Cronica Sătmăreană, aprilie-iunie 1971 (Anul 4, nr. 965-1042)

1971-06-10 / No. 1025

Joi 10 iunie 1971 _______________ . CRONICA SĂTMĂREANA ____________________________________________________________ _ Cabinetul județean pentru invenții, inovații și raționalizări Factor activ de promovare a progresului tehnic Activitatea de ridicare continuă a nivelului tehnic al producției, formă importantă prin care participanții la întrecerea socialistă își pun gîndirea și inițiativa creatoare în slujba înfăptuirii sarcinilor economice stabilite prin documentele Congresului al X-lea al partidului, căpătînd un caracter de masă tot mai pronunțat, a impus crearea unui cadru organizatoric punzător consultării largi a coresinovatorilor în problemele cele mai importante ale domeniului. Tocmai aceasta a fost rațiunea constituirii, în aprilie a.c. a cabinetului județean de invenții, inovații și raționalizări, — organism care are menirea de a sprijini în mod concret cabinetele tehnice și cercurile inovatorilor din întreprinderi în întocmirea planurilor tematice de inovații, pentru a orienta eforturile inovatorilor spre soluționarea, în primul rînd, a acelor probleme de care depinde hotărîtor bunul mers al producției și care au o mare eficiență economică. Acțiunile întreprinse pe această linie s-au soldat cu bune rezultate, contribuind efectiv la îndeplinirea și depășirea sarcinilor de producție. Astfel, concursul de invenții și inovații inițiat de cabinetul județean în cinstea aniversării semicentenarului partidului, care și-a propus ca prin aplicarea în producție a celor mai valoroase invenții și inovații să se realizeze, la nivelul industriei județului, economie postcalculată de 20 milioane lei, s-a soldat, în prima fază, cu economii postcalculate în valoare de mai bine de 5 milioane lei. Cele mai bune rezultate au fost obținute de inovatorii de la C.E.I.L. Satu Mare (economii postcalculate în valoare de 2.580.000 lei), Fabrica de casnice 23 August (1.630.000 mașini lei), Uzina Unio, Combinatul 1 Mai și altele. O contribuție însemnată în stimularea spiritului inventiv al muncitorilor și cadrelor tehnice din întreprinderi l-a avut și inițierea în cadrul concursului amintit a mai multor titluri cum sunt „Inovatorul cu cea mai valoroasă inovație a anului 1971“, „Inovatorul cu cele mai multe inovații“, „Cea mai valoroasă invenție sau inovație prin care se reduce importul“, „Cea mai bună inovație pe linia protecției muncii“, ,,Cel mai tînăr inovator al anului 1971“. Pe linia îmbogățirii experienței inovatorilor s-a creat un program, defalcat pe unități, în vederea efectuării unor schimburi de experiență cu întreprinderi similare din țară. Prima acțiune de acest fel a fost efectuată recent de către inovatorii de la Unio și Combinatul 1 Mai, Uzina la întreprinderile înfrățirea și Bihoreana Oradea, Uzina de strunguri și Vagonul Arad și la Electromotor Timișoara, unde au fost purtate discuții asupra modului de aplicare a legislației muncii, a metodelor de popularizare a inovațiilor și de stimulare a inovatorilor. Asemenea schimburi de experiență vor fi efectuate și de către alți inovatori din întreprinderile județului nostru. Sarcinile actuale ca și cele de perspectivă ale cabinetului sunt de a sprijini inovatorii din întreprinderi în vederea aplicării operative a tuturor inovaților și, în special, a celor cu eficiență maximă. In acest sens luna iulie va fi declarată „Luna inovatorului“. Atît acțiunile cabinetului, cît și ale inovatorilor vor fi orientate și în continuare — în lumina sarcinilor trasate de partid — spre găsirea celor mai