Cronica Sătmăreană, iulie-septembrie 1971 (Anul 4, nr. 1043-1121)

1971-09-19 / No. 1112

И 18 In cursul zilei de sîmbătă, septembrie, tovarășul Nicolae Ceaușescu, împreună cu tovarășii Ion Gheorghe Maurer, Manea Mănescu, Ilie Verdeț și Maxim Berghianu a continuat vizita de lucru în județul Caraș-Severin. De la reședința județului se pleacă la primele ore ale dimineții. Cetățenii Reșiței, care pe tot parcursul vizitei de vineri au înconjurat cu multă căldură și dragoste pe conducătorul partidului și statului, au dat din nou străzilor „Cetății de foc“ imaginea specifică marilor sărbători, prin entuziastele și strălucitoarele manifestări populare. In aplauzele și uralele mulțimii, coloana de mașini străbate centrul lui, îndreptîndu-se spre orașuCaransebeș. Vizita secretarului general în municipiul Reșița, prilejuită și de împlinirea a 200 de ani de activitate industrială neîntreruptă pe aceste meleaguri, dialogul fructuos cu activiști de partid și de stat, cu cadre de conducere din economia județului, cu muncitori, ingineri și tehnicieni din întreprinderile municipiului, indicațiile date reprezintă un puternic factor mobilizator pentru activitatea viitoare a reșițenilor, pentru dezvoltarea continuă, multilaterală a județului Caraș-Severin. .. .Caransebeș. In aceeași atmosferă entuziastă, plină de căldură, conducătorii de partid și de stat străbat arterele principale ale orașului.proape întreaga populație A venit în întîmpinarea tovarășului Nicolae Ceaușescu. Prin aplauze și urale, oamenii muncii își exprimă nețărmurita bucurie de a avea în mijlocul lor pe conducătorul partidului și statului, dragostea și recunoștința față de conducerea partidului și statului pentru grija ce le-o poartă. Tovarășul Nicolae Ceaușescu, ceilalți oaspeți sunt invitați să viziteze noua uzină în care procesul de producție se desfășoară concomitent cu lucrările de construcții și montaj. La intrare se află o imensă pancartă pe care este înscrisă urarea „Bine ați venit în mijlocul nostru, iubiți conducători de partid și de stat“. Muncitori și muncitoare înconjoară pe oaspeți și le oferă buchete mari de flori. Sunt de față ministrul industriei construcțiilor de mașini, Ioan Avram, primul secretar al Comitetului orășenesc Caransebeș al P.C.R., Nicolae Magda, și colectivul de conducere al uzinei. Vizita în întreprindere începe cu o prezentare a profilului unității și a stadiului de construcție. Prin intermediul unor grafice și machete, directorul uzinei, ing. Vasile Uscat, arată că, în final, întreprinderea va produce anual 66.000 tone construcții metalice pentru hale industriale și pentru alte nevoi ale economiei naționale, precum și diferite ansamble sudate pentru construcția de mașini. In prezent, uzina este intrată parțial în funcțiune pentru o capacitate anuală de 20.000 de tone. Se vizitează prima hală de producție intrată în funcțiune. Ea ocupă o suprafață de aproximativ 45.000 m.p. pe care sunt amplasate utilaje moderne, purtînd în marea lor majoritate marca unor uzine constructoare de mașini din țară. Tovarășul Nicolae Ceaușescu discută cu muncitorii asupra unor probleme legate de procesul de producție, de condițiile de muncă și de viață, se interesează de stadiul îndeplinirii primelor sarcini de plan și recomandă (Continuare în pag. a 4-a.) PROLETARI DIN TOATE ȚĂRILE, UNIȚI-VĂD Л 4 pag. — 30 bani Nr. 1112 (1851) Anii IV (XI) Duminică 19 septembrie 1971 ★ Vizita tovarășului NICOLAE CEAUȘESCU în județul Caraș-Severin 1_ ~" CUVÎNTAREA TOVARĂȘULUI NICOLAE CEAUȘESCU Dragi tovarăși. Doresc în primul rînd să vă adresez dumneavoastră, întregului colectiv al Uzinelor „Oțelul Roșu", tuturor oamenilor muncii din orașul Oțelul Roșu un salut călduros din partea Comitetului Central al partidului, a Consiliului de Stat și a guvernului patriei noastre socialiste. (Aplauze îndelungate). Mitingul de astăzi este consacrat unui eveniment important din viața uzinei dumneavoastră — împlinirea a 175 de ani de cînd a început să se producă metal pe aceste meleaguri. Doresc să menționez că în acești ani uzina a cunoscut o dezvoltare continuă — și