Cotidianul, noiembrie 2009 (Anul 19, nr. 214-234)

2009-11-25 / nr. 231

02 Inimă de chibuț» MARIUS GHILEZAN Bucur a readus bucuria la Timișoara Nu știu cum se face, dar nici după o victorie atât de așteptată, în fața lui Dinamo București, antrenorul Ioan Ovidiu Sabău nu-mi e mai simpatic. Dar ce contează afecțiunea unui cronicar în moara performanței? Bagi grăunțe și scoți făină, nu nule, în viața unui antrenor „de centru“, rezultatele ü descriu cariera, și nu fazele spectaculoase. Suntem chiar cârcotași cu un om venit la Timișoara cu știința apărării, că doar asta s-a tot căznit istoria să ne învețe. Omul a anunțat stilul ofensiv și s-a ținut în parte de cuvânt. Poli a reușit în lunea neelectorală, în fața a 20.000 de spectatori, să învingă eterna rivală, Dinamo, după aproape 12 ani. Suporterii viola s-au gigea bucurat de două ori, dar nu i-au ridicat statuie antrenorului, care - parcă spre a ne contrazice - a pornit la luptă cu toți atacanții din dotare. Nu mai contează că echipa nu a jucat nimic. Că cele două mari greșeli din apărarea dinamovistă au făcut diferența. Mai întâi Tamaș cu sania mică și apoi Rus cu barba mare i-au dat șansa lui Bucur să-și ridice idolii la cer. A mai venit și ratarea penalty-ului de către Niculae și ceața nu a putut acoperi focul din tribune. O victorie demnă de istorie. O revanșă cât o catedrală. Aerul de la Timișoara e mai respirabil. S-au azvârlit toate prejudecățile și s-au infirmat zvonurile, zic oficialii. Dar jocul, Măria Sa spectacolul, tot se lasă așteptat. Bucur a readus bucuria suporterilor albvioleți. Pretențiile cresc, mai ales că nici Steaua, nici Dinamo nu mai sunt granzii de altădată. Anul trecut, Poli a pierdut la mustață campionatul în favoarea Urziceniului. Acum, „Fiara“ joacă rolul Bursucului. Să fie pretențiile prea mari? Un titlu e tot ce-i lipsește Timișoarei. Dar nu cred că Ovidiu Sabău e în stare de așa o performanță. Conducerea clubului, autoritățile locale, publicul și clima temperat-continentală, toate îi sunt prielnice. „Just do it" zice reclama zeiței războinice. Ca să poți, trebuie mai întâi să vrei. vremea Azi în România Valorile termice se mențin ridicate, cele maxime de la 8 la 18 grade Celsius, iar cele minime de la -1 la 8 grade Celsius. Cerul va fi variabil, cu înnorări temporare în zona de nord, de centru, unde ziua, pe arii restrânse, va ploua slab, în zonele joase, in zori și noaptea, local va fi ceață Vântul va fi mai puternic în zona montană înaltă. La București, ar variabil și maxim 15 grade Celsius, informează ANM. Mâine, 26 noiembrie Vremea va fi în general frumoasă și caldă în majoritatea zonelor. Cerul va fi variabil, cu înnorări în regiunile nordvestice, unde doar izolat va ploua slab.__________ Poimâine, 27 noiembrie Vremea se va menține caldă pentru sfârșitul lui noiembrie. Cerul va fi parțial noros, iar în vest și nord-vest va ploua slab, mai ales în cursul nopții. Azi în râpa Vremea se îmbunătățește ușor în Europa. Aria precipitațiilor se va restrânge. Vor fi înnorări mai persistente în nord-vestul Peninsulei Scandinave, in nord-vestul Franței, în jumătatea estică a Poloniei, în Ucraina, parțial în România, în Rusia, țările nordice și în Insulele Britanice, în restul continentului va fi cel variabil, iar precipitațiile pot cădea doar izolat. Cotidianul.Start Faliment în bloc Aproape jumătate din farmaciile din România riscă să ajungă până la finele anului în incapacitate de plată a datoriilor către furnizori sau către buget, ca urmare a prelungirii termenului de încasare a facturilor de la Casele de Asigurări, potrivit Colegiului Farmaciștilor din România (CFR). MIERCURI - 25 NOIEMBRIE 2009 Grevă japoneză împotriva statului rău-platnic Farmaciștii, fugăriți cu poliția și cu executorii . Farmaciile nu și-au mai primit banii pe rețetele compensate și gratuite din iunie. Urmarea este că tot mai mulți farmaciști au început să fie hăituiți de creditori, care le iau cu japca bunurile, medicamentele și farmaciile. claudia.marcu@cotidianul.ro