Cotidianul, iunie 2009 (Anul 19, nr. 104-125)

2009-06-11 / nr. 112

02_____________________Cotidianul._______ Start Marinarii români cer să fie uciși de pirații somalezi. Detalii pe www.cotidianul.ro Strategie demografică Ministerul Muncii va propune Guvernului înființarea unei Comisii Naționale pentru Populație și Dezvoltare care se va ocupa de elaborarea strategiei demografice a României, la aproape doi ani de la apariția fenomenului de îmbătrânire a populației în Europa. ALPHA BANK mak prezintă Povesti din spațiu Vârsta universului Deși nu este foarte cunoscută în rândurile amatorilor, sonda Wilkinson Microwave Anisotropy, lansată în 2001, a jucat un rol foarte important pentru înțelegerea universului. Ea a măsurat cu o precizie fară precedent temperatura rămășițelor radiațiilor generate de Big Bang. Cartografiind fluctuațiile radiației de fond din domeniul microundelor, sonda a contribuit la identificarea cu o mai mare exactitate a vârstei universului (situată în prezent la valoarea de 13,7 miliarde de ani) și a confirmat că 95% din acesta este ocupat de așa-numita „materie neagră“. Cele mai îndepărtate și mai bizare evenimente astronomice sunt observate cu ajutorul razelor X, iar cel mai performant instrument de acest gen este telescopul spațial Chandra, intrat în funcțiune în 1999. Oglinzile de înaltă rezoluție ale acestuia îi permit să observe surse de raze X de o sută de ori mai plăpânde decât cele pe care le înregistraseră telescoapele anterioare. Soarele răsare la Soarele apune la Faza lunii Shim 21h00m lună in scădere li CA.. Programul Apollo nu numai că a reușit să trimită oameni pe Lună, dar a permis în premieră și aducerea unor materiale cerești pe Tara. Fragmentele de roci selenare i-au ajutat pe astronomi să stabilească vârsta Lunii (în jur de 4 miliarde de ani). vremea Azi în România (° C) Vreme instabilă în jumătătea de nord-vest a țării, unde vor fi averse și vijelie. Va cădea grindină, iar cantitățile de apă vor fi importante, în sud-est, vreme călduroasă, dar va ploua izolat noaptea. Valorile termice maxime vor fi intre 23 și 32 de grade Celsius, mai ridicate în sud-est Minimele se vor fi între 12 și 2 I de grade Celsius, informează ANM. Vremea va fi în general frumoasă. Cel variabil, cu înnorări și local, averse slabe în nord și la munte, în rest, doar izolat vor fi condiții de ploi trecătoare. Vremea va fi instabilă în est și sud-est, unde ziua,va ploua în averse. In rest, cerul va fi variabil, cu înnorări în nord și centru unde locul va mai ploua. Atena • Madrid ? • Berlin 17 Moscova 26 București Oslo _ '* Budapesta _28_ Paris 19* Helsinki 70 Roma *Kiev'" * ''.."și" '''Stockholm' Lisabona__Varșovia ■ Londra 19 Viena 24 Controale până la buclele din școli la bacalaureat . Examenul din acest an va fi monitorizat de camere video. La intrarea în școală, elevii vor fi controlați să aibă la ei doar pixul și buletinul, iar la toaletă nu vor putea ieși decât o dată iuliana.gatej@cotidianul.ro ABSOLVENȚII de liceu și profesorii care vor face parte din echipele de organizare a bacalaureatului sunt atenționați de inspectoratele școlare că examenul din acest an trebuie să fie „corect și legal“. Prima regulă, elevul nu are voie să intre cu telefonul mobil în incinta centrului de examen. De culegerile cu rezolvări nici nu se discută. „în cele aproximativ 70 de centre de examinare, candidatul nu poate intra decât cu pixul și buletinul. Se interzic cu desăvârșire intrarea cu telefonul mobil, culegeri, cărți sau aparate de ascultat muzică. Dacă intră cu astfel de obiecte, riscă să fie eliminat din examen. Pe cei din comisia de examinare nu îi va interesa unde își va lăsa elevul telefonul, nu e treaba lor. Important este să nu intre cu telefonul în școală“, anunță Marian Banu, inspectorul de imagine al Inspectoratului Școlar al Municipiului București. La intrarea în școli vor fi afișate aceste cerințe, însă „elevilor nu li se va face control corporal, că nu este moral. Dar fiind în costumații de vară, se va vedea dacă are în buzunar o culegere“, precizează inspectorul. în Capitală sunt peste 35 de