Cronica Sătmăreană, iulie-septembrie 1971 (Anul 4, nr. 1043-1121)

1971-07-22 / No. 1061

Joi 22 Iulie 1971 CRÖNICä SATMÄREÄNÄ_______________________________ 3 Surorile Maria și Ana Lacke — două dintre evidențiatele in producție de la întreprinderea „Tricotex“ După două luni de la semnalul critic al ziarului Patru blocuri de locuințe continuă să se degradeze sub privirea pasivă a I.J.C. In articolul „Finisajul construcțiilor de locuințe — o problemă de responsabilitate profesională“ apărut în ziarul nostru cu circa două luni în urmă, se sublinia necesitatea terminării în cel mai scurt timp a execuției fațadelor la cele patru blocuri deja locuite în cartierul Carpați. Datorită faptului că pereții laterali ai blocurilor sunt din beton, iar acesta nu a fost încă acoperit cu stratul izolant de cărămidă autoclavizată, după fiecare ploaie zugrăveala interioară a unui mare număr de apartamente curge. Se adaugă lipsa sticlei armate la balcoane (din această cauză un copil a căzut de pe balcon, din fericire de la etajul I), finisarea defectuoasă a acoperișului la blocul nr. 4, fixarea superficială a geamurilor, care cad în afară cu cercevele cu tot, numeroase instalații sanitare care merg anapoda și multe altele. Scrisoarea de răspuns, semnată de ing. Octavian Marinescu, directorul întreprinderii județene de construcții, și Ștefan Fekete, șeful serviciului plan al aceleeași întreprinderi, atestă după tipicul obișnuit : „Ne însușim critica făcută de dvs. Contractarea lucrărilor s-a definitivat la data de 14 iunie 1971 ... s-au luat măsuri pentu începerea lucrărilor și terminarea lor cît mai urgentă“. nic Trecem peste caracterul locoal răspunsului; un lucru ne interesează totuși, despre ce fel de măsuri e și ce înțelege conducerea vorba I.J.C. prin „terminarea lor cît mai urgentă“ ? Dat fiind că deși a trecut mai mult de o lună de la data cînd lucrările ar fi trebuit să fie atacate, nu s-a întreprins încă nimic. In cadrul termenului de 15 iunie — 15 octombrie, stabilit pentru efectuarea operațiuni, n-ar fi exclus, acestor conform unei practici bine cunoscute la I.J.C., ca acestea să fie atacate abia la începutul lunii octombrie. De ce a fost nevoie să treacă cinci luni — interval în care gradul de degradare a imobilelor s-a accentuat — pînă cînd I.J.C. s-a hotărît să preia asupra sa lucrările lăsate de Trustul Carpații neterminate Răspunsul ni s-a dat însăși conducerea I.J.C.: „Finisajul nu înseamnă producție, iar constructorii sînt plătiți după realizările efective, adică după blocurile ridicate“. Cu alte cuvinte, dacă înțelegem bine, interesul constructorilor este să ridice cît mai repede zidurile și apoi să plece mai departe. O astfel de practică, cu totul deformată, are însă consecințe dintre cele mai dăunătoare. Din păcate, trusturile de construcții s-au obișnuit să raporteze ca finalizate — și să încaseze drepturile bănești ca atare obiective nefinisate. Aceasta a făcut ca în toate cartierele municipiului să existe cîteva zeci de blocuri cu fațada neexecutată. Sub avalanșa intemperiilor, construcțiile, lipsite de materialul protector, s-au deteriorat simțitor, făcând să crească sensibil costul lucrărilor rămase neterminate. Este, cum s-ar spune, metodă clasică de a-ți fura sinogur căciula. A trebuit să facem o investigație destul de serioasă pînă cînd am aflat, că șantierul nr. 5 I.J.C. primise ordinul de începeaire a lucrărilor, inclusiv contractul, cu aproape o lună