Cotidianul, iunie 2004 (Anul 14, nr. 127-152)

2004-06-25 / nr. 148

N.R. Dărămuș PAGINA, 11 DEZBATERI SI OPINII : ............. . " • . . . ■ Băsescu, într-un nou ambalaj Petru Berteanu ■ Panouri culturale - sugestie de proiect urban, domnilor primari Băsescu, Boc, dar nu numai... Exerciții de sinceritate Riscurile votului negativ Octavian PALER Pentru PSD, palma primită din partea alegătorilor la „locale“ poate reprezenta, în mod paradoxal, o șansă. Românii care detestă acest „partid rezidual“, unde s-au adunat inerții. Interese și complicități dintrun trecut nu prea îndepărtat, au răsuflat ușurați. S-au derulat. La Bacău și în alte orașe care păreau fiefuri pesediste au avut loc veritabile fieste. Dar nu s-a întâmplat așa și în noiembrie ‘96? Amintirea euforiei de-atunci mă urmărește și azi. Asta mă face să nu fiu atât de sigur, ca alții, că alegătorul român s-a „maturizat“, că el nu mai poate fi păcălit și că în toamnă PSD o va lua pe urmele lui Mischie și Sechelariu. Nu-mi place ipoteza, dar n-o exclude seismul de gradul 4, să zicem, pe scara Richter, de la alegerile locale, a descărcat o parte din tensiunea care ar fi putut provoca, în toamnă, la alegerile legislative, un cutremur devastator. Mă îndoiesc și că s-a ajuns, cum aud mereu, la un echilibru pe scena politică autohtonă. Cu toate că sunt de așteptat în PSD răfuieli interne, acest partid oligarhic se poate bizui pe ceea ce e putred în el. Și, probabil, instinctul primejdiei va strânge, până la urmă, rândurile mai bine decât a făcut-o aroganța; în schimb, Alianța liberalo-pedistă rămâne un concubinaj politic unde punerea pirostriilor nu intră în calcul. Pentru divorț, e suficientă ruperea unui protocol, fără să se treacă pe la tribunal; în plus, o dată mai mult, ne-am putea convinge că o circumstanță favorabilă nu e suficientă în politică. Mai trebuie și inteligența de a o valorifica. Dacă judec după zicerea sa cam grosolană, „le-am tras-o“, Băsescu pare încredințat că el, nu votul negativ, l-a zdrobit pe Geoană. Și că farmecul d-lor Poteraș și Inimăroiu i-a lăsat fără fotolii pe primarii pesediști debarcați. Semne nu prea încurajatoare am remarcat și la liberali. Nici ei nu par grăbiți să accepte că „Alianța D.A.“ a cules laurii unul „NU“ prin care românii au pedepsit nerușinarea din PSD. Or, spre deosebire de „votul pentru ceva, pentru cineva“, votul negativ este un vot capricios. El nu e dat în numele unei convingeri. E un vot enervat, răzbunător, visceral și, uneori, chiar isteric. E dat cu năduf. Ca să penalizeze. E generat de nemulțumiri, de resentimente, de exasperări. Nu Alianța „le-a tras-o“ celor din PSD, ci un electorat excedat de ciocoismul, lacom și Indecent, care gargarisește, în bătaie de joc parcă, idei de stânga. Mărturisesc că, de câte ori îi văd pe Hrebenciuc, pe Mitrea sau pe alți „apostoli“ ai „stângii“ cu fălcile din ce în ce mai prospere, am violente impulsuri de „dreapta“, deși nu cred în valoarea doctrinelor pe malurile Dâmboviței. Și, probabil, nu sunt singurul. Votul negativ mai are o caracteristică. Dar din antipatie, el nu se transformă, obligatoriu, în simpatie pentru adversarul celui antipatizat. Iată de ce presimt în euforia de la PD (mai ales) o posibilă gafă, grea de consecințe. Aceeași gafă pe care au făcut-o Constantinescu și CDR când și-au închipuit că votul negativ, dat împotriva lui Iliescu și a PDSR-ului, le asigura dreptul la emfaze ridicole, în cazul în care PD își închipuie acum, fălindu-se cu orașele unde are primari, că a devenit peste noapte un partid important, că a lăsat în urmă condiția de partid minor, cu perspective incerte, se înșeală, cred. Se înșeală și liberalii dacă-și închipuie că românii au aprofundat teoria liberalismului și au ținut să arate asta la urne. Nu trebuie prea multă logică, am impresia, pentru a pricepe că orice victorie obținută pe baza unui vot negativ e conjuncturală. Că ea nu e o garanție. E numai o șansă. Dar o șansă care seamănă azotatului de amoniu. Poate fi și îngrășământ și bombă. Rezultat din dezgust, votul negativ se poate transforma în ranchiună împotriva celor care, în loc să profite de el, îl pun pe seama meritelor proprii. Țărăniștii au, în legătură cu asta, o experiență semnificativă din care s-ar putea învăța. SANCȚIUNI Președintele