eficiente soluții de îmbunătățire continuă a parametrilor tehnico-funcționali ai produselor, de ridicare a calității producției și de sporire a zestrei tehnice a unităților prin autodotare. Evident, toate acțiunile vor fi subordonate scopului major: deplinirea cu indici superiori însarcinilor ce ne revin în anul 1971, ca și în întreg cincinalul actual. GEORGE TEODORESCU, membru al Consiliului județean al U.G.S.R., responsabilul Cabinetului de invenții, inovații și raționalizări. Calificare, perfecționare... (Urmare din pag. 1) muncă a personalului din unitățile socialiste de stat atestă tocmai o asemenea grijă. Rezervîndu-i fiecărui cetățean dreptul de a-și alege și exercita o muncă în conformitate cu capacitățile proprii, de a-și ocupa cu alte cuvinte locul potrivit în angrenajul social, e firesc ca grija pentru promovare, pentru încredințarea chibzuită a muncilor de conducere unor inși apți, celor mai apți dintre profesioniști să-și găsească în proiectul Legii criterii ferme. Criterii care iau forma concretă a paragrafului juridic: condiții de studiu și vechime, cerințe față de organizarea și desfășurarea examenelor și concursurilor, precizări, detalii, privind selecția în ierarhia socială. Și, ca de fiecare dată, potrivit practicii profund democratice a statului nostru, proiectul Legii e supus dezbaterii publice. El devine astfel un bun al tuturor, un fertil gînd colectiv, la desăvîrșirea căruia fiecare își poate aduce contribuția. Și e firesc să nu ne lase indiferenți o atare chestiune de vreme ce toate obiectivele vizate îl privesc direct pe fiecare vis, participant nemijlocit la importanta, la nobila acțiune de perfecționare continuă organismului nostru social, la o autoperfecționare. Calificarea — dobîndirea, deci, de către fiecare dintre noi a unui nivel adecvat de pregătire într-un domeniu dat al activității (implicit recunoașterea oficială a acestei pregătiri și perfecționarea continuă) — devine un impetrativ individual și social. Cine i se poate sustrage, oare, fără a încerca sentimentul dezertării? Aducerea dezideratului în actualitatea imediată, cu franchețe și fermitate, și corelarea lui cu necesitățile de perspectivă ale dezvoltării este, așadar, o probă de responsabilitate. Este, în ultima instanță, o curajoasă și vrednică ce stimă chestiune de ecologie socială. CONSILIUL POPULAR AL MUNICIPIULUI SATU MARE Administrația piețelor Producători și cumpărători! Conform noului program, piețele de alimente din raza municipiului Satu Mare vă stau la dispoziție zilnic intre orele 5—20, inclusiv duminica. Recoltatul păioaselor se apropie (Urmare din pag. 1 ). Uzările de la S.M.A. Hodod (6 la sută), S.M.A. Satu Mare (47 la sută), S.M.A. Supur (67 la sută), S.M.A. Halmeu (57 la sută), S.M.A. Apa (70 la sută) și S.M.A. Mărtinești (65 la sută). La reparatul preselor de balotat, de asemenea, sunt unități mult rămase în urmă ca de pildă S.M.A. Mărtinești cu 34 la sută, Valea Vinului cu 41 la sută, Hodod cu 33 la sută, Apa cu 60 la sută. De această situație se fac răspunzătoare în primul rînd conducerile S.M.A., precum și conducerea întreprinderii județene pentru mecanizarea agriculturii care trebuie să ia măsuri urgente de a sprijini stațiunile pentru recuperarea rămânerilor în urmă. In prima parte a campaniei de reparații, întîrzierea s-a datorat în principal lipsei unor piese de schimb, dar în ultimul timp marea majoritate a acestora au fost procurate. Totuși ritmul de execuție nu s-a îmbunătățit în mod corespunzător. In timpul care a mai rămas pînă la data de 15 iunie trebuie să se depună eforturi deosebite