Cotidianul, iunie 2002 (Anul 12, nr. 126-150)

2002-06-11 / nr. 134

și-a salvat onoarea surclasând Polonia pagina 11 Cotidianul Anul XII, numărul 134 (3298), marți, 11 iunie 2002, 12 pagini, două ediții, 5000 lei Fondator ION RATIU Director onorific Octavian Paler Sindicaliștii 9 ies în stradă de bucurie pagina 6 Portugalia ----- - S amk. Când guvernul e sincer unt mulți cei care se declară, mai degrabă, sceptici când se discută despre orientarea spre Vest a actualilor guvernanți. Și, la drept vorbind, nu mă miră acest scepticism, deși eu nu-l împărtășesc. Frontului Salvării Naționale nu i s-au făcut niciodată funeralii politice. A dispărut, pur și simplu, luându-și alte nume. Cam cum dispar teroriștii și-și fac operații estetice, dacă se văd încolțiți. Or, toți cei aflați pe fotoliile oficiale azi se trag din FSN, a cărui identitate numai limpede n-a fost. E greu de spus când anume a mujit în mințile din FDSN și, apoi, din PDSR gândul că o fi el Occidentul putred, dar putreziciunea lui e mai atrăgătoare decât ce se vede prin Est. Prin ’98-’99, când PDSR se găsea în Opoziție, d-l Năstase se scălda în două ape. Se spurcase la lux, la traiul „putred“, pe picior mare, dar avea dese puseuri antioccidentale. Bănuiesc că, după ce s-au văzut la putere, fruntașii pedeseriști și-au dat seama că riscau să se izbească de un zid sau, oricum, de mari dificultăți în afara țării. Atunci, au schimbat macazul spre „iadul capitalist“, stimulați, probabil, și de faptul că, între timp, mulți dintre ei își asiguraseră niște „infernuri private“; și erau foarte încântați de viața dusă în „iad“ în calitate de ciocoi. Bineînțeles, demagogia a rămas „social-democrată“, căci nu există, nu-i așa?, sincerități absolute. Dar mai contează oarecum s-a născut o minciună, însușită ulterior ca adevăr, chiar cu un zel servil pentru a înlătura suspiciunile? Și, la urma urmei, de ce n-ar avea guvernanții noștri de azi relații sincere cu Occidentul? Pragmatici, cum îi știm, și ci nici, diplomații apuseni nu i-au privit cu merlență după ce au preluat puterea, își vor fi zis, probabil, că, în fond, noi am decis, la urne, cine guvernează România. Și nu e problema lor, a diplomaților, că democrația cu predispoziții oligarhice din România păstrează, încă, în țesuturi, după doisprezece ani, mirosul cadavrului lui Ceaușescu. Strategii noii ordini mondiale au cu totul alte griji, evident, decât să se întrebe ce e în capul lui Miron Mitrea, ce frustrări îl macină pe Ioan Mircea Pașcu sau ce sfori trage Dâncu. în plus, din punctul nostru de vedere, important e să ne amintim vorba Eclesiastului, „vai de cel singur“. Asta ne poate scuti de multe discuții inutile. Inclusiv de vanitatea de a ne închipui că mizeria de la noi interesează din cale-afară la Bruxelles. De ce le-ar păsa d-lui Verheugen și baronesei Nicholson, să zicem, cum o duc milioanele de români săraci sau că miniștrii de Finanțe de la noi nu pricep decât fiscalitatea fanariotă? Diplomația occidentală nu e Armata Salvării. Ea are propriile sale interese. Pentru cei care ne monitorizează, de la FMI, de la NATO, de la Uniunea Europeană nu contează decât două lucruri: întâi, ca guvernul român să se comporte ca un guvernator. Să nu înceapă, deci, să aibă idei proprii. Apoi, să nu fie trași pe sfoară. Deoarece, după mai multe vizite pe malurile Dâmboviței, diverșii emisari străini au înțeles că, la noi, virtutea se manifestă, mai ales, sub formă de viciu, se promite ușor cu intenția de a păcăli. Miniștrii noștri sunt sinceri și când îi doare în coz de ce se întâmplă în România reală. De altfel, s-ar putea spune că ipocrizia activiștilor comuniști, care se fereau să-și etaleze privilegiile, era mai puțin sfidătoare decât sinceritatea insolentă de care dau dovadă, azi, unii din epigonii lor. Aceștia vor să li se organizeze vânători întocmai cum i se organizau lui Ceaușescu, vor să fie primiți cum era primit Ceaușescu, vor să doarmă în cearșafurile în care a dormit Ceaușescu. Și le repugnă discreția. Au nevoie să se vadă ce-și pot permite. Abia atunci se simt importanți, când nesimțirea lor e publică și lasă deoparte orice urmă de rușine. Măcar pasiunea d-lui Agathon pentru palmieri are scuza că e stupidă. După cum, porecla dată d-lui Mihăilescu, „Miki Șpagă“, poate fi explicată ca diversiune. Ce ministru care consideră funcția un mijloc, nu