Cotidianul, iunie 2001 (Anul 11, nr. 126-151)

2001-06-11 / nr. 134

m _ _ _. _ Jandarm grav rănit de un suporter în Timișoara 9 pagina 5 Cotidianul ît £ (Fruntsthîmtra Fondator ION RATIU Anul XI, numărul 134 (2992), luni, 11 iunie 2001,12 pagini, două ediții, 4000 lei Un turist mi - a povestit o istorie. Se cam petrecea pe la sfârșitul războiului în Cehul Silvaniei, județul Sălaj. Ca în orice tribunal la finalul zilei, se strânsese multă mizerie, hârtii aruncate pe jos, resturi de mâncare de la oamenii ce-și căutaseră acolo dreptatea. De întreținerea sălilor de judecată se ocupa un bărbat, destul de bătrân. Niciodată nu se apuca de făcut curățenie înainte de a-și scoate pălăria, în casa dreptății nu poți intra cu pălăria pe cap. Revoluția trebuia să fie momentul de ruptură după anii de judecată strâmbă și politizată ai comunismului. Justiția avea șansa să redevină coloana vertebrală a societății românești. Păcatul originar a fost poate executarea fostului dictator după o mascaradă de proces. Nu pentru că Nicolae Ceaușescu nu ar fi fost pasibil de pedeapsa cu moartea pentru crimele comise, ci pentru că în statul democratic renăscut, avea dreptul la o judecată conform legii. Atunci a fost încălcată pentru prima dată „regula legii", cea care dă consistență Justiției, în democrația bazată pe separarea puterilor în stat. S-ar putea spune că a fost executat de un sistem pe care înaintașii lui staliniști l- au creat prin tribunalele poporului. S-ar putea invoca motivații politice militare. S-ar putea răspunși de că a fost mai bine așa decât să moară într-un linșaj în piața publică. Dincolo de toate aceste argumente mai mult sau mai puțin valide, Justiția și-a reintrat în atribuții cu stângul și cu stângul calcă și astăzi. Actul de justiție exercitat din 1990 încoace, inclusiv în mandatul lui Emil Constantinescu, este viciat de acel moment zero în care „doamna legată la ochi“ ar fi trebuit să se scuture de politică și nu a făcut-o. S-a dezvoltat în ultimii 11 ani un mecanism extrajudicar de producere a vinovăției care nu ține de probatoriu ci de interese politice și economice conjuncturale. Opinia publică este determinată să creadă în vinovăția unui personaj indezirabil chiar dacă dovezile împotriva lui sunt insuficiente sau inexistente. Manipularea începe de la primul comunicat al poliției care declară infractor un om nejudecat încă. Graba cu care se pun cătușe, consecvența cu care presupușilor nevinovați li se încalcă dreptul la apărare, ușurința cu care sunt eliberate personaje dubioase pe baza unui certificat medico-legal insuficient fundamentat, închiderea sau deschiderea unor dosare la intervenția directă a președintelui României, fie el Ion Iliescu, în problema caselor naționalizate, sau Emil Constantinescu în afacerea „Jimbolia", toate acestea fac ca Justiția să fie bănuită că a măsluit balanța. Ca și cum nu ar fi îndeajuns de ceva vreme asistăm la o mutare a disputelor politice din Parlament pe terenul Justiției. Majoritatea dezbaterilor grave din ultima vreme au legătură cu justiția. Articolul 238 care pedepsește cu închisoarea ofensa adusă autorității, „purificarea politică" a instanțelor la intervenția ministrului, procurorului general sau a prefecților, suspendarea executării sentințelor pentru generalii Chițac și Stănculescu, condamnați pentru represiunea de la Timișoara, ideea amnistiei generale, recomandările făcute magistraților de a fi mai atenți cu litigiile între chiriașii și proprietarii caselor naționalizate, cu lichidările judiciare demarate în sistemul bancar, numirea soțului ministrului Justiției judecător la Curtea Constituțională, hotărârea de guvern care anulează sentința de faliment bancar pentru banca Dacia Felix. Traduse în termeni constituționali aceste acțiuni înseamnă limitarea dreptului la liberă exprimare imixtiuni ale puterii exexicutive în treburile puterii judecătorești. Justiția a cărei principală atribuție este să vegheze la respectarea legii este cea care încalcă sau care permite încălcarea legii, celei mai importante. Constituția, contractul dintre cetățeni și stat. Ce garanție a separației puterilor în stat putem avea când un partid, oricare ar fi el, controlează Curtea Constituțională, garantul respectării „regulii legii". Problema domnului Șerban Stănoiu nu este numai morală, ci ține de catehismul democrației: separarea puterilor în stat, egalitatea în fața legii, independența instituției judecătorești. Și pentru că Justiția este puterea cea mai apropiată de cetățean, degradarea ei duce la neîncredere și lipsă de respect. Când Justiția delegitimează autoritatea legii, inclusiv a celei fundamentale, guvernații se simt expuși oricăror abuzuri, pot ajunge să ia dreptatea în propriile mâini, fără să-și mai scoată pălăria de pe cap. Ioana LUPERI în casa dreptății, cu pălăria pe cap í VI ; - » *W* OEUÍ / STRA-I. II — l Trei bistrițeni înșelați de o femeie cu opt clase Duși cu presui w w ■ 9in Țara Făgăduinței Când vine