Cotidianul, septembrie 2000 (Anul 10, nr. 2758-2783)

2000-09-15 / nr. 2770

Demonstrațiile de stradă zguduie guvernele UE Criza petrolului  [UNK]C Din pagina 9 Recent întorși din Franța, polițiștii constănțeni intenționează să solicite extrădarea lui Adrian Costea pentru audierea acestuia în România, în dosarul privind importul din Franța, din 1992, a 100.000 de tone de motorină în valoare de 20 milioane de dolari, au declarat surse din cadrul Inspectoratului de Poliție Județean (IPJ) Constanța. În comisia română de anchetă, care în perioada 23 august-11 Septembrie s-a deplasat în Franța, au făcut parte, pe lângă procurori și polițiști din București, și procurorul din cadrul Parchetului Curții de Apel Constanța, Ioan Oțel, șeful Serviciului Economic din cadrul IPJ Constanța, colonelul Mihail Bogdan, și locotenent-colonelul Mihail Toporan. Potrivit unor surse din conducerea Ministerului de Interne, colonelul Mihai Bogdan a fost transferat la București, în funcția de adjunct al Corpului de control al ministrului de Interne. pagina 3 V. Sindicatele din învățământ refuză reducerile de personal Sistemul educativ bucureștean este din nou în tensiune maximă. Sindicatele din învățământ refuză cu înverșunare noi reduceri de posturi didactice și nedidactice la nivelul Capitalei. Motivul invocat este acela că în acest an de învățământ populația școlară din Capitală a crescut, față de anul precedent; în București, urmau să fie reduse, în cursul acestui an, 2290 de posturi didactice și nedidactice. Până în prezent, conform cifrelor deținute de sindicate, au fost reduse 1830 de posturi, astfel încât mai trebuie să dispară încă 460 de posturi. Luni, 18 septembrie, ministrul Educației, Andrei Marga, este așteptat la Comisia paritară ISMB - sindicate, pentru a fi lămurită situația. pagina 4 Cotidianul Fondator ION RATIU Anul X, numărul 2770, vineri, 15 septembrie 2000,12 pagini, două ediții, 3000 lei Deoarece nu se simt în siguranță Principalul anchetator al dosarului acestea“ Fierarii veseli“ nu discută a fost schimbat din funcție cu Radu Sârbu în România Omul de afaceri Zemek, controversat și la el acasă . Reprezentanții firmei Zelezarny Veseli au absentat de la întâlnirea stabilită pentru ieri cu președintele FPS, Radu Sârbu. „Cu zece minute înainte de ora la care ar fi trebuit să aibă loc întâlnirea, am fost anunțați printr-un fax de către firma cehă că se solicită o nouă întâlnire, întrucât în contextul actual securitatea lor în România nu este asigurată, nici în București, cu atât mai mult la Iași", ne-a declarat Vasile Rugină consilierul președintelui FPS. Acesta a precizat că întrunirea a fost programată cu mult înainte de asasinarea lui Virgil Săhleanu, liderul sindical de la CEPRO Iași. Reprezentanții Zelezarny Veseli consideră că nu se află în siguranță pe teritoriul României. De aceea, ei solicită ca următoarea întâlnire să aibă loc în afara granițelor țării noastre. Presa cehă a publicat zilele acestea numeroase articole despre controversatul administrator al firmei Zelezarny Veseli, Zdenek Zemek. Săptămânalul cel mai citit din Cehia, „Týden“, titrează în ultimul său număr: „A ucis Zemek?". Originar din Moravia, omul de afaceri Zemek, care a dus la sapă de lemn nenumărate firme cehești, a calificat acuzațiile conform cărora ar fi implicat în uciderea lui Săhleanu drept scandaloase. pagina 3 Ion Diaconescu candidează pentru un nou mandat de deputat Liderii CDR-2000 au avut, ieri după-amiază, o nouă întrevedere dedicată negocierilor cu privire la listele cu candidaturi pentru Parlament. Reprezentanții PNȚCD și UFD au mai înaintat cu un pas spre finalul negocierilor. „Cotidianul" a intrat în posesia unui document care prezintă capii de listă ai CDR-2000 pe fiecare județ în parte. Cum negocierile nu sunt încheiate, sunt destul de multe județe în care se dispută încă locurile eligibile. Sunt și altele la care nu se înghesuie nimeni, șansele fiind minime de a obține un loc de parlamentar. „ pagina 2 După scandalul cu firma „Protect“, de la Iași Guvernul obligă societățile comerciale și instituțiile publice să angajeze firme de pază Industria românească de bodyguarzi va înflori de-a dreptul spectaculos. La porțile tuturor ministerelor, instituțiilor de specialitate ale administrației publice centrale și locale, regiilor autonome, companiilor și societăților naționale de cercetare, societăților comerciale indiferent de forma capitaluluir instituțiilor publice și în fața oricăror altor organisme care dețin bunuri ori valori cu orice titluri vor fi postați angajați ai societăților speciale de pază. Potrivit Ordonanței de Urgență adoptate ieri de Guvern, toate instituțiile și societățile amintite mai sus vor fi obligate să-și asigure paza, angajând firme de specialitate înființate în acest sens. Acestea vor avea nevoie de autorizare de la IGP și de avizul SRI, în termen de 90 de zile, vor fi emise prin HG normele metodologice privind autorizarea societăților de pază și avizarea personalului acestora. Actul normativ adoptat ieri vine să modifice Legea 18/1996 privind paza obiectivelor, bunurilor și valorilor. (Cristian ȘUȚU) Sergiu Cunescu: „Alexandru Athanasiu este un nou