un scop, s-ar mulțumi cu un amărât de „bacșiș“? Bacșișul e pentru chelneri, nu pentru demnitari. O poate confirma și d-l Văcăroiu. Din păcate, sunt, însă, și sincerități care n-au nimic amuzant. Cum e cea a d-nei Stănoiu (de obicei, mai prudentă) care ne-a avertizat să nu ne așteptăm la „nume sonore“ în judecarea cazurilor de corupție. Firește, nimeni nu se aștepta să fie deranjat vreunul din clienții lui Antonie Iorgovan sau ai altor șacali, cu robă sau fără, dar atâta sinceritate nu e, totuși, prea cinică? Adversarii guvernului zic că România e în pragul unui dezastru național. Și ce-i cu asta? ar suna un posibil „drept la replică“ al guvernului. România să facă, mai bine, „ciocu’ mic“. Să fie mulțumită că are dreptul să înjure, că e liberă să-și verse năduful. De fapt, aici voiam să ajung. Asta n-a știut Ceaușescu. Că libertatea de a înjura face inutilă intervenția tancurilor. Sentimentul că vorbești în pustiu e mai eficientă decât orice poliție. ______________________ 4 É Deși CSJ a recunoscut a doua oară valabilitatea contractului CEC-FNI AVAB va plăti FNI-știlor la anul si la multi ani 99 Autoritatea și-a asumat responsabilitatea pentru calele sparte de CEC (JSJ s-a pronunțat în favoarea valabilității contractului CEC-FNI, recursul Parchetului General fiind respins deoarece a fost înaintat cu șase luni peste termenul legal. Astfel AVAB, care s-a subrogat CEC în procesul FNI, ar trebui să garanteze plata contravalorii unității de fond. Ionel Blănculescu spune instituția pe care o conduce nu va plăti nici o despăgubire atâta vreme cât Justiția nu va spune că frauda de la FNI este urmare a riscurilor specifice de piață. Șeful AVAB are de partea sa și Ordonanța 22/2002, care stipulează că instituțiile statului nu pot fi executate silit decât dacă sumele sunt prevăzute în buget. Cum bugetul AVAB nu conține sume destinate plății FMI-știlor, iar o rectificare bugetară este puțin probabilă, păgubiții FNI își vor primi banii la anul și la mulți ani! pagina 3 Pagini pentru procesul comunismului Focuri endogene „Nici un alt fenomen din Valea Jiului n-ar putea să descrie mai exact revolta minerilor din august 1977", îmi spune, gânditor, un fost lider. „Doar focurile de mină - «focuri endogene», cum li se spune în cărți“. Greva de la Lupeni, care a strâns în jurul ei toate nemulțumirile mocnite din Valea Jiului, seamănă cu aceste focuri de mină. La fel de neașteptată și spectaculoasă a fost izbucnirea ei, la fel de parșive metodele folosite de Securitatea acelor ani pentru a reprima revolta. Povestitorul Domokos Marton (în fotografie) a fost un apropiat al controversatului lider al minerilor Costică Dobre. pagina 9 în urma scandalului din PSD Bihor PSD se leapădă de „acuzatorul“ Mihai Bar Premierul Năstase se delimitează de implicarea financiară a lui Adrian Tărău în campania electorală a PDS. Ecoul scandalului din filiala PSD Bihor s-a amplificat ieri. Singura certitudine o reprezintă iminenta excudere din partid a deputatului Mihai Bar, care a pierdut șefia organizației în favoarea grupării care îl include pe fostul prefect Aurel Tărău, tatăl lui Adrian Tărău, cercetat pentru complicitate la contrabandă cu produse petroliere. Bar și-a reluat acuzațiile de trafic de influență contra unor sume de ordinul miliardelor de lei, pe care aceștia l-ar fi făcut pe lângă el, ca șef județean pe atunci, alături de adversarul său, Florin Serac. La rândul său, el a anunțat că îl dă în judecată pe Bar pentru afirmațiile sale, precizând că Adrian Tărău nu este o problema a PSD Bihor. Semnalul de la centru împotriva lui Bar a fost dat deja de însuși președintele Adrian Năstase. Acesta a precizat ieri, după Delegația Permanentă a PSD, că „afirmațiile și conduita dlui Bar creează semne de întrebare în ceea ce privește acțiunile sale în cadrul partidului". Multiplele schimburi de replici de ieri indică, dincolo de războiul din PSD Bihor, și unul între partidele lui Adrian Năstase și Dan Voiculescu. „Nu știu cu ce a contribuit dl Tarău, lucrurile sunt de nivel local, a fost sponsor la nivel local, nu pot să-i cunosc pe toți. Sunt unii colegi ai noștri care au lucrat cu dl Tarău, ei vor trebui să explice dacă a fost judicioasă colaborarea cu ei", s-a spălat pe mâini șeful PSD, explicând că nu-l intersează ce ofertă a făcut acesta, atât timp cât nu s-a regăsit pe listele