoștea meritele actorilor francezi: “Al Capone ar fi mândru de acești tineri francezi, care își rezolvă obligațiile de mafioți, cu stil și eleganță”. în 1975, după lansarea filmului “Flic Story” (regia Jacques Deray) revista “Telerama” remarca jocul lui Delon: “Actorul domina totul cu privirea ochilor săi albaștri marcați de cearcăne, cu autoritatea sa de vedetă”. Și acum vom reveni la o cronică mai recentă, făcută de cronicarul ziarului “Le Monde” controversatului “Casanova”. Filmul “întoarcerea lui Casanova” (regia Edouardo Niermans) a fost prezetat publicului în 1992. Acest film a rulat și la noi. Iată ce declara cronicarul de la “Le Monde”: “Este pasionant să vedem cum a rezistat Delon personajului său. Delon a refuzat să naufragieze din cauza vârstei”. Nota ironicism îi conferă lui Delon o mulțime de Vide în plus. Dar, indiferent de opinii malițioase sau pur și simplu ironice a gazetarilor, Alain Delon este un verital mit, o adevărată legendă în bnematografia franceză. Frumusețea chipului său, silueta ergantă, jocul său inteligent, ireproșab talentul său de excepție - toate aceste ne-au făcut să iubim filmul francez și actorii săi. Cornelia Vole “Piscina”, 1969 “Domnul Klein”, 1976 Și la 61 de ani știe să rămână eternul Casanova “Povestea noastră”, 1964 “întoarcerea lui Casanova”, 1992 # Flash • Flash • Flash t Flash • Flash # Flash # Flash f Flash # Flash # Flash # Propuneri indecente Ziarul New York Post anunța recent declanșarea unui imens scandal în culisele show-biz-ului. în articolul “Beauty and the Beast” (Frumoasa și bestia), Shannon Marketic (26 ani), ex-Miss America 1992, îl acuză pe sultanul Bruneiului că a sechestrat-o și a supus-o unor perverse hărțuiri sexuale. Shannon s-a plâns în paginile ziarului american că regele petrolului a invitat-o în Brunei, a drogat-o, a izolat-o și a obligat-o să satisfacă la ore fixe apetitul său sexual. Umilită de faptul că a fost tratată ca o “callgirl” oarecare, Shannon l-a atacat cu înverșunare pe sultanul Bruneiului. Credem că Shannon nu era străină de practicarea acestui sistem chiar în inima Hollywoodului. La Paris, la Milano sau în,Hollywood, cei mai bogați oameni ai planetei invită pentru o noapte sau două fete foarte tinere, frumoase (sexy), de preferință manechine, modele, starlete, actrițe. Pentru o singură noapte, în Emiratele Arabe Unite aceste callgili de lux sunt plătite de arabi cu sume exorbitante, care variază în jur de 10.000-20.000 $ pe noapte. Avocatul domnișoarei Shannon l-a dat în judecată pe multimiliardarul sultan al Bruneiului. Chiar atât de naivă să fi fost ex-Miss America 1992? Oare nu știa la ce se poate aștepta, după ce acceptase invitația sultanului? Iată ce prevedea (stipula) contractul încheiat de Shannon cu sultanul: • Să fiți în formă la sosirea în Brunei, veți participa la o serată. Sunteți obligată să aveți o garderobă foarte elegantă, rochii de seară și rochii sexy; • Nu aveți voie să purtați jeansi. Nu aveți voie să purtați culoarea galbenă; • Veți cânta la karaoke, veți dansa și veți fi drăguță cu invitații; • Programul de lucru este de la orele 22.00 până la 4.00 dimineața. Notă: în toate încăperile există microfoane și camere video ascunse. Procesul Shannon Marketic versus Sultanul Bruneiului continuă. Staruri în ascensiune • Cameron Diaz, ex-manechinul, era eroina care reprezenta femeia visurilor sale pentru Jim Carrey, în filmul “MASCA” (The Mask). Frumoasa Cameron a jucat și în filmul “Feeling Minnesota”, în compania lui Keanu Reeves. Din acel moment, producătorii de la Hollywood i-au propus lui Cameron foarte multe roluri. Important este ca aceste filme să fie aduse și la noi, pe ecrane. De frumoasă e frumoasă! Cu talentul nu ne-am lămurit prea bine cum stă. Rămânem pe recepție. • Tânărul Leonardo DiCaprio (20 de ani) a fost remarcat la Cannes, în filmul “Viu sau mort”, în “Viu sau mort”, DiCaprio apărea alături de Sharon Stone. Recent, Leonardo a jucat în filmul “Romeo și Julieta”. La începutul anului 1998 va fi lansat filmul lui Randall Wallace (scenaristul lui Braveheart), “Masca de fier”. Din distribuție fac parte: Depardieu (Porthos), Jeremy Irons (Aramis), John Malkovich (Athos) și Gabriel Byrne (D ’ Artagnan). Leonardo DiCaprio va interpreta în acest film rolul tânărului rege Louis al XIV- lea. Di Caprio va interpreta un rol dublu. Louis al XIV-lea avea un frate geamăn, închis într-o fortăreață și pedepsit să poarte o mască de fier pe față. Dar visul lui Leonardo rămâne interpretarea rolului lui James Dean. Deocamdată, nu a apărut scenariul cel mai bun, dar James Dean continuă să-i fascineze pe toți tinerii actori. • Beatrice Dalle, eroina filmelor lui Abel Ferrara, apare adesea ca manechin în marile gale de modă, la Paris. Beatrice este o personalitate extrem de controversată, la Paris sau la Hollywood, în ea coexist două ființe contradictorii: pe de o parte, Beatrice declară că ador bijuteriile, lenjeria dețdux, blănurile Pe de altă parte Beatrice, eroina dii Tinere, frumoase, sexy Cameron Diaz, mereu în ascensiune Béatr