Cotidianul, februarie 2004 (Anul 14, nr. 25-48)

2004-02-16 / nr. 37

2 EVENIMENT TRAGEDIE Din cauza unei centrale termice instalate fără autorizație, antrenorul Constantin Popescu și asistentul medical Liviu Betezeanu au murit asfixiați Dinamo, echipa blestemată (h Florin Dobre La mai bine de trei ani după ce jucătorul emblematic al dinamoviștilor, Cătălin Hâldan, a decedat pe teren, tragedia s-a abătut, din nou, asupra grupării de pe Șoseaua Ștefan cel Mare. în noaptea de vineri spre sâmbătă, antrenorul echipei de juniori al clubului, Constantin Popescu, și asistentul medical Liviu Betezeanu au decedat asfixiați cu monoxid de carbon în camera unei vile din Bușteni. Cei doi se aflau cu 20 de juniori ai grupei 1987 în cantonament încă de pe 7 februarie, care ar fi trebuit să se încheie ieri. Tragedia a fost constatată chiar de unii dintre tinerii fotbaliști dinamoviști. Astfel, în jurul orei 5.00, unul dintre copii, simțindu-se rău, s-a trezit și a mers în camera antrenorului și a asistentului medical. întrucât nu a primit nici un răspuns, copilul și-a anunțat colegii și pe proprietarul vilei, împreună au spart ușa, găsindu-i morți pe cei doi. „Am încercat să-i resuscitez, însă nu am reușit nimic. Apoi i-am dus la spitalul din Bușteni, unde doctorii ne-au spus că erau morți de aproximativ trei ore“, a declarat celălalt antrenor al dinamoviștilor, Nicolae Ivan. După toate probabilitățile, vântul puternic care a suflat, vineri noapte, la Bușteni, a împins în clădire gazele arse evacuate de centrala termică a vilei, aceasta fiind montată pe balconul camerei în care erau cazați Popescu și Retezeanu. Pe de altă parte, din primele cercetări a rezultat faptul că respectiva centrală a fost instalată fără autorizație, în urma unui control administratorul neputând prezenta nici un document care să justifice existența instalației. După accident, clubul Dinamo a trimis un autocar pentru a-i transporta pe fotbaliști, cinci dintre ei fiind internați pentru investigații la Spitalul de Urgență Floreasca din București. Conform medicului Bogdan Opriță, purtătorul de cuvânt al spitalului, starea celor cinci juniori este bună, fiind externați, în cursul zilei de astăzi, vor fi eliberate și documentele medicale cu recomandări pentru perioada următoare. De consemnat faptul că antrenorii Constantin Popescu și Nicolae Ivan preluaseră echipa de numai două săptămâni, după ce tehnicianul acestei echipe, Cornel Mirea, suferise, la rândul lui, un accident. „Antrenorul grupei 1987 era Cornel Mirea, dar acesta a suferit, în urmă cu câteva săptămâni, o fractură de tendon și clubul a decis ca eu și colegul meu, Constantin Popescu, să preluăm echipa din data de 1 februarie. Eu lucram cu jucătorii dimineața, iar colegul meu după-amiaza“, a declarat Nicolae Ivan. Vestea decesurilor a ajuns și în Antalya, acolo unde jucătorii și conducerea clubului au ținut un minut de reculegere în memoria lui Constantin Popescu și a lui Liviu Betezean Dinariți^,tippului amical disputat, sâmbătă, de „câini“ în compania formației ruse Torpedo Moscova. Totodată, dinamoviștii au purtat, pe par Hâldan, un alt dinamovist, Cezar Dinu, și-a pierdut viața în urma unui accident rutier petrecut în Focșani. Acuzat de familie pentru a f în condiții asemănătoare, o întreagă familie din Alba a fost intoxicată cu monoxid de carbon, o tânără pierzându-și viața cursul întâlnirii, banderole negre Una peste alta, în ultimul timp, trage#mip Șr^ ›bătut asupra c.lu , că nu i-a acordat corect primul ajutor lui Hâldan, medicul Mireni kugusiu. fi fost, ulterior, anddMtî Dibihib'asemeni udüf&MMin gdiMfcfee ft&tecidentf rutier sostem. După moartea lui Cătălin datam moartea unei persoane. La ' a fi un pas de moarte s-a situat și Florentin Petre, care a contactat virusul