Cotidianul, noiembrie 2002 (Anul 12, nr. 257-282)

2002-11-25 / nr. 277

DEZBATERI ȘI OPINII ■ Porniți înainte, tovarăși! Liviu Ioan Stoiciu PAGINA 11 Alexandru Ciocâlteu ■ Tranziția postcomunistă nu se încheie o dată cu aderarea la NATO EDITORIAL România în noul NATO Ioana LUPEA Mai mult decât emoție, discursul rostit de președintele Statelor Unite, George Bush in fața românilor prezenți in Piața Revoluției sau in fața televizoarelor, a stârnit comentarii. Prin câteva cuvinte cheie cum au fost Rusia și Irak, șeful Casei Albe a trasat foarte clar rolul pe care România urmeză să-l joace în noua Alianță Nord-Atlantică. România va fi -împreună cu celelelate state invitate- zona de securitate administrată în comun de Rusia și Statele Unite și un pilon geostrategic în zonele de interest, pentru cele noua puterii d^aucaz-Asia Centrală și Orientul Mijlociu. Discursul prezidențial trebuie pus de asemenea în contextul deciziilor luate cu ocazia summitului de la Praga, care a marcat transformarea NATO într-un instrument politico-militar al Statelor Unite și al aliaților săi conjuncturali. Practic filozofia Alianței este începând de joi în armonie cu noua strategie de securitate a SUA, rezumată de președintele american în discursul de la Academia militară West Point din 1 iunie 2002 dar, cu alte cuvinte și în discursul de la București. Trei sunt direcțiile de acțiune ale Statelor Unite, cel puțin pentru următorul deceniu, asumate în principiu și de NATO. „ Vom apăra pacea luptând împotriva terorismului și a tiranilor". Terorismul a devenit inamicul oficial și al NATO, după cum se arată în documentul final semnat de toate statele membre care au dat de asemenea un ultimatum Irakului pentru respectarea rezoluției Consiliului de Securitate al ONU. „ Vom păstra pacea construind relații de colaborare între marile puteri ". Bunele raporturi cu marile puteri au început cu consolidarea parteneriatului NATO-Rusia, analiști politici ruși și americani vorbind chiar de o integrare a Rusiei în NATO. „ Un naționalist rus astăzi trebuie să fie pro-occidental și să promoveze integrarea Rusiei în NATO și UE", afirma zilele trecute tot la Praga comentatorul Serghei Karaganov, acum câțiva ani, una dintre cele mai ostile voci la adresa Alianței Nord-Atlantice. „ Vom extinde pacea încurajând crearea de societăți libere și democratice pe toate continentele ". Crearea de societăți libere, fără tirani, pe toate continentele se poate face inclusiv prin operațiuni ale noii forțe de reacție rapidă care are dreptul să acționeze în orice parte a lumii, pentru a înlătura o dictatură de tip Saddam Hussein.. „Nu-i putem lăsa pe inamicii noștri să lovească primii", spunea în iunie Bush, ideea de intervenție profilactică, cum va fi dacă va fi cea din Irak, modificând inclusiv caracterul defensiv al Alianței. Pentru a-și atinge scopurile Statele Unite aveau nevoie de o masă critică pro-americană care să contrabalanseze reținerile statelor nord și central europene și de un cadru instituționalizat care să-i ofere libertate de acțiune în interiorul Alianței. Ceea ce au și obținut prin extinderea cu șapte state, inclusiv România, devotate cauzei Statelor Unite și prin adoptarea unor decizii care favorizează coalițiile ad-hoc și scutește țările defavorabile politicii ofensive americane, ca Germania, de o implicare activă. Invitarea României și a celorlalte șase state în Alianță s-a făcut nu pe baza îndeplinirii standardelor NATO în materie de democrație ci în virtutea acestei concepții strategice, devenită oficială la Praga. Misiunea țârii noastre, ca și a celorlalte țări invitate, este de a participa la războiul împotriva terorismului internațional și de a stabili, prin normalizarea relațiilor cu Rusia, zona de securitate comună între cei doi importanți actori importanți, Statele Unite și Federația Rusă. „Rusia nu are nevoie de zone tampon de securitate ci de vecini pașnici și prosperi care sunt și prietenii noștri", a declarat George W. Bush la Sankt Petersburg, punând astfel în practică un concept despre care vorbea în primăvară la Sofia fostul consilier de securitate al președintelui Carter, Zbigniew Brzezinski. Mai clar, la București, șeful Casei Albe a recomandat României să se constituie într-un cap de pod peste