Cotidianul, noiembrie 2003 (Anul 13, nr. 256-280)

2003-11-25 / nr. 276

t‘»W»XWIW» DEZBATERI ȘI OPINII ! ■ Opoziția ca o formalitate Laura Ciobanu ■ România, o posibilă țintă a atentatelor teroriste Opinia publică PAGINA 11 Cotidianul Fondator Ion RAȚIU Director onorific Octavian PALER Anul XII, numărul 276 (3746), marți, 25 noiembrie 2003,12 pagini, două ediții, 5000 lei EDITORIAL Seriozitatea primului ministru Poate, din pricina înclinațiilor sale satirice, Chesterton nu considera seriozitatea o virtute, ci un viciu. Mă bate, însă, gândul că opinia aceasta nu are de ce să fie surprinzătoare pe malurile Dâmboviței, întrucât la noi se discută, parcă, mai relaxat, ca „la o bere“, în special despre nenorociri. Altfel, riști să fii învinuit că „n-ai umor“, în numele ideii noastre tradiționale că orice dezastru poate fi luat în derâdere. în politică nu e, totuși, la locul lui gustul pentru paradoxuri. Și sper că nu e dovadă de rigiditate sau de „încrâncenare“ să pretinzi, pe lângă inteligență, și seriozitate (în sensul cel mai banal al termenului) de la cineva care, prin funcție, îți poate influența și ție destinul. Voi mărturisi, deci, cu caracter defensiv, câteva păreri despre seriozitatea primului nostru ministru, așa cum mi le-a impus o nedumerire recentă. De ce trebuia transformat un subiect serios, ca fixarea calendarului electoral din 2004, în bâlci, în joc bășcălios, în pretext pentru arătarea mușchilor? Premierul Năstase e serios, fără îndoială, când se consacră grijilor legate de averea (apreciabilă, dacă n-o exagerează folclorul) pe care a reușit s-o adune din și prin politică. Domeniu în care, spun gurile rele, salariile se dau pentru bacșișuri. E la fel de serios, presupun, când se uită cu admirație în oglindă. E drept că, din cauza aceasta, unii l-au acuzat de „narcisism“. Acuzația având la bază, însă, o cunoaștere superficială a legendei nefericitului Narcis și a tâlcului ei. Mi se poate da un exemplu de ins care și-a pus capăt zilelor fiindcă era prea încântat de sine? Dacă mi e permis să folosesc mai departe acest ton „neserios“, aș spune că d-l Năstase și-a pus cu multa seriozitate, probabil, problema relațiilor cu Ion Iliescu. De aproape un an, primul ministru se străduiește în mod vizibil să reintre în grațiile fostului său șef. Nu-1 mai contrazice, nu mai face aluzii răutăcioase la adresa lui. A pus capăt războiului dintre palate, nu-și mai dă de gol iritările. Și m-am întrebat de ce, încredințat că trebuie să existe un motiv serios la mijloc. Până la urmă, am ajuns la concluzia că Adrian Năstase a înțeles ce era de înțeles. Și anume că, spre deosebire de Iliescu, el nu se poate bizui pe charismă, pe simpatia oamenilor simpli. Primul ministru e un politician „de cameră“, de salon, nu unul care să seducă mulțimile. Când iese în public, o face fără plăcere, cu o stângăcie crispată, ușor de remarcat. Și bănuiesc că se spală pe mâini, asemenea chirurgilor când intră în operație, îndată ce sfârșește calvarul contactului cu „poporul“, în aceste condiții, dacă și-l face adversar pe Ion Iliescu, e un om pierdut. Straturile de adâncime din PSD ar „glisa“ spre locul unde se află Iliescu, iar pe cei din camarila primului ministru nu mi-i pot imagina punând preț mai mult pe fidelitate decât pe carierele lor. L-ar părăsi toți, probabil, ceea ce l-ar aduce pe Adrian Năstase în situația de a descoperi și singurătatea puterii, după ce a descoperit beția ei. Pe scurt, Adrian Năstase e, neîndoielnic, serios de câte ori în joc sunt egoismul său, vanitatea sa, interesele sale. Din păcate, nu e nici pe departe la fel de convingător când e vorba de interesele publice. Și chiar dacă prefer, recunosc, „glumițele“ sale oportunismului „serios“ al d-lui Geoană, nu mă pot împiedica să observ prea mare încredere pe care o are d-1 Năstase în „șmecherie“ ca metodă politică. Așa, cel puțin, mi-am explicat ieșirile sale la televizor în care, jucându-se cu data alegerilor de la anul, a transformat ecranul în masă de biliard, uitând cum, și de ce, au ajuns românii la o cruntă lehamite de politică. Adaug că, din toată „cațavenciada“ ultimilor treisprezece ani, mai țin minte o singură frază. A fost rostită de Stolojan când era prim-ministru. Și suna astfel: „Sunt lucruri cu care nu se glumește“. Octavian PALER ANCHETĂ Pacienții Spitalului de Oftalmologie din București își plătesc materialele necesare intervențiilor chirurgicale la o firmă din holul unității sanitare Operații plătite de asigurați pe bon de consignație socialistă O 9 tta Adi Sava Alexandra Ionescu-Ocnița Calitatea de plătitor al asigurării sociale de sănătate nu garantează, întotdeauna, accesul la serviciile medicale la care un pacient are tot dreptul. Nu puține sunt cazurile când un bolnav merge la spital să-și rezolve problemele de sănătate, cu gândul că are acest drept din moment ce este asigurat, iar când ajunge la spital află cu stupoare că, în afară de banii pe care-i plătește lunar la asigurări, trebuie să mai scoată o sumă din buzunar. Un exemplu ce ilustrează perfect această situație poate fi reprezentat de un pacient dintr-un oraș de provincie. După ce s-a dus la medicul de familie, acesta l-a îndreptat către Spitalul de Oftalmologie din București, unde urma să fie supus unei operații de glaucom. Odată ajuns aici, bolnavul, care nu a dorit să i se cunoască identitatea, a avut prima surpriză. Spitalul era în carantină. Problema a fost, însă, depășită foarte rapid, carantina ridicându-se contra unei taxe de 34.000 de lei. Persoana respectivă a fost internată, urmând ca a doua zi să fie operată. Surpriza cea mare a avut-o chiar cu câteva minute înainte de operație, când i s-a pus în mână, de asistenta-șefă, o hârtiuță pe care erau scrise niște cifre și a fost trimisă la un ghișeu. Aici, o altă surpriză, casiera i-a cerut 1.850.000 de lei; în cele din urmă, omul a scos banii din buzunar, iar în schimbul lor a primit un bon, care demonstra că a plătit banii respectivi și care purta stampila Mo nona Group Trading Int., o firmă care are un spațiu închiriat chiar în incinta unității sanitare. Ghișeul cu pricina este luat cu asalt zilnic de mulți pacienți ai spitalului, trimiși de medici să plătească pentru intervenția chirurgicală. Oamenii susțin că “aici este ghișeul unde se plătesc operațiile”. Deși asigurați, bolnavilor li se spune că trebuie să acopere cheltuielile operației, lucru ce-i nelămurește pe aceștia. PAGINA 3 1/ O simplă operație de glaucom a costat un pacient nu mai puțin de 1.850.000 de lei, cu toate că era asigurat Bolnavii sunt trimiși direct la ghișeul firmei Monona Group Trading din incinta spitalului Casiera din holul spitalului de oftalmologie spune că „toate operațiile se plătesc“ Conducerea unității sanitare susține că pacienții trebuie să plătească materialele folosite pentru operație din propriul buzunar STARE DE ANORMALITATE Globalizarea morții a Marian Nazar în buricul Capitalei, într-o clădire zveltă din sticlă și oțel, se află sediul unei firme multinaționale. Oameni de pretutindeni muncesc aici, de parcă s-ar cunoaște dintotdeauna. Este la fel ca la începuturi. Cel puțin așa cred, privindu-i pe funcționarii universali grăbindu-se, în fecare dimineață, să redescopere armonia originară în atmosfera abulică a Bucureștilor. Jean-Jaques vine din Franța. Este tânăr și șarmant. A fost detașat pentru câteva luni în România și, în curând, se va reîntoarce acasă, la logodnică. Ca să-și ostoiască dorul depărtării, „franțuzul“ își petrece mare parte a timpului cu familia colegului său belgian, Dirk. Acesta, un tip cumsecade și sociabil, a avut vreme să-și apropie obiceiurile ciudate ale meleagului străin și asta îi dă o dezinvoltură liniștitoare. în imensul birou, amenajat ca pe Wall Street, se amestecă blând feluritele seminții ale Planetei, într-un Torn Babel nenăruit vreodată. John este american, de undeva din Nevada, are doi copii și fotografiile lor, așezate pe raft, după un ritual anume, îi înseninează sufletul de pribeag modern și nesilit. (continuare în pagina II) BibBoter'JEwA5'J<w — SI EJ I U SPORT Scăpați de teroarea fiilor lui Saddam, sportivii arabi vor fi pregătiți la București pentru Jocurile Olimpice de la Atena