în urmă. Tovarășii din conducerea șantierului nu cunoșteau însă acest lucru. Pe dosarul respectiv începuse să se așeze praful într-unul din dulapurile serviciului tehnic al șantierului. ■ Evidențiem un aspect • numeroși specialiști din cadrul I.J.C., I.L.L., Direcției județene de industrie locală, Consiliului popular județean au fost (și acord că este de cea mai lent) de mare importanță ca toate cele 4 blocuri din Cartierul Carpați să fie terminate în timp minim. Se fixaseră și termene inițiale : 9 mai, începutul lunii iunie, mijlocul lunii iunie etc. Și totuși nu s-a făcut și nu se face nimic. Aceasta cu toate că există familii compuse din 5—6 persoane care nu pot folosi decît o singură cameră din cauza pereților deveniți igrasioși. Oare nimic nu poate învinge ușurința cu care I.J.C. privește soarta celor patru blocuri ? M. BABIȚCHI Au venit, au văzut și au plecat In ziarul nostru nr. 1020 din 4 iunie a.c. prin nota „Datorii uitate“ atenționam I.L.L.-ul despre o stare nu chiar îmbucurătoare survenită la blocul nr. 2 din Cartierul Someș, și anume, despre defectarea unei conducte de apă caldă, din care cauză, pereții de la bucătăriile și antreurile a trei etaje sunt puternic afectați. Probabil, conducerea întreprinderii, atentă de obicei la semnalizările ce i se fac, a trimis din nou 2 (doi) oameni să verifice la fața locului. Locatarii ne scriu că i-au intîlnit și în bloc, și pe stradă. Au venit, au văzut și au plecat, probabil, așa, de spusele Cezarului... N-ar fi tot cei doi de dinainte? Pentru că prea știu să se spale pe mîini! Ne-ar interesa foarte mult să aflăm, și, sperăm împreună cu locatarii altfel, că la o a treia venire, de să fie cu noroc! .A In campania de vară Exigență sporită protecției muncii In fiecare an sunt alocate din bugetul statului însemnate fonduri pentru lucrări complexe de mecanizare și automatizare, care, pe lîngă creșterea productivității muncii, asigură și condiții mai bune de muncă. Importante mijloace materiale și bănești sunt acordate pentru echipamente de protecție și pentru diferite acțiuni de securitate a muncii. Aflîndu-se în plină campanie de vară, caracterizată printr-o mare concentrare de forțe mecanice și manuale, este necesar ca conducătorii unităților agricole, toate cadrele cu răspundere din acest sector, să ia măsuri eficiente, pentru a preveni și înlătura accidentele de muncă. In practica unităților agricole s-a încetățenit obișnuința ca în preajma fiecărei campanii agricole și ori de cîte ori se începe o nouă lucrare să se facă instructaje în vederea reîmprospătării cunoștințelor de protecția muncii cu întreaga masă de lucrători care participă la lucrările respective. Este necesar ca această instruire să se facă în mod temeinic pentru fiecare grupă de muncitori care lucrează cu un anumit set de mașini, insistîndu-se în mod special asupra locurilor periculoase de muncă care trebuiesc marcate conform normativelor în vigoare. De cea mai mare importanță în prevenirea accidentelor în campania recoltărilor de vară este controlul stării tehnice a tractoarelor și mașinilor înainte de începerea lucrului. Utilajele trebuiesc să fie întotdeauna în perfectă stare de funcționare și prevăzute cu toate dispozitivele indicate de normele tehnice de securitate a muncii. De asemenea, muncitorilor care lucrează în condiții în care normativele prevăd acordarea de echipament de protecție, (salopete, ochelari, pălmare etc.) să li se