FARMACISTA Maria Deheleanu, care deține Thea Farmacie în București, a ajuns la capătul puterilor. Creditorii i-au pus p oprire pe conturi, au dat-o în judecată, i-au trimis poliția și executorii și au băgat-o în Centrala Incidentelor Bancare. Și tot acest coșmar a fost cauzat de faptul că rețetele eliberate pentru medicamentele compensate și gratuite nu au fost decontate de Casa de Asigurări de Sănătate din luna iunie. „Au venit creditorii cu poliția să-mi ia de la farmacie bunurile mobile și imobile. Ce bunuri să-mi luați, le-am zis. Luați medicamentele înapoi. Dar nu au vrut să le ia. Am fost nevoită să cesionez distribuitorilor rețetele compensate și gratuite, cum au făcut majoritatea farmaciilor“, ne spune Maria Deheleanu. Situația farmacistei nu este deloc singulară. „Simt mulți farmaciști care au fost dați în judecată de distribuitori și au rămas fără farmacii. La distribuitori garantezi cu ce ai în farmacie, iar ei vin și îți iau tot din farmacie. Sau o farmacie care are 60 de milioane de lei datorii și 100 de milioane de lei penalități. Nu mai ai cum să te descurci, pentru că impozitele, TVA, taxele la stat trebuie plătite, că nimeni nu te păsuiește. Au mai redus din personal, au mai redus programul, au mai adus bani de acasă, dar în cele din urmă farmaciștii își vor suspenda activitatea“, ne-a declarat Clara Popescu, vicepreședinte al Colegiului Farmaciștilor din România. Grevă japoneză, ca un cântec de lebădăieri și azi, farmaciștii din toată țara au decis să poarte banderolele grevei japoneze, în semn de protest față de decizia statului român de a nu mai plăti de cinci luni banii pentru compensate și gratuite. Ei știu că greva lor nu va avea nici un efect, dar este un ultim strigăt de disperare. Compensate vor da în continuare, atât cât vor mai putea, deși în Vrancea s-a sistat oficial eliberarea rețetelor compensate și gratuite. „Farmaciștii din Vrancea au fost chemați ieri la casa de asigurări și li s-a spus că dacă mai dau medicamente compensate o fac pe buzunarele lor“, ne-a precizat Clara Popescu, vicepreședinte al Colegiului Farmaciștilor din România. La Suceava, actele adiționale pentru compensare între farmacii și Casa de Asigurări au fost încheiate, pe octombrie, noiembrie și decembrie, pentru suma de un leu. „Cei de la Casă ne-au spus că nu mai aveau file de buget“, ne-a precizat Doinița-Nela Cocriș, președinte al Colegiului Farmaciștilor Suceava. S-au plătit doar 10% din rețetele eliberate Aurora Toma, director al Patronatului Farmaciștilor din România, susține că până acum s-au plătit doar 10% din rețetele compensate și gratuite eliberate de farmaciști. „Toți farmaciștii din unitățile independente, adică din afara lanțurilor, au ajuns să fie hăituiți, fugăriți prin justiție, cu poliție și executori. Distribuitorii nu vor să primească medicamentele înapoi, ci vor doar bani“, spune Aurora Toma. „Prelungirea termenelor de plată de la 60 la 210 zile, începând cu luna iunie a acestui an, a adus farmaciile intr-o situație rară precedent. Cu toate economiile epuizate și fără a mai avea nici o încasare de la Casele de Asigurări de Sănătate, farmaciile trebuie să se aprovizioneze cu medicamente pentru populație și să plătească impozitele, TVA, salariile, chiriile și celelalte cheltuieli necesare funcționării. Ne confruntăm cu o situație extrem de gravă, întrucât farmaciile nu au mai primit banii pentru medicamentele eliberate în ultimele 5 luni și nu vor mai primi nici un ban cel puțin până în luna februarie a anului viitor. O mare parte dintre farmacii, mai ales cele din mediul rural, sunt în stare de insolvență, fiind somate să își plătească datoriile către stat și către furnizorii de medicamente. Creditul de angajament, aprobat prin Ordonanța de Urgență nr. 105/2009, este pe cale de a se epuiza până la sfârșitul lunii noiembrie 2009, datorită creșterii consumului de medicamente în sezonul rece și a creșterii numărului de cazuri de îmbolnăviri de gripă porcină“, se arată într-un comunicat