România, bază de antrenament pentru irakieni După ce Statele Unite ale Americii și Marea Britanie și-au luat partea leului în ceea ce privește participarea la reconstrucția Irakului liber, țării noastre i-a revenit „sarcina“ de a susține participarea sportivilor din Irak la Olimpiada de la Atena. Aceștia urmează să vină în România pentru o serie de stagii de pregătire. Astfel, cel puțin zece sportivi irakieni se vor antrena cot la cot cu cei români, cheltuielile fiind împărțite între statul român și Comitetul Internațional Olimpic. PAGINA 2 SOLICITARE Opoziția nu acceptă să fie un decor pentru manifestările festive ale PSD PNL și PD vor să ia parte la negocierile cu UE . Lucian Gheorghiu PD și PNL vor participa astăzi la Forumul Integrării, dar nu vor accepta să se afle doar în poziția de „aplaudaț“ ai realizărilor Executivului în domeniu. „Nu suntem de acord cu această practică de a chema din când în când partidele din opoziție pentru a se arăta că sprijină politica de integrare. De ce nu suntem consultați atunci când se elaborează programele privind integrarea?”, și-a exprimat nemulțumirea vicepreședintele PNL, Teodor Meleșcanu. „Suntem de acord cu unele măsuri privind restructurarea economică, nu am protestat niciodată la unele măsuri dure, inerente, cum ar fi cele de concediere a salariaților, susținem tot ce este pozitiv, dar nu vrem să fim chemați pe post de decor la manifestări festive. PSD se poate lăuda și singur, pentru așa ceva există Departamentul de propagandă al domnului Dâncu“, a completat Călin Popescu Tăriceanu. Atât liberalii, cât și democrații le solicită guvernanților ca reprezentanții Opoziției să fie și ei implicați în procesul de negociere cu Uniunea Europeană, alături de „prerogativele în materie ale Executivului“. Există posibilitatea ca, în cazul în care liberalilor și democraților li se va rezerva doar un rol de decor, aceștia să se retragă de la forum. Pe de altă parte, Călin Popescu Tăriceanu, purtătorul de cuvânt al alianței PNL-PD, a menționat că o eventuală cooptare a Opoziției ar fi de natură practică, deoarece semnalele interne și mai ales cele externe dau ca sigură prelungirea până în 2005 a perioadei de negocieri și există și posibilitatea ca „actuala majoritate să nu se mai afle la putere peste doi ani“. PNL și PD mai au unele temeri privind acest forum. „Nu excludem nici varianta ca PSD să vrea să treacă responsabilitatea negocierilor în 2004, an electoral, și pe umerii partidelor de opoziție, în cazul în care nu vor fi închise toate capitolele de negociere“, a mai menționat Tăriceanu. SCHIMBARE Idealuri occidentale pe fundal de artificii și coruri tradiționale Catifeaua ponosită a revoluției georgiene Autoritățile interimare georgiene au dat asigurări, ieri, că vor răspunde pe măsura sprijinului oferit de SUA și Europa Occidentală, pe parcursul crizei soldate cu demisia lui Eduard Șevardnadze. Altfel spus, că vor menține aspirațiile euro-atlantice de până acum, deși vor ține seama și de interesele Rusiei în Caucaz. O poziție oximoronică, în ansamblul geopolitic actual, ce i-ar putea pune pe liderii Opoziției anti-Șevardnadze, Saakașvili și Burdjanadze, în incapacitate de a face față presiunilor interne, de natură economică, politică și etnică, și celor externe, ce țin de interesele unei Rusii care încearcă să-și refacă autoritatea în spațiul fostei URSS și de cele ale corporațiilor occidentale, de a-și garanta ac cesul la energia de la Caspica. PAGINA 5 Panică la Moscova Campusul Universității „Prietenia dintre Popoare “ a ars din temelii, bilanțul dezastrului fiind 32 de morți și 139 de răniți PAGINA 2 Victoria Stelei, prilej de îmbogățire Casele de pariuri oferă cote mari pentru o izbândă a „roș-albaștrilor“ la Liverpool PAGINA 1 Ofertă diluată pentru PETROM . Compania americană Alon Inc. s-a retras din competiția pentru achiziționarea companiei petroliere de stat PAGINA 3 § Test în premieră pentru departajarea celor mai buni tineri chirurgi Rezultatele foarte bune obținute la examenul de rezidențiat au determinat Ministerul Sănătății să modifice concursul PAGINA 6