executiv al PSD s-a răfuit cu plevușcă și a lansat amenințări către „ rechini “ Octav Cozmâncă prevestește cutremurul a Florin Ciornei Chiar dacă a disimulat eșecul prezentând într-o lumină favorabilă rezultatele alegerilor, conducerea PSD nu este mulțumită de perfomanțele organizațiilor sale locale. Deși, înainte de campanie, au mers pe sloganul „Continuăm împreună. Câștigăm cu PSD“, unii dintre liderii PSD caută țapi ispășitori pentru eșecuri, folosindu-se de ocazie pentru a finaliza răfuieli personale. La nivel național, PSD susține că a câștigat alegerile. Dar valul de demiteri la care a procedat, ieri, președintele executiv al PSD, Octav Cozmâncă, în Organizația din Suceava arată că partidul a suferit dezamăgiri mari. După ce a demis mai mulți lideri de organizații locale din Suceava, Cozmâncă a anunțat că va demisiona dacă acei colegi de-ai săi din conducerea centrală care sunt responsabili de anumite eșecuri locale nu se vor retrage. Președintele executiv al PSD s-a referit la acele persoane din conducerea centrală a partidului care dețin și conducerea unor organizații județene, „Trebuie spus lucrurilor pe nume. Sunt și colegi în teritoriu care au avut probleme, în timp, și care au șifonat imaginea partidului, dar au fost și sunt, în continuare, colegi și la nivel central care au creat destule dificultăți și a căror imagine nu ne-a ajutat în toate cazurile. Uneori, chiar, nu au dat semnale tocmai pozitive opiniei publice și cetățenilor. Cred că s-au manifestat, în unele cazuri, ca având prea multă încredere în forțele proprii, unii colegi manifestând chiar aroganță, neglijând raporturile permanente cu cetățenii, uitând că ei trebuie să fie la dispoziția cetățenilor, nu invers", a spus Cozmâncă cât a putut de explicit, fără a folosi nume. La rândul său, vicepreședintele PSD apreciază inițiativa lui Cozmâncă declarându-se de acord că respectivii trebuie „să facă un pas înapoi“. Ponta a precizat că în zonele sale de responsabilitate au fost obținute rezultate bune, așa cum și în sectorul lui Miron Mitrea au fost obținute performanțe. PAGINA 3 ✓ Octav Cozmâncă, amenințând cu demisia, anunță că nu vrea să mai continue împreună cu cei responsabili de eșecurile locale ✓ în același timp, președintele executiv al PSD anunță chiar o posibilă remaniere guvernamentală, restrângând cercul „suspecților“ ✓ La Suceava, Cozmâncă i-a eliberat din funcții pe cei care au pierdut municipiile și comunele tradiționale PSD ✓ Ultima șansă pentru liderii județeni ai PSD de a-și păstra scaunele este să obțină conducerea consiliilor județene AGRESIUNE Acțiunile violente îndreptate împotriva oamenilor din presă au devenit din ce în ce mai dese și mai sângeroase La Chișinău, jurnaliștii sunt bătuți a Adi Sava Acțiunile violente îndreptate împotriva jurnaliștilor au devenit din ce în ce mai dese și mai sângeroase, în țările din Europa de Est fiind o cale de a închide gurile incomode, ori de către lumea interlopă, ori chiar de către autorități. După cazul jurnalistului român Ino Ardelean, ai cărui agresori nu au fost identificați nici până în ziua de azi, deși autoritățile au declarat acest lucru drept prioritate, un alt jurnalist, de data aceasta din Republica Moldova, a căzut victimă încercărilor violente de a-i tăia elanul. Reporterul de investigație Alina Anghel, de la săptămânalul Timpul din Chișinău, a fost atacată, chiar în fața blocului în care locuiește, de doi bărbați, care și-au demonstrat forța, curajul și caracterul tăbărând pur și simplu asupra femeii cu răngi de fier. Jurnalista nu a avut nici o șansă să se apere sau să fugă de cei doi, suferind o comoție cerebrală, o plagă craniană și o fractură la antebrațul stâng. Alina Anghel este autoarea mai multor articole de investigație privind tranzacții ilegale cu bani publici, operate, afirmă ea, de Cancelaria de Stat. Conducerea publicației la care lucrează Alina și majoritatea asociațiilor de presă din Republica Moldova acuză Puterea de la Chișinău cu ranga că ar fi pus la cale acest josnic atac. Constantin Tănase afirmă că atacul ar fi fost orchestrat de conducerea politică a țării, începând cu președintele Vladimir Voronin, care, potrivit lui Tănase, ar avea relații de prietenie cu ministrul de Interne, Gheorghe Papuc, și cu președintele