pentru terminarea reparațiilor, iar personalul tehnic al întreprinderii județene să sprijine în mod eficient, mai ales stațiunile nou înființate, cu piese de schimb care mai lipsesc și dacă va fi nevoie chiar cu muncitori calificați de la stațiunile mai avansate sau care au terminat aceste lucrări. In întreprinderile agricole de stat stadiul lucrărilor de rații este mult mai avansat repaîn sensul că la data de 6 iunie nu mai erau de reparat decît 4 combine, celelalte utilaje care concură la recoltările de vară, fiind cu reparațiile încheiate. Pentru terminarea cît mai urgentă a reparațiilor, se impun luarea următoarelor măsuri: — Baza de aprovizionare tehnico-materială nr. 31 din Satu Mare, împreună cu întreprinderea județeană pentru mecanizarea agriculturii să ia măsuri pentru procurarea pieselor lipsă cit mai urgent și să-și creeze în același timp un stoc minim necesar din piesele cu uzură frecventă, pentru a nu se provoca stagnări în perioada desfășurării lucrărilor. Totodată Baza trebuie de urgență să soluționeze problema asigurării stocurilor necesare de carburanți și lubrefianți și în special a uleiurilor necesare combinelor „Gloria“ întrucît pe teren se sesizează o lipsă cronică a acestora. Comisiile de recepție ale întreprinderii pentru mecanizarea agriculturii să-și înceapă activitatea cît mai urgent pentru a se putea crea condiții de remediere a anumitor lipsuri în reparații, înainte de începerea lucrărilor de recoltare. — In vederea depanării operative a mașinilor care se vor defecta în campanie, secțiile de mecanizare să-și pregătească din timp atelierele mobile de intervenție, care să fie dotate cu toate sculele și materialele necesare. — întrucît sînt suprafețe destul de mari de păioase culcate la pămînt de furtuni și deci vor fi cantități mari de produse recoltate manual, este necesar ca I.M.A. să ia măsuri pentru repararea batozelor necesare pentru treierarea produselor care vor fi recoltate cu mijloace manuale. In vederea eliberării terenurilor de paie, concomitent cu balotatul acestora, secțiile de mecanizare din I.M.A. să-și confecționeze sănii tractate după prese — după modelul folosit de I.A.S.-uri —, ceea ce va constitui un sprijin valoros pentru cooperativele agricole de producție pe care le deservesc. SPORT.SPORT> Ieri, in cadrul Diviziei A la fotbal Ieri, în cadrul celei de-a 27-a etape a Diviziei A la fotbal, s-au înregistrat următoarele rezultate tehnice: IAȘI: Politehnica — U.T.A. 4—1 (3—1); BUCUREȘTI: Steaua — Progresul 2—2 (2—1); Dinamo — Rapid 1—1 (0—0); CRAIOVA: „U“ — C.F.R. Cluj 1—1 (1—0); BRAȘOV: Steagul roșu — Sport Club Bacău 0—0. CLUJ: „U“ — Farul Constanța 3—2 (1—1); PITEȘTI: F.C. Argeș —C.F.R. Timișoara 3—1 (1—0); PETROȘANI: Jiul — Petrolul Ploiești 2—0 (0—0). CLASAMENT 1.Dinamo 27 138 6 42—23 34 2.Rapid 27 11115 31—21 33 3.Steagul roșu 27 126 9 24—22 30 4.Farul 27 118 8 38—37 30 5.Steaua 27 109 8 39—30 29 6.Petrolul 27 109 8 31—31 29 7.„U“ Craiova 27 117 9 23—25 29 8.Politehnica 27 12 411 44—36 28 9.U.T.A. 27 12 411 39—32 28 10.„U“ Cluj 27 108 9 32—27 28 Î.F.C. Argeș 279 8 10 36—38 26 12.Jiul 27 11 313 25—29 25 13.Sport Club Bacău 27 10 413 31—40 24 14.C.F.R. Cluj 278 712 32—42 23 15.Progresul 277 713 27—35 21 16.C.F.R. Timișoara 276 318 18—44 15 Judecătorul (Urmare din pag. 1), cunoștiință civică, de conștiința sa de intelectual al satului, așa cum singur se denumește. Cea de-a doua scrisoare conturează succint profilul moral al gestionarului de la unitatea metalo-chimice a cooperativei de consum din Tarna Mare, Grigore Dănciuț. Ni se făcea cunoștință cu un gestionar