Cronica Sătmăreană, aprilie-iunie 1969 (Anul 2, nr. 347-423)

1969-04-01 / No. 347

2 CRONICA SATMĂREANA_____________ __________Marți - aprilie 1989 Cel frumos și un autentic costum popular Marea varietate a portului popular din satele județului Satu Mare, stilul său armonios, elegant și sobru, izvorînd din tradiții milenare, atestă aleasa simțire a maselor, un spirit mereu viu și activ, o concepție sănătoasă despre viață, toate acestea definind portul nostru popular ca una dintre cele mai valoroase mărturii etnografice din patria noastră Din dorința de a consacra o sărbătoare cu prilejul căreia să se „confrunte" cele mai valoroase creații de acest gen, Casa creației populare a județului Satu Mare inițiază în cinstea celei de-a IXXV-a aniversări a eliberării patriei, un concurs cu tema „CEL MAI FRUMOS ȘI AUTENTIC COSTUM POPULAR". Concursul se va desfășura în municipiul Satu Mare în ziua de 1 mai 1969. La concurs vor fi invitați cîte 3 concurenți din fiecare sat al județului care se vor prezenta cu costume populare de bărbați tineri și bătrîni, fete, femei vîrstnice și copii, specifice localității respective. Prezentatorul costumului va informa juriul despre vechimea costumului, despre artistul care l-a confecționat și zona etnografică reprezentată (sat etc.). Notarea se va face de către un juriu format din oameni de specialitate. Cîștigătorilor li se vor acorda premii în bani. Pînă la data de 10 aprilie 1969 directorii căminelor culturale vor înainta Casei județene a creației populare fișa participanților însoțită de fișele de concurenți. A sosit marfă ... proaspătă la magazinul cu autoservire. larinul Marți 1 aprilie 1969 17.30 Telex TV. 17.35 Pentru elevi: Consultații la limba română (clasa a ХI-a). Tema: Direcții în dezvoltarea romanului din perioada interbelică. Prezintă prof. dr. docent Al. Piru. 18.05 Limba engleză. Lecția 52: 18.30 Pentru copii: „Telebotanicus". Plante de apă. 19.00 Telejurnalul de seară. Buletinul meteorologic. 19.30 Teleuniversitatea: „De la lunetă la radiotelescop". 20.00 Seară de teatru: „Hora domnițelor" de Radu Stanca. Transmisie de la Teatrul National din Cluj. Regia Ioan Taub, in pauze: Cronica muzicală, de Petre Codreanu. Calendar UNESCO: Alecu Russo. 22.20 Varietăți pe peliculă: 22.45 Telejurnalul de noapte. 23.00 închiderea emisiunii. ANUNȚ Cadrele didactice, comitetul de părinți și elevii Școlii generale din Medieșu Aurit anunță cu adîncă durere încetarea din viață a iubitului lor director adjunct SOPOTARU AUGUSTIN. înmormântarea va avea loc marți, 1 aprilie 1969, ora 13.00, în Medieșu Aurit, Ar fi bine dacă... ...s-ar interzice categoric parcarea autovehiculelor în fața întreprinderii de industrializare a laptelui Satu Mare, din B-dul Cloșca nr. 72. Se cunoaște că, în imediata vecinătate a întreprinderii, se găsește Autobaza Satu Mare, care este des vizitată, zilnic, de multe mașini din toate colțurile țării. Nu știu în ce măsură este reglementată și asigurată parcarea lor, în special în timpul nopții. Cert este că nu există dimineață ca în fața întreprinderii să nu staționeze una sau chiar mai multe mașini străine. Cum însă noaptea e lungă, iar circulația mare, conducătorii auto părăsesc partea carosabilă a șoselei și — pentru orice eventualitate — „trag" pentru parcare mult pe dreapta, exact pe porțiunea care cîndva a fost și urmează — ca din nou — (în curînd) să fie amenajată pentru fonduri. In prezent porțiunea de teren este brăzdată de urme adînci, arătînd ca niște „autograme" inedite, lăsate în amintire de miile de anvelope. Exemple nu dau, deși sunt prea multe, fiindcă — din lipsă de spațiu — nu aș vrea ca unii să fie „nedreptățiți". Repet însă singura soluție de reglementare: instalarea indicatorului „Parcare interzisă!". IOAN KRUZLICI Una din preocupările elevilor, în timpul lor liber, este și întreținerea