mai cu seamă în anii construcției socialiste, cînd producția ei s-a mărit de cîteva ori. De aceea, doresc să vă felicit atît cu prilejul aniversării a 175 de ani de existență a uzinei, cît și pentru rezultatele bune pe care le-ați obținut în anii construcției socialismului. (Aplauze puternice, prelungite). De fapt, uzina dumneavoastră duce astăzi aproape tot atît propțes cît se producea înainte de război în întreaga noastră țară. Desigur, aceasta arată cît de slab dezvoltată era, în trecut, siderurgia în România, dar, totodată, pune în evidență progresele mari pe care uzina dumneavoastră le-a cunoscut în acești ani. Probabil că pînă în 1975, uzina va ajunge să producă chiar mai mult oțel decit se realiza în România înaintea de-al doilea război mondial. celui Aceasta arată ce mari perspective de dezvoltare are în continuare uzina dumneavoastră. (Vii aplauze). Cunoașteți preocuparea partidului nostru privind dezvoltarea siderurgiei, faptul că acordăm o mare atenție creșterii rapide a producției de metal și în special sporirii substanțiale a producției oțelurilor speciale, prelucrării superioare a acestora. In cadrul acestui program, uzinei „Oțelul Roșu" îi revin sarcini importante. Pe baza măsurilor suplimentare care se elaborează pentru dezvoltarea producției de oțel și asigurarea economiei noastre naționale cu profile cît mai corespunzătoare necesităților, uzina dumneavoastră urmează să cunoască în următorii ani o dezvoltare mai rapidă decît se avea inițial în vedere. Va trebui, fără îndoială, să se acorde o atenție mai mare modernizării mai accelerate a producției, inclusiv a oțelăriei și, o dată cu creșterea și diversificarea producției, să se îmbunătățească și condițiile de muncă ale celor ce lucrează aici. (Aplauze puternice, îndelungate). Cunoscînd rezultatele bune obținute de colectivul uzinei atît în cursul cincinalului care a trecut, cît și în primele opt luni ale noului cincinal — faptul că planul de producție a fost realizat în această perioadă în proporție de 103 la sută — am deplina convingere că și sarcinile sporite ce revin colectivului dumneavoastră vor realizate cu succes. De aceea, defiresc să vă felicit pentru rezultatele bune obținute atît în cincinalul trecut, cît și în primele opt luni ale acestui an — și să vă urez succese și mai mari în viitor. (Aplauze îndelungate). Așa cum s-a spus aici, o dată cu dezvoltarea uzinei, în anii socialismului s-au îmbunătățit timp condițiile de viață ale conoamenilor muncii din întreprindere și din oraș. Vechea comună — sau mai bine zis, vechiul sat — a devenit astăzi un oraș cu peste zece mii de locuitori. S-au ridicat aici o serie de obiective socialculturale — și, fără îndoială, că și în cursul acestui cincinal va continua să se dezvolte atît construcția de locuințe, cît și de instituții și așezăminte de interes social și cultural ■— ceea ce va contribui la îmbunătățirea condițiilor de viață ale oamenilor muncii. (Aplauze puternice). Toate acestea fac parte din programul general elaborat de Congresul al X-lea al partidului nostru pentru dezvoltarea într-un ritm rapid a industrializării socialiste a țării, care să permită apropierea României de țările avansate din punct de vedere economic, să asigure ridicarea patriei noastre la un nivel economico-social tot mai înalt, condiții tot mai bune de viață întregului popor. Acestea sunt, de fapt, înseși obiectivele făuririi societății socialiste multilateral dezvoltate, care asigură bunăstarea și fericirea tuturor celor ce muncesc. (Aplauze puternice, îndelungate). Fără îndoială, realizarea obiectivelor trasate de Congresul al X-lea al partidului cere eforturi serioase din partea întregului popor, și, în primul rînd, cere o activitate intensă din partea clasei noastre muncitoare, care, de altfel, a răspuns întotdeauna cu cinste chemării partidului și deține rolul principal în întreaga operă de făurire a socialismului în România. (Aplauze puternice). In activitatea noastră au existat, desigur, și unele lipsuri, s-au săvîrșit și greșeli. Mai avem încă multe lucruri de îmbunătățit, inclusiv în uzina