al Colegiului Farmaciștilor din România. Marfa din farmacie a ajuns gaj în bătălia pentru supraviețuire dintre farmaciști și distribuitori Țara lui Gaiță 5 * A sunat mama din Italia și mi-a zis c-a fost duminică la vot la Cosenza, că acolo locuiește babalâcul de care are grijă. A avut noroc că s-a uitat pe siteul MAE, că altfel habar n-avea că e secție de votare la ea în oraș. Era supărată pe doamna Elena Udrea (care mie-mi place foarte mult că seamănă cu mama lui Elena, perechea mea de la dansuri populare, de care sunt îndrăgostite, că zicea că decât să dea atâția bani pe perdele, mai bine făcea niște anunțuri pentru secțiile de votare din străinătate. Așa, din 800.000 de români care sunt prezenți în cizmă au votat doar 25.000. Tata crede că până și ăștia au votat ca niște cizme. Mama de exemplu l-a votat pe Geoană că a promis că îi dă 25.000 de euro dacă se întoarce în țară și cu o parte din banii ăștia vrea să-mi ia bicicletă cu schimbător de viteze și cu suspensii cum are Marius care e copilul unuia dintre miniștrii demiși din funcție. Bine, Marius are și un ATV de jucărie la care ascultă manele și cu care a vrut s-o plimbe și pe Elena, dar aceasta i-a dat cu flir și-a zis că ea nu e piulpoancă precum nevestele de fotbaliști și preferă să se plimbe pe jos cu mine. Bineînțeles că mi-a crescut inima cât un balon cu heliu de „Ziua îndrăgostiților“, mă și miram cum nu vede și Elena cum plutesc la câțiva centimetri deasupra solului din cauza balonului și a levitației (o șmecherie pe care am învățat-o la cursul de yoga). La școală ne-am jucat și noi de-a alegerile parlamentare. Eu am fost Crin Antonescu, că am părul lung și-mi place Tudor Chirilă. Trăienel a jucat rolul lui Traian Băsescu, că-i place să se certe cu toată lumea și să se izoleze în fundul clasei. Remus a fost Jiji Becali că ține cu Steaua și știe toți jucătorii și toate înjurăturile galeriei, Radu a fost Ion Iliescu că în ziua aia venise cu șapcă și cu un tricou pe care scria Che Guevara. Victor a jucat rolul lui Mircea Geoană că și el a fost la Moscova și i-a spus doamnei profesoare când s-a întors că a fost în vizită la bunici, la întorsura Buzăului. Costel a fost Sorin Oprescu pentru că a fost singurul care la ora de „Științele naturii“ a avut curajul să omoare o muscă și s-o disece cu bisturiul. Am avut și sloganuri electorale: „Vrei s-ajungi un bun yoghin, atunci votează cu Crin“ și-mi puneam și ambele picioare pe după gât ca să se arăt alegătorilor cât sunt de maleabil. Sloganul lui Trăienel a fost plagiat după vărul Săndel de la Etno TV: „Produsul intern nu crește, unii din noi îl desculți. Parlament ne trebuiește, da’ să nu fie așa mulți“, așa că a fost eliminat. Cel mai tare a fost sloganul lui Geoană, inspirat după reclamația la glet: „Auzi, ție ți s-a întărit?“; „Nu, mă, nu mi s-a întărit." Și morala: „Dacă vrei ca leul să se întărească, votează Geoană președinte“. Cele mai multe voturi (18 dintr-un total de 25) le-a obținut Remus, adică Jiji Becali, că l-a convins pe Bănel să vină-n campanie la noi la școală și să le dea autografe la fete direct pe tricourile de sport, așa că toate fetele au votat cu Remus. Pe Mercedesa am prins-o votând de trei ori și am pedepsit-o să șteargă tabla cu oțet de mere până la sfârșitul anului. La ora de religie am vorbit despre Dumnezeu. Victor a zis că pe timp de criză ar trebui și Dumnezeu să se apuce de o afacere mai de doamne-ajută, dacă vede că nu mai merge cu lumânările. Cât Dumnezeu poți să câștigi cu un asemenea bizans? Miruna a zis că a citit în Biblie că la început a fost cuvântul și l-a întrebat pe domnul papă dacă la început a fost tot cuvântul „mama" ca la ea, sau a fost un alt cuvânt. Remus a vrut să știe dacă există vreo legătură între mărimea crucilor pe care și le fac politicienii în biserică și funcțiile pe care le ocupă. Elena l-a întrebat pe domnul popă: „Dacă toți oamenii sunt făcuți după chipul și asemănarea lui Dumnezeu, de ce femeile sunt nevoite să se macheze?“. Jurnal de 10 ani (4)