Cotidianul, iunie 2001 (Anul 11, nr. 126-151)

2001-06-25 / nr. 146

l Barometrul frustrării în Republica mioritică România Sâmbătă dupăamiază, un bloc cu zece etaje, într-un cartier bucureștean, în spatele fiecărei ferestre încastrate în zidurile scorojite, murdare, un chip, arătat sau bănuit după perdele, tineri, bătrâni, femei, bărbați, copii privesc afară la ceilalți oameni care trec pe aleile strâmte, desfundate. Pentru ei viața este ecranul televizorului, întind mâna spre el, dar sticla îi împiedică să pătrundă și rămân nemișcați pe canapele, sub icoanele cu răstignirea Domnului, gândindu-se la lumea cealaltă unde va fi bine, în fața mea se profilează blocul cu zece etaje și 80 de fețe inexpresive, imobile, senzația unei lumi prinse în ghețuri, realitatea înfricoșătoare a ultimului sondaj de opinie, acea Românie profundă despre care vorbesc toți politicienii fără să o cunoască. Nu știm cum au primit cabinetele politice rezultatul barometrului, dar se poate presupune că au deschis paginile la capitolul încredere în partide și lideri, constatând că mai nimic nu s-a schimbat de la alegeri încoace. La PD, Traian Băsescu a strigat de s-a auzit până în Piața Victoriei: „Să dăm în unguri că asta așteaptă oamenii“. C.V.Tudor a plescăit mulțumit, doar este al doilea după Ion Iliescu ca intenție de vot. Lui Valeriu Stoica i s-a tăiat pesemne respirația când și-a văzut popularitatea la genunchii liderului UDMR Marko Bela. Adrian Năstase a respirat ușurat: PDSR ar fi ieșit învingător și dacă alegerile ar fi avut loc ieri. Nici unul nu s-a întrebat ce se întâmplă cu România, ce se poate construi pe o masă amorfă de oameni. Premierul și-a serbat ziua de naștere. Gheorghe Funar a fost târât pe treptele Primăriei din Cluj pentru a fi dus la Poliție. Guvernul a anunțat că va renunța la Volvo pentru mașini autohtone, mai puțin sigure dar fabricate în România Mitoșeru este cercetat penal pentru uciderea prietenei sale - focuri de artificii pentru românii care nu mai au încredere în sine, în oameni, în instituții, în lege, în politică, în viitor. Graficele frustrării și ale lipsei de speranță au rămas probabil între paginile lipite ale sondajului Metro Media Transilvania. Dincolo de însingurarea clinică cuantificată în procente, 52 la sută nu au încredere în ceilalți oameni, nu au prieteni pe care să conteze în cazul unor situații dificile, de sănătate sau financiare, sondajul este cel mai bun raport privind starea națiunii. 75 la sută dintre români sunt nemulțumiți de felul în care trăiesc, 69 la sută își apreciază calitatea vieții ca fiind mai proastă decât anul trecut, cel mult la fel, 52 la sută cred că direcția în care ne îndreptăm este greșită, dar nu sunt dispuși să facă nimic pentru a schimba lucrurile pentru că sunt conștienți, în proporție de 80 la sută, că nu pot influența hotărârile factorilor de decizie. Ei așteaptă o rezolvare divină a problemelor lor, își pun speranța în Biserică și în puterea rugăciunii. Cei mai mulți preferă un loc de muncă la stat, sigur și prost plătit, unde eventual să stea și să-și primească banii la sfârșit de lună. Dacă li s-ar oferi spre exemplu posibilitatea unui serviciu bun, la celălalt capăt al țării, o majoritate copleșitoare ar refuza. 83 la sută nu au curajul să-și înceapă o afacere, să-și schimbe locul de muncă, locuința, localitatea de domiciliu. Românii nu mai au încredere în legi, iar rezultatele sondajului îi arată capabili să-și facă dreptate de unii singuri. Abandonați în propria lor mizerie umană ei ar fi gata să-și pună soarta în mâinile oricui s-ar declara salvatorul providențial. Săraci, desolidarizați, frustrați, dezamăgiți, dezinteresați compatrioții noștri nu se simt responsabili nici măcar pentru ei înșiși, cu atât mai puțin pentru ceea ce se întâmplă în jurul lor. Ei urmăresc programele de știri așa cum se uită în fiecare seară la filme. Lumea înconjurătoare este o ficțiune și în consecință, nu-i implică. Contemplația mioritică și autovictimizarea reprezintă terenul propice pentru consolidarea PSD ca partid unic sau venirea la putere a unui lider autoritar gen Vadim Tudor. Și, dacă ne uităm cu atenție la barometrul de săptămâna trecută, nici o altă variantă politică nu pare să aibă șanse de câștig în următorii mulți ani. După 11 ani de la Revoluție, România a redevenit mămăliga care nu explodează. Ca într-un refren al Adei Milea: „Stai și stai și deodată de trezești în Rai, /și-acolo stai, tot stai, oamenii sunt buni, /îți fac loc în Rai dacă o viață întreagă stai." Taximetriștii din Iași amenință Vor reclama România la Consiliul Europei pentru că Simirad îi obligă să-și vopsească în galben