dumneavoastră, unde trebuie perfecționată activitatea atît pe tărîmul investițiilor, al gospodăririi eficiente a mijloacelor pe care le aveți la îndemînă, cît și în ce privește utilizarea mai bună a capacității oamenilor muncii. Aveți aici un colectiv cu bune tradiții, cu o calificare înaltă și considerăm că aportul lui la dezvoltarea economiei naționale trebuie să fie pe măsura experienței și capacității sale. De aceea comitetului de partid și comitetului oamenilor muncii pentru conducerea activității economice și sociale a întreprinderii le revine sarcina de a lua toate măsurile pentru a uni eforturile întregului colectiv în vederea îndeplinirii în cele mai bune condiții a însemnatelor prevederi din actualul cincinal. Am ferma convingere că vor fi realizate în întregime toate aceste sarcini. (Aplauze îndelungate). Cunoașteți preocupările partidului și guvernului țării noastre privind perfecționarea tuturor laturilor vieții sociale, măsurile adoptate de Comitetul Executiv în luna iulie a acestui an pentru îmbunătățirea activității politice-educative. Toate aceste măsuri sunt chemate să contribuie la ridicarea conștiinței socialiste a poporului nostru, să asigure ca, o dată cu dezvoltarea economiei, să crească și nivelul politic și de cultură, de cunoștințe științifice al întregului popor, ca fiecare membru al societății noastre socialiste să poată participa în mod activ, în deplină cunoștință, la conducerea societății, a tuturor domeniilor de activitate. In felul acesta dezvoltarea patriei noastre va fi realmente rodul activității conștiente a întregului popor care, stăpîn pe destinele sale, își făurește viitorul așa cum îl dorește. (Aplauze îndelungate, puternice). Cunoașteți, de asemenea, activitatea internațională a partidului și guvernului patriei noastre. Știți că întotdeauna partidul nostru a considerat că între sarcinile naționale și cele internaționale există o strînsă unitate dialectică. Preocupîndu-se permanent de dezvoltarea cu succes a noastre socialiste — care societății constituie sarcina sa fundamentală — partidul nostru comunist răspunde, totodată, și îndatoririlor sale internaționale. Trebuie să dezvoltăm colaborarea cu țările socialiste, cu partidele comuniste, cu toate forțele antiimperialiste, să contribuim la creșterea influenței și prestigiului socialismului în lume, la asigurarea păcii și colaborării între popoare. (Vii aplauze). De altfel, uzina dumneavoastră are nu numai o experiență îndelungată în producerea metalului, ci și o veche și bogată istorie de luptă revoluționară. încă în 1848 s-a constituit aici Asociația de întrajutorare a muncitorilor, iar cu 20 de ani mai tîrziu, în 1868, s-a afiliat Asociației generale a muncitorilor, care avea legături cu Internaționala I. (Continuare în pag. a 4-a) Plenara Comitetului municipal Satu Mare al P.C.R. Ieri, s-au desfășurat în municipiul Satu Mare, lucrările Plenarei lărgite a Comitetului municipal de partid, care a dezbătut activitatea desfășurată de organele și organizațiile de partid din municipiu în domeniul muncii politico-ideologice și educative în lumina recentelor documente elaborate de conducerea partidului nostru. La lucrările plenarei au participat membrii și membrii supleanți ai organului municipal, secretari ai organizațiilor de partid, conducători de întreprinderi și instituții, invitați. A luat parte, de asemenea, tovarășul Octavian Luțaș, secretar al Comitetului județean Satu Mare al Partidului Comunist Român. Int Plenara a adoptat un program de măsuri desă impulsioneze activitatea în domeniul propagandei, a muncii politice-educative de masă. Intr-o atmosferă de puternic entuziasm, participanții la plenară au adoptat textul unei telegrame adresate Comitetului Central al Partidului Comunist Român, tovarășului NICOLAE CEAUȘESCU. (In numărul următor al ziarului nostru vom relata pe larg asupra desfășurării lucrărilor plenarei). Aspect din sală, în timpul desfășurării lucrărilor plenarei. Formarea și dezvoltarea conștiinței socialiste a oamenilor — cheia de boltă a succeselor prezente și viitoare Membrii Comitetului orășenesc