Cotidianul, februarie 2004 (Anul 14, nr. 25-48)

2004-02-16 / nr. 37

4 POLITICA Cotidianul CONTRADICȚII Comunitatea evreiască explică de ce nu crede în pocăința lui Vadim Tudor Vicepreședinte PRM, conducător al Ligii Mareșalului Ion Antonescu . Lucian Gheorghiu Comunitatea evreiască din România încă nu este convinsă de noua „față“ a lui Vadim în ceea ce privește noua lui poziție față de evrei. Tribunul nu a convins nici măcar prin scrisoarea adresată poporului evreu, în care își cere scuze pentru vechile sale atitudini și recunoaște Holocaustul. într-un interviu acordat BBC, Iulian Sorin, președintele comunității evreiești susține că „este dificil de a da un răspuns care să satisfacă toate exigențele“. El este nemulțumit de faptul că după ce Vadim a redactat scrisoarea, în România Mare au mai apărut articole care au deranjat. „Scuzele neurmate de fapte, scrisoarea care apare la 1 februarie și după 1 februarie, sunt atacuri la adresa evreilor în revista pe care o conduce și este greu să fii convins că ceea ce declară este și real“, spune Iulian Sorin, care se referă la „mai multe articole în care se spun neadevăruri la adresa evreilor, la adresa istoriei lor, la negarea a ceea ce s-a întâmplat în timpul, să-i zicem, a programului din 21-23 ianuarie 1941 ș.a.m.d.“. Un al doilea „cap de acuzare“ (sau de „neîncredere“) îl reprezintă faptul că unul dintre colaboratorii apropiați ai lui Vadim, și totodată vicepreședinte al partidului, Gheorghe Buzatu, „este conducătorul Ligii Mareșalului Ion Antonescu, pe care el (Vadim - n.a.) îl acuză că este vinovat de uciderea evreilor în timpul războiului“. Iulian Sorin spune că „Buzatu are o poziție, Vadim are altă poziție. Să se pună de acord“. In ceea ce privește poziția PRM față de reproșurile care i se aduc senatorului Gheorghe Buzatu, am obținut precizări din partea unui alt vicepreședinte al partidului,, deputatul Marcu Tudor, fratele lui Vadim. „Dl senator Buzatu tratează problemele legate de guvernarea Antonescu, și implicit acuzațiile care i se aduc Mareșalului, prin prisma unor cifre seci, prin prisma istoricului“. Tudor Marcu menționează că în privința evenimentelor din ianuarie 1941 există „numeroase poziții pro și contra ale istoricilor și, din acest punct de vedere, mai sunt și alți istorici care sunt de acord cu ceea ce suține dl Buzatu“. Vicepreședintele PRM adaugă însă: „La noi, în România, chestiunea programului nu a avut, din punct de vedere istoric, un tratament unitar, deoarece a lipsit o definiție clară a acestui termen. Ținând cont că la ora actuală, evreii, pentru că numai ei sunt în măsură să facă acest lucru, extind definiția de la ceea ce s-a întâmplat în lagărele germane din timpul războiului, și la ce s-a întâmplat în România în 1941, deci și evenimentele din 1941 vor intra sub incidența definiției programului, dl senator Buzatu cu siguranță își va revizui atitudinea. Dar, nu exclud posibilitatea ca alți istorici să continue discuțiile asupra subiectului, de pe poziții pro sau contra“. 1 C.V. Tudor nu reușește să-i convingă pe evrei REPLICI Adopțiile, arma de campanie pentru toate taberele Guvernul așteaptă,și intervenția UE, încă o săptămână pentru a adopta proiectul de lege care reglementează adopțiile internaționale, deoarece UE nu reușește să aibă un punct de vedere unitar pe această temă,*a declarat purtătorul de cuvânt al PSD, Bogdan Niculescu Duvăz. Acesta a precizat că proiectul de lege care se referă la adopțiile internaționale nu a fost pe ordinea de zi a ședinței de joi a Guvernului, așa cum a promis premierul Adrian Năstase, deoarece UE a solicitat un timp pentru a avea un punct de vedere unitar în privința adopțiilor internaționale. El a arătat că premierul Adrian Năstase va avea, după ce se va întoarce din China, o discuție cu comisarul european pentru Extindere, Günther Verheugen, care va prezenta „un punct de vedere unitar al Uniunii“. Duvăz a spus că unii doresc o atitudine mai „permisivă“ pentru adopțiile internaționale, iar alții vor o atitudine mai „drastică“. „Nefiind acest punct de vedere unitar, ne-am exprimat disponibilitatea să-l așteptăm o săptămână, deși suntem în măsură să punem pe masă acest proiect de lege, a adăugat Duvăz. Potrivit lui Duvăz, PSD dorește ca adopțiile internaționale să reprezinte o soluție „marginală“ și ca sistemul adopțiilor naționale să fie perfecționat; între timp, subiectul continuă să fie