Cotidianul, decembrie 2008 (Anul 18, nr. 237-256)

2008-12-04 / nr. 240

MIERCURI - 3 DECEMBRIE 2008 Cotidianul. Prețul unei călătorii și rutele pe care vor circula Trenurile Zăpezii, pe www cotidianul ro Societate Oferta de iarnă a CFR Trenurile Zăpezii 2008-2009 vor începe să circule din 14 decembrie. Tinerii cu vârste sub 26 de ani și grupurile formate din minimum zece persoane vor beneficia și de prețuri reduse. O fetiță din zece vaccinată în campania Nicolăescu Peste 90% dintre părinți au refuzat să-și vaccineze fetițele de clasa a IV-a împotriva virusului HPV iuliana.gatel.cotidianul.ro LA O SĂPTĂMÂNĂ de la lansarea campaniei de vaccinare împotriva virusului HPV (Papiloma uman) care provoacă apariția cancerului de col uterin, semnăturile părinților dau peste cap inițiativa Ministerului Sănătății. în București, conform datelor centralizate de Inspectoratul Școlar, doar 185 de fetițe vor fi vaccinate, cifră ce reprezintă puțin peste 3% din totalul elevelor de clasa a IV-a. Cele mai multe refuzuri ale părinților au fost în sectorul 6, unde doar 16 fetițe urmează să fie vaccinate, în schimb, în sectorul 2 sunt cele mai multe eleve, aproape 50 din 1.000. Numărul fetițelor care au fost vaccinate împotriva HPV nu fusese încă centralizat la nivel național, de către Ministerul Sănătății. Din raportările Autorității de Sănătate Publică din unele județe reiese că rata de refuz a vaccinării ajunge și la 95%. Astfel, potrivit datelor centralizate vineri de Autoritatea de Sănătate Publică a Municipiului București (ASPMB), medicii școlari au solicitat 71 de vaccinuri pentru tot atâtea fete ai căror părinți au acceptat vaccinarea. ASPMB are înregistrate peste 1.700 de refuzuri de vaccinare. Din cele 71 de vaccinuri distribuite, reprezentanții de la ASPMB nu știau câte au fost efectiv administrate pentru că există posibilitatea ca în momentul în care medicul s-a dus la școală să facă vaccinul, eleva să fie absentă sau era răcită. Restul de vaccinuri au rămas la autoritate, în județul Cluj, doar 43 de eleve de clasa a IV-a au fost vaccinate. Directorul executiv adjunct al Autorității de Sănătate Publică (ASP) Cluj, dr. Mihai Moisescu, a declarat că în județ numărul total al elevelor care pot fi vaccinate împotriva virusului ce provoacă apariția cancerului de col uterin este de 2.812. „Am distribuit 1.863 de doze de vaccin și s-au raportat 43 de administrări“, a spus Moisescu. Nicolae Deleanu, directorul general al ASP Cluj, a declarat, la rândul său, că numărul de 43 de doze administrate este „foarte mic“ și că situația este generată de lipsa de informare a părinților. „Numărul de doze administrate este foarte mic și denotă o lipsă de informare a părinților. Campania de informare derulată necesită un timp mai îndelungat, pentru că e nevoie de o perioadă mai mare ca datele legate de efectele vaccinului să se sedimenteze“, a spus Nicolae Deleanu. Acesta a mai spus că se teme că din cauza lipsei de informare și a reticenței unor părinți campania de vaccinare ar putea să depășească, pentru a treia doză, termenul de 15 iunie 2009, iar atunci elevele vor intra în vacanță și vor fi mai greu de găsit. Aproximativ 95% dintre părinții elevelor de clasa a IV-a din județul Mureș au refuzat vaccinul. Până marți, în județ au fost vaccinate doar nouă fete. Autoritatea de Sănătate Publică Mureș arată că, în perioada 24-27 noiembrie, în județul Mureș au fost informați 2.133 de părinți ai elevelor din clasele a IV-a privind programul de vaccinare în scopul prevenirii cancerului de col