Voitec“ Președintele de onoare al PSDR, Sergiu Cunescu, a transmis o virulentă scrisoare deschisă membrilor partidului său, în care îi acuză pe liderii actuali ai social-democraților că fac troc cu prestigiul PSDR pentru obținerea câtorva locuri pe listele electorale ale PDSR. El îl consideră pe Alexandru Athanasiu, președintele PSDR, drept un nou Ștefan Voitec și îl asigură că are un loc pe piedestalul renegaților acestui partid. Totodată, Cunescu îi acuză de lipsă de loialitate pe foștii colegi din Coaliția guvernamentală, care au forțat ieșirea PSDR de la guvernare și au ridicat pragul electoral la 5%. pagina 3 începând din 15 ianuarie 2001 CNA a decis: emisiunile Bingo vor fi difuzate numai după ora 22.00 Consiliul Național al Audiovizualului (CNA) a decis, după întâlnirea de ieri cu reprezentanții principalelor posturi de televiziune, ca emisiunile de Bingo să fie difuzate numai după ora 22.00, începând din 15 ianuarie 2001, informează MEDIAFAX. Inițial, Consiliul intenționa ca Decizia privind regimul difuzării programelor axate pe jocuri de noroc să fie aplicată din 15 noiembrie, dar data a fost decalată din cauza problemelor cauzate în special de contractele dintre televiziuni și societățile de Bingo. Potrivit Deciziei, programele de televiziune axate pe jocurile de noroc, clasificate în articolul 6 din H.G. nr 251/1999, care includ și jocurile de tip Bingo, se difuzează între orele 22.00 și 05.00. Decizia nu influențează difuzarea succintă a rezultatelor unor jocuri de noroc autorizate. Reprezentanții televiziunilor au argumentat cu impactul social puternic al acestor jocuri. Argumentul membrilor CNA a fost protecția minorilor. Decizia CNA va pune în încurcătură directorii de programe ai televiziunilor, care se văd nevoiți să-și insereze emisiunile de Bingo în aceeași zi, din cauza regulamentului de concurs. Decizia CNA va influența și încasările statului de pe urma jocurilor de Bingo: „ în cazul în care se mută după ora 22.00, nu se mai produce venit nici pentru stat, nici pentru oameni", a argumentat Adrian Sârbu. Secretarul de Stat al MEN, Mircea Fronescu, refuză să demisioneze Mircea Fronescu, secretar de stat al MEN, a venit în Ministerul Educației Naționale anul trecut, din partea PNȚCD. Scandalul în care este implicat, în legătură cu participarea sa ca autor sau co-autor la manualele alternative pentru liceu, este o poveste despre morală, întrebat care sunt argumentele ministrului Educației împotriva lui Fronescu. Mircea Mureșan, directorul Biroului de relații cu presa al MEN, a răspuns: „Nu are importanță numărul manualelor la care a semnat Fronescu, domnul Marga a dezaprobat moralitatea gestului, și nu legalitatea lui." pagina 6 In ziarul de astăzi vă oferim GRATUIT „Cotidianul weekend“ Politic Honcescu vs Barbaresso în scandalul „Țigareta II“ Social Se înmulțesc conjunctivitele alergice Investigații Ministerul de Interne începe distribuirea cărților de alegător Cultură Noua stagiune la Nottara se deschide cu un spectacol de Horațiu Mălăele Economic Agenția SAPARD va fi în subordinea Ministerului Agriculturii Externe Voislav Koștunița sparge gheața electorală în Kosovo Sport începe ultima Olimpiadă a mileniului pagina 5 pagina 6 pagina 7 pagina 10 pagina 11 pagina 2 pagina 4 De pe margine Dom Broia CONFIDENTIAL pagina 5 Starea cântărețului Vali Sterian , se agravează în urmă cu două zile, o echipă de chirurgi de la Spitalul Fundeni l- au supus pe Sterian unei noi intervenții chirurgicale în urma căreia i-au îndepărtat o parte din intestin și i-au drenat lichidul apărut ca urmare a tumorii. „Din cauza tumorii de fond lichidul se poate reface", a declarat prof. dr. Dan Tulbure, directorul Spitalului Fundeni precizând că o nouă intervenție chirugicală este inutilă. Vali Sterian a suferit o primă intervenție chirurgicală în urmă cu aproximativ o săptămână, când din cauza unei tumori abdominale voluminoase i-au fost extirpate stomacul, splina, pancreasul și duodenul. Având în vedere starea actuală a pacientului, medicii de la Fundeni consideră inutil și tratamentul chimioterapie. Ei s-au declarat foarte rezervați în privința șanselor de viață ale lui Vali Sterian. (Iuliana DANIAUC) pagina 8 Olimpiada începe prost pentru români Halterofilul Traian Cihărean a fost găsit dopat La Sydney are loc astăzi ceremonia de deschidere a ultimei Olimpiade a mileniului. Cu o zi înainte, ieri, bomba a explodat în delegația noastră, unul dintre sportivi, halterofilul Traian Cihărean (categ. 56 kg) fiind găsit dopat de către laboratorul de la Barcelona. La aflarea veștii, Ion Țiriac, președintele COR, a organizat o ședință a Comitetului Executiv chiar în Satul Olimpic, comandându-se în același timp o contraexpertiză; în cazul în care se confirmă că Cihărean a fost dopat, el va fi exclus din lotul olimpic și trimis în țară. în astfel de condiții, Traian Cihărean riscă să devină al doilea sportiv exclus din lotul României, după ce atleta Rodica Mateescu a fost depistată pozitiv în urma unui control efectuat în luna aprilie. paginau TOPUL EVENIMENTELOR 1. Cehii de la Zelezarny Veseli nu s-au prezentat la întâlnirea cu Radu Sârbu 2. Cunescu contestă alianța PSDR-PDSR