exploatat electoral de ambele tabere. Bogdan Niculescu-Duvăz a acuzat, bineînțeles Opoziția, vinovată de însăși existența moratoriului. „Moratoriul asupra adopțiilor internaționale a fost impus României datorită situației dezastruoasa jui înainte de 2000“. Acesta a arătat că în perioada 1996-2000 au fost efectuate peste 10.000 de adopții, ale căror dosare ar fi de negăsit. între timp, PD, prin Organizația sa de Femei, a demarat cercetări cu privire la situația copiilor adoptați de familii străine după 2001. în acest scop, femeile democrate au de gând să ceară sprijinul fundațiilor internaționale pentru apărarea drepturilor copiilor și să interpeleze parlamentarii europeni care au întreprins acțiuni de lobby pe lângă autoritățile române pentru adopții internaționale (printre care Romano Prodi și Gil Robles). în stilul deja consacrat de șeful partidului, democrații acuză Guvernul și pe premier că au cumpărat, în mod cinic, intrarea României în UE cu copii. Puterea și Opoziția s-au acuzat ieri reciproc de export de copii, fie înainte, fie după 2000 „Casa“ lui Roman, revendicată Atacurile către Roman nu vin, însă, numai dinspre PD. Președintele Uniunii pentru Reconstrucția României (URR), Cosmin Alexandru, a anunțat că va contesta noul partid la Tribunal, pentru furt de siglă. URR are ca simbol electoral tot o casă, dar mai puțin stilizată, în culorile mov și portocaliu Alexandra îl acuză pe Roman că reintră în politică „în modul cel mai puțin onorabil", „creând confuzie cu PD prin abreviere și furând de la URR conceptul siglei și al însemnului electoral“. „De la apariția URR ne-au mai fost furate idei, mesaje, soluții“, subliniază președintele URR. Cosmin Alexandru își exprimă totodată speranța că, „în acest an electoral, votul cetățenilor îi va scoate definitiv din viața politică pe politicienii care nu manifestă nici un fel de respect față de munca și proprietatea, fie ea materială sau intelectuală, a celor din jurul lor“. (L.C.) i ■> VJ 4 W4 -J 4 > • J 4 -4 OM 4 -H \ \J W.4 - lU Centrul Wiesenthal: „O șaradă neconvingătoare“ Centrul Simon Wiesenthal a respins scrisoarea de căință a liderului PRM. Directorul centrului, Efraim Zuroff, a calificat-o drept „autopropagandă electorală“, care „nu valorează nici cât hârtia pe care este tipărită“. Ca argument, Zuroff se referă și el la articolele publicate în România Mare, în februarie, mai ales la unul semnat de Ioan Coja, care susținea că evreii, uciși de Garda de Fier la București în timpul pogromului din ianuarie 1941 — corpurile unora dintre victime fiind agățate apoi în cârlige la abator - erau de fapt naționaliști români uciși de evrei. „Faptul că aceste minciuni, care constituie o negare a Holocaustului, continuă să fie publicate în România Mare, este cea mai bună dovadă că declarațiile lui Vadim Tudor sunt lipsite de valoare și au unica menire de a-i face să câștige respectabilitatea de care are nevoie în campania electorală“, susține Zuroff, calificând demersul liderului PRM drept o „șaradă neconvingătoare“. în aceste condiții, Centrul Simon Wiesenthal anunță că va continua să se opună eforturilor tribunului de a căpăta puterea politică și că îi va privi drept complici ai acestuia pe cei care îl ajută în demersurile sale, trimiterea la Eyal Arad fiind clară. (L.C.) CAMPANIE Dacă PNG câștigă alegerile vom avea un premier drogat. Cu fotbal Cabinetul Gigi Gigi Becali este atât de convins de victoria sa în alegeri încât face deja GUvernul. Asta pentru că partidul pe care îl conduce, va câștiga alegerile parlamentare cu fix 40% din voturi, după cum a declarat acesta la Slatina. Oricum, dacă alte partide, cum ar fi PSD și Alianța PNL-PD, încă nu știu pe cine vor pune la Palatul Victoria, liderul PNG nu are probleme cu desemnarea premierului, pentru că s-a distribuit pe sine în acest rol. Ba chiar are și programul de guvernare schițat, în sensul că politica partidului său va fi axată pe protecție socială. Becali a mai spus că în ceea ce îl privește, în vederea implicării în campania electorală, ar trebui să facă unele schimbări. „Am un discurs și niște gesturi pe care trebuie să le schimb, dar ca om voi rămâne același și politica nu mă va schimba, deoarece eu nu am intrat în politică pentru putere“, a spus el. Una dintre schimbări va fi aceea că, pe viitor, președintele PNG va trebui să pună pe primul plan politica și în plan secund fotbalul. „Acum va trebui să