care vrea să practice comerț înțelegînd gestiunea încredințată ca pe... propria-i cămară din care vinde cui vrea și cînd poftește.Asta, întrucît, suferind de patima beției, gestionarul își face orar propriu de funcționare, mai întotdeauna în contradicție cu nevoile cumpărătorilor). Dar postura cunoscută ca vînzător este doar o fațetă a personalității sale... generoase, îndeobște Gr. Dănciuț este cunoscut ca un chefliu, iar activitatea sa în serviciu este o prelungire a celei... particulare. Reținem din scrisoare că, deși tată a cinci copii, Gr. Dănciuț duce o viață de holtei, presărată cu beții și scandaluri. „Seara cînd vine acasă — menționează scrisoarea — familia trebuie să fie în alarmă permanentă. In numeroase rînduri, soția sa și copii dorm pe la vecini. Aceasta întrucît Dănciul are legături cu alte femei din sat sau de pe aiurea“. (Și spre a fi convinși de autenticitatea celor relatate, expeditorul ne trimite o copie a unei scrisori adresate de către una din „prietenele“ lui Gr. D., care se încheie clasic... „cu mult drag și dor" etc. etc.). Deplasarea la fața locului ne-a prilejuit cunoașterea mai în detaliu a situației. Astfel, dialogul cu gestionarul s-a rezumat la puține cuvinte. Fiind în stare de ebrietate și la aceea oră, el s-a mulțumit să ne spună că... n-are cunoștință de așa ceva și că în definitiv „Cui, ce-i pasă“. Am reținut totuși că faptele sale stau în atenția colectivității. Astfel președintele cooperativei de consum din Tarna, Ioan Sichet ne declara : — Categoric noi nu sîntem mulțumiți de comportarea salariatului nostru Grigore Dănciuț, prin tot ceea ce face ne convinge tot mai mult că este un om neserios, nu ușuratic. N-aș putea afirma că gestiunea încredințată lui este în mîini bune. Vă promitem însă că vom lua — chiar dacă am întîrziat puțin — măsurile ce cad în competența noastră. Convingerea că scrisorile primite la redacție nu exagerează cu nimic realitatea, ne-a fost întărită și de cele relatate de secretarul Comitetului comunal de din Tarna Mare, tovarășul partid Ștefan Polyak, care ne-a declarat: Trebuie să recunoaștem scrisorile pe care dv. le cercetați nu numai că sunt foarte reale, dar nici nu relatează încă tot ceea ce ar trebui spus. Hotărît, oameni ca Leș și Dănciuț nu ne fac cinste. Comportarea lor nu ne poate fi indiferentă. Firește, simpla constatare că lucrurile stau așa, nu este suficientă. Pot să informez ziarul că noi am și luat primele măsuri pe care le-am considerat utile pentru îndreptarea lor, — ambii au fost sancționați. Este clar că nu ne vom opri aici. Dacă conștiința lor, contaminată în prezent de acele năravuri despre care aveți cunoștință, nu le va dicta reîntoarcerea pe calea cea bună, noi vom persevera. Noi nu putem tolera asemenea atitudini. Sîntem în stare să curmăm acest rău din rădăcină și de aceea vă pot spune că vom găsi măsurile adecvate de îndreptare a situației. Asemenea fapte n-avem dreptul să le tolerăm. Am desprins din luarea de poziție a secretarului de partid, la care se raliază colectivele de muncă unde cei doi funcționează și după cum am putut lesne să constatăm, întreg satul, începutul promițător al unei acțiuni profund umane, profilactice de recuperare, în interesul apărării a două familii. Ne-am bucura să putem consemna o reușită grabnică în această direcție. Pe strada Ștefan cel Mare la nr. 10, s-a deschis zilele trecute o nouă unitate de alimentație publică. Este vorba de restaurantul Zahana patronat de către întreprinderea agricolă de stat din municipiu. Spre deosebire de renumitele localuri care poartă același nume și pot fi întîlnite