Marea Neagră în relația cu noua Rusie care a ales calea americană pentru atingerea scopurilor sale politice, de securitate și economice. Participarea la lupta anti-teroristă alături de SUA în Afghanistan a adus deja beneficii fostei mari puteri a cărei influență a crescut în Orientul Mijlociu și Asia de sud. Principala misiune pe care România o are pe termen scurt va fi, în consecință, nu consolidarea statului de drept cum poate am fi dorit mulți dintre noi, ci încălzirea relațiilor cu Rusia, poate chiar înaintea războiului din Irak, cu prețul renunțării definitive la Moldova. a Boliotea^, ASTRA , Cotidianul Fondator Ion RATTU * y Director onorific Octavian PALER Anul XII, numărul 277 (3441), luni, 25 noiembrie 2002, 12 pagini, două ediții, 5000 lei w VIZITA George W. Bush a trasat rolul țării noastre în viitoarea configurație a Alianței Nord-Atlantice Cec în alb sub zâmbetul lui Dumnezeu Costin Iiie Vizita lui George Bush la București a fost una scurtă, dar intensă. Cele patru ore petrecute în România au fost suficiente pentru ca țara noastră să afle care este calea pe care trebuie să o urmeze o dată cu integrarea în NATO. La Palatul Cotroceni, Ion Iliescu a spus, în urma discuției cu cel mai puternic om din lume, că „a înțeles preocupările părții americane în ceea ce privește corupția și birocrația din România“. Declarația șefului statului român poate însemna că de acum înainte această problemă va fi tratată mai în serios de autoritățile de la București, cu atât mai mult cu cât acțiunile lor vor fi monitorizate îndeaproape de aliați. O altă cerință a SUA este cea legată de Irak. Bush a vorbit despre dictatorul Saddam și a încercat să atragă de partea sa mulțimea din piață vorbind despre ororile dictaturii prin care a trecut România. De acum devine din ce în ce mai clar că rolul României fi unul foarte important într-un eventual conflict în Irak, existând, se pare discuții despre modul în care Bucureștiul va sprijini SUA, fiind agreată varianta folosirii României ca bază a trupelor americane. La fel de importantă, însă, este și recomandarea cu iz imperativ adresată de George Bush în ceea ce privește Kremlinul. „SUA și România sunt prietene cu Rusia“, a spus președintele, încercând să înmu1ri»acr,si întrucât va civitimmtrlr rr»mâniiror nAntmv -------------------------------------—...................... .w.*«*»*»*~* Moscova. Analiștii spun că, de acum înainte, Bucureștiul va pune în practică politica Washingtonului față de Moscova, care este una de apropiere. Prin poziția sa, Bush nu poate să asigure sprijin financiar României. Nici nu a spus că o va face. A dat doar asigurări că, dacă nu vom călca strâmb, dezideratul președintelui Iliescu, care a vorbit despre implicarea capitalului american în România, va fi atins, iar cei peste 100.000 de români din Piața Revoluției, vecinii și rudele lor, vor trăi în viitor mai bine. „Dumnezeu ne zâmbește“, a spus președintele american, privind un curcubeu apărut din norii negri, numai că, așa cum spun românii, Dumnezeu îți dă, dar nu îți bagă și în traistă. PAGINILE 2-3 ✓ Peste 100.000 de români l-au întâmpinat pe George W. Bush în Piața Revoluției » ✓ Președintele american a recomandat „prietenie pentru Rusia“ și „luptă împotriva dictatorului Saddam“ ✓ Iliescu a recunoscut că SUA sunt preocupate de birocrație și corupție ✓ Șeful statului român i-a prezentat lui Bush pe toți membrii Opoziției, inclusiv pe fostul președinte Emil Constantinescu ✓ Vizita liderului de la Casa Albă reprezintă mai mult o încurajare, performanețele interne fiind criteriul principal de atragere a investițiilor americane ' PROTECȚIE Un studiu făcut de UNICEF relevă că minorii instituționalizați sunt, încă, victime ale diverselor abuzuri Casa de copii, iadul abuzurilor sexuale . Simona Gheorghe Copiii instituționalizați din țara noastră trăiesc în condiții care nu le priesc, rudele sau părinții îi vizitează foarte rar sau niciodată și, pe deasupra, personalul educativ îi supune diferitelor abuzuri. în plus, minorii sunt obligați să-și facă singuri curat în camere, să spele toaletele, să ajute la bucătărie. Acestea sunt concluziile unui recent studiu realizat de UNICEF, Autoritatea Națională pentru Protecția Copilului (ANPCA) și Institutul pentru Ocrotirea Mamei