mă concentrez mai mult asupra politicii. Nu mai pot pune fotbalul pe locul întâi. Fotbalul e distracție, e frumos, e relaxant, dar politica e pentru țară“, a spus Becali. El speră ca suporterii să înțeleagă acest lucru mai ales că implicarea sa în politică nu înseamnă că va neglija fotbalul. „Fără fotbal nu pot să trăiesc, corpul meu e drogat cu fotbal“, a precizat el. (L.C.) POLEMICĂ Roman consideră că democrații îi sunt datori la Laura Ciobanu După ce a părăsit PD, Petre Roman a ținut să le reamintească foștilor săi colegi de partid cât îi datorează. Aflat la Constanța pentru a-și lansa în teritoriu „Forța Democrată“, Petre Roman, a declarat că numeroase persoane îi datorează ascensiunea lor politică. „Mulți dintre cei care acum au voce s-au urcat în politică pe spinarea mea și pe rezistența mea“, a spus el după ce demersul său a fost criticat de democrați, „în anii grei“ de opoziție, ’93-’96, când PDSR „a avut o atitudine extrem de nedemocrată, cu dosare penale“, capacitatea sa de rezistență a fost „pavăză“ pentru unii dintre actualii politicieni, a spus Roman. „Acum, ei dau cu noroi și este o chestiune pentru care ar trebui să le fie rușine“, a continuat fostul lider democrat, subliniind că nu vrea să continue polemicile cu PD. Roman a anunțat că partidul pe care îl conduce va avea candidați la alegerile locale și parlamentare și că obiectivul acestuia este să aibă oameni noi, nu din alte formațiuni politice. El și-a exprimat dorința ca partidul nou înființat să obțină la locale de-a dreptul locul trei sau patru pe țară. Totuși, el a subliniat că partidul său „se construiește mai degrabă pentru viitorul ciclu electoral“. în schimb, democrații au continuat să spună ce aveau de spus despre fostul lor șef. Liderul PD Gorj, Pantelimon Manta, a declarat că Forța Democrată nu va avea nici un cuvânt de spus în peisajul politic românesc. Chiar și cei care l-au simpatizat pe Petre Roman nu pot să accepte „această modalitate de a reveni în politică“, a spus Manta, subliniind că prin denumirea dată partidului „se încearcă crearea unei confuzii între PD și FD“. La rândul său, deputatul Ștefan Popescu-Bejat, vicepreședinte al PD, a apreciat că acțiunea lui Roman „nu este una care să sprijine Opoziția, ci o încercare de a lovi în PD“. Și președintele filialei Brașov a PD, George Scripcaru, a declarat că demisia din acest partid a senatorului Petre Roman „este un pas greșit, care nu trebuia făcut“, precizând că din organizația pe care o conduce nu va pleca nimeni la Forța Democrată. De altă părere, președintele Consiliului Județean Brașov, Aristotel Căncescu, a spus că „PD va slăbi o dată cu plecarea lui Roman“ și că „gestul acestuia nu este benefic pentru Opoziție“. Petre Roman susține că liderii PD au ajuns unde sunt astăzi urcându-se pe umerii săi i LUNI, 16 FEBRUARIE 2004 PE SCURT GALAȚI Consilierul providențial . Un consilier județean din Galați a salvat viața unui necunoscut care se aruncase sâmbătă în apele Dunării, în zona Trecere Bac. Evenimentul s-a petrecut la lăsarea întunericului, victima, un bătrân de 60 de ani, aflat într-o evidentă stare de surescitare, încercând să-și pună capăt zilelor într-un loc ferit de privirile trecătorilor. Gestul a fost observat de consilierul județean PNL, George Cramer, care ieșise să-și plimbe câinele. Acesta, deși are la rândul lui în jur de 60 de ani, s-a aruncat în apă și l-a scos pe bărbat la mal, anunțând Ambulanța. Bărbatul a fost dus la Spitalul de Urgență, stabilizat și transportat la Spitalul de Psihiatrie din Galați. (ROMPRES) IATAC i.............................................................................................................. PD solicită investigarea contractelor comerciale ale IMAS Partidul Democrat solicită investigarea contractelor comerciale ale IMAS, ca urmare a numirii directorului IMAS în funcția de șef al Cancelariei prim- ministrului, a anunțat secretarul executiv al PD, Roberta Anastase. Potrivit reprezentantului PD, în cazul în care se descoperă o preponderență a contractelor semnate cu instituțiile statului, independența IMAS este pusă sub semnul întrebării. Roberta Anastase a adăugat că, în aceste condiții, în care „două dintre cele șase mari institute de sondaje, și anume Metromedia Transilvania, condus de Vasile Dâncu, și IMAS, condus de Alin Teodorescu, sunt supuse statului, anul electoral 2004 poate fi declarat calomniat din