hepatitei C. După o perioadă dificilă de recuperare, Petre a fost protagonistul unui alt accident. Aflat la o partidă de pescuit, mijlocașul dinamovist s-a curentat grav. Astfel, un caz similar de intoxicație s-a consemnat în Alba, unde trei femei și trei copii, membri ai aceleiași familii, au inhalat monoxid de carbon, una dintre femei decedând. Vila în care s-a produs tragedia SCHIMBARE Consilierii lui Bush au hotărât să imprime o tentă mai agresivă campaniei pentru obținerea unui nou mandat Republicanii apelează la PR-ul negativ >6 Adrian Cochino Consilierii politici ai președintelui George W. Bush au trasat o serie de noi planuri pentru o direcție mai agresivă a campaniei sale electorale, planuri care vizează, pe de o parte, discreditarea senatorului John Kerry, iar, pe de altă parte, promovarea caracterului actualului lider de la Casa Albă, prin reclame televizate sau prin oferirea unui rol cât mai vizibil în spațiul public. Schimbarea de strategie, care, potrivit publicației americane New York Times, se va materializa în următoarele câteva săptămâni, vine pe fondul unei Republicanii sunt îngrijorați de căderea președintelui Bush în ultimele sondaje de opinie temeri a republicanilor vizavi de căderea lui Bush în sondaje și de torentul de critici lansate de Partidul Democrat, ce pare a se fi grupat în jurul lui Kerry, care se anunță a fi un contracandidat redutabil al actualului președinte. Starea de criză apărută în sânul Partidului Republican, care a fost nevoit să adopte o strategie defensivă, a fost evidențiată la sfârșitul săptămânii, când președintele american a publicat sute de pagini care făceau parte din dosarul său militar, în efortul de a răspunde acuzațiilor lansate de democrați cum că nu și-ar fi efectuat corespunzător stagiul militar. Alcătuit în mare parte din documente duplicat, dosarul nu oferă o rezolvare definitivă a chestiunii dar reprezintă totuși o parte a efortului făcut de consilierii de la Casa Albă de a-l ridica pe George Bush deasupra scandalului. Efort care s-a concretizat și prin decizia președintelui de a apărea în fața comisiei care investighează atentatele de la 11 septembrie 2001, după ce membrii respectivei comisii s-au plâns în mai multe rânduri de lipsa de cooperare a administrației prezidențiale. Considerată drept o inițiativă neobișnuită pentru un președinte, hotărârea lui Bush de a răspunde întrebărilor comisiei semnifică tocmai dorința republicanilor de a pune cât mai repede sfârșit problemelor care au afectat imaginea liderului de la Casa Albă în nenumărate rânduri până acum. Preocupați de imaginea liderului lor, consilierii republicani nu l-au scăpat din vedere pe senatorul John Kerry, favoritul pentru obținerea învestiturii democrate, care a reușit să urce în fața lui Bush în sondajele de opinie de dinainte de lupta finală. Potrivit New York Times, strategul-șef al președintelui Bush a anunțat deja că în cadrul campaniei electorale republicane, senatorul de Massachusetts va fi caracterizat „ca parte a culturii de la Washington, unde un lucru se spune și altul se realizează“, în vreme ce Bush va fi prezentat ca un lider care face ceea ce a promis, chiar dacă nu are acordul tuturor. De asemenea, în vreme ce Bush va fi caracterizat ca un lider viguros într-o vreme a schimbărilor, Kerry va fi demascat ca un liberal care se opune reducerii taxelor și întăririi agențiilor militare și de securitate. Kerry își continuă marșul spre lupta finală Aparent netulburat de scandalul privind presupusa sa relație extraconjugală, senatorul de Massachusetts. John Kerry a obținut sâmbătă, două noi victorii în cursa pentru învestitura democrată, câștigând detașat alegerile preliminare organizate în Washington DC, capitala federală americană, și Nevada și lăsându-i