mașinile Mai multe sute de taximetriști au blocat în cursul după-amiezii de sâmbătă circulația în zona Prefecturii, protestând în acest mod față de decizia Primăriei prin care erau obligați să vopsească taximetrele în culoarea galbenă. Taximetriștii au încercat inițial să ajungă până la Prefectura Iași, în jurul orei 14.30, când au blocat circulația în intersecția Podu Roș, însă forțele de ordine nu le-au permis accesul spre această zonă. Sindicatul taximetriștilor a atacat în instanță decizia Primăriei Iași, iar vineri Curtea de Apel Iași a dat câștig de cauză Primăriei. Taximetriștii sunt nemulțumiți de decizia Primăriei, pe care o consideră „aberantă”. Chiar dacă au pierdut procesul de sâmbătă, taximetriștii sunt deciși să nu se oprească aici fiind hotărâți să reclame România la Consiliul Europei. Cu nervii întinși la maximum taximetriștii s-au întâlnit cu șeful statului, care le-a promis că va încerca să discute pe această temă cu primarul Iașiului. Iliescu a fost aclamat de taximetriști, iar în cursul zilei de ieri, o delegație a acestora s-a întâlnit cu președintele Camerei Deputaților, Valer Dorneanu și cu președintele PSD Iași, Ion Solcanu. Consecvent cu propria-i declarație „mai bine șomer în Germania decât președinte al României“ Iliescu binecuvântează emigrarea La sfârșitul săptămânii trecute, la București și la Iași, președintele Ion Iliescu a făcut o serie de declarații care au șocat pur și simplu. Șeful statului a afirmat că nu-i condamnă pe tinerii care pleacă în străinătate, pentru că „este normal să-și caute locuri de muncă mai bine plătite". Ion Iliescu nu s-a arătat deloc îngrijorat de eventualitatea ca tinerii plecați din țară, să nu se mai întoarcă, afirmând că „tot este un câștig, pentru că vom avea și noi agenții noștri în diverse instituții din străinătate". Președintele României a mai afirmat că în viitorul tratat cu Rusia nu se va mai pune clauza retrocedării tezaurului, și și-a reafirmat poziția față de Legea maghiarilor din afara granițelor, spunând, printre altele că „Ungaria trebuie să reflecteze la consecințele legii, deoarece ar putea altfel intra într-un con de umbră". Ca și în alte ocazii când se află în teritoriu, șeful statului a deschis sacul cu promisiuni, la Iași, Ion Iliescu susținând că se impune modernizarea și internaționalizarea aeroportului din localitate. pagina 3 Adrian Năstase și Goran Persson s-au înțeles Datorie lichidată România îi va plăti Suediei 120 milioane de dolari până la jumătatea anului viitor „Sper că firmele suedeze implicate sunt mulțumite de soluție. Mă bucur că s-a putut rezolva în sfârșit această problemă care datează de mult timp între cele două țări, foarte mult datorită sprijinului constructiv al primului-ministru Adrian Năstase”, a declarat ieri premierul suedez Göran Persson, după semnarea tratatului prin care România se angajează să plătească Suediei, 120 de milioane de dolari, în contul datoriei acumulate în perioada interbelică. Prima dată va fi plătită în acest an. Premierul Năstase a declarat că prin semnarea acestui tratat interguvernamental s-a închis un capitol care ține de trecutul relațiilor dintre cele două state și că problema datoriei către Suedia reprezenta „un obstacol care trebuia eliminat".El a mai precizat că plata se va face eșalonat, în patru rate, până în a doua jumătate a anului viitor. Se pare că prima rată va începe a fi plătită încă din acest an, după cum susțin surse guvernamentale autorizate. „După ce am așteptat 70 de ani, cred că plata va începe din acest an, ne-au declarat sursele citate. Oricum, până la momentul semnării documentului nu există încă un program de investiții suedeze cu România. Oamenii de afaceri suedezi s-au arătat interesați de industria constructoare de mașini, metalurgică, siderurgică, comunicații, utilități publice etc. pagina 3 f în ziarul de astăzi vă oferim GRATUIT suplimentul „ Cotidianul în doi“ După o întâlnire de taină la Snagov cu Mircea Sandu Regele Hagi va fi uns selecționer al României . El a acceptat, se pare, să antreneze pe gratis până la finalul actualei campanii de calificări . Enigmele legate de viitorul selecționer al României au fost spulberatesâmbătă, după ce secretând general al FRF, Adalbert Kassai, a mărturisit că Gică Hagi va fi înlocuitorul lui Bölöni la cârma reprezentativei tricolore ■ Numirea lui Gică Hagi va trebui validată în ședința de marți a Comitetului Executiv al FRF ■ Impresarul Giovanni Becali a declarat însă că mai sunt multe detalii contractuale de pus la punct, inclusiv financiare, dar a adăugat că s-au făcut pași importanți pentru numirea lui Hagi ■ Gabi Balint are mari șanse să fie