zonelor verzi din parcuri. Expoziții de artă populară în țara Oașului Zilele trecute, în cîteva localități din zona Oașului au fost organizate, de către căminele culturale, expoziții de artă populară în cadrul celei de-a V-a bienală de artă a creatorilor populari. Astfel, în Certeze, Cămărzana, Bixad au fost organizate asemenea expoziții în cadrul școlii, iar la Gherla Mică a fost amenajată o cameră țărănească. Expozițiile sînt organizate în scopul încurajării talentelor ce se afirmă în rîndul acestora în vederea dezvoltării creației populare prin preluarea și îmbogățirea artei tradiționale locale. Totodată ele constituie un mijloc de educație estetică și patriotică. Sînt expuse obiecte textile de vestimentație și interior (costume vechi și noi pentru diferite vîrste, cojoace, fote, pieptare, dopuri, cusături, fețe de masă, covoare, ștergare, desagi etc.). Este prezentată, de asemenea, ceramica de uz utilitar și decorativ — blide, oluri etc. După atîta alergătură Stoica Ursaru, șofer de meserie, s-a plictisit de atîta alergătură. Azi aici, mîine la Pitești, la Craiova sau București... A făcut o cursă și la Satu Mare, o cursă însă mai puțin obișnuită. De ce ? Pentru că aici i-a venit o idee ingenioasă. Cum nu-i picase prea mult ciubuc pe ruta Hunedoara — Satu Mare s-a gîndit că ar fi mai nimerit să-și completeze capitalul personal. Și iată cum. După ce și-a parcat mașina, a făcut o plimbare prin centrul orașului. A vizitat cîteva localuri însă n-a găsit nimic interesant, nimic de reținut. Ultima „stație" a făcut-o la bufetul Homorod. După сă-și aruncă privirile cercetătoare prin local, se opri în fața unui om mai în etate căruia i se adresă : — S-a scoate dumneata ce ai în buzunare. Dar să vedeți că eu. — Fără vorbe, urgent. Bătrînul a scos din adîncul bu MICROFOILETON tunarelor o verighetă, niște cercei, un lănțișor, toate din aur. — Faci speculă, hai ? — Nu fac tovarășe, sunt obiectele mele rămase de la ... am nevoie de bani. Vreau să le vînd. — Știi de unde sunt eu ? Dară-mi spuneți. Dă-mi obiectele, iar mîine te prezinți la Miliție la camera nr Șoferul Stoica Ursaru, de data aceasta în postură de „ofițer" de miliție, înșfăca obiectele și le introduse în buzunar nu înainte însă de a-l mai mustrului pe bătrînel, atrăgîndu-i atenția asupra punctualității. Apoi se făcu nevăzut. Bătrînelul, Pavel Oros, că despre el este vorba, s-a prezentat a doua zi la miliție. Nu mică i-a fost surprinderea cînd a aflat că a fost furat, înșelat. — Vă rog să mă ajutați, să-l prindeți pe hoț. După ce l-a descris, dînd amănunte despre răufăcător, bătrînelul a plecat dezamăgit spre casă. Ofițerul de miliție însă și-a început munca, o muncă asiduă pentru descoperirea infractorului. La numai cîteva zile după cele întîmplate, Pavel Oros a fost chemat la miliție. — N cunoști pe acest țean ? — îl întrebă ofițerul cetăde miliție. — El este hoțul, mi-a luat obiectele. Vă mulțumesc că m-ați ajutat. In ultima lui cursă, Stoica Ursaru s-a prins în ... cursă. Și nu pentru o zi, două. Dar, merită omul după atîta alergătură. F. JIANU îngrijirea pășunilor (Urmare din pag. 1) Consider că aceste exemple sînt edificatoare privind marile rezerve de care dispunem. In loc să ne plîngem an de an că nu avem furaje suficiente, cel mai bun lucru este să luăm măsurile necesare încît pînă la începutul lunii mai să mobilizăm toate forțele, toți crescătorii de animale la acțiuni de ameliorare a pășunilor și finețelor. Luna aprilie s o considerăm „luna îngrijirii pășunilor și fînețelor", să trecem la îmbunătățiri radicale, deoarece potențialul productiv al pășunilor și fînețelor noastre, chiar și cele situate în zona de deal, este foarte ridicat. Cele mai importante acțiuni pe care trebuie să le întreprindem acum pe toată suprafața, sunt următoarele : — Curățirea pășunilor de buruieni și scaieți. — Nivelarea