vorba despre bani, românii se dovedesc a fi unii dintre cei mai iscusiți în ale înșelătoriei. Numele Eugeniei Amorăriței, o escroacă născută în urmă cu 41 de ani în județul Neamț, este cunoscut de aproape 140 de persoane din toată țara, cărora le-a promis locuri de muncă în Israel- Țara Făgăduinței. Numai că, Eugenia s-a descurcat atât de bine, încât a băgat în buzunarul propriu câteva sute de milioane, iar oamenii au rămas cu buza umflată. pagina 5 Protest sindical la Deva Sindicatele afiliate la Blocul Național Sindical printre care se numără și sindicatul energeticienilor din rețelele de distribuție, sindicatul independent de la termocentrala Mintia, precum și cele de la ambulanță, poștă și teatrul de revistă din Deva protestează împotriva nerespectării de către guvernanți a acordului social încheiat în luna februarie acestui an. Sindicaliștii au întocmit și o listă de revendicări aprobate de către Consiliul Național al BNS. Printre acestea se numără actualizarea trimestrială a grilei pentru impozitarea salariilor în funcția de rata inflației, controlul întregii activități a sistemului de asigurări de sănătate și pensii de către Curtea de Conturi și o mai mare rigoare în încasarea contribuțiilor la asigurări. Protestul sindicaliștilor se desfășoară încă de joi și va dura până în data de 11 iunie , interval în care energeticienii intenționează să picheteze Prefectura Hunedoara și sediul organizației județene a PDSR, unde doresc să împartă manifeste populației. Ieri și joi sindicaliștii au fost însă împiedicați să picheteze Prefectura și sediul PDSR de către Primăria Deva care nu a eliberat autorizația necesară motivând că în zona în care sunt amplasate cele două obiective se desfășoară ample lucrări de reamenajare a carosabilului ce nu pot fi perturbate. Ciprian IANCU A a ilium in la Kur4. Arhiepiscopul Andrei, împotriva dezincriminării homosexualității . ■ Problema homosexualilor este de mai mult timp una dintre cele mai discutate și disputate tabuu-uri din România, mai ales în ultimii ani, de când Occidentul ne-a atras atenția că relațiile între persoane de același sex nu trebuie incriminate în Codul penal . Se pare că pedestriștii au înțeles cel mai bine importanța dezincriminării homosexualității, Guvernul României adoptând la mijlocul săptămânii trecute un proiect de lege prin care se intenționează scoaterea din Codul penal al celebrului articol 200 și eliminarea discriminărilor pe criterii de orientare sexuală. ■ Trebuie precizat aici că până la abrogarea articolului nu va mai dura destul timp și, în mod sigur, Biserica Ortodoxă, cel mai vehement luptător împotriva legalizării relațiilor între persoane de același sex, nu va întârzia să reacționeze conform așteptărilor, mai ales că printre actualii parlamentari se numără câțiva care nu concep o Românie cu homosexuali . La mijlocul săptămânii trecute, Guvernul PDSR a adoptat, în premieră pentru România, un proiect de lege care vizează abrogarea articolului 200 și legalizarea homosexualității , pagina 3 Val de adeziuni în PUR Hunedoara Organizația Județeană Hunedoara a Partidului Umanist din România se confruntă în ultima vreme cu un val de adeziuni din partea membrilor altor partide mai mult sau mai puțin parlamentare. Liderii locali ai PUR Hunedoara afirmă că multe persoane vor să facă parte din rândurile acestei formațiuni doar pentru a obține funcții sau unele avantaje materiale. Membri filialelor locale ApR, Petrila și Vulcan, precum și primari PUNR, PSDR, PD și viceprimari PNȚCD și-au depus deja adeziuni la acest partid. Președintele organizației PUR Hunedoara, Petru Mărginean, afirmă că oricine poate să-și depună adeziuni la această formațiune politică, însă precizează că primirile în partid vor fi efectuate doar după o riguroasă analiză din partea conducerii PUR. pagina 2 Mediul, subiect de dispută între PRM și PDSR La sfârșitul săptămânii trecute a avut loc în Baia Mare un interesant simpozion pe teme de mediu organizat de membrii comisiei parlamentare a Camerei Deputaților pe probleme de mediu și sănătate. Organizat sub auspiciile Universității Vasile Goldiș din Arad în colaborare cu filiala din Baia Mare, simpozionul a adunat numeroase personalități universitare din țară care în fapt erau membrii ai PRM. La simpozion au participat și câțiva specialiști pe mediu din Baia Mare. Pentru a umple sala de conferințe, PRM și-a adus o parte din membrii și simpatizanți ca să suplinească locurile care mai mult ca sigur ar fi rămas goale. O parte din problemele dezbătute de parlamentari la simpozion s-au dovedit a fi paralele cu cele legate de poluarea orașului Baia Mare. Vorbitorii au făcut elegante improvizații literare despre poluare, amintind în repetate rânduri grija PRM față de starea poluării. pagina 3 Oradea Tâlhari la drumul mare Târgu-Mureș Parc ecologic pentru copii Hunedoara în căutarea banilor pierduți pagina 5 x pagina 6 pagina 4 Maramureș Miliarde de lei pentru drumuri comunale pagina 7