companiei Daac Hermes, Vasile Kirtoka. Acesta a cerut, recent, instaurarea cenzurii în presă în mod oficial. Comunitatea jurnaliștilor afirmă că este îngrijorată de această agresiune, cu atât mai mult cu cât ea intervine cu mai puțin de un an înaintea alegerilor parlamentare. TABLETA DE SCRIITOR Moralitate în politică? a Liviu Ioan Stoiciu Fusesem avertizați public, mai în glumă, mai în serios, că alegerile locale din acest an sunt programate într-o zi nefastă (6.06.2004, mai pe înțeles 6.06.2+0+0+4, adică „satanistul“ 666, de care o lume întreagă se teme atunci când apare pe firmament) și au parte de o hartă astrală care ar putea să dea peste cap viața politică de la noi. Asupra coincidenței cu Cifra Fiarei am făcut aici caz. Dinspre harta astrală, nu e mare lucru de spus: pe 8 iunie 2004 planeta Venus s-a interpus între Pământ și Soare, după exact 122 de ani! Datorită acestui fenomen astral atât de rar, s-a atras atenția că planeta „feminină“ Venus (Luceafărul nostru) va avea influențe inclusiv asupra alegerilor locale din România, nu numai asupra vieții sentimentale (bărbații cică ar fi putut acum să cucerească mai ușor femeile), insistându-se pe „surprize uriașe“. Așa să fi fost, și noi să nu fim conștienți de asta? Au fost alegerile locale din România o surpriză uriașă? Pentru cine? Poate pentru PSD, care se credea partid-stat și când colo, s-a trezit că nu e decât un partid care domină piața politică de la noi, nimic altceva (nimic nou). (continuare în pagina 11) ■ Turul al treilea Fondator Ion RAȚIU Director onorific Octavian PALER Anul XIII, numărul 148 (3923), vineri, 25 iunie 2004,12 pagini, două ediții, 5000 lei PAGINA 2 DECIZIE România, Bulgaria și Polonia trebuie să renunțe la speranța de a-i găzdui pe soldații Statelor Unite Pentagonul nu vrea baze militare în Europa de Est Speculațiile privind amplasarea bazelor americane în România au fost curmate de un oficial al Departamentului american al Apărării, care a declarat, ieri, ca Washingtonul nu dorește înființarea de baze în estul Europei. Discuțiile privind amplasarea bazei americane în țara noastră au apărut cu ocazia intervenției militare din Irak după ce Statele Unite au folosit baza militară de la Mihail Kogălniceanu, de lângă Constanța, pentru a transporta pe front soldați și echipament militar. Contactați de ziarul nostru, reprezentanții MApN au subliniat că, deși și-au declarat disponibilitatea în fața Washingtonului, oficialii români nu au acreditat niciodată certitudinea amplasării bazelor militare americane în țara noastră. PAGINA 3 EURO 2004 Rezervele Cehiei au învins vicecampioana mondială și au provocat demisia lui Rudi Völler Germania, eliminată și umilită Cu trei victorii în tot atâtea meciuri. Cehia este singura favorită reală care și-a asumat acest statut în faza grupelor Euro 2004, rundă marcată de eliminarea prematură a trei foste câștigătoare ale competiției (Spania, Italia și Germania), în concluzia Grupei D, cehii, deși calificați după două jocuri, nu au acceptat compromisul și, deși selecționerul Karel Brückner și-a odihnit nouă titulari, rezervele sale au învins și eliminat Germania (2-1). Rușinea nemților, care părăsesc turneul fără să fi obținut vreo victorie, nu poate fi spălată de demisia anunțată, ieri, a antrenorului Rudi Völler, eșecul fiind consemnat cu litere de-o șchioapă în presa germană: „Să vă fie rușine, rataților!“. Astăzi, reintră în joc surpriza turneului, Grecia, și campioana Europei, Franța, pentru un loc în semifinale. PAGINILE 8-9 Ping-pong ministerial cu un camion de contestații O dată cu Vama, Autoritatea de Control a primit și atribuțiile de soluționare a contestațiilor, de care însă nu poate să se ocupe PAGINA 3 Băsescu îi trimite pe democrați la sapă PD vrea să ocupe satele PAGINA 4 Produsele și serviciile turcești pot fi reclamate la OPC România Reprezentanții Agenției Naționale pentru Protecția Consumatorului au semnat un act de colaborare cu instituția similară din Turcia PAGINA . Ocupațiile „tradiționale“ ale românilor necesită instruire redusă Cercetătorii de la Harvard atrag atenția că întreprinzătorii români se orientează către domenii de activitate ce nu au legătură între ele PAGINA 7 m-*' ÎN NUMĂRUL DE ASTĂZI VĂ OFERIM GRATUIT SUPLIMENTUL „CotiDiAnUl weekEnD“ î t*