mușuroaielor înțelenite. — Defrișări de arborete și lăstărișuri în special în zona păduroasă. — Fertilizarea pășunilor cu îngrășăminte naturale sau chimice, in fiecare comună în mod obligator pe perioada de pășunat trebuie să se execute tărlirea unor suprafețe cît mai mari. — Pășunile și fînețele naturale pe anumite terenuri de depresiuni suferă adesea de exces de umiditate, iar în locurile unde băltește apa, ierburile valoroase disciar și cresc rogozuri, pipirig etc., este deci necesar să executăm șanțuri de scurgere. Sporirea producțiilor animaliere și în special a celei de lapte în acest an depinde de noi. Exemplele amintite dovedesc că producția de lapte se poate dubla fără de nici un fel de „rețete" miraculoase, ci numai prin creșterea producției de furaje. Este însă necesar ca în fiecare comună din județul nostru consiliile populare comunale, în frunte cu președinții, să organizeze acțiuni de muncă patriotică de mare amploare pentru îngrijirea acestor pășuni. La aceste acțiuni să participe toți salariații de stat din comune în frunte cu președinții consiliilor populare comunale și în mod obligator fiecare proprietar care deține animale trebuie să execute cel puțin 6 zile de muncă efectivă pentru îmbunătățirea pășunilor — deoarece efectul acestor acțiuni este în fond în avantajul tuturor crescătorilor de animale. 1.500 kg fin la ha de pe finență neîmbunătățită cu o valoare nutritivă de 750 U. N. din care se pot obține 1.500 1 lapte î lft pășune cu o producție medie de 4.000 kg iarbă la ha в». 680 U.N. din care se pot obține 1.360 1 lapte, 4.500 kg fin la ha de pe o suprafață îmbunătățită cu o valoare nutritivă de 2.250 U.N. din care se pot obține 94.500 1 lapte 1 ha pășune cu o producție medie de 12.000 kg iarbă la ha —2.040 U.N. din care se pot obține 4.080 t lapte. Vom răspunde grijii partidului cu noi succese în muncă (Urmare din pag. 1) salariilor tarifare de încadrare se va face în funcție de pregătirea profesională a fiecăruia. Această prevedere constituie fără îndoială un puternic stimulent spre o ridicare continuă a calificării profesionale. Din cuprinsul hotărîrii rezultă, de asemenea, că pentru depășirea prin efort propriu a beneficiilor planificate, salariaților ce vor obține realizări deosebite în activitatea lor li se vor acorda diferite premii. Desigur, voi face totul ca și eu să mă număr printre aceștia. In consecință, consider că introducerea noului sistem de salarizare va stimula preocuparea întregului nostru colectiv pentru a muncii mai bine, mai mult, folosind rațional utilajele și capacitățile de producție, timpul de lucru, în vederea sporirii productivității muncii, a beneficiilor și economiilor. Entuziasmul cu care a fost primită Hotărîrea reiese pregnant din faptul că toți tovarășii mei de muncă sînt hotărîți să desfășoare în continuare o activitate cît mai rodnică, să obțină de la o lună la alta realizări tot mai mari, răspunzînd astfel prin muncă grijii ce o acordă partidul și statul nostru pentru ridicarea nivelului nostru de trai, pentru înflorirea patriei socialiste. Aportul beneficiarilor (Urmare din pag. 1) pentru Liceul economic — soluție care nici pînă în prezent nu este definitivă. Din această cauză, constructorul n-a lucrat mai nimic și nu poate consemna realizări din cele 700.000 lei planificate pentru trimestrul I a.c.". La atelierul de proiectări a D.S.A.P.C. ne-am interesat care este stadiul de execuție a documentațiilor amintite. — Proiectul pentru execuția Liceului economic va fi terminat „pe hîrtie" la 31 martie a.c. conform planului — ne spunea tovarășul ing. Zoltán Trepszker, șeful atelierului. Planșele sînt gata, calculațiile, de asemenea, însă ducem lipsă de ... hîrtie de uzalid. In ce privește documentațiile pentru internatul din Tășnad, acestea nu vor fi terminate numai la sfîrșitul lunii aprilie