punctul de vedere al sondajelor de opinie“. De asemenea, secretarul executiv al PD a cerut reprezentanților celorlalte institute să se desolidarizeze de declarațiile celor doi reprezentanți ai Metromedia Transilvania și IMAS. (ROMPRES) UDMR Tokay renunță la un nou mandat Singurul parlamentar arădean care a anunțat, încă din anul 2000, că nu dorește să candideze pentru un nou mandat de parlamentar este deputatul UDMR György Tokay. După patru mandate în Parlamentul României, deputatul UDMR nu va părăsi însă cu totul scena politică, intenționând să își depună candidatura pentru consiliul județean sau pentru cel local. „Vasta mea experiență parlamentară mă face să cred că mai pot contribui cu câte ceva, în plan administrativ, în calitate de consilier municipal sau județean“, a precizat Tokay György. (ROMPRES) PE SCURT TRANSFER Ponta, cu Corp și suflet în Cancelaria premierului A Florin Ciornei mioza in îund Corpul de Control al premierului, condus de Victor Ponta, va fi integrat în recent creata Cancelarie a prim-ministrului. Potrivit lui Ponta, atribuțiile Corpului de Control în cadrul Cancelariei vor fi în special de monitorizare a implementării acquis-ului comunitar. Această situație a rezultat în urma propunerilor pe care Ponta le-a făcut prim-ministrului, căruia i-a semnalat faptul că problemele cele mai importante sunt în implementarea legislației care a fost adoptată. Șeful Corpului de Control este în prezent subordonat administrativ Autorității Naționale de Control, de unde își obține bugetul. Din structura Cancelariei prim-ministrului, pe lângă Corpul de Control, vor face parte și cele 18 agenții care se află actualmente în subordinea premierului. Deși Cancelaria se va ocupa în special de problema integrării europene, nici Victor Ponta, și nici șeful Cancelariei, Alin Teodorescu, nu știu până în prezent care va fi situația ministerului Integrării, și dacă acesta va fi și el inclus în instituția care va fi dirijată direct de Adrian Năstase. De asemenea, șeful Cancelariei premierului ne-a declarat că încă nu au fost stabilite toate detaliile despre instituțiile care vor compune această nouă structură. " * f! •.! i l 1. Iijjjjjj : Revista presei ■ ZIUA. PD consideră că există semnale clare la nivel central că PRM „a bătut palma cu PSD“ și că se încearcă „respectabilizarea“ lui Corneliu Vadim Tudor pentru a putea fi luat la guvernare de PSD în 2004, au declarat ieri, la Bistrița, secretarul executiv al Biroului Permanent al PD, Roberta Anastase, și coordonatorul campaniei electorale a PD, Cozmin Gușă. Și țărăniștii se vor alia cu PSD, pentru că Victor Ciorbea a propus liste comune cu PRM la alegeri din cauza că PNȚCD s-ar afla într-o mare criză financiară, a adăugat Cozmin Gușă. In ciuda acestor declarații, liderul județean al PD, deputatul Ioan Oltean, care a semnat un protocol de colaborare cu PRM pentru alegerile locale, nu crede că filiala județeană a PRM se va alia cu reprezentanții județeni ai PSD. ■ ROMÂNIA LIBERĂ. Corupția va fi subiectul principal al opoziției în campania electorală, în cazul în care Guvernul nu se va ocupa cum trebuie de această problemă, a atenționat ieri premierul Adrian Năstase: „în mod evident, dacă nu vom da semnalele corespunzătoare, în perioada care urmează vom fi într-o situație extrem de delicată, pentru că dincolo de ceea ce este realitatea corupției, va exista o maximizare a acestei teme în perioada de campanie electorală, în mod evident. Opoziția în perioada următoare va prelua această temă în mod deosebit în cadrul a ceea ce, adeseori, este campania negativă împotriva unui guvern la putere“, a spus șeful Executivului. ■ EVENIMENTUL ZILEI. O altă teorie vehiculată de Năstase cu privire la corupție a fost cea a „intereselor din afară“. El a explicat, în nenumărate rânduri, că există „unii din afară“ care au tot interesul să fie prezentat fenomenul corupției din România. „Știți cum e, când vrei să frăgezești vânatul, îl pui să stea în oțet trei zile. Fezandarea face parte din bucătărie. Da, sunt nemulțumiri de toate felurile. Altfel tratezi cu cineva dacă stă în genunchi. Spui, tu ai probleme, tu ai freza făcută invers decât în Europa... Și sunt multe lucruri de genul ăsta pe care le înțelegem. După 12 ani, știm destul de multe. Chestiunea este ca noi să stabilim exact dacă trebuie să ne spună cineva unde să punem palmierii“, spunea Năstase în septembrie anul trecut. 1 *