pe principalii săi contracandidați, John Edwards și Edoward Dean, să își lege speranțele de obținerea unui rezultat satisfăcător în turul de scrutin ce se va desfășura marți în Wisconsin. Strategii electorali ai senatorului Kerry nu au stat însă cu mâinile în sân și au scos la iveală cel puțin o duzină de spoturi publicitare în care președintele Bush este acuzat că are relații prietenești cu marile companii care poluează atmosfera, cu firmele farmaceutice, cu băncile și firmele de investiții și că Enron - compania implicată într-unul dintre cele mai mari scandaluri financiare ale Statelor Unite - este cel mai mare sponsor al campaniei electorale a actualului lider de la Casa Albă. Potrivit rezultatelor definitive ale alegerilor de la Washington, John Kerry a obținut 47% din voturi față de 20%, primite de pastorul Al Sharpton, un activist de culoare. Fostul guvernator de Vermont Howard Dean, odinioară principalul favorit al democraților, a ocupat locul trei, cu doar 17%, în timp ce senatorul de Carolina du Nord, John Edwards, a obținut 10% din voturi. în Nevada, John Kerry a obținut o victorie zdrobitoare, cu 62,9%, în fața lui Howard Dean, care a obținut 16,8%, și a lui John Edwards care a primit 10,4% din voturi. Punând la socoteală victoriile obținute sâmbătă, John Kerry a câștigat deja 14 din cele 16 alegeri preliminare și consultări de tip caucus organizate pentru selecționarea pretendentului democrat la Casa Albă. Cotidianul LUNI, 16 FEBRUARIE 2004 CONTROL Inspecția de Stat în Construcții a amendat 635 de instituții publice cu 18, 8 miliarde de lei Circuitul banilor în vistieria statului (tn Alina Stanciu Circuitul banilor în natură este un principiu utilizat în mod natural pe piața liberă, se pare însă că „plimbarea“ banilor contribuabililor se face de multe ori pornind de la bugetul de stat pentru a se reîntoarce tot acolo, fără a fi puși în circulație și în afara acestui sistem închis. Astfel, se pare că banii acordați de la Bugetul Statului instituțiilor publice se reîntorc într-un final tot la vistieria de stat, prin amenzile pe care organele de control le aplică acestora. Spre exemplu, în urma operațiunilor de control efectuate de către Inspectoratul de Stat în Construcții (ISC), instituțiile publice au primit amenzi în valoare totală 635 de instituții din cele 5554 investigate nu aveau o cale de acces pentru persoanele cu deficiențe de aproximativ 18,8 miliarde de lei, din care în jur de 2,1 miliarde de lei în București. Inspecția ISC a vizat respectarea de către instituțiile statului de interes major pentru populație a prevederilor legale referitoare la protecția specială și încadrarea în muncă a persoanelor cu handicap. Conform actelor normative în vigoare, clădirile instituțiilor publice, ale celor culturale, sportive sau de petrecere a timpului liber, locuințele construite din fonduri publice, precum și mijloacele de transport în comun, trebuie să fie amenajate astfel încât să permită accesul neîngrădit al persoanelor cu handicap. Până în momentul de față, în urma verificărilor inspectorilor ISC s-a constatat faptul că un număr de 635 de instituții, din cele 5554 investigate, nu aveau nici un fel de cale de acces pentru persoanele cu deficiențe. De asemenea, în cazul a 1228 de astfel de clădiri, rampele de acces pentru persoanele cu deficiențe locomotorii erau în lucru. Controlul efectuat de către Inspectoratul de Stat în Construcții, demarat la începutul lunii februarie anul curent, se va finaliza la mijlocul lunii martie. Mai mult, în cazul instituțiilor de interes public care s-au dovedit că nu au respectat prevederile legislației în vigoare referitoare la condițiile ce trebuie asigurate persoanelor cu handicap, și care au primit deja amenzi, verificările ISC vor