Cotidianul, iunie 2002 (Anul 12, nr. 126-150)

2002-06-25 / nr. 146

Ucraina va transporta gaz rusesc spre Europa pagina 2 Cotidianul Anul XII, numărul 146 (3310), mărfi, 25 iunie 2002,12 pagini, două ediții, 5000 lei Fondator ION RATIU Director onorific Octavian Paler r CM 2002, prima semifinală, o echipă împotriva unei națiuni 9 pagina 11 IU Octavian PALER [ Dispreț și servilism (I) HHHH pare că, în curând, după in§estalarea noului Consiliu de la JL Administrație la TVR, programele vor începe, și se vor termiaigSIH na, nu cu „Deșteaptă-te, române“! (invitație din ce în ce mai subversivă), ci cu temenele ale crainicilor Vy spre Palatul Cotroceni și, îndeosebi, ■BBHB&eÉDBB spre Palatul Victoria. Căci slugărnicia e o boală care evoluează ușor, și fără suferințe, la porțile Orientului (m-am convins și la recentul Forum Național al Culturii), iar premisele pentru a o vedea luând forme din ce în ce mai penibile există, în lege, chiar. Dar să zicem că Legea pentru desemnarea Consiliului de Administrație al Televiziunii nu e originală. Cam pretutindeni, se pare, televiziunile publice sunt o pradă râvnită. Ceea ce izbește la noi nu este atât împărțirea binelui public ca pradă de război electoral, cât calitatea, prea evidentă, de mercenari a majorității celor aleși să reprezinte interesele „beneficiarilor“. Ea confirmă, în mod neplăcut, două lucruri: pe de o parte, că privatizarea interesului național este unica reușită clară a democrației noastre și, pe de altă parte, că, în politică, e rezolvată chestiunea legalizării prostituției: împărțit, binele public nu mai e nici, măcar, un vas spart. Se transformă în spectacol de marionete, cu sforile la vedere. Probabil, în particular, orice politician dotat cu o brumă de bun-simț ar admite că, la noi, televiziunea completează cu mizerie spirituală mizeria materială la care românii sunt condamnați de o tranziție asemănătoare cu o junglă unde „rege“ nu e leul, ci hiena. Nu m-ar mira să existe politicieni sincer îngrijorați de gunoiul electronic aruncat zilnic prin casele noastre, sub formă de prostgust voios. Dar când e vorba de ales Consiliul de Administrație al televiziunii publice, la bugetul căreia suntem somați să contribuim, toate aceste griji dispar. Singura grijă a președinției, a guvernului, a partidelor ajunse în parlamente să-și vadă asigurate interesele proprii. Președinția s-a vrut reprezentată acum chiar de purtătoarea de cuvânt de la Cotroceni, d-șoara Crețu, ca să nu existe nici un echivoc posibil în legătură cu intențiile sale, guvernul va fi servit pe față, ca membru în Consiliu, de d-1 Hadjiculea, după ce i-a servit mai discret, sub altă firmă, ca președinte, iar d-l Valentin Nicolau va veghea, de pe scaunul de pe care se ridică d-1 Hadjiculea, ca la sediul PSD din Șoseaua Kiseleff protectorii săi să fie mulțumiți. Reprezentanții partidelor din Opoziție vor face ce fac și în parlament. Figurație. Soartă și a „intrușilor“, independenți sau formal independenți. Ce se poate aștepta de la un asemenea Consiliu unde politica a renunțat la pudori? Cu atâtea obediențe programate, care trebuie să răspundă comenzilor politice, ce altceva decât dispreț i se rezervă binelui public? Cine își va aminti că, vrând și banii noștri, ai contribuabililor, Televiziunea ar trebui să ne flateze nu gusturile joase, ci dorința de a le ameliora? Cine își va pierde timpul cu urgențele adevărate și nevoile reale ale societății românești? Cine își va pune problema că „educația“ nu înseamnă „plictiseală“? Cine se va osteni să caute soluții pentru un orizont aflat deasupra manelelor? Cine, în fine, își va permite să spună că politicienii reprezintă, totuși, o minoritate în România, că majoritatea o formăm noi, cei care îi suportăm, și că, deci, nu interesele lor ar trebui să le servească o Televiziune națională? Mă îndoiesc că se va găsi cineva. Sau că, de se va găsi cineva, va fi auzit. „Democrația“ va fi la Televiziune ceea ce este, în general, la noi. Nu „suveranitatea poporului“, ci suveranitatea celor care se folosesc demagogic de suveranitatea