acorde aceste materiale pentru a preveni îmbolnăvirile profesionale sau accidentele de muncă. O altă condiție pentru reducerea său prevenirea accidentelor este permanentizarea unor lucrători în deservirea unor mașini. In acest fel, muncitorii se specializează, cunosc mai bine modul de exploatare a utilajului și deci sunt mai puțin expuși accidentării din nepricepere. O grijă deosebită în campania de vară trebuie să se acorde instruirii elevilor tractoriști care iau parte la aceste lucrări, luîndu-se măsuri ca locul de muncă a acestora să nu fie mereu schimbat, să se specializeze pe anumite posturi de muncă, să aibă hrană la timp și de calitate precum și cazare și odihna asigurată. Aceeași importanță trebuie să se acorde și elevilor sau studenților veniți în unități pentru a participa la lucrările agricole. SPORT « SPORT » SPORT « SPORT • Balcaniada junioarelor la baschet Ш [UNK] lo kij No jlÎn , f Nrr Ir mm M JL INSIGNA BALCANIADEI DE BASCHET A JUNIOARELOR, EDIțII 1971. Programul de desfășurare a jocurilor VINERI, 23 IULIE Ora 17,30: Festivitatea de deschidere a celei de-a VI-a ediții a Balcaniadei de baschet a junioarelor. Ora ÎS: Grecia — Iugoslavia. Ora 19,30: Bulgaria — România. SIMBATA, 24 IULIE Ora ÎS: Bulgaria — Iugoslavia. Ora 19,30: Grecia — România. DUMINICĂ, 25 IULIE Ora 16: Bulgaria — Grecia. Om 17.30 Iugoslavia — România. Festivitatea de închidere a Balcaniadei. Lotul de junioare al României a vizitat Fabrica Mondiala In cursul zilei de marți, lotul de junioare (baschet) al României a vizitat Fabrica de confecții Mondiala. Tovarășa Viorica Maxim, președintele comitetului sindicatului, a redat in citeva cuvinte istoricul acestei întreprinderi sătmărene, mari după care lotul a vizitat întreprinderea. Prepararea emailului la Fabrica de mașini casnice „23 August" din Satu Mare Loturile echipelor participante ROMANIA Antrenori: Gabriela Both șl Gheorghe Benőne. Ildikó Villanyi, elevă la Liceul M. Eminescu, jucătoare la Șc. sp. Satu Mare, debutantă în echipa națională (1,73 înălțime); Rodica Capotă, elevă la Șc. sp. nr. 2 București, debutantă (1,79 m); Maria Roșianu, elevă la Liceul nr. 35 București, căpitanul echipei naționale, participantă la a patra balcaniadă (1,71 m), Liliana Rădulescu, elevă la Liceul nr. 35 București, participantă la a patra balcaniadă (1,80 m), Mariana Andreescu, elevă la Liceul nr. 35 București, participantă la a doua balcaniadă (1,86 m); Viorica Ballai, absolventă a Liceului M. Eminescu, jucătoare la A.S. Sănătatea Satu Mare, căpitan secund, participantă la a patra balcaniadă (1,77 m); Doina Вида, elevă la Liceul nr. 35 București, participantă la a treia balcaniadă (1,82 m); Doina Prăzaru, jucătoare la Rapid București, debutantă (1,83 m); Diana Mihalic, elevă la Liceul M. Eminescu, jucătoare la A.S. Sănătatea Satu Mare, participantă la a doua balcaniadă (1,73 m); Stela Petrea jucătoare la Șc. sportivă nr. 2 București, debutantă (1,78 m); Luiza Tall, jucătoare la Rapid București, participantă la a doua balcaniadă (1,73 m), Rodica Goian, jucătoare la Rapid București, participantă la a doua balcaniadă (1,84 m); Aurora Constantinescu, elevă la Liceul nr. 35 București, participantă la a doua balcaniadă (1,72 m), Tatiana Rădulescu, jucătoare la Voința București, participantă la a patra balcaniadă (1,74 m). BULGARIA Antrenori: Yordan Delev și Asen Dimitrov.Avramov Chrisimira Borisova Kovalova (1,73 m); Nedjalka Georgieva Fitkova (1,75); Ecaterina Valeri Marinova (1,66); Snejana Damjanova Mihailova (1,76); Yanka Todorova Dajkova (1,71), Tzetza Vasileva Tzekova (1,66), Nadka Vangelova Stoeva (1,74), Snejana Krumova Pankova (1,70); Margarita Amgelova Tuzova (1,85); Galja Ruseva Yoveva (1,69), Veliehka Yaneva Velikova (1,86); Pet ja Nicolova Zgureva (1,85); Anna Borisova Nakova (1,78), Tzvetana Stanislava Georgieva (1,66);. Rana Dimitrova Mileva (1,74), Dina Vutova Dilova (1,85). GRECIA Antrenor: Photini Polimenako • Papakyriakou. tou Loukia Skrivancu (1,58 m); Soi- Marianna (1,75), Agapiou Akrivi (1,75); Varvitsioti Myrto (1,64); Pournara Evagelia (1,67); Sakellaropoulou Ivonne (1,65); Kousai Paraskevi (1,73), Tserkezoglu Alici (1,68), Vladi Katerina (1,70); Hagitheodorou Nadia (1,68); Lokma Efthimia (1,80); Tsigri Zanne (1,64). IUGOSLAVIA Antrenori: Pasaric Mórján și Kisferenc Jozef. Busljeta Marijana (1,84 m); Mavrovic Maja (1,83); Boralic Vanja (1,82), Pekic Sofija (1,83), Tabakovic Nevenka (1,82), Maksimovic Mirjana (1,83); Batori Iboja (1,68); Kuzmanov Marija (1,72); Vukmirovic Anda (1,76); Vulicevic Ljiljana (1,64), Glamocak Marija (1,68); Boskovic Snezana (1,87); Peranic Iskara (1,85); Vig Ilona (1,79); Kerep Dubravka (1,67). Popice „Someșul" a ocupat locul II în „Cupa Bihorului" Patru echipe din orașele Cluj, Satu Mare și Oradea (cu formații) s-au aliniat recent două la startul întrecerii dotată cu „Cupa Bihorului“ la popice. Concursul a constat în lansarea a 200 mixte (masculin), respectiv bile 100 bile mixte (feminin). Formația sătmăreană s-a situat pe locul doi al competiției, fiind întrecută de echipa orădeana I.C.O. —, participantă în campionatul primei divizii. In proba individuală, dintre sportivii sătmăreni, cele mai bune rezultate le-au obținut. Ileana Orosz (375 p.d.) — locul I la junioare, Mihai Princz (739 p.d.) — locul I la juniori, Ana Achim (395 p.d.) și Tiberiu Botoș (869 p.d.) — ambii ocupind locul 11 in întrecerea seniorilor. Г0ТВА [UNK] Voința Cărei - V.S.C. Debrețin 3-8 (2-4) Intîlnirea de la Cărei s-a desfășurat sub semnul pregătirilor in vederea reluării campionatului. De la bun început oaspeții și-au demonstrat tehnică, au acționat superioritatea în viteză, expediind multe mingi spre poarta localnicilor. In pofida scorului sever cu care au fost înfrînți, fotbaliștii proaspetei divizionare C — Voința — au oferit o replică dirză echipei maghiare (participantă în eșalonul secund al campionatului din țara vecină), evoluînd destul de bine, mai cu seamă la mijlocul terenului. De altfel, localnicii au mai încins alte două goluri, anulate de arbitru pe motiv de ofsaid. Grație jucătorilor ambelor formații, meciul a fost de bun nivel tehnic, cu goluri multe, cu alte faze de poartă soldate cu destule mingi șutate în bară (4 la poarta gazdelor, una la poarta echipei vizitatoare). Cele 11 goluri ale partidei au fost realizate de : Szabó III (min. 13), Vásárhelyi (min. 15, 26), Santa (min. 42, 87) Kovács (min. 58, 8), Erzse (min. 80) pentru formația oaspete, Bancaș (min. 30), Turbuț (min. 38), Pongracz (min. 70) pentru localnici. VOINȚA a aliniat formația i Görbe, (Papp) — Fénegli, Hevele, Parai, Petrujan (D. Tați) — Racz, Magyar (Toca) — Szajnik, Bancuș, Pongracz (Kier), Turbuț (fivért). Box Selecționata județelor Satu Mare - Maramureș — selecționata Teheran (Iran) 6-12 Aportul boxerilor sătmăreni s-a materializat pe parcursul a două intîlniri oficiale. In cadrul categoriei 57 