continua. începând cu prima zi a acestui an, autoritățile publice locale și centrale ar fi trebuit să asigure posibilitatea de acces a persoanelor cu handicap în instituții. Legea 519/2002 - privind protecția specială a persoanelor cu handicap fixează termene clare pentru asigurarea accesului în sediile instituțiilor publice, mijloacele de transport în comun și pe arterele de circulație pentru persoanele cu dizabilități. Potrivit legii, „până la data de 31 decembrie 2003 vor fi adaptate pentru a permite accesul neîngrădit al persoanelor cu handicap toate clădirile instituțiilor publice, ale centrelor culturale, sportive sau de petrecere a timpului liber, magazinele sau restaurantele, sediile prestatorilor de servicii precum și căile publice de acces. DESCOPERIRE Cercetătorii din Texas au identificat un mod de a elimina HIV-ul rămas în organism I după tratamentul cu antiretrovirale Rhina, o armă împotriva SIDA? . nul S'lmt R-. Eleu. fiiîrrrtr. JtliJoil( í) '.cl oh fit? i“"" mo ? imt* R-.". . p ri Cr Stoica-Diaconovici O echipă de cercetători americani de la Universitatea Centrului Medical Sudvestic din Texas a anunțat, ieri, că ar putea să fi găsit o metodă de eliminare a ultimelor rămășițe ale virusului HIV din organismul pacienților tratați cu succes cu medicamente antiretrovirale, care în mod constant după dispariția HIV din sânge manifestă o recurență a infecției. Medicii americani afirmă că au găsit o posibilă metodă de a distruge așa-numitele „rezervoare“ de HIV, celulele în care se „conservă“ virusul chiar și după ce tratamentele cu antiretrovirale reușesc să îl elimine din sânge. Conform primelor experimente de laborator ale cercetătorilor texani, celule „rezervor“ ar putea fi eliminate de un tratament-șoc de scurtă durată cu o imunotoxină special concepută pentru a afecta celulele T ale sistemului imunitar, și în special celulele T „de memorie“, care asigură protecția organismului față de agenți patogeni pe care i-a mai întâlnit, fiind însă, în același timp, bine-cunoscute „rezervoare“ de HIV, la pacienții infectați. Imunotoxină pe care au conceput-o medicii americani este în fapt un anticorp, creat special pentru a se atașa la celulele T „de memorie“, care a fost combinat în laborator cu ricină, neurotoxina extrasă din semințele plantei de ricin. Experimentul, care a funcționat numai în laborator specialiștii avertizează că nu este încă clar dacă metoda va funcționa la oameni, a constat în extragerea de celule T de la 24 de pacienți care, după tratamente cu antiretrovirale, au fost depistați cu un nivel zero al HIV în sânge. Tratamentul mostrelor cu imunotoxină creată de medicii texani a arătat o scădere drastică a numărului acestui tip de celule. „Rezultatele noastre sugerează că această imunotoxină ar trebui testată pe pacienți pentru a verifica în astfel de condiții capacitatea ei de a elimina aceste rezervoare virale latente“, au declarat cercetătorii din Texas, cerând, într-un articol din „Proceedings of National Academy of Sciences“, ajutorul colegilor din lume pentru verificarea proprietăților imunotoxinei. Nu toată lumea medicală este, însă, foarte convinsă de eficacitatea acestei metode. Un număr de experți britanici, citați de BBC, au ținut să sublinieze că este o cale lungă de la succesul în laborator până la unul al experimentului pe oameni și au exprimat rezerve față de utilizarea unei toxine atât de puternice precum ricina. Mai mult, cercetătorii britanici au subliniat că distrugerea celulelor T ar putea face organismul foarte vulnerabil la infecții, fiind echivalentă cu o distrugere a memoriei sistemului imunitar. Specialiștii britanici atrag atenția că succesul din laborator nu este echivalent cu un test pe oameni Experimentul oferă speranțe pentru bolnavii de SIDA