a.c. (! ?) . In acest caz, se pune sub semnul intrebării respectarea termenului de execuție a obiectivului stabilit la 1 septembrie a.c. ? — In afară de școala cu 16 săli de clasă din Cărei, a cărei documentație a fost predată, restul obiectivelor școlare nu au șanse să intre în funcțiune la termenul stabilit, pentru că proiectele tip primite de la C.S.C.A.S. și I.P.C.T. București au trebuit refăcute în proporție de 50—60 la sută și adaptate condițiilor noastre. Iată, deci, că după spusele proiectantului și după ritmul în care se execută aceste proiecte de stringentă necesitate constructorului, cele două obiective, sunt periclitate a nu intra în funcțiune la termenul stabilit . Situații de acest gen am întîlnit și în cazul altor șantiere. Imaginea „responsabilității" factorilor care concură la realizarea planului de investiții se poate completa și cu situația nesatisfăcătoare întîlnită la lucrările de dezvoltare a Uzinei Unio, Fabricii de cărămizi din Tășnad, Topitoriei de cînepă din Cărei și la construcțiile de locuințe din cartierul Someșul din Satu Mare, unde pînă în prezent nu s-au asigurat studiile tehnico-economice pentru unele lucrări importante cu termene de punere în funcțiune în anii următori. Starea de lucru care s-a creat în asigurarea documentațiilor, acum, la sfîrșitul trimestrului, pune în adevărată lumină, slabul interes al beneficiarilor de investiții cît și al proiectanților pentru bunul mers al lucrărilor pe șantiere. In cazul investițiilor înfățișate, factorii care concură la realizarea lor au o mare răspundere, pentru că nu se pot acoperi consecințele tărăgănării punerii în funcțiune la termen a noilor obiective, fie ele industriale, fie social-culturale. Lipsa documentațiilor tehnice a dus și la o eșalonare necorespunzătoare a volumului de lucrări, prevăzîndu-se pe primul trimestru sarcini destul de mici, dacă avem în vedere termenul de punere în funcțiune a obiectivelor amintite. De aceea, titularilor de investiții, proiectanților și constructorilor le revine sarcina de a înlătura hotărît orice obstacol din calea realizării la termen a construcțiilor și prin măsuri imediate să asigure în întregime, conform graficelor, întreaga documentație necesară noilor investiții. UNDE MERGEM In sălile Muzeului de Istorie din Satu Mare puteți viziona zilnic între orele 10—13 și 16—19 Expoziția retrospectivă de artă plastică a pictorului băimărean Andrei Mikola, artist emerit din In sula festivă a Liceului nr. 2 Satu Mare este deschisă expoziția de artă plastică a elevilor din licee și școli profesionale. Я [UNK]Е [UNK]к Marți 1 aprilie 1969 PROGRAMUL 1 5.05—6.00 Program muzical de dimineață. 5.45 Gimnastică. 6.05 —9.30 Muzică și actualități. Știri. Jurnal agrar Buletin meteo-rutier. Radiojurnal. Agenda pionierului. Sport. Sumarul presei. Matineu muzical. Moment poetic. Aprilie. La microfon, melodia preferată. 9.30 Miorița. Folclor din Banat. Prezentare de Tiberiu Alexandru. 10.00 Cîntece pentru copii de Mozat. 10.10 Curs de limba franceză. Ciclul II, secția a 26-a. 10.30 Prelucrări de folclor. 11.05 Melodii din opereta „Poveste din cartierul de Vest" de Leonard Bernstein. 11.15 Să evite tinerețea — muzică ușoară. 11.45 Sfatul medicului. Influența fumului de țigară asupra aparatului respirator. 11.50 Cotele apelor Dunării. 12.00 Muzică ușoară de Radu Șerban. 12.20 Cronica filmului de Silvia Cinca. 12.30 Intîlnire cu melodia populară și interpretul preferat. 13.10 Avanpremieră cotidiană. 13.21 Soliști și orchestre de muzică 14.10 Tot înainte (ediție ușoară, pentru pionierii din clasele a II-a și a IV-a). 15.05 Trei interpreți și melodie. 15.15 Țării, inima și vero sul. Poezie contemporană românească. 15.30 Album de piese corale. 16.00 Radiojurnal. Sport. Buletin meteorologe. 16.10 Interpreți de muzică populară. 16.30 Antena tineretului. 16.55 Radio publicitate. 