licee și colegii în care sunt montate pe holuri aproape 700 de camere video. Dacă în anii trecuți au fost găsite teancuri întregi de culegeri în toaletă, anul acesta șefii școlilor vor fi vigilenți. Inspectorul școlar general Stela Todea de la Bistrița-Năsăud i-a atenționat pe directorii de școli din județ că una dintre metodele de fraudă la examenul de bacalaureat este „telefonul mobil învelit în folie și ascuns sub capacul de la WC“. „Nu mai vreau să văd telefoane mobile în folie sub capacul de la WC, fiindcă am văzut și știu că se practică astfel de metode. Cei care găzduiți centrele de examinare sunteți răspunzători de toate aceste aspecte, ca și de probitatea morală a celor care s-au înscris să supravegheze elevii la examen“, le-a ordonat podea directorilor de școli din județ. Și în Capitală, directorii liceelor care sunt și centre de examinare trebuie să participe la desfășurarea Bacului, nu cum s-a mai întâmplat și în ceilalți ani, când și-au luat concedii de odihnă. Mai mult,se vor controla și toaletele. Iar elevilor li se va limita mersul la grupul sanitar. Anul trecut, unii mergeau și de 5-7 ori. Anul acesta, dacă va cere să meargă de două ori, deja este suspect. Nu au de ce să aibă atâta nevoie în 80 de minute, decât dacă este un caz special“, explică Marian Mahu, inspector școlar București. — nu Calendarul examenului de bacalaureat 22-23 iunie 2009 - Limba română - proba orală 24-25 iunie 2009 - Limba modernă - proba orală 26 iunie 2009 - Limba română - proba scrisă 30 iunie 2009 - Proba obligatorie a profilului - proba scrisă 1 iulie 2009 - O probă la alegere din aria corespunzătoare specializării 2 iulie 2009 - O probă la alegere dintre disciplinele din celelalte arii corespunzătoare specializării 5 iulie 2009 - Afișarea rezultatelor și depunerea contestațiilor 9 iulie 2009 - Afișarea rezultatelor finale JOI-11 IUNIE 2009 Deputații lansează un nou atac la Registrul Comerțului . Deputații juriști de la PSD+PC, PNL și laDMR au aprobat miercuri un proiect de lege privind trecerea Oficiului Național al Registrului Comerțului (ONRC) din subordinea Ministerului Justiției în cea a Camerelor de Comerț. S-au opus reprezentanții PDL și ministrul Predoiu. george.lacatus@cotidianul.ro TRECEREA ONRC din subordinea Ministerului Justiției în cea a Camerelor de Comerț înseamnă transferarea unei afaceri de 50 de milioane de euro anual din subordinea statului în cea a unor persoane private cu influență politică. Pentru acest lucru, fostul ministru liberal al IMM-urilor Ovidiu Silaghi se chinuiește din 2006, întâi a făcut un proiect de lege care a fost respins de Parlament, apoi, anul trecut, a elaborat o ordonanță de urgență pe care a vrut s-o înainteze pe furiș Guvernului în preajma sărbătorilor de Paști, dar nu i-a reușit nici acest lucru. Acum se pare că i-a ieșit cu un nou proiect de lege, chiar după ce PNL a ieșit de la guvernare. Transferarea ONRC la Camerele de Comerț, pe lângă cele 50 de milioane de euro aduse anual din taxe, înseamnă și accesul la cea mai complexă bază de date cu informații despre toate firmele care funcționează în România. Singurii care s-au opus acestui proiect sunt reprezentanții PDL și ministrul Justiției, Cătălin Predoiu. „Preluarea de către Camerele de Comerț a atribuțiilor Registrului Comerțului are semnificația unei concesionări directe de servicii publice, contrar Articolului 136 din Constituție. Toate celelalte state UE au optat pentru varianta ca Registrul Comerțului să fie o instituție publică“, le-a spus Predoiu reprezentanților Comisiei juridice de la Camera Deputaților. El le-a cerut, pe 25 mai, o solicitare de amânare a trimiterii pe ordinea de zi a plenului Camerei a acestui proiect legislativ, până după prezentarea raportului de țară. Adresanții au respins cererea ministrului Justiției, motivând că aceasta nu a fost semnată și de către premier. Conform deciziei Biroului Permanent, proiectul de transfer al ONRC către Camerele de Comerț va intra în plenul Camerei Deputaților săptămâna viitoare. 50 de milioane de euro reprezintă miza afacerii numite „Registrul Comerțului“