uterin. „Din totalul părinților participanți la ședințele cu părinții, 2044 au refuzat vac NICOLAE DELEANU Director general ASP Cluj Numărul de crize administrate este foarte mic și denotă o lipsă de informare a părinților. Campania de informare derulată necesită un timp mai îndelungat cinarea și 89 au fost de acord“, se arată în comunicatul ASP Mureș. în campania de vaccinare a elevelor de clasa a IV-a împotriva cancerului de col uterin, care se desfășoară în^școli, sunt cuprinse aproximativ 110.000 de eleve. Vaccinul se va administra în trei doze pe o perioadă de șase luni, prima doză până la jumătatea lunii decembrie, cea de-a doua în cursul lunii ianuarie 2009, iar ultima în luna mai, în București, doar 185 de părinți au acceptat vaccinarea copiilor Pensionarii se calcă în picioare pentru bilete de vară . Mii de pensionari au luat cu asalt din timpul nopții casele de pensii pentru a fi siguri că obțin în 2009 un bilet de tratament în timpul verii, în timp ce ofertele de iarnă rămân neocupate. pana.craciun/cotidianul.ro BĂTRÂNII S-AU cĂLCAT în picioare ieri-noapte pentru a prinde un bilet de tratament balnear la preț redus, în 2009, deși dosarele se pot depune toată săptămâna, pentru că rezervările se fac pe principiul primul venit, primul servit. îmbulzeală mare a fost la mai toate casele județene de pensii din țară, așa cum fost cazul în Craiova, Iași sau Bacău, unde unii pensionari au avut nevoie de îngrijiri medicale, potrivit Realitatea TV. Reprezentanții Casei Naționale de Pensii (CNPAS) susțin că îmbulzeala se repetă în fiecare an, pentru că toți pensionarii vor neapărat să obțină un bilet de tratament în perioada de vară, cea mai cerută. “Majoritatea vor să meargă în lunile iunie, iulie și august, însă nu este posibil, logistic, să ajungă toți la tratament vara, nu există o asemenea capacitate de tratament”, explică Angelica Mihail, directorul de comunicare de la CNPAS. Ea spune că, în timp ce pensionarii se plâng că nu sunt suficiente bilete disponibile, “de fiecare dată rămân bilele nevalorificate pentru lunile de iarnă, capetele de an”, bani alocați care nu sunt folosiți, însă, adaugă aceasta, pentru anul 2009 s-ar fi propus din partea Casei dublarea sumei alocate subvenționării biletelor de tratament pentru pensionari, în condițiile în care anul acesta s-a alocat un buget de aproape 350 de milioane de lei, din care s-au contractat în jur de 290.000 de bilete. Mihail a mai declarat că acesta este numărul mediu de bilete oferite prin casele de pensii în ultimii ani și că prețul aproximativ pentru un astfel de sejur în stațiuni balneare a fost, în 2008, de 1.300 de lei. Din această sumă, pensionarii trebuie să achite doar 50% din cuantumul total net al pensiei din luna anterioară în care începe sejurul. Și asigurații sistemului public de pensii pot beneficia de acest program, condiția esențială în cazul tuturor este însă să dovedească faptul că suferă de o afecțiune care necesită tratament balnear. Cei care au un venit realizat/asigurat pentru care se achită contribuția la asigurările sociale mai mic sau egal cu salariul mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurărilor sociale de stat plătesc 50% din prețul biletului de tratament balnear, iar dacă venitul respectiv depășește salariul mediu brut, se achită prețul integral al biletului de tratament balnear. Potrivit CNPAS, cele mai multe locuri pentru anul 2008 s-au contractat pe stațiunile Herculane, Felix și Covasna. Tratamentele balneare oferite iarna sunt refuzate de vârstnici