PDSR Bihor. pagina 3 Pretextând că vrea să facă lumină în scandalul interceptărilor telefonice din 1991 Tănase Joița a dat iama prin fișetele procurorilor într-un comunicat al Biroului de presă din Parchetul General, se recunoaște faptul că s-a procedat la deschiderea unuia din fișetele care aparțin procurorului Dan Voinea, pentru a ajunge în acest fel la o serie de documente, despre care se afirmă că sunt necesare clarificării condițiilor în care au fost interceptate convorbirile telefonice ale celor 13 personalități, începând din octombrie 1991, precum și a se stabili dacă mandatele emise de Parchet au fost conforme cu prevederile Legii siguranței naționale. în comunicatul cu pricina se arată: „Pentru a se verifica informațiile solicitate de ziariști, a fost necesară examinarea unor înscrisuri de arhivă care, potrivit legii, ar fi trebuit să se afle la Biroul de Documente Secrete al Secției. Conform relațiilor oferite de șefa biroului menționat, s-a stabilit că materialele respective se găsesc în fișetul domnului general Voinea, motiv pentru care, în seara zilei de 6 iunie 2002, procurorul a fost invitat la birou unde personal a deschis fișetul și a predat documentele în discuție. Ulterior, în prezența aceluiași magistrat, au fost inventariate și celelalte lucrări existente în fișet (lucrări care, potrivit legii, ar fi trebuit să se afle în arhiva instituției)". Contactat telefonic, generalul magistrat Dan Voinea, fostul șef al Secției Parchetelor Militare, a declarat: „Mi-au făcut percheziție și au luat o serie de documente care reprezentau materialul care susținea o eventuală deschidere a acțiunii penale împotriva celor care au instigat oamenii să vină pe străzi, la Televiziune și la Radio, în decembrie 1989. Erau acolo elementele constitutive ale infracțiunii de instigare la ucidere din culpă. Mai erau probe legate de alte dosare ale revoluției, pe care nu am mai apucat să le trimit în judecată, în momentul în care la Parchet au ajuns cererile cu pricina ale SRI, eu nu eram în țară, nu am fost în țară în toată perioada 1990-1991, în plus eu nici nu aveam competența de a semna mandate pentru interceptarea unor convorbiri telefonice. Problema celor din Parchet este legată în primul rând de sursa care a divulgat respectivele documente, și nu de fișetul meu...“. Generalul Dan Voinea a fost prima mare schimbare făcută de Tănase Joița în Parchetul General, după numirea sa în funcția de procuror general. Silvana PĂTRĂȘCANU RELAD a câștigat trei licitații din cinci pe programele naționale de sănătate obținând sute de miliarde din bani publici Monopol pe medicamentele gratuite Asociația distribuitorilor dă în judecată Ministerd Sănătății pentru că a impus condiții de participare favorabile firmei în cauză Scandalul licitațiilor pentru achiziționarea medicamentelor care sunt distribuite în cadrul programelor de sănătate ale Ministerului Sănătății și Familiei ia amploare. Prin intermediul acestor programe, societățile care urmează să distribuie medicamente obțin sume exorbitante, astfel explicându-se marea bătălie care se dă în cadrul licitațiilor organizate de minister. Banii alocați pentru IJjM cele cinci programe incriminate reprezintă 80% din bugetul alocat programelor de sănătate. în urma celor cinci licitații organizate în acest an, trei dintre ele au fost câștigate de firma RELAD, una fiind anulată, iar alta, amânată. în aceste condiții, RELAD își conturează cât mai clar monopolul în ceea ce privește programele de sănătate. Conducerea Asociației Distribuitorilor de Medicamente din România și-a anunțat ieri intenția de a acționa în instanță MSF, motivul fiind dat de organizarea „defectuoasă" și de ocolirea legii în cazul licitației privind achiziționarea de medicamente pentru F tIV/SIDA, oncologie și tuberculoză. pagina 3 Marian NAZAT Justiția, la răscruce pagina 4 PNL Miza Stolojan pagina 4 Curtea Supremă de Justiție Dosarul mineriadei din iunie 90 se reia după vacanță învățământ Concurs Iugoslavia Un nou asasinat zguduie Belgradul Formula 1 Selecție > pagina 5 Elevii vor avea manuale ieftine, dar proaste Privatizare România debutează la Eurovisiunea de muzică clasică pagina 6 încep licitațiile pentru modernizarea ARPECHIM pagina 7 pagina 8 pagina 10 Nimeni nu mai poate să-l oprească pe Schumacher pagina 11 Vama Veche deliberează... pagina 12 >1i