în special în Delta Dunării, unde se poate consuma renumita ciorbă de pește, noua unitate de alimentație publică din Satu Mare oferă totuși consumatorilor preparate specifice județului nostru. Dar înainte de intra în „bucătăria“ noului local, considerăm binevenită o mică prezentare a unității. Amenajată veche clădire, într-o complet renovată, încă de la intrare impresiile vizitatorului sunt din cele mai plăcute. Mobilierul nou și modern, covoarele plușate, separeurile amenajate discret și cu gust, te invită la cîteva ore de destindere și recreere. Personalul pentru deservire, îmbrăcat în frumoase costume populare este în ton cu ținuta localului. Barul modern, dotat cu un mare aparat frigorific, mobilier adecvat, te îmbie la un pahar de vin rece, la o răcoritoare. — Am amenajat acest local cu scopul de a valorifica mai complet produsele întreprinderii noastre — ne-a declarat printre altele tovarășul ing. Emil Tănase, director economic al I.A.S. Satu Mare. Sîntem în măsură să oferim locuitorilor, celor care vizitează noua unitate de alimentație publică preparate și băuturi KISIRJ MARE VĂ INVITĂ LAmm Д [UNK] т lui. И [UNK]Ат [UNK]" naturale. Județul nostru, alte întreprinderi din țară dispun de produse agro-alimentare într-un sortiment variat de calitate superioară, și care pot fi găsite aici. Ne-am străduit să amenajăm localul cît mai plăcut, cit mai confortabil pentru ca cei ce vin se simtă cît mai b sne. Pentru noul restaurant I.A.S., ni s-au alocat importante sume bănești care — consider — au fost folosite cu chibzuință și am reușit să îmbogățim municipiul Satu Mare cu un nou local modern care va face față cerințelor mereu crescînde ale populației. — I-am cerut și părerea șefului unității ,tovarășului Ioan Lazarovici. — Lucrez de mulți ani în comerț, îmi dau seama de pretențiile consumatorilor și de nivelul la care trebuie practicat un comerț civilizat. Localul nou deschis este — după mea, o unitate părerea modernă care corespunde cerințelor actuale. Deși clădirea este veche, pot afirma că restaurantului nostru nu-i lipsește nimic cu ceea ce trebuie să fie dotat un local nou. Și acum sătesc doar cîteva amindin preparatele specifice localului care pot fi găsite la noi. Se pot servi specialități din carne la grătar, cotlet, mușchiuleț, ficat, creier, pui la grătar, și nu va lipsi din bucătăria noastră renumita ciorbă de potroace. Se vor putea găsi, de asemenea, vinuri din cele mai renumite podgorii ale I.A.S.-urilor din țară și județ, țuică și alte băuturi specifice. Mai amintesc faptul că unitatea a fost încadrată cu personal calificat ceea ce va asigura o deservire a consumatorilor cît mai civilizată. Avem instalate difuzoare în toate separeurile și se va transmite muzică de la picup. Ne-am folosit vizita întreprinsă de în noul local și am cerut și părerea unor consumatori găsiți aici. Toți cei chestionați au avut numai cuvinte de despre felul în laudă care s-a amenajat localul, apreciind gustul gospodăresc, fantezia și priceperea celor care au lucrat și și-au adus contribuția la darea în folosință local de a modernului alimentație publică din Satu Mare. ■îs* arvене ®«VAVЛ*Лам***Л ®я*я,в*яа» *■ [UNK]* ■a*Л% ■ W«Л"»11 A'm*!ЛПя*'!ЛРя IMMA Rîndurile și fotografiile pe care le publicăm au doar menirea să informeze succint cititorii despre localul Zahana, deschis recent în Satu Mare. Pentru a convinge și mai mult, I.A.S. Satu Mare, personalul noului local invită consumatorii la o vizită pe ... concret. Cu siguranță că nu vor regreta, dimpotrivă se vor simți cît sa poate de bine. Text: 1. ISTRAXE foto: M. SARCA