unul dintre antrenorii secunzi, nefiind exclus ca Hagi să păstreze în mare parte echipa tehnică existentă la ora actuală . Cel mai bun jucător român al tuturor timpurilor a declarat agenției Reuters: “Este o onoare pentru orice jucător să ajungă selecționerul țării sale. Sunt pregătit, fotbalul nu are secrete pentru mine, consider că pot să conduc o puternică echipă europeană sau o reprezentativă națională spre victorie” pagina 9 Miloșevici aproape de judecata de la Haga Executivul iugoslav a adoptat sâmbătă un decret ce permite extrădarea fostului președinte Slobodan Miloșevici la Haga, în pofida opoziției parlamentare venită atât din partea socialiștilor sârbi, cât și a partenerilor de guvernare muntenegreni. Potrivit unor surse de la Belgrad, Miloșevici ar putea ajunge la Tribunalul Penal Internațional chiar de mâine, dar susținătorii acestuia au declarat că vor contesta decizia guvernului la Curtea Constituțională. Extrădarea lui Miloșevici deschide calea ajutoarelor internaționale de miliarde de dolari pentru reconstrucția țării, dar amenință să destrame guvernul federal, ceea ce ar contribui la eforturile proindependență ale autorităților din Muntenegru. Reactivat acum un an de Cătălin Harnagea sub nume conspirativ Generalul-fantomă, Ion Petre Gavrilescu, concediat de la SEE Sub numele acestuia s-ar putea ascunde generalul Ion Biriș în aprilie, anul trecut, fostul președinte Emil Constantinescu a semnat decretul de reactivare a generalului de divizie Ion Petre Gavrilescu și numirea acestuia pe o funcție de comandă în cadrul Serviciului de Informații Externe (SIE). La sfârșitul săptămânii trecute, generalul a fost trecut din nou în rezervă, împreună cu generalul Mihail Gheorghe Bichir, de această dată de președintele Iliescu. Nu ar fi nimic nefiresc în aceste schimbări din serviciul secret, dacă reactivarea de anul trecut a generalului nu ar fi stârnit controverse. Potrivit unor ipoteze, fără un fundament real, sub numele de Gavrilescu ar fi fost reactivat, de fapt, Ion Mihai Pacepa, căruia tocmai i se anulase condamnarea la moarte pentru trădare, dată de instanțele regimului comunist, după ce acesta dezertase în Occident. O verificare a persoanei la Evidența Populației se impunea: Potrivit datelor Poliției, în București nu există nici o persoană cu numele de Ion Petre Gavrilescu. în țară, există șase persoane cu acest nume, dar nici unul dintre ele nu este general SIE. Reactivarea unui general prin lege nu se poate face decât sub numele real. Cât de necesară era fantoma pentru SIE e un lucru care ridică, iarăși, semne de întrebare, cât timp el a fost debarcat după un an din post. Cert e că generalul nu a mai fost agreat de noua conducere a SIE și nici de Cotroceni. Unele voci avizate susțin că sub numele lui Gavrilescu se ascunde un alt ofițer, generalul Ion Biriș, șeful unității de „fantome“, adică al ofițerilor deplin conspirați ai serviciului de spionaj extern. Dar și această ipoteză șchioapătă. Generalul Gavrilescu rămâne un mister al mandatului lui Harnagea la SIE. O.C. HOGEA IML dă în judecată Ministerul de Finanțe Conducerea Institutului Național de Medicină Legală (INML) „Mina Minovici” din București va acționa în instanță Ministerul Finanțelor Publice, precum și Administrația Financiară și Trezoreria din sectorul 4, pentru că au reținut ilegal și abuziv banii INML proveniți din prestațiile medico-legale efectuate, deși aceste venituri trebuiau să rămână la dispoziția rețelei de medicină legală, a declarat, duminică, Dan Dermengiu, directorul INML. Potrivit Ordonanțelor 22/1992 și 1/2000, sumele încasate din taxe pentru examenele medico-legale rămân la dispoziția INML, a mai spus Dermengiu. ”în mod abuziv, Ministerul Finanțelor Publice (MFP) - prin Administrația Financiară de sector și, respectiv, prin Trezoreria sectorului 4 - a reținut sumele realizate de institut din prestațiile medico-legale proprii. Mai mult chiar, la sfârșitul anului 2000, fără nici o reglementare legală, conducerea trezoreriei a preluat încasările INML, în valoare de 4,5 miliarde de lei", a mai spus directorul Dermengiu. Mihai Belu Nuntă politică PNR și PD au hotărât 9. să spună „da“ Anchetă pagina 2 „The Sunday Times“ dezvăluie povestea adopțiilor internaționale din România 9 pagina 2 La aniversare Vadim a „dat“ muzică și balet pe gratis pagina 2 Vară fierbinte După „Capacitate“, iată, vine „Bacul“ pagina 4 Nașul cade Severin Tcaciuc, jupanul Sucevei, a fost arestat pentru evaziune fiscală pagina 5 Racolare Secta foshua a sechestrat o fetiță din Brașov pagina 5 Promisiune Banca Comercială Română va fi privatizată până la sfârșitul anului viitor pagina 7