și Copilului (IOMC), care a scos la iveală faptul că abuzurile sexuale din centrele de plasament nu sunt niște simple născociri ale presei, ci sunt niște realități cunoscute de minori. în opinia specialiștilor care au întocmit studiul, cel mai grav lucru care li se întâmplă copiilor instituționalizați este faptul că ei sunt supuși abuzurilor sexuale. Aproximativ 20% dintre minori recunosc că în centrul în care stau, există copii obligați (șantajați) să întrețină relații sexuale. Totodată, 4,3 % dintre copiii intervievați spun că li s-a întâmplat și lor ca cineva să-i oblige la o astfel de relație, majoritatea dintre cei care recunosc fiind tot băieți. 50% dintre aceștia susțin că cel care i-a obligat la o relație sexuală este de același sex, din aceeași instituție, în timp ce 12% spunând că minorul care i-a obligat este de sex opus. Abuzurile la care sunt supuși copiii sunt și de altă natură. 48% dintre minori recunosc că, în instituția în care stau, există copii care sunt aspru pedepsiți (bătuți) de către personalul angajat. Dintre aceștia, 37% recunosc că și ei au fost pedepsiți, băieții fiind cei mai expuși corecțiilor fizice. Metodele la care apelează personalul instituției de plasament, când vine vorba de pedepse, sunt bătăile corporale ușoare, bătăile crunte, interzicerea activităților recreative, diferite munci. PAGINA 4 TABLETA DE SCRIITOR Morți uitate, c * dar nu zadarnice a Nicolae Balotă Cine-și mai amintește azi, în epoca luptei împotriva forțelor tenebroase ale Terorii din lume, în zilele în care se pregătește coaliția împotriva Irakului, de tinerii morți sau arestați și torturați, de tinerii răzvrătiți din Piața Tien-An-Men? Cu ocazia recentului Congres al partidului comunist din China nu le-a fost pomenită amintirea nici măcar în presa din țările Occidentului democratic. Istoria s-a accelerat mult în ultimele decenii, procesele ei sunt implacabile: își înghit eroii și victimele deopotrivă, pe măsură ce se desfășoară în timp. Și totuși, chiar dacă praful s-a așternut peste amintirea lor, după cum praful s-a ales din existența multora dintre ei, tinerii aceia din Piața Tien-An-Men au cunoscut un fel de recunoaștere tardivă vădită în deciziile luate la acel congres monstru al partidului comunist chinez ce s-a ținut de curând. Breșa aparent minusculă pe care tinerii aceia din Piața Tien-An-Men au facut-o în carcasa solid blindată a aparatului de partid și de stat chinez s-a lărgit, cu toată reprimarea sângeroasă a mișcării lor, și a devenit poarta de intrare a libertăților, începând cu cele din domeniul economiei. (continuare în pagina 11) w ANCHETA Ministerul Tineretului și Sportului este nevoit să renunțe la terenuri în favoarea oamenilor de afaceri Dinu Patriciu, împroprietărit cu un sfert din Baza Olimpică de la Snagov Baza Olimpică de pregătire de la Snagov a devenit, în ultimii ani, teatrul mai multor încălcări ale legii, începând cu ignorarea prevederilor Legii Sporturilor, care a dus la micșorarea considerabilă a spațiului destinat sportivilor, în detrimentul omului de afaceri Dinu Patriciu. In schimbul unui protocol prin care se angaja să repare fosa septică, stația de epurare și drumurile de acces în bază, omul de afaceri și-a construit, pe malul Lacului Snagov, o vilă de dimensiunile unui palat. In același timp, protocolul nu a fost respectat, parlamentarul liberal motivându-ne că nu i-au fost eliberate avizul de construcție și autorizația de mediu, pentru stația de epurare. PAGINA 10 6 DMHbirtsp-watisi.trf; ftir . O f22.M4.383 IEFTINE » BUNE Bir Cows.CFF «■ 89/fc» „Ttrtwind dăune»?? p^? «#astăU2r Braconierii pot scăpa de consecințele legii Un ordin care se va lăsa cu demiteri la Ministerul Agriculturii PAGINA 4 . PAGINA 4 România nu mai are nici o campioană mondială la gimnastică Băieții au obținut două medalii de aur, fetele nici una PAGINA 4 Extrema dreaptă pierde teren în Austria Austriecii au mers ieri la urne PAGINA 5 Liceenii din Bacău au găsit E-uri Un român judecă românii la Strasbourg Mâine, la CEDO, se judecă alte cinci cazuri pentru recuperarea proprietății naționalizate 1 substanțe interzise in compoziția unor mezeluri și conserve, descoperită într-un banal laborator școlar PAGINA 6 ;. .:>■ 1 ilegale 1 ** J în alimente Jfni Prezența de ®