poporului pentru a-și consolida carierele și averile. Ca să nu mai spun că slugărnicia nu e doar o problemă de caracter. E și una de gândire. Insul slugarnic nu crede în nimic atât de mult încât să se îndoiască de caracterul său „unduios“. El nu are convingeri. Are doar urechi. Crede în ceea ce i se spune că trebuie să creadă, recunoscător că i s-a oferit un rol de mercenar. De ce l-ar interesa, așadar, că telespectatorul român e supus zilnic unei cure intense de imbecilizare, de degradare, de spălare a creierului? El știe foarte bine că grija politicienilor care l-au trimis la Televiziune nu e România. Grija lor e un fotoliu din România. Și o avere din România, în consecință, de ce și-ar face alte griji? La urma urmei, modernizăm o tradiție, nu? A fanarioților. A fanarioților pe care eu, recunosc, i-am calomniat la Forumul Național al Culturii vorbind de o „fiscalitate fanariotă“ fără să adaug că, în epoca fanarioților, spre deosebire de azi, s-au făcut multe reforme. _____________________________ _ Pentru a forța reluarea licitației pentru reactivii de sânge Bartoș a prezentă Guvernului un raport fantomă în nota Corpului de Control este invocată expertiza unei firme de consultanță din Cluj, care dezminte implicarea sa în programul de la hematologie Ministrul Daniela Bartoș a anunțat ieri, în cadrul unei conferințe de presă, că potrivit raportului Corpului de Control al premierului, ea a avut dreptate și că IIHT nu a respectat criteriile de întocmire a caietului de sarcini pentru licitația la reactivii de sânge. Instituția de control a întărit decizia Danielei Bartoș de a anula o licitație organizată de Institutul Național de Hematologie Transfuzională (INHT) care avea ca scop achiziția de reactivi pentru testarea sângelui. Expertiza „care a făcut dreptate în scandalul sângelui" are, însă, numeroase hibe, cea mai importantă dintre ele fiind aceea că se bazează pe „raportul" unei firme de consultanță din Cluj, Dac Expert, căreia, susține ministrul, i-a fost solicitat ajutorul pentru a ancheta licitația amintită. Problema este că firma Dac Expert, consultant al Ministerului Sănătății din 2001, neagă implicarea sa în licitația de la institutul național de hematologie, înainte sau după organizarea licitației, pierdută de marele favorit Relad. pagina 3 Ca să nu-și mai cheme liderii locali la București Năstase inaugurează videoconferința de partid Instalarea sistemului în Kiseleff va costa în jur de 50.000 de dolari PSD introduce sistemul de videoconferință și în Kiseleff pentru a putea intra în legătură directă cu filialele partidului, a anunțat ministrul Administrației Publice, Octav Cozmâncă. Așa că în curând și liderii locali ai PSD vor primi directive în direct de la Adrian Năstase, experiență pe care până acum au gustat-o doar prefecții. Ieri, de probă, s-a intrat în legătură cu doar șapte județe: Ilfov, Arad, Bihor, Cluj, Constanța și Timiș; în curând urmează să fie conectate și celelalte județe, precum și, separat, sectoarele bucureștene. Cozmâncă a explicat că prin acest sistem se va evita cheltuirea unor sume pentru aducerea la București a reprezentanților partidului din teritoriu. Pentru a nu se spune că aceleași sume se vor da pe aparatura necesară, secretarul executiv al PSD, Dorina Mihăilescu, a precizat că proiectul va costa sub 50.000 de dolari. Firma implicată în proiect este Total Net, furnizorul de servicii Internet al Guvernului. PSD a evitat să utilizeze RomTelecom pentru acest proiect, pentru a nu crea suspiciuni în legătură cu folosirea unui sistem de stat, a precizat Dorina Mihăilescu. Dorina Mihăilescu a precizat că actualul șef de cabinet al primului-ministru, Remus Truică, a fost acționar la firma Total Net în timpul în care aceasta instala la Guvern sistemul informatic, dar că acum nu mai are această calitate. Laura CIOBANU Dosarele aurului românesc: Roșia Montană Pustiul din inima Apusenilor „Doar această zonă - Roșia Mon cifra la 25 miliarde de dolari - și ar ajuta tonă - din inima Apusenilor ar permite țara să iasă din hăul în care a fost României