de partid, secretarii comitetelor și ai organizațiilor de partid, membrii comisiilor obștești de pe lângă Comitetul orășenesc de partid, secretarii organizațiilor U.T.C. și președinții comitetelor sindicatelor, în total peste 260 de comuniști investiți cu răspunderi politice și economice au participat la plenara lărgită a Comitetului orășenesc de partid Cărei în care s-a analizat activitatea politică și cultural-educativă, desfășurată de Comitetul orășenesc de partid, de organizațiile de zid de pe raza orașului, de parceilalți factori responsabili pentru educarea marxist-leninistă a membrilor de partid, a tuturor oamenilor muncii, precum și măsurile ce se impun pentru îmbunătățirea acestei activități în lumina programului de educație comunistă a membrilor de partid, a tuturor oamenilor muncii adoptate de Comitetul Executiv al C.C al P.C.R. și a expunerii tovarășului NICOLAE CEAUȘESCU la consfătuirea de lucru a activului de partid din domeniul ideologiei și al activității politice și cultural-educative. La lucrările plenarei a participat tovarășul Ferdinand Nagy, secretar al Comitetului județean de partid. Plenara lărgită a Comitetului orășenesc de partid Cărei a purtat, de la început și pînă la sfîrșitul lucrărilor, amprenta spiritului critic, combativ, principial, constructiv. Informarea prezentată în plenară de către tovarășul Andrei Веко, secretar al Comitetului orășenesc de partid, a făcut o analiză aprofundată a muncii ideologice și politico-educative desfășurate de organele și organizațiile de partid din orașul Cărei, a sintetizat discuțiile și propunerile făcute de membrii de partid în adunările generale ale organizațiilor de bază, care au precedat această plenară, a fost cuprinzătoare în fapte, concretă, strîns legată de actualele cerințe ale activității ideologice, de educare a membrilor de partid, a tuturor oamenilor muncii, a fost bogat presărată cu referiri critice, constituind astfel o bună platformă de discuții în spiritul intransigenței comuniste față de cei ce nu-și îndeplinesc sarcinile profesionale și politice la nivelul exigențelor actuale. Dovedind principialitate comunistă, cei 17 tovarăși care au luat Plenara lărgită a Comitetului orășenesc de partid din Cărei cuvîntul în cadrul plenarei au reliefat atît experiența pozitivă, cît și neajunsurile din munca politică și cultural-educativă a organelor și organizațiilor de partid. Participanții la plenară au criticat unele tendințe de a separa artificial munca politică de cea educativă, de a înlocui munca politică cu cea administrativă. Tovarășul Emeric Măciuca, secretarul comitetului de partid de la I.I. „Crasna“, a arătat că preocupate de problemele profesionale, organizațiile de partid au pierdut adesea din vedere munca de formare și dezvoltare a conștiinței oamenilor. Existența neajunsurilor în realizarea sarcinilor de plan, a unor cazuri de încălcare a disciplinei in muncă, sînt o consecință a faptului că s-a neglijat munca educativă, că analizele făcute în adunările generale sînt tehniciste, nu scot în evidență rolul factorilor subiectivi în realizarea sarcinilor economice. Au existat și cazuri cînd în unele unități s-a subapreciat rolul activ, militant, pe care îl are organizația de partid, masa de comuniști în rezolvarea problemelor majore ale întreprinderilor — spunea tovarășul Paul Mitrașca, membru al biroului Comitetului orășenesc de partid. Un asemenea stil de muncă nu numai că nu stimulează inițiativa creatoare a membrilor de partid, că le îngrădește acestora posibilitatea de a se manifesta plenar, de a-și pune în valoare integral capacitățile politice și etice, ci favorizează tocirea spiritului critic, combativității revoluționare. Tovarășii loan Crețu, directorul I.G.C. Cărei și loan Cioban, secretarul organizației de bază de la stația C.F.R. Cărei au arătat că unii membrii de partid nu sunt receptivi la critică, au o slabă preocupare pentru ridicarea nivelului lor ideologic și de cultură generală, nu constituie exemple în muncă și în comportare ceea ce face ca să nu aibă o înrîurire pozitivă asupra colectivelor unde