17.00 Muzică ușoară. 17.15 Ce e nou în județul dr. ? — Alba. 17.30 Canțonete. 17.45 Revista economică. 18.05 Concertul orchestrei de muzică populară „Barbu Lăutaru" a Filarmonicii de Stat „George Enescu". 18.30 Gazeta radio. 19.00 O melodie pe adresa dumneavoastră. 19.20 Sport. 19.30 Muzică populară. 20.05 Consultație juridică. 20.15 Pentru prietenii magnetofonului. 20.50 Arii din opere cu Maria Lanza. 21.05 Rampa. Noi comedii. 21.25 Muzică ușoară. 22.00 Radiojurnal. Buletin meteorologic. Sport. 22.20 Jazz. 22.40 Moment poetic. 23.00 Melodii magazin. 0.05—5.00 Estrada nocturnă. Miercuri 2 aprilie 1969 PROGRAMUL I 5.05—6.00 Program muzical de dimineață. 5.45 Gimnastică. 6.05 — 9.30 Muzică și actualități. Știri. Jurnal agrar. Radiojural. Buletin meteo-rutier. Agenda pionierului. Sport. Sumarul presei. Matineu muzical. Moment poetic. Versuri de Angela Croitoru. La microfon, melodia preferată. 9.30 Matineu literar. 10.00 Album de madrigale. 10.10 Curs de limba germană. Ciclul II, secția a 26-a. 10.30 Muzică populară. 11.05 Din creația compozitorului Ion Vasilescu. 11.30 Piese corale. 11.45 Sfatul medicului. Lipsa poftei de mîncare la copiii mici. 11.50 Cotele apelor Dunării. 12.00 Melodii de ieri, interpreți de azi. 12.15 Cronica muzicală. 12.30 Intîlnire cu melodia populară și interpretul preferat. 13.10 Avanpremieră cotidiană. 13.21 Muzică ușoară. 14.10 File de legendă. „Piscul doamnei". 14.35 Concertul zilei. 15.05 Valsuri celebre. 15.15 Studioul de poezie (reluare). 16.00 Radiojurnal. Sport. Buletin meteorologic. 16.10 Melodiile anotimpurilor. 16.30 Antena tineretului. 16.55 Radio publicitate. 17.00 Orchestra Cornel Popescu. 17.30 La microfon Mihaela Mihai și Donald Lautrec. 17.45 Radiosimpozion. Cadrul obiectiv al perfecționării democrației. 18.05 Album folcloric. 18.30 Gazeta radio. 19.00 O melodie pe adresa dumneavoastră. 19.20 Sport. 19.50 Șansonete. 20.05 Fragmente din operete. 20.20 Formația de muzică ușoară Coral. 21.05 Știință, tehnică, fantezie. 21.30 Pagini din opera „Michelangelo" de Alfred Mendelsohn. 22.00 Radiojurnal. Buletin meteorologic. Sport. 22.20 Vechi melodii populare. 22.40 Moment poetic. Versuri de Dimitrie Stelaru. 22.45 Actualitatea muzicală. 23.20 Muzică ușoară. 23.30 Patru piese pentru orchestră și cantata „Cîntecul păcii" de Zeno Vancea. 0.05—5.00 Estrada nocturnă. SATU MARE — Victoria; Bună ziua, Contesă (film spaniol, color, cinemascop); Popular : Tandrețe (film sovietic, cinemascop)! CĂRȚI — Popular : Expresul colonelului von Ryan (film american, color, cinemascop): 23 Augusta Freddy, lovește tn intîi, (film danez, color); NEGREȘTI-OAȘ : Trei copii „minune" (film francez, color, cinemascop); TĂȘNAD: Nu sunt copaci pe stradă (film englez) ; BERVENI : Surprizele dragostei (film italian); HALMEU Șapte oameni de aur (coproducție italo-franco-spaniolă, SANISLAU : Apă curativă color); (film maghiar); BULETIN METEOROLOGIC Stația meteorologică din Satu Mare anunță timpul probabil pentru următoarele trei zile. Vremea continuă să se încălzească. Cerul variabil, temporar noros cu deosebire către sfîrșitul intervalului cînd vor cădea ploi în toate zonele. Vine potrivit cu intensificări locale din vest și sud-vest. Temperatura în creștere, minimele vor fi cuprinse între 0 și 5 grade iar maximele între 4 și 10 grade. ANUNȚ C.A.P. Urziceni oferă pentru vînzare MAGNETO DIA FLUX în stare bună. Cei interesati pot primi relații de la C.A.P. Urziceni* Industria cărnii Satu Mare ANGAJEAZĂ UN ECONOMIST PREȚ DE COST CU ÎNDEPLINIREA CONDIȚIUNILOR DE STUDII ȘI VECHIME, CONFORM NORMATIVELOR IN VIGOARE. Redacția și administrația Satu Mare, strada Arțarilor nr. 2, etaj I, Telefon s 2367. Abonamentele se lac la oficiile poștale, factorii și difuzorii voluntari din întreprinderi și instituții. Tiparul! întreprinderea Poligrafică Maramureș. 40026