să-și plătească actuala da- aruncată de comuniști" torie externă care, după unele surse, s-ar pagina 9 Guvernul continuă lupta cu microcentralele Guvernanții se pregătesc să interzică montarea centralelor termice de apartament, pe baza unei ordonanțe emise în perioada vacanței de vară. Conform unor surse guvernamentale autorizate, textul se află în prezent în lucru. Proiectul urmează să fie emis fără consultarea Parlamentului, în baza Legii de abilitare a Guvernului de a da ordonanțe pe perioada de vară. Prevederea a fost camuflată într-un text stufos, cu zeci de articole, sub inofensivul titlu „ordonanță privind organizarea și funcționarea serviciilor publice de alimentare cu energie termică". Lansarea acestui act normativ într-o perioadă în care populația numai de căldură nu vrea să audă face parte dintr-o strategie de autoprotejare statului, pagina 3 Canicula crește prețul apei minerale România se confruntă cu ceea ce reprezentanții Ministerului Mediului numesc cea mai gravă secetă din ultimii 56 de ani. Autoritățile avertizează că sute de sate sunt în pericol să se depopueze din cauza secetei, fenomen considerat de specialiști fără precedent în România după război. Agricultorii cer Guvernului să declare stare de necesitate în agricultură, iar Ministerul Dezvoltării și Prognozei anunță că va revizui estimarea privind creșterea economică propusă pentru acest an, tocmai din cauza producției agricole în scădere din cauza secetei prelungite. Cei mai avantajați de căldura din ultimele zile sunt producătorii de apă minerală și comercianții, care au dublat prețurile la aceste produse. pagina 3 Cinci ministere înființate pentru grupări din PSD Guvernul cheltuiește de doi ani trei mii de miliarde bani de la bugetul de stat pentru activitatea a cinci ministere care practic nu au obiectul muncii. Este vorba despre Ministerul Integrării Europene, Ministerul Dezvoltării și Prognozei, Ministerul pentru IMM, Ministerul Informațiilor Publice și Ministerul pentru Relația cu Parlamentul, înființate fie pentru ca Adrian Năstase să-și recompenseze niște fideli, fie pentru a da satisfacție unor aliați la guvernare sau grupării Iliescu din PSD. în acest fel au apărut cinci ministere fără obiect concret de activitate, care înglobează însă, cu tot cu secretari de stat, 25 de demnitari retribuiți corespunzător și peste o mie de angajați de toate categoriile, plătiți de la bugetul de stat. pagina 2 ncep, la sugestia lui Octavian Paler, o rubrică nouă. Mă gândesc să fie un fel de jurnal public în care să pot scrie despre cărți, autori, idei legate, toate, de literatură... O literatură care se pregătește să se despartă de postmodernism, fără a face mare caz de acest divorț. Primul semn este faptul că scriitorii care jurau, cu 20 de ani în urmă, pe convențiile postmodernismului le iau acum în râs sau, oricum, nu mai pun mare preț pe ele. Al doilea semn este că postmodernismul se istoricizează, intră în manualele școlare și devine, astfel, un bun public. Iar când un fenomen literar devine obiect al istoriei literaturii este o dovadă că evoluția lui s-a încheiat sau se va încheia în curând. Ce va urma? Nu știu să răspund la această întrebare pentru că un critic literar nu este profet și, de câte ori a încercat să fie, a greșit. Aș fi tentat să adauge din fericire. Literatura are evoluția ei secretă și nu prea ține seama de dorințele criticilor literari. Ei pot încuraja ceva ce există deja, în stare incipientă, și prin această opțiune pot determina evoluția unei literaturi, dar nu pot stabili cu exactitate programul ei. Dacă, totuși, încearcă, au surpriza să constate, după un oarecare timp, că literatura n-a ținut seama decât în mică măsură de previziunile lor. (continuare în pagina 8) Tablete de scriitor Eugen SIMION La început de drum de mmmmukUe Marian NAZAT Complet în fotbalul mondial pagina 4 Decizie Dinescu, Pleșu si Z ff Patapievici nu pleacă din CNSAS pagina 2 Alegeri parțiale Pro Democrația acuză . 9 Poliția de partizanat PSD * pagina 4 Dezvăluire SIDEX făcea barter cu 400 de societăți pagina 1