își desfășoară activitatea. Deși se știe că adunările de partid au o contribuție de prim-ordin în ridicarea nivelului de conștiință a comuniștilor , au subliniat tovarășii Gheorghe Oneț, secretarul organizației de bază de la brigada Ianculești din C.A.P. Cărei și Gheorghe Bota, locțiitorul secretarului Comitetului comunal de partid Căpleni — totuși multe din adunările noastre de partid nu au beneficiat de un conținut educativ corespunzător și în același timp și participarea membrilor de partid la adunări a fost slabă. Din această cauză unii membrii de partid, mai ales cei care au fost primiți în ultimii doi ani au o slabă pregătire politică, nu desfășoară muncă educativă în rîndul maselor, manifestă atitudine de indiferență față de greșelile sau faptele reprobabile săvîrșite de către unii membrii C.A.P. Pe lîngă faptul că nu desasfășoară muncă politică în rîndul țăranilor cooperatori pentru combaterea și prevenirea sustragerilor din avutul comun se mai găsesc unii membri de partid care ei înșiși fac muncă de mîn- MIHAI SAS (Continuare în pag. a 2-a) JUDEȚEAN . Un apropiat eveniment industrial la Ardud, noua presă de ulei , Matei Millo comemorează pe ... Matei Millo — 40 de ani — în misiunea de răclier al minții și sufletului , în atenția unor abonați telefonici: taxa amneziei... urcă H Un best — seller: „Cartea fetelor“ a Treizeci de notorietăți muzicale în stagiunea 71—72 Filarmonicii sătmărene H „Fu, fu, melodii“ — a renaște la . .. centenar. И S-A PROBAT la „rece" noua piesă de ulei construită la Ardud din piese adunate de ... ici-colo, manifestarea EMOȚIONANTĂ comemorativă a actorului și dramaturgului Matei Millo cu prilejul împlinirii a 75 de ani de la naștere: în sala Casei municipale de cultură actorul Nicolae Popeneciu de la Teatrul de Nord l-a întruchipat aievea pe Matei Millo în postură de... director al Teatrului Național (ingenios prolog-pretext de evocare a figurii marelui animator al teatrului românesc). Regizorul Mihai Raicu, salutînd această manifestare, a promis organizarea lunară a unor acțiuni de propagandă similare, în beneficiul cultivării tradițiilor teatrale românești. ÎNVĂȚĂTORUL emerit Gheorghe Șerban, directorul Școlii generale din Negrești-Oaș, predat ștafeta misiunii de aposator — într-un emoționant cadru sărbătoresc, cu prilejul intrării în pensie — după patruzeci de ani de prodigioasă carieră didactică. Alăturăm în cerneală de tipar caldele noastre omagii. ” LA 15 SEPTEMBRIE, la P.T.T. Satu Mare figurau 50 de restanțieri din municipiu la plata abonamentelor telefonice pe luna august. Acum îi așteaptă și plata majorărilor (cel puțin 25 lei de „căciulă", dar taxa amneziei... . PRIN TELEFON, șeful urcă), atelierului de zonă, V. Roca, anunță: Din fonduri de mică mecanizare, în atelier s-a supraînălțat, pe o distanță de 60 m, calea ferată îngustă, care se va solda cu accelerarea reparațiilor de vagoane. Proiectant și executant (împreună cu o mînă de lucrători harnici din atelier) — inginerul Francisc Borota. ÎN LIBRĂRII — „Cartea fetelor". „Ce transformări se petrec în sufletul meu? Ce drum să-mi aleg în viață? Pentru ce meserie aș fi mai bună? Cum pot fi mai de folos în lume? De ce sînt atît de tulburată de probleme sentimentale? Cum să lupt împotriva cusururilor mele?" — iată doar o parte din universul de probleme la care cartea încearcă să răspundă cu precizarea că... opiniile rămîn deschise. FILARMONICA sătmăreană a difuzat pliante și afișe de popularizare a personalităților muzicale (circa 30), care vor concerta în stagiunea 1971—1972. Continuă contractarea de abonamente cu plata în rate lunare. RECENTELE spectacole susținute cu concursul Angelei Similea și al lui Sergiu Cioiu au adus pe scenă și un tînăr talentat, interpret de ... momente vesele: craidorolanul Ion Fogaș, inginer la Ocolul silvic Satu Mare. APROPIATA aniversare a 100 de ani de la înființarea gării C.F.R. Satu Mare prilejuiește vechi și fervent animator unui al revistei și estradei de amatori — juristul sătmărene Victor Pop — reluarea unui succes de acum mai bine de două decenii: „Fu, fu, melodii". METEOR