kg Șt. Crișan reușește o figură frumoasă în compania iranianului A. Sadeghi. Datorită jocului de așteptare al iranianului, Crișan se vede în postura adaptării unei tactici de hărțuială, terminînd în avantaj prima repriză. In continuare Sadeghi contrează și, beneficiind de avantajul condiției fizice, reface handicapul, insuficient însă pentru a cîștiga. Totuși o decizie vădit subiectivă a arbitrului iranian A. Naghafi viciază rezultatul, întîlnirea revenind la puncte lui Sadeghi. In ultima gală, L. Moldovan, după o serie de directe la figură, își adjudecă prima repriză, însă, la reluare, A. Andareh plasează un croșeu de dreapta și arbitrul Miriakrai întrerupe pripit lupta, după numai 4 minute și 10 secunde. Celelalte rezultate : Cat. 48 kg . S. Recean — Salemstani : meci nul ; cat. 54 kg. D. Belandi b.p. V. Hreniuc ; M. Rahmani b. ab. 3. A. Cristian ; cat. 60 kg A. Rusneac — S. Manfared: meci nul ; cat. 63,5 kg . A. Matyuș b. ab. 1. G. Sinabian, cat. 81 kg. R. Mostafa b. p. V. f rînc , C. Nagy b. ab. dictat de arbitru: M. Hoviatdoust. In timpul galei, cunoscutul arbitru orădean P. Mihelly a primit diploma și ecusonul de arbitru internațional din partea delegatului A.I.B.A., dl. Petros Nazarbegian. RADU CIPRIAN Volei Finala pe țară a „Cupei tineretului de la sate“ se va desfășura la Livada Pe zi ce trece, agenda vieții sportive sătmărene se îmbogățește cu noi și însemnate evenimente sportive. Onoarei județului nostru de a găzdui Balcaniada de baschet a junioarelor, i se adaugă acum prilejul de a organiza o altă întrecere de seamă — etapa finală pe țara a competiției dotată cu „Cupa tineretului de la sate“ la volei. Amănunte în legătură cu această competiție ne-au fost furnizate de tovarășul profesor Attila Pengász, șeful sectorului sport din cadrul Comitetului județean Satu Mare al U.T.C. — In zilele de 6—8 august ne-a spus interlocutorul — comuna Livada va fi gazda finalei pe țară a întrecerilor dotate cu „Cupa tineretului de la sate" — ]a volei. Competiția, firesc, va fi de o mare amploare, numărul echipelor participante (masculine și feminine) ridicîndu-se la 36. Mai precis spus, la startul acestor întreceri se vor alinia 32 de echipe cîștigătoare a etapelor de zonă, două formații ale Liceului agricol Livada, precum și campioanele sătești de volei (la masculin și feminin) ale R. S. Cehoslovace. Echipele vor fi împărțite în cîte patru serii, primele două clasate în fiecare serie participînd la turneul final, ce urmează să desemneze cîștigătoarele din acest an ale competiției. Atît în serii cît și în finala propriu-zisă, jocurile se vor desfășura după sistemul fiecare cu fiecare. In vederea bunei desfășurări a întrecerii sînt în curs de finisare lucrările de amenajare a opt terenuri de volei (drenate, cu stilpi demontabili), iar pentru popularizarea competiției au fost tipărite 1000 de afișe, pe care le-am difuzat în întreg județul. Cîștigătorilor „Cupei“, sportivilor care s-au evidențiat le vor fi oferite diverse premii constînd din diplome, cupe și obiecte. Pe toată perioada desfășurării finalei, comuna va fi împodobită sărbătorește, participanților oferindu-li-se prilejul de a vizita obiective turistice mai importante din județ, precum și posibilitatea de a viziona manifestări culturale folclorice, diferite activități de agrement, de petrecere cît mai plăcută a timpului liber, de refacere a energiei consumate în timpul antrenamentelor, a jocurilor. ȘTEFAN VIDA